אוונגרד רזידנס - דיור מוגן יוקרתי
באנר גורדון 240624
באנר חזית הים רחב
באנר מוזאוני חיפה 081024
באנר מנו 131224
באנר כללית 050924
באנר החברה הכלכלית 171124
באנר טירת כרמל
פרסום בחי פה - רחב - מונפש
באנר מוזאוני חיפה 081024
באנר קריית אתא 011024
באנר קריית ביאליק שנה טובה 031024
באנר כללית 050924

רפי אמאיוף • סתם סיפור…. קצת עצוב

בתקופת "מלחמה הכיפורים" נעדרתי מהבית כשבועיים לסירוגין. לא עוד....

״בית הטירה״ • טוסקנה על הר הכרמל

המבנה המוכר כ״בית הטירה״, בנוי על צלע ההר מול...

לפתוח את היד ואת הארנק: על הנזקים של הקמצנות ועל הדרך לצאת מזה

ראובן ושרה הגיעו אלי לייעוץ זוגי, כמו שהם תיארו...

בית הטירה רחוב יפה נוף 95 חיפה

כשמטיילים על ציר רחוב יפה נוף שפונה בצד...

תערוכות חדשות במוזיאון חיפה לאמנות – אוסף שוסטרמן ותערוכות יחיד של נטליה זורבובה ושל הילה שפיצר

התערוכות החדשות במוזיאון חיפה לאמנות הן מחווה ליצירה הישראלית לדורותיה, מהקמת בצלאל ב-1906 ועד אמנות עכשווית, ובתקופה של אבל ואובדן מציגות את היצירה המקומית כמקור לחוסן תרבותי.

צפו◄ אוסף שוסטרמן ותערוכות יחיד של נטליה זורבובה ושל הילה שפיצר

אוסף שוסטרמן ותערוכות יחיד של נטליה זורבובה ושל הילה שפיצר (צילום: חי פה-TV)

התערוכה "בבית: משכן האהבות והחרדות", מבקשת בעת המאתגרת הזו לספק למבקרים מרחב בטוח כדי להגות באימה שתוקפת את ביתנו, מרחב של יופי, שמכיל את הדברים האהובים שביתינו אוצר.

התערוכה "סובבת שמש אדמתי" מציגה אוסף שנתרם לאחרונה על ידי קרן שוסטרמן – ישראל למוזיאון חיפה לאמנות, אשר החלה לתמוך במוזיאון באופן שוטף, ועיקרו אמנות ישראלית מהעשורים הראשונים של המאה העשרים.מוזיאוני חיפה: אוסף שוסטרמן ותערוכות יחיד של נטליה זורבובה ושל הילה שפיצר (צילום: חי פה-TV)

ציון אברהם חזן, מתוך - סלוקי, 2019 (צילום: יוני זלובין ויניב לינטון)
ציון אברהם חזן, מתוך – סלוקי, 2019 (צילום: יוני זלובין ויניב לינטון)

אירוע פתיחה:

  • תאריך״ יום חמישי 1.2.24
  • שעה: 19:00
  • הכניסה לקהל הרחב חופשית
  • תאריך נעילת התערוכות: 30.6.24

סובבת שמש אדמתי: אוסף שוסטרמן במוזיאון

  • אמנים משתתפים: פנחס אברמוביץ, גלעד אופיר, נחום גוטמן, חיים גליקסברג, פבל וולברג, אנה טיכו, מרדכי לבנון, אפרים משה ליליין, צבי מאירוביץ, יוחנן סימון, ישראל פלדי, משה קופפרמן, ראובן רובין ועבודות בצלאל
  • אוצרת: לימור אלפרן

מקבץ העבודות המוצג בתערוכה, מתנתה הנדיבה של גב' לין שוסטרמן לאוסף המוזיאון, כולל בעיקר עבודות מן המחצית הראשונה של המאה ה-20, תקופת התהוותה של האמנות הישראלית.

קרן שוסטרמן – ישראל תמשיך גם לתמוך במוזיאון חיפה לאמנות באופן שוטף. האוסף שנתרם עבר שימור ומחקר מעמיקים, שאפשרו הצגת עבודות נדירות בתערוכה. כך למשל, בזכות עבודת שימור התגלתה יצירה דו צדדית של נחום גוטמן משנות ה- 30 של המאה הקודמת.

התערוכה היא נקודת מוצא למסע בתולדות הציור הישראלי, שממשיך לתצוגת הקבע של המוזיאון שמתמקדת בציור ישראלי משנות החמישים עד ה-2000, ומסתיים בתערוכות המתחלפות בקומה העליונה של המוזיאון, המתמקדת בעבודות ציור ישראליות עכשוויות. פעילויות חינוכיות ומדריכים קוליים ייחודיים לילדים או למבוגרים שנוצרו עבור התערוכות יובילו את המבקרים הצעירים והמבוגרים לאורך תולדות האמנות הישראלית.

נחום גוטמן, מוכר התאנים, 1932 (צילום: יבגני איידל)
נחום גוטמן, מוכר התאנים, 1932 (צילום: יבגני איידל)

מנכ"ל מוזיאוני חיפה, יותם יקיר:

מוזיאוני חיפה הגיבו למלחמה ממש מתחילתה, מתוך הבנה שזוהי שליחותנו בעת הקשה. בחודשים האחרונים יזמנו מאות פעילויות הפוגה והעשרה למשפחות המפונות ובכל רחבי חיפה, כדי לאפשר אי של שפיות. גם כעת, כל מוזיאוני חיפה ממשיכים להיות פתוחים למשרתי המילואים ולמשפחות שפונו מבתיהן, ללא תשלום. מוזיאון חיפה לאמנות עובר לשמחתנו שינוי תוכני דרמטי בשנים האחרונות. אני מברך על עונת תערוכות חדשה ונהדרת ומודה ללין שוסטרמן ולקרן שוסטרמן – ישראל על השותפות האסטרטגית ועל הבעת האמון במוזיאון חיפה לאמנות, שעבורנו יש לה משמעות עצומה.
יותם יקיר מנכ"ל מוזיאוני חיפה (צילום: קסני קולסניק)

בבית: משכן האהבות והחרדות

  • אמנים משתתפים: אירה אדוארדובנה, ארם גרשוני, אדואר ווייאר, ציון אברהם חזן, אוריאל מירון והילה שפיצר
  • אוצר: ד"ר קובי בן-מאיר

בדרך כלל נמצאים בביתנו האנשים והדברים האהובים עלינו ביותר, ותיאור פְּנים הבית מציג את כל מה שאהוב עלינו ושאנחנו חרדים לשלומו. בשבעה באוקטובר החרדה פרצה במלוא עוזה לתוך פנים ביתם המוגן של ישראלים; התערוכה מבקשת להגות בנחמה שבהתכנסות במרחב הביתי ואת החשש ממה שמאיים להפר את יציבותו.

לתיאור פְּנים הבית מקום של כבוד בתולדות הציור. הנושא הסתמי לכאורה היה לא-פעם מצע אידיאלי להתנסות באופני הבעה ציוריים חדשים, מאחר שאינו דורש יותר מאינטימיות בין האמן, סביבתו והחפצים שבה.

אדואר ווּייאר (Édouard Vuillard), מגדולי האמנים הצרפתים של ראשית המאה ה-20, ניסח בתפנימיו האוונגרדיים שפת ציור חדשה. כחלק מהתערוכה, קובצו יחדיו לא פחות מעשר עבודות יוצאות דופן של וייאר מאוספים שונים, ותצוגתן היא הזדמנות נדירה בישראל לבחון מבחר נדיב של יצירותיו יחד. לצדו, מציגים בתערוכה חמישה אמנים ישראלים עכשוויים הבוחנים סביבות ביתיות ושאלות הנוגעות לציור עצמו. עינם הבוחנת מתבוננת בחפצים סתמיים כמו קערות מרק, שטיחים וכיסאות, ומוצאת בהם יופי, משמעות וזיכרונות.

אדואר ווּייאר, תפנים עם ארבע דמויות, 1899, אוסף מוזיאון תל אביב לאמנות עזבון יוג'יני וליאון פרומר, ניו יורק באמצעות ידידי מוזיאון תל אב
אדואר ווּייאר, תפנים עם ארבע דמויות, 1899, אוסף מוזיאון תל אביב לאמנות עזבון יוג'יני וליאון פרומר, ניו יורק באמצעות ידידי מוזיאון תל אב

האוצר הראשי של מוזיאון חיפה לאמנות, ד"ר קובי בן-מאיר:

לפני כשלוש שנים, מוזיאון חיפה לאמנות התחיל בתהליך עומק של בחינה ביקורתית של האוסף שלו, הערכה שלו מחדש ועבודה על הרחבתו. אוסף שוסטרמן, הכולל יצירות מופת מראשית המאה העשרים, מצטרף לאוסף הקיים במוזיאון ונותן ביטוי לכל האסכולות השונות שפעלו בישראל מאז הקמת בצלאל ב-1906. גוף יצירות זה מוסיף נדבך אמנותי והיסטורי משמעותי ביותר לאוסף הקיים של המוזיאון, המתמקד ברובו באמנות ישראלית משנות ה-50 ואילך.

בעונת התערוכות הזאת, האמנות הישראלית מן העבר נקראת ביחס ליצירה העכשווית. התערוכה ״בבית: משכן האהבות והחרדות" מציגה גוף עבודות של חמישה אמנים ישראלים עכשוויים, שמתמקדים בפנים ביתם. פנים הבית ייבחן בתערוכה כמקום שמרכז את כל הדברים שאנחנו אוהבים וחרדים לגורלם, תחושות שהתחדדו במיוחד בחודשים האחרונים.

יצירת הווידאו "סלוקי"

אחת העבודות המעניינות בתערוכה היא יצירת הווידאו "סלוקי" של ציון אברהם חזן שתוצג בתערוכה, שצולמה ב- 2019 בחדר האוכל של קיבוץ בארי. ארבעה גברים יושבים מסביב לשולחן חג בחדר האוכל ומציגים ארבע נקודות מבט שונות על מקרה של ירי ופגיעה מאש כוחותינו בנחל סלוקי בלבנון. הסרט סופח משמעות נוספת בעקבות הטבח של השבעה באוקטובר, שניים ממשתתפי הסרט נרצחו באותה שבת.

בגלריית BFAMI לכל המשפחה, המוקדשת לפעילות לילדים, מוצג "חדר משלי", פרי שיתוף פעולה בין האמנית הילה שפיצר והאדריכל אריאל ערמוני. ילדים ומבוגרים יוזמנו לצייר את החדר שלהם, או את חדר החלומות שלהם, על גבי דפים בגודל של גלויה, ולמקם את החדר שלהם בתוך אחד מחלונות בניינים מעוצבים, בתוך גלריה שכל קירותיה יצוירו על ידי הילה שפיצר.

אוריאל מירון, מרבץ, 1998 (צילום: עודד אנטמן)
אוריאל מירון, מרבץ, 1998 (צילום: עודד אנטמן)

נטליה זורבובה חיה בציור

  • תערוכת יחיד לנטליה זורבובה
  • אוצר: ד"ר קובי בן-מאיר

באולם המרכזי של המוזיאון, וביחס ישיר לתערוכה "בבית: משכן האהבות והחרדות", תוצג תערוכת יחיד לאמנית נטליה זורבובה. זורבובה נולדה במוסקבה ב-1975, עלתה לישראל ב-2004 וחיה ביפו. ב-2011 היתה בין מייסדות הקולקטיב "הברביזון החדש", ותערוכות יחיד שלה הוצגו בין היתר במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית (2019), וארטפורט, תל-אביב (2023).

התערוכה מוקדשת לציורי שמן גדולי ממדים של פנים הבית של זורבובה. בכל המקומות השונים שבהם גרה, בין שהיה זה במוסקבה, בברלין או ביפו, נטליה זורבובה ציירה בעיקר את פְּנים ביתה.

המבט בסביבת המגורים הוא אמצעי להסתגל אליה, ודרך הציור זורבובה מגלה את המקום; זורבובה מצטיינת בבנייה של קומפוזיציות מורכבות בפורמטים גדולים – אולי האתגר הגדול ביותר בציור. בתולדות האמנות, גודל כזה שמור על פי רוב לציורים היסטוריים, ואפשר לומר שעבודותיה הן ציורים היסטוריים על סיפורים לכאורה לא חשובים, על רקע חללים ביתיים המאוכלסים בכיסאות, שטיחים ועציצים.

החללים שהיא מציירת נושאים עקבות של התרחשויות וזיכרונות קטנים: מעיל שמישהו השאיר על כיסא, כביסה שממתינה לקיפול, או ציור שצויר לפני שנים ותלוי על הקיר. הנושא של זורבובה הוא התרחשויות בלתי מתוכננות של חיים במרחב הביתי, שמתנקזות לתוך קומפוזיציות פוטנציאליות.

יוחנן סימון שעת הילדים, 1950 (צילום: יבגני איידל)
יוחנן סימון שעת הילדים, 1950 (צילום: יבגני איידל)
נטליה זורבובה, בבית, ערב, 2023 (צילום: יגאל פרדו)
נטליה זורבובה, בבית, ערב, 2023 (צילום: יגאל פרדו)

פיראנזי: מראות רומא

  • ג'ובאני בטיסטה פיראנזי: 1720, רפובליקת ונציה – 1778, רומא
  • אוצר: ד"ר קובי בן-מאיר

בתערוכה יוצגו 17 תצריבים של רב-האמן האיטלקי מן המאה ה-18, ג'ובאני בטיסטה פיראנזי, אשר עברו תהליך רסטורציה בשנה האחרונה. פיראנזי פעל ברומא באמצע המאה ה-18 – תקופה שבה העיר משכה אליה משכילים מרחבי אירופה, שנפגשו על רקע תפאורה של מבנים מהוללים בני מאות שנים.

בתצריבים של פיראנזי מופיעים זה לצד זה שרידים מן העת העתיקה, כנסיות מימי-הביניים המוקדמים, מבני פאר מתקופת הרנסנס ודמויות בנות המאה ה-18. כל אלה ערוכים יחד בערבוביה, שמציגה את רומא כתל ארכיאולוגי של ידע וחיים. התצריבים של פיראנזי מקרינים נוסטלגיה לפאר נחלת העבר, אשר בצִלו הכבד אין לבני-זמנו אלא להגות במלנכוליה על המבנים שהיו וחרבו.

ג'ובאני בטיסטה פיראנזי, שער טיטוס מתוך הסדרה מראות רומא (צילום: מוזיאוני חיפה)
ג'ובאני בטיסטה פיראנזי, שער טיטוס מתוך הסדרה מראות רומא (צילום: מוזיאוני חיפה)
באנר מוזאוני חיפה 081024

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

מוזיאוני חיפה
מוזיאוני חיפה
מוזיאוני חיפה - הינה חברה לתועלת הציבור (חל"צ) אשר הוקמה ב-23 בפברואר 1976 . מוזיאוני חיפה כוללים את המוזיאונים העירוניים הפרושים ברחבי העיר חיפה: מוזיאון חיפה לאמנות, והמרכז לאמנויות, מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, המוזיאון הימי הלאומי, מוזיאון העיר, מוזיאון מאנה כץ ומוזיאון הרמן שטרוק והמוזיאון לפרהיסטוריה. לפרטים נוספים: 04-8383554

כתבות קשורות לנושא זה

3 תגובות

  1. כל הכבוד לך ידידי יותם יקיר, מנכ"ל מוזיאוני חיפה
    שבת שלום ומבורך לך

  2. נהדר. אני אוהבת לבקר במוזיאון. יהיה נחמד אם העירייה תקצה חנייה באזור

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן

כל הכתבות בחי פֹה

סמ״ר רון אפשטיין מנשר, נפל בקרב

הודעת דובר צה״ל סמ״ר רון אפשטיין (Ron Epshtein), בן 19, מנשר, לוחם בגדוד צבר, חטיבת גבעתי, נפל בקרב בצפון רצועת עזה. בהמשך נעדכן כאן פרטים על...

רכב עלה באש בין חיפה לטירת כרמל – ללא נפגעים

(חי פה) - היום (21 בנובמבר 2024), סמוך לשעה 18:00, פעלו לוחמי האש מתחנת חיפה, רס”ר ישראל גרטובסקי ורב כבאי דניאל צ’ובוטרו, לכיבוי רכב...

הגזרות הכלכליות החדשות וההשפעה שלהן על החיים של כולנו

(חי פה) - בתקופה שבה מדינת ישראל מתמודדת עם השלכות כלכליות כבדות של מלחמה, הממשלה נוקטת שורת צעדים שמטרתם להתמודד עם הגירעון ההולך ומעמיק....

פסול נהיגה בפעם ה-7 ונתפס נוהג על טרקטורון חשמלי

(חי פה) - פסול נהיגה בפעם השביעית רכב על טרקטורון חשמלי האסור לנסיעה על כביש ונתפס בדאלית אל כרמל ע"י שוטרי תחנת נשר, הוא...

לאחר ההודעה הדרמטית: משפחתו של אסף דגן ז"ל דורשת קבורה צבאית מיידית – "הזמן אוזל"

(חי פה) - ארבעה שבועות לאחר מותו של הנווט אסף דגן ז"ל, הודיע המרכז הרפואי רמב"ם למשפחתו כי אין ברשותו את האמצעים הדרושים לשמירת...