משרד הבריאות מזהיר משימוש בשמן KETOIL | מצורפת תגובת החברה המשווקת את השמן

לוגו משרד הבריאות

הודעה מאת משרד הבריאות:

משרד הבריאות מזהיר את הציבור מצריכה ורכישה של המוצר: KETOIL

לאחרונה נודע למשרד הבריאות על כוונה להשיק למאכל שמן מסוג MCT, תחת השם המסחרי KETOIL. שמן זה משווק כ”מתאים לבישול, טיגון ואפייה”.

ברצוננו לעדכן:
שמן זה מיועד בראש ובראשונה לטיפול במקרים רפואיים, למחלות ולבעיות המצדיקות את השימוש בו.

השמן אינו מכיל את חומצות השומן החיוניות לבריאות. גוף האדם אינו יודע לייצר חומצות שומן חיוניות וחייב לקבל בתזונה היומית משמן המכיל אותן. שמן מסוג MCT אינו מומלץ לצריכה כחלק מתזונה בריאה, ברוח התזונה הים תיכונית. שמן זה אינו תחליף לשמן זית, שמן קנולה ושמני מאכל אחרים שלהם הוכחות לתרומתן לבריאות.

לפני השימוש בשמן זה, יש להתייעץ עם דיאטנית בעלת רישיון מטעם משרד הבריאות ולצרכים רפואיים רלוונטיים. לבירורים ומידע נוסף ניתן לפנות למוקד קול הבריאות 5400* ולאתר הוועדה למניעת הטעיית הציבור בפרסום מוצרי בריאות, במשרד הבריאות.

תגובת חברת אומגה גליל, המשווקת את שמן KETOIL בישראל, להודעה של משרד הבריאות:

1. שמן MCT הנו שמן רווי ממקור צמחי בעל חומצות שומן בינוניות שרשרת המשמש עשרות שנים כמזון רפואי ולפחות עשר שנים כתוסף תזונה וכרכיב במזונות רבים, לרבות בישראל. לשמן יש אישור מזון במדינות עולם רבות והוא משווק בחלקן כשמן מאכל. השמן מיוצר במפעלים בעלי כל אישורי האיכות הנדרשים.
2. שמן MCT קיים בטבע בריכוז גבוה בחלב אם, חמאה וחמאת גהי כמו גם באגוזי קוקוס ודקל.
3. מכירת שמן MCT לצרכי מאכל היא חוקית ועומדת בכל תקני משרד הבריאות.
4. למיטב ידיעתנו לא מוכרת בספרות המדעית רפואית תזונתית שום סכנה או נזק בצריכה של שמן MCT, לא כתוסף תזונה, לא כשמן מאכל ולא כשמן בטיגון. במסמך הבטיחות של המוצר אין שום הגבלות על צריכתו.
5. כמי שחרטנו על דגלנו כי תזונה יש לבחור בתבונה איננו יוצאים כנגד עמדת משרד הבריאות בדבר תועלותיהם של שמני מאכל, נהפוך הוא, חשוב לנו שהציבור יעמיק ידיעתו לשימוש מושכל באילו אופנים ושימושים נכון יותר להשתמש בכל שמן. שמנים רבים, טובים ומומלצים תזונתית ככל שיהיו משנים את הרכבם בתנאי חום גבוה כבישול או טיגון, מתחמצנים ומייצרים חומרים מסוכנים. שמן ה- MCT משווק על ידנו כ”שמן האידיאלי במטבח לבישול וטיגון” עקב חמצונו המועט גם בטמפרטורות גבוהות, וזאת להבדיל משמני מטבח אחרים. חל הדבר גם על שמן קנולה למשל המוכח גם הוא כשמן המתחמצן בטיגון למרות היותו משווק כמומלץ לכך.
6. שמן הזית לדוגמה – אנו מכירים בתועלותיו כשהוא טרי ומשמש לתיבול ולמאכלים קרים, ויחד עם זאת מכירים, כמשרד הבריאות, גם בנטייתו להתחמצן בעת חימום ממושך או טיגון.  זו בדיוק הסיבה שהבאנו לשוק את שמן ה- MCT אשר אינו בעל ערך תיבולי באוכל, אך בהחלט בעל ערך בעת בישול וטיגון עקב תכונתו שלא להתחמצן כשמני מטבח אחרים.
7. אומגה גליל בדקה את עמידות השמן בטיגון ובישול על סמך הפרמטרים המקובלים גם בתקנים ישראלים לשמני מאכל צמחיים (ת”י 191,216) ומצאה כי שמני מאכל צמחיים אחרים שנבדקו- שמן זית כבישה קרה ושמן קנולה חורגים מהתקנים בצורה חמורה מיד לאחר טיגון אפילו קצר ב150-160 מעלות בעוד ששמן MCT לא עובר את תקן החימצון גם לאחר זמן ארוך עד 200 מעלות.
8. דיאטנים ורופאים בכירים ומנוסים בישראל משתמשים בשמן MCT וממליצים למטופלים שלהם לצרוך MCT במסגרת תזונה קטוגנית וגם במסגרת תזונה בריאה רגילה.
9. בהודעת משרד הבריאות ישנן מספר אמירות שחשוב לנו להתייחס אליהן ולעמוד על דיוקם:
נכון הדבר שאין חומצות שומן חיוניות בשמן MCT אך אין המטרה בצריכתו לקבל חומצות שומן חיוניות אלא לשמש כשמן בטיחותי לשימוש במטבח הביתי והתעשייתי. שמני מאכל צמחיים מכילים ריכוזים גבוהים של חומצות שומן צמחיות אומגה 3 ו6 ולכן הנ”ל מתחמצנים מהר מאד ועל כן שימוש בהם בטיגון מייצר תוצרי חימצון רעילים אשר כידוע גם למשרד הבריאות מומלץ להימנע מהם עקב נזקים פוטנציאליים וסכנות בריאותיות ממשיות. אגב על פי תקני משרד הבריאות חומרים אלו אסור שיהיו נוכחים כלל בשמן טרי, כל שכן ברמות הנוצרות לאחר טיגון.
כמו כן, עפ״י המלצות משרד הבריאות מומלץ לצמצמם צריכה של מזונות העשירים בשומן טראנס הנוצרים בעת טיגון קיצוני של שמני מאכל צמחיים לרוב או במטרה להפוך שמן מאכל נוזלי למוצק. עקב נזקיו הבריאותיים שומן הטראנס נאסר לשימוש בתעשייה וכיום ברוב המרגרינות הוחלף בשומן רווי במקומו.
לסיכום שמן MCT מקנה יציבות ובטיחות בשימוש בבישול, אפייה וטיגון גם מפני היווצרות תוצרי חמצון רעילים וגם מהיווצרות שומן טראנס.
10. בהתייחס לחומצות שומן חיוניות – חומצות שומן חיוניות ניתן לצרוך ממזון ולא משמנים, בוודאי לא שמנים בלתי רוויים הנוטים להתחמצן במהירות בטיגון ואף בתנאי אחסון שכן במקרה זה יתכן כי עולה הנזק על התועלת מצריכתם. במקרה של מחסורים בחומצות שומן חיוניות מהתזונה, ביחוד אומגה 3, ניתן לקחת תוספי תזונה כדי להשלים את המחסור. 

לוגו משרד הבריאות

הגב לכתבה

אורח: כתובת האימייל שלך לא תפורסם • ניתן להירשם לאתר כאן למעלה ואז התגובה מאושרת באופן מיידי.

13 תגובות
  1. רפי רפול - חסון.חיפה אמר/ה

    לפעול לפי הנחיות משרד הבריאות.

  2. דוד אמר/ה

    למה אין תמונה לדוגמא של המוצר

  3. אושרית אמר/ה

    למה אין תמונה של השמן???מה שווה כל הכתבה בלי התמונה..

  4. ליאת אמר/ה

    האם מדובר בשמן mct באופן כללי או רק של keto oil?

  5. רפי רפול - חסון.חיפה אמר/ה

    להישמע להוראות משרד הבריאות.

  6. דני אמר/ה

    אם פה מגדירים שמן קנולה כשייך לקבוצת “שמני מאכל” וגם “מכיל את חומצות השומן החיוניות לבריאות” מבחינתי כל המאמר פסול מראש. שטויות במיץ אשכוליות שלא מגובה בשום מדע מחקרי.
    זהו מאמר “ברוח התזונה הים תיכונית” שהיא לכשעצמה דיי כישלון ולא מונעת באמת שום מחלות, וזה אומר הכל.

  7. עמיר אמר/ה

    שמן קנולה בריא ? 😂

  8. תושב מודאג אמר/ה

    המפיצים של השמן חסרי אחריות מקומם בכלא

  9. מיכאל אמר/ה

    נשמח לראות מקורות מהימנים ל”אזהרה”. שמן קנולה ושמני זרעים הם ביחד עם סוכר הגורמים העיקריים לתחלואה של המאה ה20 ופה אתם רושמים שהם הוכחו כבריאים.
    לא להאמין איזה אוסף של קשקושים.

  10. אבי אמר/ה

    חברים תלמדו לקרוא. אין שום בעיה עם השמן. בהצלחה והרבה בריאות לכל הקוראים המתקשים

  11. מושב בדרום אמר/ה

    שמן MCT ושמן קוקוס הם השמנים הבריאים ביותר שיש. שמן קנולה שמשרד הבריאות ממליץ עליו הוא זבל שמתחמצן והופך לטראנס בטיגון.

  12. עליזה אמר/ה

    כנסו לגוגל יש תמונות

  13. לולה אמר/ה

    מצטרפת לדעתי על ה”אמינות” בהמלצה על שמן קנולה כשמן מאושר לשימוש. דוגמא קטנה לאמינות של המשרד הזה..

הגב לכתבה

אורח: כתובת האימייל שלך לא תפורסם • ניתן להירשם לאתר כאן למעלה ואז התגובה מאושרת באופן מיידי.