רגע לפני הבגרות במתמטיקה: כל הטעויות שתוכלו לעשות ואיך להימנע מהן

לא מעט מהתלמידים בישראל מוצאים עצמם נוטפים מזיעה לפני הבגרות במתמטיקה,  יוחאי טוויג, המורה למתמטיקה מאתר GOOL, מציע כמה טיפים חשובים:

הטעות – שימוש בריטלין בפעם הראשונה – ללא מרשם:

מעבר לכך ששימוש ברטלין ללא מרשם זה טעות – בכל שלב של החיים – ספציפית לפני הבגרויות יש שחושבים שאם הם יקחו רטלין ביום הבחינה הם יצליחו יותר – חשוב לציין שלרטלין תופעות לוואי ולא מעט תלמידים חווים אותם שכן אינם רגילים לכדור – מיותר לציין שהדבר יפיל אתכם במבחן – כך שלא רק שאנו מפצירים בכם שלא להשתמש ברטלין ללא מרשם – לעולם! – ודאי שהדבר לא יסייע לכם ביום המבחן.

ההמלצה: שימוש ברטלין מצריך בדיקה ניורולוגית או זו של פסיכאיטר, ומרשם, בכדי לדעת אם אתם זקוקים לכדור שכזה יש לבקש מרופא המשפחה הפניה לניורולוג ולפנות לאחד שכזה חודשים לפני תקופת התבגרויות

 

הטעות – כניסה לרשתות חברתיות לפני המבחן:

שימוש ברשתות חברתיות מצריך חלוקת קשב וריכוז כך שמעבר לכך שהדבר לא מומלץ לאף אחד – קל וחומר לבעלי קשב וריכוז. בפייסבוק סנאפ וכו עשויות להתרוצץ מגוון שמועות שתעלה את רמת המתח

ההמלצה: כשעה לפני הבחינה פשוט לסגור את הפלאפון.

 

הטעות – הגברת הסטרס:

בחינת הבגרות במתמטיקה היא מסוג המבחנים שלומדים הרבה זמן לקראתה. ידוע, שלקראת כל אתגר דרמטי הגוף מתכנס ונכנס “למצב סטרס”, רגע לפני ביצועו ולכן הדבר הנכון – זה לאזן מצב זה – על ידי התעקשות להצמדות לשגרה. מסיבה זו אני מציע שלא תלמדו רגע לפני המבחן כי בכך רק תגדילו את כמות הלחץ

ההמלצה: עשו משהו כיפי שמהווה חלק מהנורמה שלכם, לכו לבית קפה יום לפני המבחן, צפו בסרט טוב.

 

הטעות – פגיעה בהרגלי השינה:

סעיף זה כולל שני סוגי טעויות:

* תלמידים שישנים מעט וקמים מוקדם מדי בבוקר

* תלמידים שהולכים לישון מוקדם מדי

ראשית, בשני המקרים יש שינוי בהרגלי השינה רגע לפני – הגוף היינו מנגנון ביולוגי שמתקשה להתרגל למצבים חדשים ומהירים ולכן במקרה הראשון – תהיו עייפים מדי – ובמקרה השני כמו רוב התלמידים – לא תירדמו בשעה שהלכתם לישון ותיפלו לתוך מחשבות מעצבנות

ההמלצה: אם בכל זאת מעוניינים בהכוונה טכנית, מצב קלאסי הוא קימה של שעתיים לפני המבחן.

 

טעויות במזון – הטעויות של ארוחת הבוקר:

בחירה בסוג אחד של מזון – בעיקר מומלץ להימנע מהעמסת יתר של גבינות לבנות או ירקות שעלולים להפעיל את מערכת העיכול בזמן המבחן.

ההמלצה: כדי להיות במצב אופטימלי הגוף זקוק לאיזון בין אבות המזון ולכן מומלץ לאכול ארוחה קלה למשל: פרוסה עם קצת גבינה לבנה או טחינה גולמית, או כריך עם חביתה

הטעות של נשנושים בבחינה: תלמידים שמביאים ממתקים ושוקולד למבחנים פשוט עושים טעות. המוח זקוק לסוכרים ברמה מסוימת כדי לתפקד באופן מיטבי, אבל יש לבחור נשנוש שייתן למוח רמה טובה וקבועה של סוכר. שוקולד מעלה מהר את רמת הסוכר אבל היא גם יורדת מהר.

ההמלצה: פירות יבשים לעומת זאת גם יעלו את רמת הסוכר יחסית מהר אך היא תישאר גבוהה לאורך זמן. גם חטיפי בריאות יעשו דבר דומה.

הטעות של שתית קפה: קפאין נוטה לייצר עוררות ורבים מבלבלים אותה בערנות. בפועל, הוא עשוי לייצר אי שקט ולשתן

ההמלצה: הימנעו משתיה מוגברת של קפה ביום הבחינה, ואם חייבים עוד שתיה חמה תה עדיף.

טיפים נוספים: מעבר לטעויות שציינו יש מספר טיפים שאנחנו מעוניים להציע לכם: הימנעו מחשיבה שלילית הרי שאם למדתם ועשיתם מבחינתכם את המקסימום מעבר לכך גם כך אין מה לעשות. כמו גן אל תשכחו לבדוק יום לפני שהציוד תקין. ולמבחן השתדלו להגיע 45 דקות לפני התחלתו ויותר מומלץ בתחילת המבחן רפרפו עליו, הבחינו מה הן השאלות הקלות והתחילו איתם. וכמובן אם אתם טיפוסים שקר להם בדרך כלל הביאו חולצה ארוכה בכדי להימנע מוויכוחים ודיונים על טמפרטורת המיזוג. בהצלחה!

יוחאי טוויג, המורה למתמטיקה מאתר GOOL

 

אורלי הראל מורה ומחנכת בבית ספר תיכון ליאו באק אומרת:

הכי חשוב בעיניי זה לתרגל – ידע מפחית לחץ !
ובהערת סוגריים צריך לזכור שזו רק בחינת בגרות, לא ניתוח מוח ותמיד ניתן לשפר.

הגב לכתבה

אורח: כתובת האימייל שלך לא תפורסם • ניתן להירשם לאתר כאן למעלה ואז התגובה מאושרת באופן מיידי.