באנר קריית אתא 011024

הרוג מירי בקרית אתא

(חי פה) - גבר כבן 40 נהרג ואשה נפצעה...
באנר מוזאוני חיפה 081024
באנר גורדון 240624
באנר החברה הכלכלית 171124
באנר חזית הים רחב
באנר טירת כרמל
באנר מנו 131224
באנר כללית 050924
באנר כללית 050924
באנר קריית ביאליק שנה טובה 031024
פרסום בחי פה - רחב - מונפש
באנר מוזאוני חיפה 081024
באנר קריית אתא 011024

סיתוונית היורה

הקדמה הכרמל מציג לנו פרחים בכל עונות השנה. בטור זה...

בני הזוג קעקעו על גופם את מפת ארץ ישראל • סמל לאהבת הארץ ולצדקת הדרך

בתקופה המורכבת שעוברת משפחת רז, מקרית ביאליק, בחרו בני...

"מיהו פלשתינאי?" • פרק 8 • הבעיה עם הפלשתינים

הקדמה בפרק הקודם ראינו כיצד התרחשה התבוסה הכל-ערבית. ראינו שהיא...

בית קלר • ארכיון הטמפלרים בחיפה

בהתקפת הטילים של חיזבאללה על חיפה מיום שבת 16/11/24, נפגע...

"הבוץ בו שיקע אותי פול אוסטר הוא משהו שיש להתפלש בו לאורך זמן." – לילי מילת תופסת מדף

"זה ספר מוזר… לא רומן במובן המקובל. בעצם אין בו שום דבר מקובל". לא יכולתי לנסח טוב יותר את ספרו של פול אוסטר, איתו ביליתי את השבוע האחרון. 'ביליתי' זו אולי מילה מתעתעת. ואולי 'תעתוע' היא מילה מתאימה יותר לתחושות שחלפו בי תוך כדי קריאת הטרילוגיה הניו־יורקית. הציטוט שפתחתי איתו הוא ציטוט מתוך הסיפור האחרון בטרילוגיה, החדר הנעול.

כמה עמודים לתוך הסיפור הראשון בטרילוגיה, עיר הזכוכית, והבנתי משהו חשוב. יש ספרים שאסור להאיץ בהם. צריך לקרוא לאט, להפנים, אולי לחזור אחורה. הבוץ בו שיקע אותי פול אוסטר הוא משהו שיש להתפלש בו לאורך זמן. עדיין, המחויבות שלי כאן אילצה אותי לסיים, כדי לתת לכם משהו לסופ"ש, ונחמתי היא כי אשוב ואקרא בו גם בעתיד. אם כן, אני מתחילה מהסוף – בנוגע לאם נשאר או משוחרר בספרייה הפרטית שלי, הטרילוגיה הניו־יורקית נשארת ואני כבר נפרדת ממנה בצער עד להזדמנות הבאה שאקרא בה.

הטרילוגיה הניו־יורקית / פול אוסטר

אז מהי טרילוגיה זו? מדובר בשלוש נובלות: עיר הזכוכית, רוחות רפאים, החדר הנעול. די מהר היה ברור לי שיש קשר בין שלושת הסיפורים המורכבים, אך אתם תגלו אותו בעצמכם בנובלה השלישית. הסיפורים לא קלים לעיכול, לא פשוטים, מעוררי מחשבה ואף מייסרים. תוך כדי הקריאה והחיים שלידה, לא הצלחתי לשים את האצבע על מה כל כך לא נותן מנוח? מה בסיפור ובאופן שהוא מגיש אותו לא עוזב? הגם שלרוב איני חובבת סיפורים מייסרים.

אולי אתן דוגמה. כבר בעמוד השלישי של הספר נקשרים לדמותו של קְוִוין ויודעים ששכל את אשתו ובנו שנים מספר קודם לכן. המרקר שלי נשלף כבר בשלב מוקדם זה כשקווין מתאר את תחושותיו ביחס לילדו המת ואז את יחסו לחיים שאחרי השכול.

ואני די בטוחה שגם אתם תקבלו את הבוקס הזה בנוגע לאימרה "החיים חזקים מהכול" כשתקראו: "מדי פעם הייתה חוזרת אליו לפתע התחושה של אב המחזיק בזרועותיו את בנו בן השלוש – אך זו לא הייתה בדיוק מחשבה, ואף לא הייתה בגדר זיכרון. זו הייתה תחושה גופנית, חותמו של העבר שנותר בגופו ולא הייתה לו כל שליטה עליו… הוא כבר לא שאף למות. יחד עם זאת, קשה לומר שהוא שמח על שהוא חי. אך לפחות הוא לא סלד מזה. הוא היה חי, ועיקשותה של העובדה הזאת החלה אט אט לקסום לו – כמו עלה בידו לחיות למרות עצמו, כביכול חי עתה חיים שלאחר המוות".

אוסטר כתב את הסיפורים הללו על פני השנים 1985-1986 והן כתובות על תקופה מוקדמת יותר ומתרחשות בניו־יורק. בספרים שנכתבו לפני 2001, זה תמיד צובט בלב לקרוא על מרכז הסחר העולמי (מגדלי התאומים) שאינו עוד. ראו ציטוט נוסף שכתב אמנם בהקשר ליחס אל הילידים האינדיאנים, אך כמה הוא מתאים למאורעות 7 לאוקטובר שלנו: "אם אינך חושב את האיש העומד לפניך ליצור אנושי, מעטים יהיו כבלי המוסר שיגבילו את יחסך אליו".

העלילה – ״חידה בלשית שלא בהכרח מותרת לכדי פתרון״

בכל זאת, לא סיפרתי לכם דבר על מהלך העלילה. היא כה פתלתלה, חידה בלשית שלא בהכרח מותרת לכדי פתרון מניח את הדעת בסופה. אני חוויתי את הקריאה כמישהו הכותב על האישיות המרובה של הסופרים, הדמויות שהם לובשים עליהם וחיים אותן ולפעמים הם נעלמים מעולמם וביתם לחודשים רבים, במהלך כתיבת הספר. ניכר כי פול אוסטר כותב כאן את עצמו, הוא אפילו משתמש בקריצה בשמו, כאחת הדמויות. זה סיפור על חרדה, על בדידות האדם, על האפשרות שנעלם לבלי שוב ולא בטוח שנוכל לחזור כלל אל החיים שהיו לפני. איך זה ירגיש אם כמו בלו, שנשכר לצפות במשך חודשים, באדם שפשוט יושב בדירה ממול וכותב וכפי שהוא מתאר, "לראשונה בחייו הוא מגלה שנגזר עליו להיות עם עצמו, ואין לו במה להיאחז".

כך חוויתי אני את הסיפור, אך ברור לי שאולי כשקראתם אותו אתם או כשתקראו, החוויה תהיה שונה ואחרת. לא פגשתי בסופר שכותב כמו פול אוסטר. נכון, אפשר לומר זאת על עוד סופרים, חותם העט האישי וכל הג'אז הזה, ובכל זאת, תשפטו בעצמכם.

פרטי הספר: 

הטרילוגיה הניו־יורקית מאת פול אוסטר, הוצאת כתר ספרים (2005), 2014.

קריאה נעימה ושמילים טובות יהיו לצדכם תמיד,
לילי

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

לילי מילת
לילי מילת
חיפאית שמצאה את ביתה בקיבוץ ליד הכנרת. אוהבת קפה, ים, אנשים ותרבויות. יועצת פנג שואי וסופרת. עובדת על למצוא את הדופק הסדיר והמשתנה בבתי המגורים ובסיפורים. סיפורים קצרים פרי עטה, באנגלית ובעברית, פורסמו באסופות שונות וברחבי הרשת ואף זכו בפרסים. ספריה: בית התאומים המסתובב (הוצאת סער), כלת הים (הוצאת מטאור), בת מספר ארבע (הוצאת מטאור). לקריאת סיפורים קצרים והיכרות נוספת, בקרו באתר הבית של לילי: קישור

כתבות קשורות לנושא זה

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן

כל הכתבות בחי פֹה

"פסטיבל שֶׁתֶף" • מוזיאון חיפה לאמנות ובחממה לאמנות מקום

פסטיבל רב תחומי לאמנות השתתפותית • מבית "תנועת תרבות" ב- 5-7 בדצמבר יתקיים במוזיאון חיפה לאמנות ובמבנה החממה לאמנות מקום הסמוך אליו פסטיבל...

איזה?….. התמחות במחקר פסיכולוגי מתוך החיים

מעקב אחר התנהגותם של כלבים גילה שהתחילו לרייר לפני שקיבלו את מזונם .מכאן קצרה הדרך לפיסיולוג הידוע איוון פבלוב, זוכה פרס נובל, להעמיק את...

על אספנות ועל הערך הרגשי שלה • עולם של אוצרות

את הכתבה הזאת אני כותבת ממקום אישי. אני בתהליך של שחרור לא קל מאוספים שונים - משחררת את הרהיטים הישנים ששיפצתי וכן משחררת את...

דיווח זירות – 24/11/24: מטח טילים על חיפה – זוהו נפילות טילים במרחב – יש נפגעים

(חי פה) - דיווח מזירות נפילת טילים במרחב חיפה והסביבה. אנו מלקטים דיווחים מכוחות ההצלה ומהתושבים ומעדכנים. אם ראיתם משהו - דווחו לנו. הישארו...

"האישה הבלתי נראית" • תערוכה למניעת אלימות כלפי נשים

תערוכה לציון יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות כלפי נשים (חי פה) - תערוכה לציון יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות כלפי נשים עתידה להתקיים בחיפה בחודש...