באנר קריית ביאליק 251124

סרן איליי גבריאל אטדגי, מקריית מוצקין נפל בקרב בצפון רצועת עזה

סרן איליי גבריאל אטדגי ז"ל, מחטיבת כפיר, נפל בכ"ב...

בית הספר “חוגים” חוגג 90 שנה להיווסדו

(חי פה) - עשרות בוגרים לדורותיהם, אנשי חינוך ומשתתפים...

טבע עשיר ומשגשג במיוחד • מגוון ביולוגי מלהיב ומרשים נחשף בעתלית

טבע מגוון ומלהיב בעתלית לאחרונה הסתיים סקר תשתיות טבעיות...

מדחני החנייה – הסוף • האם כלל תושבי חיפה ייהנו מהמהפך הדיגיטלי?

(חי פה) - השימוש במדחני החניה ברחבי חיפה יופסק...
באנר החברה הכלכלית 171124
באנר גורדון 240624
באנר טירת כרמל
באנר חזית הים נמל חיפה
באנר מנו 131224
פסטיבל הסרטים 2024 אתוס רחב
באנר מוזאוני חיפה 021224
כללית סדנאות רחב
באנר מוזאוני חיפה 021224
באנר קריית ביאליק 251124
כללית סדנאות רחב
פרסום בחי פה - רחב - מונפש

מבית ספר אנגלי לבנות למוזיאון חיפה לאומנות

מוזיאון חיפה לאומנות שוכן קרוב למפגש הרחובות שבתאי לוי,...

הקרנה עולמית של סרט הדוקו המרגש במסגרת חגיגות ה-100 לטכניון

בנימה אישית לפני כשנתיים, רגע לפני שמלאו לה 100 שנים,...

"מיהו פלשתינאי?" • פרק 11 • לאן הולכים מכאן?

שני עמים", רואה העולם המערבי וגם ישראלים רבים את...

פרח השבוע • חיננית הבתה

הכרמל מציג לנו פרחים בכל עונות השנה. בטור זה...

תחנת חיפה על מסילת הרכבת החיג׳אזית • ד"ר דוד בר און

(חי פה עם סיפורבניין) – תחנת הרכבת הראשונה של חיפה שהחלה את דרכה ב-1904.


בניין תחנת הרכבת הראשונה בחיפה שוכן בדרך חטיבת גולני 3. התחנה החלה לפעול בינואר 1904 כתחנת קצה של רכבת העמק ושימשה שלוחה של הרכבת החיג׳אזית.

מבנה התחנה הדו-קומתי הושלם בשנים 1907-8. הוא נבנה כבניין אבן בסגנון אירופאי מהודר, בשילוב של אלמנטים מזרחיים. במרכזו היה מגדל שעון, כנהוג ברבות מתחנות הרכבת באירופה.
עד לשנת 1937, עת נפתחה התחנה "חיפה מרכז", היתה זו תחנת הרכבת היחידה בחיפה, כשלאחר הפתיחה, שונה שמה של הראשונה ל"תחנת חיפה מזרח.

תחנת הרכבת חיפה מזרח | ד"ר דוד בר און

הרכבת החיג׳אזית

תחנת הרכבת חיפה היתה חלק מהמסילה החיג׳אזית, שנסללה בין דמשק לבין מכה ומדינה שבסעודיה, לאורך של כ-1300 ק״מ, ביוזמת האימפריה העות'מאנית. רכבת העמק היתה השלוחה הצפונית של מסילה זו, בין חיפה לבין דרעא שבסוריה. השלטון העות'מאני הקים את הרכבת על מנת לחבר בין חלקי האימפריה השונים, וגם כדי לאפשר ביקור נוח של המאמינים המוסלמים במקומות הקדושים.

תקופת המנדט הבריטי

ב-1920 עבר מערך ניהול הרכבת לידי שלטונות המנדט הבריטי. הוקמו שלוחות מסילה ייעודיות רבות אל מפעלי תעשיה (בית חרושת ״שמן״) ותשתית (צינור הנפט העירקי, מחצבות) באזור מפרץ חיפה. לתחנת הרכבת חיפה היתה השפעה גדולה בהתפתחות העיר כמרכז כלכלי ותעשייתי, ע״י חיבורה לערים האחרות במרחב. השלטון הבריטי ראה במפרץ חיפה מקום אסטרטגי, במסגרתו מילאה תחנת חיפה תפקיד חשוב מאוד.

בספטמבר 1946, פוצצה התחנה ע״י האצ״ל כחלק מהמאבק במנדט הבריטי. בפעולה זו נגרם נזק כבד מאוד למבנה התחנה. חלקו המזרחי נהרס ואיתו גם מגדל השעון. היום נותר רק האגף המערבי של המבנה, אשר איבד רבות מהדרו.

תחנת יציאה לשלוש יבשות

בימי תפארתה, בתקופת המנדט הבריטי, היתה זו התחנה היחידה בעולם ממנה יצאו רכבות לשלוש יבשות: אפריקה (מצרים), אסיה (סעודיה, סוריה, לבנון), אירופה (דרך טורקיה).
כיום משמש המבנה את משרדי הנהלת הרכבת וכן כמוזיאון לתולדות הרכבת בישראל.

גילוי נאות: חמי, מיכאל קופרניק ז״ל, עבד שנים רבות כפקיד באגף משאבי האנוש בהנהלת הרכבת, בתחנה חיפה מזרח.


הערה: 

קוראים יקרים, הכתבות במדור זה מבוססות על מידע גלוי המפורסם במקורות שונים ברשת, כגון ויקיפדיה ואתרים נוספים, עלול לכלול אי-דיוקים היסטוריים שונים הנובעים מן המקורות הנ״ל. 

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

ד"ר דוד בר און
ד"ר דוד בר און
אדריכל ואומן, בוגר הטכניון וחבר באגודת הציירים והפסלים בישראל. מצייר את בנייני חיפה ההיסטוריים ומספר את סיפוריהם. משתתף בתערוכות בארץ ובחו״ל. כל הציורים ניתנים לרכישה, פרטים בטל. 052-4642998. ציורים נוספים באתר facebook.com/dbaronarc כתובת מייל: [email protected]

כתבות קשורות לנושא זה

8 תגובות

  1. כל הזמן אתה מפתיע לטובה ד"ר דוד בר און. שבת שלום וכל הכבוד לך על כתבותיך בפורטל חי פה של נגה כרמי.

  2. MY FATHER WORKED IN THE RAKEVET MIZRACH WHEN THE BRITISH MANDAT .MY UNCLE WHO WAS BRITISH WAS THE HEAD ,THEN MY SISTER WORKED FIRST AS A CONDUCTER(SHE WAS ONE OF THE FIRST)THEN SHE WAS TELEPHONE OPERATOR THERE,THAT WAS AFTER THE WAR. WE USED TO GO TO TEL-AVIV ONLY WITH THE TRAIN,IT WAS FUN,ESPECIALLY WHEN THEY STARTED SELLING SANDWITCHES AND DRINKS. I HAVE GOOD MEMORIES.

  3. מבנה חשוב שקבור באוטוסטרדה אל העיר התחתית..
    בכל עיר אחרת האזור היה הופך לרחוב תיירותי עם בעלי מלאכה, שוק פשפשים, חנויות מפעל ורחובות הולכי רגל ציוריים.
    אצלנו הדבר הציורי היחיד בחיפה הוא המדור היפה הזה..

    • תודה על תגובתך, עצוב כמוך על המצב, שמח שאתה אוהב את הכתבות.

  4. מענין ידידי ד"ר דוד בר אוו. שבת שלום

  5. מסילת הרכבת שבכתבה נבנתה על ידי מהנדס גרמני , היינריך אוגוסט מייסנר, מהנדס מומחה לבניית מסילות, שפעל בסוף שילטונו של הסולטן הטורקי האחרון חאמיט השישי. הקטע חיפה דרעה נבנה בין השנים 1903-1905, נציין במיוחד את המרחק בין שני פסי הרכבת : הטורקים , כמעצמה אזורית בנו את המרווח בין הפסים 105 ס"מ. וזאת למנוע את חדירת הרכבות המערביות ( האנגליות ) לשטח האימפריה משום שהרווח בין הפסים של המסילה הבריטית הוא עד היום(!) 143 ס"מ. בתחנת הרכבת הישנה בקרית חרושת הצמודה לאלרואי ( ליד טבעון )ניתן לראות את ההבדל בין המסילות הללו.

    • תוגה על תגובתך. הוספת מידע מעניין מאוד שלא נכלל בכתבתי מחשש לעומס יתר של פרטים.

הכתבה נעולה לתגובות. ניתן לשתף ברשת באמצעות כפתורי השיתוף

כל הכתבות בחי פֹה

חלקי מתכת בחטיפי גרנולה – קריאה להחזרה (ריקול)

ממשרד הבריאות נמסר לחי פה תאגיד החדשות: היבואן מור ים מרקטינג  קורא להחזרת המוצרים: חטיפי גרנולה. בעקבות מספר קטן של תלונות צרכנים בקנדה החברה היצרנית Riverside Natural Foods...

טקס הוקרה מרגש לפצועי צה"ל ומשרתי המילואים

במעמד מרגש שהתקיים במרכז הצעירים בקריית ביאליק, העיר הביעה את הערכתה ל-78 פצועי מלחמת חרבות ברזל ו-70 משרתי מילואים, תושבי העיר. במהלך הטקס הוענקו...

כנסיות וקהילות נוצריות בחיפה • 'בין קודש לחול' • תערוכת צילומים באוניברסיטת חיפה

'בין קודש לחול' הינה כותרת התערוכה אודות קבוצות נוצריות בחיפה, בחסות 'החממה לחקר הדתות באוניברסיטת חיפה'. ביום שלישי 10/12/2024 התקיימה פתיחת התערוכה 'בין קודש לחול...

עבר, הווה ועתיד טוב יותר למקומות חשובים בחיפה • חיבורים בעיר

נביאים עולים ויורדים – ומביאים עמם את סיפור העיר חיפה. מאת: אדריכל יוסי קורי, טל קיזמן ונגה כרמי, בעזרתו האדיבה של יגאל גרייבר, העמותה לתולדות...

מטפלת מחיפה גנבה מחולה הסרטן נכה בן 77 מאות אלפי שקלים

(חי פה) - מטפלת מחיפה גנבה מחולה הסרטן נכה בן 77 מאות אלפי שקלים בלא ידיעתו כך עפ"י החשד. מהמשטרה נמסר לחי פה תאגיד...