(חי פה על המדרכות) – קבוצת "הרחובות שלנו", שהוקמה במטרה להחזיר את המדרכות להולכי הרגל, טוענת שעל אף מאמציהם לצמצם חניית כלי רכב על המדרכות, עדיין יש מקרים רבים בהם הם מדווחים על מכונית שחונה על המדרכה, כאשר הפנייה לא מטופלת.
מדיניות אכיפה בחיפה
לטענת חברי הקבוצה, לעיריית חיפה יש מדיניות חנייה, שמתעדפת טיפול בעברות חנייה מסוימות על אחרות, וקשה מאוד להבין מה עומד מאחוריה. כרמל גבעון, פעיל בקבוצה הרחובות שלנו, אומר, שחברי הקבוצה נתקלו כבר במספר מקרים, שבהם יש מיקרים שפקח מגיע, לאחר שנפתחה תלונה, ולא נותן טיפול.
"יש מקרים, שסוגרים את הפנייה כי מדובר ברחוב שבו לא נעשית אכיפה, כשרכב חונה על המדרכה. אנחנו הבנו מפקחים, שיש רחובות שלא אוכפים חנייה על המדרכה. יש קטע ברחוב תל חי, שרכבים פונים מרחוב בלפור ושם לא נותנים דוחות. באזורים אחרים ברחוב לפעמים הפקחים מגיעים ולפעמים לא.
על ציר מוריה אוכפים עבירות חנייה על המדרכה, כיון שרוצים שאנשים יחנו ליד מדרכה, שמסומנת בכחול לבן וישלמו. לעומת זאת, כשפונים עם תלונה על רכב, שחונה על המדרכה ברחוב צדדי היוצא מציר מוריה, לא אוכפים".
האם קבוצת "ברחובות שלנו" מתחילה להשפיע בעיר?
קבוצת "הרחובות שלנו" הוקמה במטרה להחזיר את המדרכות להולכי הרגל. הולכי הרגל מתמודדים עם מספר בעיות בזמן ההליכה במדרכה והמעבר ממדרכה למדרכה, אך חברי הקבוצה החליטו להתמקד בחניית רכבים על המדרכות, שמונעת מהולכי הרגל ללכת בביטחה ודורשת מהם ללכת על הכביש ולסכן את עצמם.
לצד הולכי הרגל, שאמנם מסתכנים, אבל עדיין מסוגלים לעבור מהמדרכה לכביש, יש גם הורים עם עגלות ונכים, שעבורם הירידה מהמדרכה לכביש בגלל כלי רכב, שחונה על המדרכה מורכבת יותר ולעתים בלתי אפשרית.
מטרת הקבוצה היא להעלות את המודעות לבעיה ולשנות את מדיניות האכיפה של העירייה, כך שהיא תקנוס את מי שמחנה את הרכב שלו על המדריכה ותצמצם את התופעה למינימום. גבעון סבור, שעל אף שהקבוצה פועלת רק חצי שני, היא כבר מתחילה להשפיע.
"אני חושב שהקבוצה שלמו נותנת מענה לאנשים שכרגע סובלים מאוד מהמצב ומרגיש לבד מול האטימות של העירייה. אנחנו מראים להם שיש עוד הרבה אנשים שאכפת להם מזה בעיר ומארגנים אותם ביחד. ואני כן מאמין שאם יותר אנשים בעיר שסובלים מהמצב ישמיעו את הקול שלהם ויבקשו שינוי במדיניות (בפניות למוקד, בפעולות שטח, בדרישה מנבחרי ציבור) אז העיריה תשנה את המדיניות שלה".
לטענתו של גבעון, קשה להבין באיזה שעות אוכפים את החנייה על המדרכה ומתי לא. "בהדר משעה 17:00 כבר לא אוכפים את החנייה על המדרכה. לעומת זאת, אם רכב יחנה בתחנת אוטובוס בתחנות אוטובוס הוא יקבל קנס גם עד השעה 23:00. שעות האכיפה משתנות מיום ליום בהתאם למשמרות של הפקחים. אני מתקשר למוקד בשעה 21:00, לפעמים עדיין יש פיקוח ולפעמים לא. כמובן, אנחנו חושבים, שבעיר בסדר גודל של חיפה חייב להיות פיקוח 24 שעות ביממה".
יש רחובות, שחסומים כל הלילה, בגלל רכבים, שחונים על המדרכות
גבעון מספר על ההתמודדות שלו עם הפקחים בערבות התלונות שהוא פותח על מנת לצמצם חניות של רכבים על המדדרכות: "היה לי מקרה שישבתי בבית כל היום ולמדתי. אמרו לי שהגיע פקח והרכב לא שם. אמרתי שאני רואה את הרכב עדיין מהחלון. ראיתי גם מקרים, שפקחים עושים את העבודה שלהם כמו שצריך ונותנים דוחות.
ההערכה שלי היא שבשליש מהמקרים נותנים דוחות. לפעמים אני מדווח בשעה 8:00 בבוקר על רכב, שחונה על המדרכה ומתקשרים אליי בשעה 15:00 לשאול האם הרכב עדיין שם. יש גם מקרים שמתקשרים אחרי חצי שעה. לפעמים מגיע פקח ונותן דוח למי שלא שם פנגו, כשהוא חונה ליד מדרכה שמסומנת בכחול לבן ולא קונס את מי שחונה את רכבו על המדרכה. יש רחובות שלמים שחסומים כל לילה, בגלל מכוניות שחונות כל המדרכות. אם יפנו את הרכבים מהמדרכות, יהיה מרמור של התושבים ויהיה צריך להתמודד עם זה.
אני מרגיש שיש פה רצון לאכוף במקומות שחשובים להם, כמו מוריה ובשאר המקומות העירייה מעדיפה לא ליצור בעיות מול התושבים. צריך לדאוג שמי שמוכן לשלם על חנייה יוכל לשלם ולהחנות במקום מסודר.
מדיניות החנייה של העירייה לא ברורה
"רכבים חונים על המדרכות כיון שבעלי הרכבים לא מקבלים קנסות", מדגיש גבעון ומוסיף "אין לי ספק שהעירייה הייתה יכולה לטפל בזה, אם היא הייתה רוצה. מדיניות החנייה לא ברורה, מתי אוכפים ומתי לא.
העירייה לא תגיד שיש רחובות שבהם לא אוכפים את מדיניות החנייה על המדרכות. העירייה צריכה להגיד בצורה ברורה, החלטנו שאין מספיק חניות, ולכן אנחנו מאפשרים להחנות על המדרכות או שתהיה אכיפה ברורה. כשהעירייה רוצה היא שמה עמודים קטנים, שלא מאפשרים חנייה על המדרכות. אנחנו מעדיפים את זה על קנסות, לא מעניין אותנו האדם האחרון שחנה, אלא לשנות את המצב. להרבה אנשים זה מפריע. יש ראש עיר חדש בעירייה ואנחנו מקווים לראות שינוי מצידו. אי אפשר להשוות את הקושי של נכה לעבור את המדרכה, מול הקושי של מחפש חנייה שיצטרך לעשות עוד סיבוב עם הרכב.
לטענתו של גבעון, רחוב מסדה הוא דוגמא לכך שקונסים בעלי רכבים על חנייה ליד מדרכה עם סימון של כחול לבן, אבל לא על חנייה על המדרכות: "ברחוב מסדה בערבים המדרכה חסומה כמעט לגמרי, אי אפשר לעשות יותר מ-4 או 5 צעדים רצופים. בבקרים יש פקח שנותן קנסות על כחול לבן. בערבים הם לא קונסים רכבים על המדרכות. אני לא מבין למה ההבדלים".
תגובת עיריית חיפה:
אכיפת החנייה מתבצעת בשעות היום ברחוב מסדה כמו ברחובות נוספים בעיר כנגד כל עבירות החנייה לרבות אכיפת החנייה במקומות המוסדרים בכחול לבן. האכיפה בשעות הערב והלילה בשכונות המגורים מתבצעת על פי פניות למוקד העירוני 106 כנגד עבירות חנייה חמורות המסכנות את התנועה והולכי הרגל. כל פנייה למוקד העירוני בנושא חנייה נענית תוך זמן קצר ע"י ניידות הפיקוח העירוני שמגיעות למקום בכל שעות היום והלילה.
למה לא מחלקים דוחות??? כשפוגעים בכיס זה הכי עובד!
לא חדש בכל השכונות בחיפה זה ככה כרמל נווה שאנן כולם חונים לאחר שהפקחים לא עובדים בערב חוסמים מעברים עם כיסאות גלגלים ואנו יורדים לכביש בגלל זה אין מענה לנושא שנים רבות
תגובת העיריה לדעתי הזויה וחסרת קשר למציאות.
וזאת עוד לפני שהזכרנו את השם – קרית חיים, שם אין בכלל אכיפה בנושא חניה.
כתבה מאלפת. אכיפה דבר חשוב
כשכואב בכיס, קולטים מהר יותר.
אך לדעתי חשוב לא פחות
החינוך. חינוך ופרגון להולכי רגל
הרי גם הנהגים לעיתים הולכי רגל…
החינוך וחינוך ושוב חינוך.
לא חסרה אכיפה חסרה יצירתיות.
מה לגבי מציאת פתרונות למצוקת החניה בעיר?
ברחוב הגליל בנו"ש קיימת מצוקת חניה.
יש אנשים עם שלושה או ארבעה רכבים לדירה. דירות מפוצלות עם הרבה רכבים. הפתרון…מדבקות חניה ואכיפה מוגברת. לכל דירה 2 מדבקות, רק לדיירי הדירה בת.ז. אין ברירה אלא להחנות על המדרכה ולהסתכן בקנס.
האכיפה היא מגדרית. ברח אלנבי שבו רוב העברות הן של מגזר מסויים לא נרשמות עברות בתחילת רח סטלה מריס עם אותו מגזר חונים על המדרכות ובחניות כפולות כל הלילה ולא עותבים דוחות.
בשבת בבת גלים ברח צדדי שלא מפריע לאף אחד דואגים לתת דוחות.
מה עם הרכבים שחונים על המדרכות בקריית חיים המזרחית ?נשים עם תינוקות בעגלות מסקנים את הילדים שיורדים לכביר חייבים טיפול מהיר ,בנוטר,אחי אילת,משה שרת,בגדוד העברי חונים כל הלילה על מעבר חצייה
הפתרון חצי חניה על המדרכה וחצי על הכביש לאורך ולא כפי שבתמונה
לא יפריע להולכי רגל ולא לתנועה בכביש.סידור כזה קיים
ליד מאפיית אריאל בטירת הכרמל.
עירית חיפה מוזמנת להתרשם.
.
צודק אין ברירה אחרת לעשות כחול לבן שתי גלגלים על המדרכה שתיים על הכביש רק ככה
כתבה מעולה.
אני אישית נמצאת ועוקבת אחר כל התפתחות לגבי חניוית על המדרכות.וממש סובלת יום יום בהליכה ובטיול עם הנכדים.יש ימים שנעלצת ללכת בזיגזגים ממדרכה לכביש ושוב ושוב.פחד לרדת לכבישים צרים שנהגים לא יכולים להבחין אותי ממול.
לטיפול עיריית חיפה.