צו המיסים לשנת 2018 תוקן, על מנת להחזיר את שיטת המדידה, שהייתה קיימת בחיפה עשרות שנים. המשמעות היא שאין צורך למדוד מחדש נכסים בעיר, ומי שבבעלותו נכס שחלקו לא חוקי וחשש מהמדידה החוזרת, יכול לחזור לישון בשקט.
עד היום עיריית חיפה השתמשה בשיטת העיגול המתמטי, על מנת להחליט מה שטח הנכס. כלומר, אם שטח הנכס היה 0.5 מ' ומטה, שטחו עוגל כלפי מטה, ואם הוא היה מעל 0.5 מ' הוא עוגל כלפי מעלה. כתוצאה מכך חלק מבעלי הנכסים שילמו יותר ממה שהם היו אמורים לשלם וחלק פחות. בית המשפט העליון קבע שאין הצדקה לחייב חלק מהתושבים בעלות גבוהה יותר מהנדרש, ויש צורך למדוד מחדש את כלל הנכסים על מנת לחייב כל בעל נכס לשלם על פי גודלה המדויק של הדירה, שבבעלותו.
המשמעות בחיפה של מדידה מחדש של נכסים היא לא פשוטה. יש בחיפה מספר שכונות בהן בעלי נכסים רבים משלמים פחות ממה שהם אמורים לשלם, לכאורה, בגלל חריגות בנייה. לדוגמא, במספר שכונות על הכרמל בעלי נכסים סגרו קומות עמודים בניגוד לחוק והם, כמובן, לא משלמים ארנונה על הקומה הנוספת, שבבלותם. בנוסף, כמות המרפסות שנסגרו והפכו לחדרים בשכונות על הרכס, הרחבת דירות לתוך גינות ועוד מגוון עבירות בנייה היא גדולה מאוד.
עיריית חיפה תכננה לעבור דירה דירה ולבדוק מה השטח האמיתי גם יש תושבים רבים, שהיו נאלצים לשלם ארנונה גבוהה יותר וגם היה צורך להתמודד עם עבירות הבנייה, שהיו נחשפות. על כך דיווחנו בהרחבה בשנת 2014:
החקיקה בכנסת הפכה את החלטת ביהמ"ש העליון
בית המשפט העליון קבע שהעירייה צריכה להגיע לשטח המדויק עד שנת 2018, אבל הכנסת העבירה לפני כ-3 חודשים תיקון לחוק ההסדרים, לפיו ניתן להמשיך ולהשתמש בשיטת העיגול המתמטי. עיריית חיפה מיהרה לתקן את צו המיסים במועצת העיר האחרונה, וכך כל מי שהגדיל באופן לא חוקי את הנכס, שבבעלותו, יכול לחזור לישון בשקט. מי שעוד יכול לנשום לרווחה, הם מי שאמונים על מדידת הנכסים.
התיישנות של 5 שנים:
יש לציין, כי בשנים האחרונים פורסם בראיונות עם בכירים במנהל ההנדסה כי על אף שידוע שיש בחיפה נכסים רבים עם עבירות בנייה קשות, העירייה לא מעמידה לדין בעלי נכסים שעבירת הבנייה שלהם בוצעה לפני למעלה מ-5 שנים ובנוסף על פי רוב לא פועלת כנגד בעלי דירות, שאשמים לכאורה בעבירות של שימוש. כלומר, אם בעל דירה הגדיל אותה בצורה לא חוקית לפני 6 שנים, על פי מה שפורסם בתקשורת, הוא לא צריך לדאוג. אבל אם השכן שלו הגדיל לפני שנה את דירתו ללא אישורים מתאימים, יש סיכוי שהעירייה תפעל כנגד השכן, כיון שעוד אין התיישנות של 5 שנים על עבירת הבנייה.
חשוב לציין עוד שבמקרים שמתבררים לבסוף בבתי משפט עולה הטענה של איפה ואיפה, כלומר, האם ייתכן שמי שהרחיב את דירתו בצורה לא חוקית לפני 4 שנים, ייענש, אבל מי שעשה בדיוק את אותו דבר בקומה מעליו לא יפגע רק בגלל שעברו 6 שנים? לטענת בכירים במנהל ההנדסה בגלל שכשהעניין מתברר בערכאות משפטיות לעתים תכופות על אף עבירת הבנייה המוכחת דווקא הדיירים יוצאים עם ידם על העליונה, העירייה לא ממהרת להשקיע משאבים בנושא.
שלום,
תושבי הכרמל משלמים ארנונות מעל ומעבר לכל פרופורציה גם כך, מהגבוהות בארץ. אין צורך להעמיס עיהם תוספת ארנונות כדי לממן "התחדשות עירונית" במקום אחר. ובקשר להתחדשות עירונית, צ"ל שהיא יותר הרס עירוני מאשר התחדשות. העיריה מאשרת בניה בכל רווח קטן בין כל שני בתים בכרמל, מה שמבטיח שהכרמל צועד לקראת היותו סלאמס (שכונת עוני). ובאותו זמן, כבישי ה שכונות בכרמל סדוקים ושבורים, וגם המדרכות… אכן, התחדשות עירונית…