בימים אלה, בהם לא ניתן לצאת מגבולות העיר חיפה, אמיר וייצמן וניב ויינברגר, צמד צוללנים חיפאים, חיפשו מקומות לצלול בהם בקרבת מקום.
כך, באופן שהפתיע גם אותם, חשפו סיפור מדהים אודות "אונית המלט" הטורקית שטבעה מול חופי חיפה בשנת 1998.
על קרקעית הים, מול חוף בת גלים בחיפה, מונחים שרידיה של אוניה טורקית שטבעה לפני מעל 20 שנה. רק כעת התגלה, כי אותה אוניה תמימה כביכול, מסתירה בתוכה סיפור מדהים, אשר בקלות היה יכול לשמש חומר לסרט הוליוודי אפוף מסתורין.
עד היום, ידעו על האוניה בעיקר צוללנים ואנשי ים, אך מה שאף אחד לא הכיר, היה הסיפור האמיתי מאחורי פעילותה וטביעתה. על פניו, הגיעה האוניה לחיפה כדי להביא מאות טונות של מלט. היא נתקלה בדרכה בסערה ולצער כולם – טבעה. מאז היא כאן, ממש קרוב לחוף. ליתר דיוק – 660 מ' ממנו.
אז איך קרה שהסיפור המדהים שמסתירה האוניה כבר יותר מ – 20 שנה, התגלה דווקא עכשיו?
אמיר ויצמן מספר:
בגלל משבר הקורונה, צוות AQUAZOOM נאלץ לבטל מספר פרויקטים הקשורים לעולם התת מימי בקפריסין יוון ורומניה.
לכן החלטנו לבצע צלילה לאונית ה"מלט" הטורקית, אשר נמצאת ממש בחוף הבית שלנו – בבת גלים בחיפה, ומעולם לא צללנו אליה, בגלל שלא ידענו את הסודות שהיא מסתירה בתוכה.
ספינת המלט הטורקית או בשמה נכון ליום בו טבעה מרחק של 660 מטר משובר הגלים בבת גלים, "DOGRUYOLLAR II" נשאה דגל טורקי, ונמל הבית שלה היה באיסטנבול שבטורקיה.
DOGRUYOLLAR יצאה ב 14 בדצמבר 1998 מעיר הנמל מרסין שבדרום מרכז טורקיה, עם מטען של 850 טון מלט לבן, לכיוון נמל אשדוד. האוניה נתקלה בסערה, וב16 לספטמבר טבעה. מי הים שחדרו לחדר המנועים של הספינה השביתו את מנועיה וכתוצאה מערבוב המלט ומי הים לא ניתן היה לשאוב את מי הים אל מחוץ לבטן האוניה וזו הסיבה שטבעה.
רב החובל ושמונת אנשיו חולצו על ידי השיטור הימי של נמל חיפה, והאוניה שקעה לאחר שעה קלה, לעומק של 12 מטרים, כאשר קהל רב על טיילת בת גלים ובסטלה מאריס, מביט בה שוקעת לאיטה.
חומרים רדיואקטיביים ופעילות עבריינית במרחב הים התיכון
אמיר וייצמן:
עד כאן סיפור יחסית שגרתי, אבל במהלך חיפוש אחר תמונות של האוניה ברשת, נעזרתי בידיד – עיתונאי מטורקיה, שגילה כי הספינה DOGRUYOLLAR II הייתה חלק מצי של 73 אוניות שעסקו בהטמנת פסולת רדיואקטיבית ורעלים במימי ים התיכון ומדינות אפריקה.
בתחילת שנות ה – 80, החלו מדינות מתועשות בחיפוש אחרי פתרון זול שיאפשר להן להיפטר מהפסולת הרדיואקטיבית שלהן ומשאר רעלים מזהמים, אשר חויבו בהטמנה יקרה בקרקע. הפתרון היה רכישה של אישור הטמנה במדינות חלשות באפריקה כגון סומליה ,ניגריה ,ומדינות לטינו – אמרקאיות כמו ונצואלה. בשנות ה90, הים התיכון הפך גם הוא לבית קברות לפסולת רדיואקטיבית.
לפי המסמכים שנמצאים בידינו, "ספינת המלט הטורקית" DOGRUYOLLAR II, הייתה חלק מאותן ספינות שהובילו את הפסולת הרדיאוקטיבית והרעלים התעשיתיים והשליכה אותם במימי הים התיכון.
לפי מידע שהגיע לידינו, מפעם לפעם בחרו מפעילי הספינות להטביע אותן, על מטענן הרדיואקטיבי ובכך להימנע מסיכון הכרוך בהשלכת המטען אל הים. המלט, במקרה הזה, סיפק לעיתים סיפור כיסוי שאפשר למפעילים להטביע את האנייה. המלא הופך לבטון ובכך הוא מכסה חלקית את המטען המסוכן שנשאר בבטן האנייה.
נדגיש כי אין מידע וודאי אם האנייה הזאת נשאה בבטנה מטען רדיואקטיבי, אז מסתמן כי האופציה הזאת לא נחקרה מאולם וייתכן שלעולם לא נדע.
עינת קליש ראש העיר חיפה תדאגי לתושבי חיפה.
ממש…. קאליש …. לחזירים היא לא דואגת, אז לכזה דבר ??
אם אכן זו ספינת פסולת גרעינית הרי יש חשש שהמים מזוהמים בחומר רדיואקטיבי, וקרינה שבמים מועברת גם לרוחצים בים ללא ידיעתם ובסיכון חמור לבריאותם!
הספינה הטורקית לא טבעה אלא הוטבעה על ידי ציוותה.
לא היתה סערה, היה ים שקט (הייתי שם), יום בהיר בצהרי היום. קודם לכן הספינה עגנה בנמל חיפה אולם מטען המלט שלה נכשל בבדיקות תקן ונאסרה פריקתו. הספינה יצאה לאיטה מנמל חיפה לכיוון חזרה אולם כמה ק'מ משם, במים רדודים למדי וקרוב לחוף, טבעה לאיטה. לא התנגשה בשום כלי שיט אחר, ולא עלתה על שום שירטון. פשוט טבעה לאיטה, תוך חילוץ מסודר של כל הצוות. לא היו נפגעים.
הספינה היתה ישנה, והועלתה השערה כי בעלי הספינה העדיפו את דמי הביטוח על עלות החזרת המלט לטורקיה. נפתחה חקירה אבל איני יודע את תוצאותיה.
שתי הערות משלימות:
א. לאחר האירוע, הועברה בדיקת המלט הטורקי לאנטליה, טורקיה, והן נערכות שם עד היום. במקרה והבדיקה נכשלת, נחסכת עלות השינוע.
ב. הספינה הטבועה מהווה מפגע בטיחותי וסביבתי. משרד התחבורה תבע מבעלי הספינה לסלק את שרידיה. משלא עשו כך, עיכב ועיקל ספינה אחרת של אותם בעלים. עכשיו, הכסף בידי משרד התחבורה, אולם הוא לא ממהר לפנות את המפגע. מי יעקל את משרד התחבורה?
מעניין,
נראה לי שהתיאוריה לא סבירה. אם משהו רוצה להיפטר ממטען מסוכן על ידי הטבעת הספינה הוא יעשה זאת רחוק מהחוף במים עמוקים שלא יאפשרו עריכת בדיקות לאחר ההטבעה וכן מחוץ למים טריטוריאליים של כל מדינה כדי לא להיות חושף לתביעות בנושא זיהום וכו'. (בימים ההם עוד היו יחסים טובים בין ישראל וטורקיה).
טוב שבאוניה לא היתה פצצת אטום.
איזו היסחפות עם הציוד!! ?
כולה 11 מטר
מה קרה??
ירדתם עם מיכלים כאילו יוצאים ל blue hole
חכה חכה, יום אחד נגלה שזה נמצא שם!!!
לאורי היי.שאלתי אותו הוא אמר תלוי במקרה
תהיה חקירה ויוגשו מסקנות
הכל היה מתוכנן על ידי הטורקים.
להתביע את האוניה הגרעינית שנגוע בחור רעיל.כדי לזהם את החוף.
וכמו שהם זילזלו בים.
הים בלע אותם.
לים יש הסכם מול הבורא.שיזכור ביציאת מצרים.
אני שוחה לשם וגם צללתי הרבה פעמים תיקון המרחק מהחוף 970 מטר עומק מירבי 11 מטר
אני זוכר היטב את היום שטבעה מזג האויר היה שמשי והים חלק יום לפני היתה סערה וזה תמיד נראה מוזר . כשהפלגנו מעליה ראינו בברור את הצל שלה היא טבעה זקופה בכיוון ההפלגה . צחקנו על המלחים הטורקים שטובעים בים חלק ועכשיו זה ברור הם חיכו למזג אויר טוב כדאי שיבואו להציל אותם .
יש למישהו מיקום gps יש עניין להגיע לשם עם ספינה
אחלה צילומים אמיר וויצמן אקווה זום כל הכבוד,????
אז ראש עירית חיפה, תדאגי לתושביך ותדרשי בדיקת קרינה בסביבת האניה.
כך דיאגים לתושבים, 660 מ' מהחוף זה חלק מחיפה וזה תפקידך.
האם נערכו בדיקות קרינה? אולי כדאי לבצע? 600 מר מהחוף ואתר שמושך צוללנים? גם אני צללתי לשם
והם ממשחכים לטמון ניקוטין ורעלים רבים, בכל אחד מציבור המעשנים בישראל. עצוב שכך, היה ניתן לבצע הפליית מיסוי מתקנת למדינה יותר ידידותית.
טובעת כמובן!
טובות כמובן.
לרפי ה"דעתן", שאל את חברך הטוב מפקד חיל הים הנוכחי והוא יסביר לך כיצד ספינה טובות בים. רמזים: ארכימדס וניוטון, בלי פיתגורס.
ומה העלו בדיקות הקרינה?
===================
אם האוניה הייתה בדרך לאשדוד, כיצד היא טבעה 660 מטרים מול חוף בת גלים?
איך האוניה טבעה?