אפשר להבין את החשש שלנו ההורים מהמעבר של הילד שלנו מגנון פרטי לגן עירייה.
בגן פרטי מספר הילדים קטן והצוות מתוגבר, מה שמקנה לצוות יותר אפשרויות להתייחס באופן אישי לכל ילד. לעומת גן עירייה שם מספר הילדים גדול והצוות מצומצם מה שמקשה על הצוות להתעכב ולהתייחס באופן אישי לכל ילד.
ילדים שאינם עצמאים יחוו קושי גדול יותר מאשר ילדים עצמאים. ילדים שאינם עצמאים עלולים לחוות תחושות של כעס ותסכול חוסר אונים ואף מצוקה רגשית וזאת בגלל היותם תלותיים יותר בעזרת הצוות. וכמו שכתבתי לצוות לא תמיד תהייה האפשרות להתעכב איתם ולתת מענה לכל צורכיהם (מה שהם התרגלו לקבל בגן פרטי, כי שם הייתה לצוות יותר אפשרות)
לכן חד משמעית ילדים שההורים שלהם יכינו אותם לעצמאות וככל שהתלות שלהם בצוות תהייה קטנה יותר כך יהיה להם קל יותר להסתגל לגן עירייה.
גן עירייה נחשב לגן של "גדולים" הכוונה היא שזהו שלב שהילדים כבר עברו את גיל הינקות והפעוטות והם הופכים לילדים בוגרים יותר שרכשו כבר מיומנויות ועצמאות מסויימת.
מומלץ לנצל את תקופת החופש כדי להכין את הילד שלנו לכניסה לגן עירייה.
איך נוכל לעזור לילד שלנו ולהכין אותו כדי שיהיה עצמאי יותר בוגר יותר ופחות תלותי העצות כאן בשבילכם:
1.עידוד לעצמאות
נתחיל לסמוך על הילד שהוא מסוגל ונעודד אותו לעצמאות ולא נעשה במקומו דברים שהוא מסוגל לעשות בכוחות עצמו.
נכון זה מוכר שהורים מגוננים על הילד שלהם מעל ומעבר. אך חשוב לעשות זאת בפרופורציה ובאיזון.
חשוב ללמד את הילד לבצע פעולות יומיות בסיסיות כגון: לאכול לבד (גם אם הוא מתלכלך ומלכלך לא להתרגש יותר מדי רק על ידי התנסות הוא ילמד, אפשר לנקות אחר כך)
לשתות מכוס.
לנעול ולחלוץ נעליים
לרחוץ ידיים עם סבון.
לגשת באופן עצמאי לשרותים ולנגב לאחר שהוא מתפנה.
ילדים אוהבים לעזור ולהיות שותפים במטלות הבית, הכנת ארוחה משותפת זוהי פעילות מהנה וגם תורמת להתפתחות.
ניקוי אבק, טיטוא רצפה, קיפול כביסה (נכון שהם לא יבצעו זאת ברמה שלכם
אך חשוב לתת להם להתאמן ולהתנסות עם הזמן הם ישתפרו, גם אנחנו היינו פעם קטנים ולא עשינו את הפעולות בצורה מושלמת )
פעולות אלה יעודדו את הילד להיות עצמאי ויגרמו לו תחושת הצלחה ומסוגלות
שתחזק את הדימוי העצמי שלו , על ידי כך נגרום לו להבין שסומכים עליו.
והוא ירגיש בוגר ואחראי.
2. חיזוק השפה
חשוב שנחזק את התפתחות השפה , להקריא לו הרבה סיפורים לדבר איתו בצורה ברורה ובשפה תקינה תוך שימוש במושגי יסודוזאת על מנת שיכיר מושגים כמו :
"אני רוצה לשתות מים מכוס"
"אני לא רוצה לשתות מים מבקבוק של תינוק"
" אני רוצה לשחק עם הכדור הגדול האדום"
"אני לא רוצה לשחק עם הכדור הקטן הכחול" ועוד….
3. איתור חברים
במהלך החופש אתרו ילדים שעתידים להיות עם הילד שלכם בגן וצרו קשרים חברתיים בין הילד שלכם לבין חבריו לעתיד.
קבעו עם ההורים והפגישו בין הילדים או בגן המשחקים
או בביקור בביתם או ביתכם על מנת לאפשר להם היכרות מוקדמת
ומשחק משותף דבר זה יעזור לילד מאוד מבחינה חברתית בגן.
4. פעילות מוטורית
עזרו לילד לפתח מיומנויות מוטוריות, בלו אתו בחוץ , בגן משחקים , במשחק בכדור , טיול בטבע , ים ועוד…
פעילויות אלה יעזרו לו להתאמן מבחינה מוטורית, להתפתחות התנועה ולהתמצאות במרחב.
5. מחשבה חיובית
אחד הדברים החשובים ביותר הוא היחס החיובי שלנו לגבי הגן החדש והצוות.
אם אנו כהורים נחשוש נהייה חשדנים וביקורתיים אנו נעביר את המסר הזה לילד שלנו
אשר מן הסתם יגרום לו חוסר בטחון ואי יכולת לסמוך על הגן והצוות.
לכן כדי לסייע לילד (וגם לעצמינו) חשוב שנהייה חיוביים, רגועים ונסמוך ככל האפשר על הגן והצוות שהם יעשו את הכי טוב שהם יכולים במסגרת האפשרויות שלהם למען הילד שלנו.
ילדים קולטים מהר מסרים מהסביבה לכן חשוב להעביר מסרים חיוביים.
6. ביקור בגן החדש לפני
מאוד מומלץ לבקר בגן החדש עוד בתקופת החופש הגדול, גם לעבור מליד הגן מבחוץ ולהראות לילד את הגן את החצר ככל שהילד יתרגל לראות את המקום כך המקום יהיה מוכר לו יותר לכולנו הרבה יותר קל להגיע למקום שכבר מוכר לנו מאשר למקום שאף פעם לא ראינו ולא ביקרנו בו. על אחת כמה יהיה יותר קל לילדים שלנו.
אני מאחלת לכל הילדים התחלה טובה,הסתגלות קלה , הנאה, שמחה , למידה והתפתחות .
כותבת המאמר היא שרה מלכה , יועצת התפתחותית וחינוכית לגיל הרך, בעלת 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים בגיל הרך, מחברת ספר ילדים – סיפור מהבטן.
ומנהלת קבוצות הפייסבוק -ניצנים בחינוך והורים מחנכים ומטפלים בוחרים לגדל ילדים בסבלנות .