“נסראללה” לא רק בלבנון גם אצלנו בקרקעית הים בחיפה

כאדם שמבלה ארבע שעות בממוצע ביום בצלילות, כל יום...

החתול שמר על נחש הצפע הענק עד לבואו הלוכד ◄ צפו

(חי פה) - בתקופה האחרונה מתקבלות עדויות נוספות על...

אלי לינסקיל שור • החיפאי ששינה את חייו באמצע החיים

המוטו: קבלת השונה והאחר אלי לינסקיל שור החיפאי (יליד 1955)...
באנר גורדון 240624
באנר חברה כלכלית 100724
באנר מוזאוני חיפה 140724
באנר חזית הים רחב
באנר קריית ביאליק ותיקיםרחב 140724
באנר מוזאוני חיפה 140724
פרסום בחי פה - רחב - מונפש
באנר קריית אתא קיץ 2024

משטחי ענק של צידפת הפרנה פרנה התגלו במפרץ חיפה

(חי פה בים) - רבים הדיבורים על הגירה לישראל...

שובו של התמנון רב הזרועות לחוף בחיפה

בזמן האחרון מתגלה מחדש בעולם הטבע אחת מהחיות המרתקות...

החטופים ישוחררו רק לאחר עליית השמאל לשלטון • דעה אורי לב

לפעמים המציאות טופחת על פני, ואני רואה את האמת…...

“נסראללה” לא רק בלבנון גם אצלנו בקרקעית הים בחיפה

כאדם שמבלה ארבע שעות בממוצע ביום בצלילות, כל יום...

ארבעה שיאים בנחל הגיבורים – ואחד בדיבורים • אבי אלבאום

נחל הגיבורים הוא וואדי רושמיה. ראש מיא בארמית פרושו...

תחנת חיפה על מסילת הרכבת החיג׳אזית • ד"ר דוד בר און

(חי פה עם סיפורבניין) – תחנת הרכבת הראשונה של חיפה שהחלה את דרכה ב-1904.


בניין תחנת הרכבת הראשונה בחיפה שוכן בדרך חטיבת גולני 3. התחנה החלה לפעול בינואר 1904 כתחנת קצה של רכבת העמק ושימשה שלוחה של הרכבת החיג׳אזית.

מבנה התחנה הדו-קומתי הושלם בשנים 1907-8. הוא נבנה כבניין אבן בסגנון אירופאי מהודר, בשילוב של אלמנטים מזרחיים. במרכזו היה מגדל שעון, כנהוג ברבות מתחנות הרכבת באירופה.
עד לשנת 1937, עת נפתחה התחנה "חיפה מרכז", היתה זו תחנת הרכבת היחידה בחיפה, כשלאחר הפתיחה, שונה שמה של הראשונה ל"תחנת חיפה מזרח.

תחנת הרכבת חיפה מזרח | ד"ר דוד בר און

הרכבת החיג׳אזית

תחנת הרכבת חיפה היתה חלק מהמסילה החיג׳אזית, שנסללה בין דמשק לבין מכה ומדינה שבסעודיה, לאורך של כ-1300 ק״מ, ביוזמת האימפריה העות'מאנית. רכבת העמק היתה השלוחה הצפונית של מסילה זו, בין חיפה לבין דרעא שבסוריה. השלטון העות'מאני הקים את הרכבת על מנת לחבר בין חלקי האימפריה השונים, וגם כדי לאפשר ביקור נוח של המאמינים המוסלמים במקומות הקדושים.

תקופת המנדט הבריטי

ב-1920 עבר מערך ניהול הרכבת לידי שלטונות המנדט הבריטי. הוקמו שלוחות מסילה ייעודיות רבות אל מפעלי תעשיה (בית חרושת ״שמן״) ותשתית (צינור הנפט העירקי, מחצבות) באזור מפרץ חיפה. לתחנת הרכבת חיפה היתה השפעה גדולה בהתפתחות העיר כמרכז כלכלי ותעשייתי, ע״י חיבורה לערים האחרות במרחב. השלטון הבריטי ראה במפרץ חיפה מקום אסטרטגי, במסגרתו מילאה תחנת חיפה תפקיד חשוב מאוד.

בספטמבר 1946, פוצצה התחנה ע״י האצ״ל כחלק מהמאבק במנדט הבריטי. בפעולה זו נגרם נזק כבד מאוד למבנה התחנה. חלקו המזרחי נהרס ואיתו גם מגדל השעון. היום נותר רק האגף המערבי של המבנה, אשר איבד רבות מהדרו.

תחנת יציאה לשלוש יבשות

בימי תפארתה, בתקופת המנדט הבריטי, היתה זו התחנה היחידה בעולם ממנה יצאו רכבות לשלוש יבשות: אפריקה (מצרים), אסיה (סעודיה, סוריה, לבנון), אירופה (דרך טורקיה).
כיום משמש המבנה את משרדי הנהלת הרכבת וכן כמוזיאון לתולדות הרכבת בישראל.

גילוי נאות: חמי, מיכאל קופרניק ז״ל, עבד שנים רבות כפקיד באגף משאבי האנוש בהנהלת הרכבת, בתחנה חיפה מזרח.


הערה: 

קוראים יקרים, הכתבות במדור זה מבוססות על מידע גלוי המפורסם במקורות שונים ברשת, כגון ויקיפדיה ואתרים נוספים, עלול לכלול אי-דיוקים היסטוריים שונים הנובעים מן המקורות הנ״ל. 

צרו קשר עם חי פֹּה: בוואטסאפבמייל

ד"ר דוד בר און
ד"ר דוד בר און
ד״ר דוד בר און • אדריכל ומתכנן ערים

כתבות קשורות לנושא זה

8 תגובות

  1. כל הזמן אתה מפתיע לטובה ד"ר דוד בר און. שבת שלום וכל הכבוד לך על כתבותיך בפורטל חי פה של נגה כרמי.

  2. MY FATHER WORKED IN THE RAKEVET MIZRACH WHEN THE BRITISH MANDAT .MY UNCLE WHO WAS BRITISH WAS THE HEAD ,THEN MY SISTER WORKED FIRST AS A CONDUCTER(SHE WAS ONE OF THE FIRST)THEN SHE WAS TELEPHONE OPERATOR THERE,THAT WAS AFTER THE WAR. WE USED TO GO TO TEL-AVIV ONLY WITH THE TRAIN,IT WAS FUN,ESPECIALLY WHEN THEY STARTED SELLING SANDWITCHES AND DRINKS. I HAVE GOOD MEMORIES.

  3. מבנה חשוב שקבור באוטוסטרדה אל העיר התחתית..
    בכל עיר אחרת האזור היה הופך לרחוב תיירותי עם בעלי מלאכה, שוק פשפשים, חנויות מפעל ורחובות הולכי רגל ציוריים.
    אצלנו הדבר הציורי היחיד בחיפה הוא המדור היפה הזה..

    • תודה על תגובתך, עצוב כמוך על המצב, שמח שאתה אוהב את הכתבות.

  4. מענין ידידי ד"ר דוד בר אוו. שבת שלום

  5. מסילת הרכבת שבכתבה נבנתה על ידי מהנדס גרמני , היינריך אוגוסט מייסנר, מהנדס מומחה לבניית מסילות, שפעל בסוף שילטונו של הסולטן הטורקי האחרון חאמיט השישי. הקטע חיפה דרעה נבנה בין השנים 1903-1905, נציין במיוחד את המרחק בין שני פסי הרכבת : הטורקים , כמעצמה אזורית בנו את המרווח בין הפסים 105 ס"מ. וזאת למנוע את חדירת הרכבות המערביות ( האנגליות ) לשטח האימפריה משום שהרווח בין הפסים של המסילה הבריטית הוא עד היום(!) 143 ס"מ. בתחנת הרכבת הישנה בקרית חרושת הצמודה לאלרואי ( ליד טבעון )ניתן לראות את ההבדל בין המסילות הללו.

    • תוגה על תגובתך. הוספת מידע מעניין מאוד שלא נכלל בכתבתי מחשש לעומס יתר של פרטים.

הכתבה נעולה לתגובות. ניתן לשתף ברשת באמצעות כפתורי השיתוף

כל הכתבות בחי פֹה

עדכונים שוטפים – פגיעת טיל במגרש כדורגל במג׳דל שאמס • אירוע רב נפגעים

(חי פה) - עדכוני מלחמה - אירוע קשה מאד בצפון הגולן. טיל שירה חיזבאללה פגע במגרש כדורגל בלב הישוב מג׳דל שאמס. נכון לשעה 20:00...

שידור ישיר: הפגנה נגד ממשלת נתניהו – חיפה – חורב – 27/7/24

(חי פה) - נמשכת המחאה נגד ממשלת נתניהו. המפגינים קוראים להתפטרותו ומסבירים כי המלחמה נמשכת והעסקה להשבת החטופים מתעכבת מכיוון שנתניהו אינו מעוניין בוועדת...

הרכבל של חיפה • מימוש חזונו של הרצל

(חי פה עם סיפור על בניין) - רכבל חיפה הוא רכבל תיירותי המקשר בין שכונת בת גלים לבין שכונת סטלה מאריס. תחנת בת גלים...

חיפה • רוכב אופנוע נפגע, מפונה לרמב״ם במצב בינוני

(חי פה) תאונת דרכים בשדרות הנשיא בחיפה ממד"א נמסר לחי פה: ביום שבת, 27/7/24, בשעה 12:52 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב כרמל על...

טראומת קיבוץ בארי – תשעה חודשים מאסון 7/10/23 – סיור מצולם ומצמרר

(חי פֹּה) - תיעוד - תשעה חודשים לאסון שפקד אותנו הרגשתי חובה להגיע לבארי כדי לנסות לחוש ולתעד את הטרגדיה שאנשי בארי חוו בשביעי...