משרד האוצר בהודעה מדאיגה בנוגע לעתיד חיפה
יוגב גרדוס, מ"מ הממונה על התקציבים במשרד האוצר, שיגר מכתב ביום חמישי האחרון (7/1/21) לחברי ועדת המנכ"לים הבין-משרדית לקידום ופיתוח המשרד.
במכתב מציין גרדוס, כי תוכנית "מפרץ החדשנות" היא התוכנית היחידה שנדונה, על אף שבמשרד האוצר ביקשו שיוצגו חלופות נוספות לקידום המפרץ, וכי הניתוח הראשוני של התוכנית מעלה שאלות רבות ומעמיד בספק רב את ההיתכנות הכלכלית של הפרויקט.
עוד מציין גרדוס, כי לפי התחשיבים, הכנסות המדינה משיווק הקרקעות שיתפנו הם מנופחים וכי ניסיון מפרויקטים קודמים, הגרעון התזרימי בחלק ניכר משנות הפרויקט צפוי להגיע למסגרת שרמ"י לא תוכל לעמוד בה ותאלץ להישען על תקציב המדינה. הדבר מעלה חשש לחוסר היתכנות מתווה המימון המוצע, הן תזרימית והן מאזנית.
בנוסף, צוין במכתב כי במהלך השנים נחתמו מול עיריית חיפה הסכמים שונים כמו בח"א 21 וקרקעות הצפון הסכמים שאינם מוקדמים בגלל חוסר שיתוף פעולה מצד העירייה וכי ראוי לפעול ולקיים את ההסכמים הקיימים טרם קידום הסכמים חדשים.
מצורף המכתב והניתוח הראשוני במלואם:
מראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם, נמסר בתגובה:
צפוי ולא מפתיע. נראה היה שמשרד האוצר, אפילו למראית עין, לא באמת בוחן אם לקדם את תכנית מפרץ החדשנות, בזמן שמנכ"ל משרד האוצר לא לקח חלק בדיון שנערך עם ראשי הערים. זה לא סוף מבחינתנו, זו רק ההתחלה.
מארגוני הסביבה בחיפה נמסר בתגובה:
המאבק הלגיטימי לאוויר נקי הגיע לשלב יישום תכניות חזון וכצפוי, התעשיינים מציבים משא ומתן על גובה הפיצויים. מבחינתנו, ארגוני הסביבה, מדובר בקידום הבראת אוכלוסייה שעומדת בסכנה בריאותית וביטחונית על בסיס יום יומי בגלל תעשיות מזהמות ונפיצות – ומבחינת התעשיינים מדובר בגזירת קופון כלכלי.
השווי הריאלי של בז״ן עומד על 2.3 מיליארד ש״ח, שהם כאין וכאפס לעומת ההשקעה הממשלתית שתידרש על מנת להותיר את התעשייה המזהמת על כנה, כאשר בין התוכניות על הפרק עומדות הקמת חוות דלקים ונפט חדשה ב״קרקעות הצפון״ והעתקת קווי קצא״א מרחובות העיר חיפה מזרחה, בעלות של מיליארדים. כאן נכנס תפקידה של המדינה להתערב לטובת הציבור ולסיים עם הקרקס הזה, שבו בעלי הון פוגעים באיכות חייהם של אנשים נורמטיביים. כל שנה שבה מתקני תעשיית זיקוק נפט עומדים בכניסה לשכונות המגורים בקריות, עולה למשק כמעט מיליארד ש"ח עלויות חיצוניות בגלל תחלואת זיהום אוויר.
הבקשה של מנכ״ל רמ״י לבחון את חלופת מפרץ החדשנות כחזון למפרץ חיפה נשמעת לגיטימית לכאורה, אך התזמון, ביחד עם התנגדות האוצר וקמפיין התעשיינים, מעוררים תהיות רבות.
יצור כלאיים המשלב בין תעשייה הקוטלת את האוכלוסיה, בלב האוכלוסיה, הוא בלתי אפשרי.
מנכ״ל רמ״י החדש צריך לשים לנגד עיניו את האמרה ״כל המקיים נפש אחת מישראל, מעלים עליו כאילו קיים עולם ומלואו״ בשעה שהוא בוחן את התוכנית היחידה המצעידה את מדינת ישראל לעבר עתיד בר קיימא העומד בהתחייבויות מדינת ישראל להפחתת פליטת גזי חממה, תוך הצגת פתרונות כלכליים, אנרגטיים, דמוגרפיים וביטחוניים לסגירת מפעל פרטי לזיקוק נפט.
אלי דוקורסקי ראש עיריית קריית ביאליק בתגובה חריפה על החלטת האוצר, כפי שפורסמה | צפו
השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל מסרה בתגובה:
ועדת המנכ"לים לבחינת עתיד מפרץ חיפה שראש הממשלה ואני הקמנו, פועלת בחודשים האחרונים ותצטרך להגיש את המלצותיה בקרוב. לראשונה הצלחנו להביא למצב שכל הגופים הרלוונטיים לעתיד מפרץ חיפה מתכנסים יחד ועובדים בשיתוף פעולה כדי לגבש אסטרטגיה כוללת לעתיד המפרץ.
כוונת רשות מקרקעי ישראל להקפיא את תכנית 'מפרץ החדשנות' למשך 45 יום לפחות אינה ראויה. אני מתנגדת למהלך המסוכן, שעלול לטרפד את הגשת המלצות הוועדה בזמן, ומשוכנעת שגם המועצה הלאומית לכלכלה במשרד רה"מ לא תאפשר זאת. הסמכות לקבוע מדיניות ניתנה אך ורק לשרי הממשלה. כדי שנוכל לקבל החלטה בנושא – הוועדה צריכה להגיש את המלצותיה בזמן.
כל הגופים חייבים להתעלות מעל הפוליטיקה והאינטרסים של בעלי ההון, ולהוביל בצורה אמיצה חזון ירוק למפרץ חיפה. אני רואה לנגד עיניי את מפרץ חיפה עם תעשיות ירוקות וחדשניות שינצלו את היתרונות של העיר ויהפכו אותה אבן שואבת לצעירים. נוצר חלון הזדמנויות היסטורי, וההסכמה לגבי פינוי המפעלים המזהמים גדולה מאי פעם. אסור שפינוי המפעלים המזהמים לא יקודם בגלל שיקולים שלא רואים מולם את תושבי חיפה והקריות, הצמאים לסביבה נקייה ומשגשגת.
ישיבת ועדת המנכ"לים תתקיים היום בצהריים. היא לא תהיה הישיבה האחרונה וההחלטות בנושא יתקבלו בישיבות נוספות בהמשך. עדיין לא מאוחר לקבל את ההחלטות הנכונות למען עתיד תושבי המפרץ והמדינה. רשות מקרקעי ישראל, משרד האנרגיה, משרד האוצר ושאר חברי הוועדה יצטרכו לבחור לאיזה צד ירצו להשתייך בהיסטוריה: לצד של בעלי ההון והמזהמים, או לצד של אזרחי ישראל ותושבי מפרץ חיפה הזקוקים לסביבה נקיה מזיהום אוויר.
מוטי בליצבלאו מהירוקים של חיפה מסר בתגובה:
מפרץ חיפה , ותוכניות פינוי בז"ן – נשמעות חריקות צורמות אוזניים. האם שוב בעלי האינטרס מצליחים להשאיר את הזיהום מהתעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה ? האם שוב תושבי המפרץ הגרים סביב המתחם המזהם הזה , ישלמו בבריאותם ? מה עוד צריך לקרות כדי ששם למעלה במשרדי האוצר הכלכלה והאנרגיה יבינו שהתשלום שאנו התושבים משלמים , הסכנה הביטחונית בסוף יגרמו לנטישת תושבים מהאזור , ושקיעתו הסופית כפרבר מוזנח .
כאשר חיפה העיר תשלם את המחיר הגבוהה ביותר נטישת הצעירים ממנה , והזדקנות תושביה, ובריחת העסקים . לאור העובדה כי בעולם השימוש בדלקים פוסיליים הולך ויורד , ומתאמצים להפעיל אנרגיות מתחלפות , פה כאן הפקידים הממשלתיים נשארים תקועים במאה הקודמת. כבר ברור לכולם הקשר בין הזיהום הפטרוכימי ומחומרים מסוכנים אחרים למחלות הסרטן והנשימה , אז למה ממתינים שבז"ן תמשיך להפסיד , או שימצאו תהליכים חלופיים כדי להפעיל את המתקנים במתחם.
הנצחת המפרץ המזהם הוא פסק דין מות לסביבתו. ועדת המנכ"לים צריכה לקבל החלטה אמיצה אחת , להיערך לסגירת התעשייה המזהמת למרות כול "הזעקות" הנשמעו מיכוון משרדי הממשלה.
הצ'ק פוסט וכל עיר הכימיקלים + הנמלים שקמה והרסה את הקישון ימשיכו להיות פח הזבל הלאומי של המדינה
התושבים שקטים ולממשלות נוח להתעלם מהתחלואה
משרד האוצר לא בחן את ערך חיי האדם אפילו בראיה כלכלית צרה. כמה עולה לאוצר המדינה טיפול בעודף התחלואה בעוטף המפרץ? כמה יעלה פיתוח "קרקעות הצפון" (שם מיופייף לתקיעת המסמר האחרון בארון המתים של חיפה)? האם המפעלים המזהמים לא צריכים להשתתף בעלות הכשרת הקרקע שהם זיהמו במשך שנים?
לבסוף המדינה, שמשרד האוצר הוא חלק ממנה, הבטיחה מעבר מאסיבי לאנרגיה מתחדשת. למה אנו זקוקים לענק זיקוק שאחוזים רבים מתוצרת שלו בכלל משווקים לחו"ל?!
נראה שרק הציבור יכול להציל את עצמו מזיהום ומוות. רק פעילות ציבורית נמרצת ובחירת נציגים לכנסת ולעירייה שמחוייבים לדבר, יביאו תוצאות.