בית בלוג

חיפה: כבאים ושוטר חילצו וביצעו החייאה באדם שאיבד הכרה וננעל בחדר

0
רס''ל יניב טקה (צילום: כבאות והצלה)
רס''ל יניב טקה (צילום: כבאות והצלה)

(חי פה) – מי שמציל נפש אחת – כאילו הציל עולם שלם. רס"ל יניב טקה מתחנת חיפה, יחד עם השוטר משה כהן ולוחם האש אביתר בן שושן הצילו אדם באמצעות פעולות החייאה דחופות שביצעו בו, לאחר שחילצו אותו מחדר נעול.

מכבאות והצלה נמסר לחי פה – תאגיד החדשות:

לפני זמן קצר הוזנק צוות כיבוי מתחנת חיפה בפיקודו של רס"ל יניב טקה לחילוץ אדם שאיבד את הכרתו כשהוא נעול בשירותים של מרפאת שיניים ברחוב החלוץ שבחיפה.

לוחמי האש הגיעו בזריזות ופעלו מיידית לפריצת הדלת.
לאחר חילוצו של האדם מחוסר ההכרה, החל רס"ל טקה, בין היתר חובש בתפקידו בתחנה, יחד עם השוטר משה כהן ולוחם האש אביתר בן שושן לבצע פעולות החייאה דחופות באדם שחזר להכרתו תוך כדי.
עם הגעת גורמי הרפואה פונה האדם להמשך טיפול בבית החולים כשמצבו מוגדר קשה אך יציב.

אין ספק שבתושיה רבה תוך מקצועיות בלתי מתפשרת זכה רס"ל טקה להציל חיים, כל הכבוד!

מקצר חיים • סיפור קצר מאת אילן סגל

-שרידי קולנוע תמר. בחללו גדל יער עד ובו מצלמים סידרה על האמאזונס (צילום: אילן סגל)

מנין שאבנו את החוצפה לעשייה כה מסוכנת מבלי הניד עפעף?

דאג רוברטסון השיב את מכשיר הניווט למקומו ובאותו רגע הועף לקצה השני של הסירה בשל חבטה עזה. השנה 1972 ושבע-עשרה שנים לפני רוברטסון גם אני חטפתי חבטה עזה. כידוע אין חבטה אחת דומה לחברתה. כשזרם מים החל למלא את הסירה הבין רוברטסון שאת החבטה העניק ליוויתן שאינו ילד. הסירה הייתה ספינת שעשועים באורך שלושה-עשר מטרים שהפליגה במטרה לחצות את האוקיינוס השקט ועליה הזוג רוברטסון, שלושת ילדיהם ובחור צעיר שהתלווה כטרמפיסט למסע.

בדקות המעטות עד שהתמלאה הספינה במים הספיקו למלא את סירת ההצלה הקטנה שלהם בציוד ומזון שהספיקו להציל וכך מצאו את עצמם ישובים בסירה זו באמצע האוקיינוס השקט רחוקים 320 קילומטר מיבשה קרובה. הענק החובט הוציא את ראשו מהמים חייך והחליט, למזלם, שהשתעשע מספיק ונעלם.

מסע ההישרדות נמשך שלושים ושמונה ימים. אתגר עצום ומסע שהסיכוי הסביר הוא לא לסיימו כמקווה. כמות המזון הסתיימה במהירות, קצת מי גשמים ודם צבים שימש לשתייה. באמצעים פשוטים הצליחו לצוד בעלי-חי מן הים. הם סבלו מחום קיצוני, קור עז וסערות עזות שטלטלו את סירתם הקטנה.

בוקר אחד צפה רוברטסון בספינה באופק שהתקדמה לכיוונם. המחשבה שזה מחזה תעתועים נעלמה כשמלחים על הספינה זיהו אותם והחלו לנפנף בידיהם. לאחר טיפול רפואי ושיקום חזרו למסלולם וסיפורם נחשב לאחד מסיפורי ההישרדות הגדולים בהיסטוריה.

קיבלתי במתנה "מקצר חיים" בצורת סקט בודד, ישן, חלוד ובלתי שמיש לחלוטין. ניקיתי, טיפלתי, ליטפתי, שימנתי ובעזרת מפתח מיוחד התאמתי אותו לנעל רגלי הימנית. דהירה על סקט אחד מצריכה פיתוח מסיבי של שרירי הרגל הדוחפת הנותנת את התאוצה ושיווי משקל של הרגל הגולשת. בעיר חיפה בה אנו מתגוררים, ישנן שתי אפשרויות. או שאתה מטפס בעליה נוראית ומתפוצץ ממאמץ, או שאתה גולש בירידה תלולה מקצרת חיים. למותר לציין שעליך לשלוט היטב בשתי האפשרויות.

לאחר שפיתחנו מיומנות ושרירים מסיביים, החלטנו קבוצת ילדים לצאת לטיולים על הרי הכרמל. מדי שבת מרחיקים ומשפרים את המיומנות. תאוצה טובה זה דבר חשוב, אך בלי ידע מושלם בבלימה אפשר לתלות את הסקט במחסן (למי שהיה כזה). באחד הטיולים כוונו את מסלול החזרה דרך רחוב הפועל, שהוא אחת הירידות הארוכות והתלולות בעיר, אולי בעולם, חחחח….. בתחילת הירידה אני מאיץ כי המהירות לא נראית מי יודע מה. תוך שניות המהירות גוברת. חלפתי על פני המתחם של בריכת "הפועל" במהירות של מטוס סילון בהמראה.

מובן לי שעלי להתחיל מיד בבלימה, כי אבן קטנה עלולה להקפיץ אותי לתוך מימי מפרץ חיפה, או לשלוח אותי לבית-החולים לזמן רב ואולי גרוע מזה. הבלם שלי לא היה בלם שמן הידראולי, אלא הנחת הנעל החופשית על הכביש בכוח רב עד שחיקת הסוליה ולפני גרימת נזק בלתי הפיך לגרביים.

בבלימת חירום כל האמצעים כשרים. התחלתי לבלום תוך הצמדת רגל הבלם לכביש ולגלגל האחורי של הסקט. ליד קולנוע "תמר" פגשתי אותה, את האבן הקטנה. עפתי באוויר ולאחר מספר גלגולים על האספלט נעצרתי. פקחתי עיניים ואני רואה את החברים מקיפים אותי, מתבוננים. אחד כבר החל למלמל קדיש.

-שרידי קולנוע תמר. בחללו גדל יער עד ובו מצלמים סידרה על האמאזונס (צילום: אילן סגל)

לא רק שנשארתי בחיים, בכוחות-על קמתי ורדפתי אחרי הסקט שהשתחרר מרגלי והמשיך לטוס במורד לכוון רח' גאולה. את הדרך הביתה עשינו בהליכה. צלעתי קצת ומספר לא קטן של חבורות ושריטות קישטו את גופי. כיצד אוכל להסתיר מאמי בעלת עיני-הנץ את תוצאות הטיול. בדיעבד לא הייתה שום אפשרות בלימה במהירות בה טסתי. גם אפשרות רעה היא עדיין אופציה.

מה מסוכן יותר? האפשרות להיטלטל בסירה קטנה בלב האוקיינוס או לטוס במהירות של כמעט מחר ללא כל מעצור. במקרה הראשון סכנת המוות היא איטית ועלולה להגיע לגוף אפאטי ובמקרה שלי המוות הוא מידי וקטלני אלא אם אתה נופל מקצועי מיומן….ובעל מזל רב. כשאני קורא את הסיפור ישוב בכורסתי הנוחה והמזגן מצנן את האוויר הלוהט (לא ידעו מה זה מזגן) נראה שעדיף להימנע משני המקרים, וכך אעשה להבא. החלטה גורפת יצאה מהכורסא לגבי העתיד והיא סופית. אל תנסו לשכנעני לבטל את רוע הגזירה כי זו החלטת נדר תוך חריכה של שיער זנבו של החתול הג'ינג'י מה שאומר "בלי חרטות". זו לשון ההחלטה:

"בטיול בירידות חיפה על סקט וחציית האוקיאנוס בסירה בת שלושה-עשרה מטרים אורך לא אשתתף וזה סופי". אם הסיפור שלי דן בילדות חיפאית המלווה באביזרים 'מקצרי חיים' אני רוצה לשתף בילדות אחרת. משפחה מסיאול קוריאה המתגוררת בצרפת והאב מוסיקאי מגדלת שני ילדים, את נורה הקטנה ואייזק הבכור. אותם לא מעניין סקטים ולא זינוקים אל תוך לועו של הר-געש פעיל, הם אוהבים מוסיקה. נורה שרה ברוגע, ניקיון ותמימות רבה, אחיה מלווה בשירה, חצוצרה ותיפוף ומעליהם על הגיטרה פורט האב המאושר.


בית סלים ביי סלאם בחיפה, פרי שיתוף פעולה בין יזם ערבי ואדריכלים יהודים

7
בית סלים ביי סלאם, רח׳ שיבת ציון 1 - חיפה ( איור: ד״ר דוד בר און)
בית סלים ביי סלאם, רח׳ שיבת ציון 1 - חיפה ( איור: ד״ר דוד בר און)

בקרן הרחובות שיבת ציון והמגינים, בואכה העיר התחתית, ניצב בניין מגורים גבוה בסגנון הבינלאומי, השולט על הצומת, פנינה אדריכלית חיפאית שנוצרה משיתוף פעולה בין יזם ערבי ואדריכלים יהודים.

בית סלים ביי סלאם

זהו מבנה בן 4 קומות מגורים מעל קומת קרקע מסחרית שתוכנן בשנת 1939 ע"י משרד האדריכלים בנימין אוראל ויחזקאל זהר לפי הזמנתו של יזם לבנוני עשיר, סלים ביי סלאם. 

המבנה כולל 2 חדרי מדרגות בעלי חלון צר וגבוה המכונה "חלון טרמומטר" בגלל דימיונו לאביזר הידוע למדידת החום. כמו כן, הבניין מצוייד במעלית שהיתה מן הראשונות בעיר חיפה. צורתו של המגרש הפינתי, בקרן הרחובות שיבת ציון והמגינים, הכתיבה את צורתו הסימטרית של המבנה. 

המבנה בעל מאפיינים של הסגנון הבינלאומי כגון: פסי חלונות להדגשת הקוים האופקיים של הבניין ומרפסות היקפיות מעוגלות מובלטות ע"י קרניז בטון אופקי. המבנה בגימור אבן בעבוד עדין. זהו סוג של גימור אופייני לאדריכלות החיפאית שנולד משיתוף הפעולה בין האדריכלים היהודים שדגלו בסגנון הבינלאומי, מאופיין ע״י גימור פשוט כמו הטיח הלבן, לבין היזמים הערביים שרצו לשמר את מסורת הבנייה באבן.

סלים ביי סלאם

משפחת סלאם היא משפחה לבנונית סונית עמידה מאוד שהתבלטה בפוליטיקה, חינוך ופילנטרופיה בארץ הארזים. סלים ביי, אחד מראשי המשפחה, מעורב מאוד בפוליטיקה הלבנונית, שימש בין היתר כראש העיר ביירות. באותה התקופה הוא החליט להשקיע בנדל״ן בחיפה מתוך הבנה שזאת עיר בעלת פוטנציאל כלכלי גבוה, בהיותה העיר החשובה ביותר במרחב בימי המנדט הבריטי. לכן הוא ציפה שהשקעתו בנדל״ן בחיפה תניב תשואה גבוהה.

בית סלים ביי סלאם, רח׳ שיבת ציון 1 - חיפה ( איור: ד״ר דוד בר און)
בית סלים ביי סלאם, רח׳ שיבת ציון 1 – חיפה ( איור: ד״ר דוד בר און)

אדריכלי הבניין

בנימין אוראל, יליד ליטא, עלה ארצה ב-1907. עם סיום לימודיו בבצלאל, נסע לאירופה ללמוד אדריכלות. בהיותו חסר אמצעים כספיים, נאלץ לעבוד למחייתו כשרטט במשרדי אדריכלים בפריז ובברלין, במקום להשלים לימודיו. עם חזרתו ארצה, הקים בנימין אוראל משרד תכנון בשותפות עם המהנדס האזרחי יחזקאל זוהר. 
אוראל נודע בכינוי “האדריכל ללא דיפלומה” כיוון שלא עלה בידו להשלים את לימודי התואר הנכסף באירופה.

אין בידינו מידע אישי על שותפו, המהנדס יחזקאל זהר. נודה מראש לכל קורא שיוכל להוסיף מידע עליו.

משרדם של אוראל וזהר פעל בין 1926 ל-1942 ובמהלך השנים הללו היו מעורבים השניים בתכנון של עשרות בניינים, בעיקר בחיפה, אך גם ברחבי א”י המנדטורית. עם הבניינים שתוכננו על ידם נימנים:  תחנת החשמל בנהריים, בניין חברת החשמל בחיפה, בית רוזנפלד בבת גלים, בית בורנשטיין ברחוב ארלוזורוב ורבים אחרים.

מבנה לשימור

הבניין הוכרז "מבנה לשימור" בשנת 1991 ע"י עירית חיפה. אולם שלל המזגנים המותקנים על חזיתות הבניין ובליל סוגי החלונות והשלטים של החנויות בקומת הקרקע, מטשטשים את יחודו של הבניין ומקשים היום להתרשם מיופיו המקורי.

תודתי נתונה בזאת לאדריכל ואליד כרכבי, לשעבר ראש מחלקת השימור של עירית חיפה, על שמסר מידע חשוב להשלמת כתבה זו.

קוראים יקרים,

הכתבות במדור זה מבוססות על מידע גלוי המפורסם במקורות כגון ויקיפדיה ובאתרי אינטרנט אחרים ועלול לכלול אי-דיוקים היסטוריים שונים הנובעים מן המקורות הנ״ל.

סוגיית הגיוס › ראיון עם אלחנן זליקוביץ': ״תלמידי ישיבה נושאים בנטל כל החיים״

5
אלחנן זליקוביץ (צילום: אלבום פרטי)

סוגיית הגיוס מנקודת המבט של העולם החרדי:

בג"ץ קבע בסוף חודש מרץ 2024 כי החל מתחילת חודש אפריל שליש מתלמידי הישיבות לא יתוקצב יותר, מכיוון שהם איבדו את מעמד דחיית השירות. כלומר, תלמיד ישיבה שמעמדו לא מוסדר, לא זכאי לתקצוב.

המשמעות היא שחלק מהישיבות כבר מקבלות תקציב מופחת בגלל שיש להם פחות תלמידי ישיבה שזכאים לתקצוב וכן יש גם ישיבות שאין להן סף מספיק של תלמידי ישיבה כדי להיות זכאיות בכלל לתקצוב, אך בגלל התערבותה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, הן עדיין יקבלו תקצוב על האברכים, שמועד גיוסם נדחה. בחודש מאי צפוי בג"ץ להתכנס שוב בהרכב של 9 שופטים ולדון בנושא גיוס תלמידי הישיבות.

המשמעות עבור הישיבות

בשביל להבין מה המשמעות מבחינת הישיבות לכך שתקציבם נפגע והאם החרדים מרגישים שהם נושאים בנטל ונעשה להם להם עוול, פנינו לאלחנן זליקוביץ', חרדי, שלמד בישיבות חרדיות.

אלחנן זליקוביץ', חיפאי, 43, נשוי ואב ל-7 מספר לחי פה תאגיד החדשות:
״נולדתי לבית חרדי. למדתי בישיבת חברון גבעת מרדכי, אבל רוב שנותי גדלתי בסביבה מעורבת בהחלט – הודות לכך שאבי לימד ב"מדרשית נעם" בפרדס חנה שהיתה במשך עשרות שנים "ספינת הדגל" של הציונות הדתית. בין תלמידיו הקרובים היו גם לימים מפקד שייטת 13, מח"ט גולני, טייסים וקצינים רבים נוספים. אנקדוטה מעניינת היא שפעם אבא שלי הוזמן על ידי מפקד חיל האוויר שקדי לטקס כנפי טיס, התברר שכל טייס התבקש להמליץ על דמות ההשראה שלו ואותו תלמיד לשעבר בחר באבי".

"הסיבה שציינתי את זה היא שכל זה הפרה ועיצב את דרך חיי וגרם לי לעצב את השקפת עולמי ואת כל מה שגדלתי עליו.
אני לא מתיימר לשכנע אף אחד בדברי, אבל חשוב לי להציג השקפת עולם ולהגיע למצב שהקוראים מבינים גם אם לא מסכימים. אני חושב ששיח מכבד הוא כזה שכל צד יודע ומסוגל להציג ולבטא במדויק גם את עמדת הצד השני שמולו".

מהי משמעות הלמידה בישיבות עבור הציבור החרדי?

אלחנן זליקוביץ':"הטענות הפופוליסטיות שחוזרות על עצמן עשרות שנים: החרדים לא מתגייסים כי הם מפחדים למות, הם חוששים מהחילונים בצבא, הפוליטיקאים שלהם רוצים לשמר באמצעותם את הכוח שלהם, כי הם סתם פרזיטים והפסוק בתורה שנשלף בכל הזדמנות הוא: האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו פה?".

"ההקשר של הפסוק הזה כל כך שגוי עד כדי גיחוך: אמר אותו משה, ראש שבט לוי-השבט היחיד שקיבל פטור מצבא ישראל בשל היותו משרת השם ומלמד תורתו לעם, והוא נאמר כשמשה חשב בטעות ששבט דן וראובן מבקשים להשאר בעבר הירדן ולא להכנס לארץ בשל היותם רועי צאן עם עדרי ענק. להם הוא אמר "האחים יצאו למלחמה ואתם תשבו פה", אבל שבט לוי תמיד היה הכוח הרוחני שנשאר".

"ולגבי השאלה: קשה להסביר על רגל אחת את החשיבות של לימוד התורה במשך שנים רבות ומה בדיוק לומדים שם (נושא בפני עצמו, ספוילר: לא "מתפללים וקוראים תהילים")

חשוב לי להבהיר הנחת יסוד אחת שהיא קריטית לכל הסיפור הזה של סוגיית הגיוס: הנושא הוא לא כן צה"ל/לא צה"ל, ולימוד התורה במתכונת שמוכרת בעולם החרדי, הוא לא המצאה של המפלגות החרדיות בקום המדינה. המדובר הוא במשהו עקרוני הרבה יותר עמוק: האם יש משמעות וערך אמיתי ללימוד התורה ובפרט בקונספט כפי שקיים בעולם החרדי".

אלחנן זליקוביץ' מציין מספר נקודות נוספות:

  • בעולם חיים מאות אלפי חרדים שלומדים תורה באותו הקונספט בדיוק. לצורך ההשוואה, בעיירה לייקווד (Lakewood) בניו ג'רזי, חיים כ 30,000 או יותר תלמידי ישיבה ואברכי כולל שלומדים תורה בדיוק באותה המתכונת שיש בארץ, המספר הזה לבד הוא כמחצית מכל לומדי התורה חייבי הגיוס שיש בארץ. מדובר בנתון מדהים וזה רק בעיר אחת בארה"ב. כמעט בכל עיר בעולם שבה קהילה תורנית תמצאו היום מוסדות של כוללים לאברכים באותה המתכונת שיש פה.
  • עוד הרבה שנים לפני קום המדינה לימוד התורה והערך העצום שלו בתוך עם ישראל התנהל באותה מתכונת, בדיוק כפי שהוא היום. במשך מאות דורות ואלפי שנים יהודים נלחמו על לימוד תורה במסירות ועקשנות אופיינית. בכל הדורות אבותינו מסרו נפש פשוטו כמשמעו על הזכות והאפשרות פשוט ללמוד תורה: החל מהמכבים, שברחו למערות ויצאו להלחם ביוונים רק בגלל הרצון לקיים מצוות וללמוד תורה בניגוד לגזירות היוונים, דרך רבי עקיבא, שנרצח על ידי הרומאים רק בגלל שלימד תורה ברבים נגד החוק, המשך דרך רדיפת התלמוד במסעות הצלב ועד לתקופת הקומוניזם והשואה, שבה יהודים סיכנו את חייהם רק כדי להתכנס וללמד יחד תורה. ושוב, גם בלי להסביר יותר מידי למה, זה מראה לנו שזו לא המצאה של מפלגה חרדית, אלא ערך מכונן שהיה קיים בעם מאז ומעולם.
  • בתנ"ך ובתלמוד מופיעים עשרות אזכורים לכך שלימוד התורה מהווה הגנה פיזית ותורם לא פחות מכל חיל לוחם. בתלמוד מופיע כיצד התייחסו שווה בשווה לתרומתם של החיילים בשדה הקרב, ולאותם שלמדו תורה בירושלים. "אמר רבי יהושע בן לוי, מאי דכתיב: עומדות היו רגלינו בשעריך ירושלם? מי גרם לרגלינו שיעמדו במלחמה? שערי ירושלם שהיו עוסקים בתורה". לאדם שאיננו מאמין יהיה קשה אולי לקבל את זה, אבל לאנשים, שחיים את כל חייהם על פי האמונה היהודית ומסורת ישראל, זה דבר מובן מאליו. נזכיר רק ציטוט של בן גוריון בהקשר הזה: "בארץ ישראל, אדם שלא מאמין בניסים הוא אדם לא ריאלי" (צריף בן גוריון).
  • ועוד על תרומתם ההיסטורית והלאומית של לומדי התורה למדינת ישראל: מגילת העצמאות פותחת בשורות אלו: "בארץ-ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל-אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי. לאחר שהוגלה העם מארצו בכוח הזרוע שמר לה אמונים בכל ארצות פזוריו, ולא חדל מתפילה ומתקוה לשוב לארצו ולחדש בתוכה את חירותו המדינית. מתוך קשר היסטורי ומסורתי זה חתרו היהודים בכל דור לשוב ולהאחז במולדתם העתיקה".

״זו מדינה ליהודים״

אלחנן זליקוביץ': "האם מישהו יכול להסביר מה בדיוק גרם לעם לשמור אמונים במשך 2,000 שנה בכל ארצות פזוריו? איזה גורם איחד, ליכד ושמר על התפילה והתקווה? הרי בודאי שלימוד התורה היווה גורם משמעותי מאוד ביחס לזה. האם ניתן להשתמש ואחר כך לזרוק? אם זה מה ששמר על תקווה 2,000 שנה, האם אין לו מקום מכובד, הן ביחס לעבר והן ביחס לעתיד?"

"גם אלו שאינם מאמינים, מבססים את זכותם לחיות במדינה יהודית בארץ ישראל על כך שזו מדינת היהודים. נזכיר את דברי בן גוריון לפני ועדת פיל (ינואר 1937): "התנ"ך הוא המנדט שלנו", ואני רוצה להעיר: האם אפשר לקחת את התנ"ך ולגזור ממנו את מה שרוצים? בכל יום בבוקר, בכל בית כנסת בעולם, בכל סידור תפילה, בכל העדות והנוסחים ניתן למצוא את ההצהרה הבאה שמקורה כבר במשנה (לפני כ-2000 שנה): יש מספר תחומים חשובים מאוד, בין היתר: כיבוד הורים, גמילות חסדים, טיפול בחולים, עזרה לנזקקים, השכנת שלום בעולם, אבל, "תלמוד תורה כנגד כולם"! בקיצור, לא אנחנו המצאנו את זה. זוהי אמונה ודרך חיים שעוברת מדור לדור, זו ליבת היהדות שקידשה את ערך לימוד התורה כערך העליון ביותר בחיי היהודי, ומדובר באותה תורה ואותם דברים שנלמדים ברציפות אלפי שנים, וזה חוצה תקופות ומקומות".

לימוד התורה כערך בפני עצמו

אלחנן זליקוביץ': "הסיפור הוא לימוד התורה כערך בפני עצמו. ערך שעליו גדל ומתחנך הציבור החרדי בכל רחבי העולם, מלידתו ועד פטירתו. לימוד התורה הוא ערך עליון ונשגב, רק עליו נאמר בתנ"ך: "והגית בו יומם ולילה", אני לא מכיר אף מערכת ידע בעולם שבה מצווים ללמוד כל החיים ואיתה רוקדים ושמחים באופן כמעט לא מוסבר מידי שנה בשנה, חוץ מאשר לימוד התורה שלנו".

"אפשר להאריך מה משמעות הלמידה בישיבות, אבל אני חושב שאולי יהיה מעניין לראות מה כותב על זה דוקא הסופר עמוס עוז בספרו "יהודים ומילים": "מי שמר על מי? התורה על היהודים או הם עליה? לנו יש תשובה אחת ולמאמינים יש תשובה אחרת, אבל ראוי גם לציין שאחרי חורבן בית שני נותרה השכינה גם בספרים, רק הם נותרו מקודשים וכך, כשנסת על נפשך מטבח ומפוגרום מבית בוער ומבית כנסת עולה באש נטלת איתך את הילדים ואת הספרים, ספר תורה ביד אחת וילדים ביד אחרת. פרט זה בהיסטוריה החברתית שלנו הוא לטעמנו העובדה החשובה ביותר בתולדות הישרדותם של היהודים, גם הלא מאמינים כמונו נשארים יהודים בזכות הקריאה. אם קיימת שלשלת מילים המחברת אותנו אל אברהם, היא עשויה ממילים כתובות. עודנו כרוכים במילה הכתובה, והמילה הכתובה כורכת אותנו עם אבותינו, אנחנו האתאיסטים של הספר".

"ובכן, די אם נקבל את תרומתם של לומדי התורה גם בפן הזה? זה לא מספיק סיבה לאפשר קיום פרוייקט לאומי בסדר גודל מתאים?"

טענה נוספת היא שהשירות הצבאי עלול לפגוע באורח החיים החרדי. האם שירות בגדודים לחרדים בלבד עלול להקל את השירות לחרדים?

אלחנן זליקוביץ': ״עקרונית כן, אם כי ישנם אתגרים נוספים שצריך לתת עליהם את הדעת. התאמה והלימה של פקודות מטכ"ל לערכי ההלכה, לאו דוקא בהקשר של כשרות ונשים, אלא גם כמו מתי וכיצד מתקבלות החלטות בדבר פעולות של סיכון והצלת חיים, ועוד שאלות מסוג זה".

"האבסורד הוא שדוקא הגורמים שמנהלים קמפיינים לגיוס חרדים הם אלו שמנהלים מלחמת חורמה בכל מה שקשור לאפשר את זה. למשל, מה שקרה בשנים האחרונות במקרים שבהם הכריחו חיילים לשמוע שירת חיילות – דבר אשר לכלל הדעות אין בו שום ערך בטחוני.״

העובדה שחרדים לא מתגייסים גורמת כעס בציבור החילוני. האם אתה חושב שיש דברים, שהחילונים לא יודעים ושלו הם היו יודעים הם היו מבינים למה חרדים לא מתגייסים?

אלחנן זליקוביץ': ״זה די קשה להסביר, כי כאמור, הכל מבוסס על אמונה ועל אורח חיים שמתאים את עצמו לאמונה. כלומר, האמונה היא לא רק מושג מופשט, אלא משהו שמייצר אורח חיים שלם, ולאדם חילוני קצת קשה עם זה.

יחד עם זאת ברור שאם אנשים היו מבינים שהחרדים לא מתגייסים, לא בגלל רצון להשתמטות, אלא בגלל הבנה שזה התפקיד המשמעותי ביותר שהם יכולים לתת, אולי הכעס היה נראה אחרת.״

האם אתה מבין את הרצון של החילונים לשוויון בנטל?

אלחנן זליקוביץ': ״בהחלט כן, יחד עם זאת בואו לא נשכח: בהנחה שלימוד התורה תורם ומגן, בן אם בבטחון פיזי (לטענת המאמינים) ובין אם בצורות אחרות (מאפשר את הזכות ההיסטורית לקיומנו כאן, כמשל עמוס עוז הנ"ל) אזי בהחלט יש כאן שוויון בנטל מכובד מאוד.

בנוסף, הנושא נדוש אבל צריך להאמר: מרבית ארגוני החסד, העזרה והנתינה במדינה, הוקמו, נתרמים ומתופעלים על ידי חרדים. רשימה קצרה ממש: זק"א, איחוד הצלה, עזר מציון, הרב פירר, ידידים, יד שרה, מתנת חיים של הרב הבר (תרומת כליות) ועוד עשרות מוכרים יותר ופחות. האם זה לא שיוון בנטל? איפה החילונים בסיפור הזה? הרי הם נהנים מארגונים אלו במידה שווה. ונקודה למחשבה, מדוע כל זה צומח דוקא מהמגזר החרדי?״

האם אתה חושב שחרדים היו מעדיפים לעשות שירות לאומי ולא שירות צבאי?

אלחנן זליקוביץ': ״זה פחות משמעותי בהתאם לכל הנ"ל. השאלה יוצאת מתוך הנחה, שהחרדים לא עושים כלום וכל הנושא הוא מה הם יעדיפו לעשות.״

האם אתה חושב שיש דברים שאפשר לעשות בשביל לצמצם את הפערים בין חילונים וחרדים?

אלחנן זליקוביץ': ״הידברות אמיתית מתוך רצון להבין ולאו דוקא לנצח בוויכוח, הכרות פיזית עם העולם החרדי, פעם אחת של לימוד תורה במתכונת שנערכת בישיבות, יבהיר הרבה יותר מכל הסבר מה זה הדבר הזה ולמה הוא כה חשוב, דברים אלו בהכרח יצמצמו הרבה פערים.״

האם בישיבות מוטרדים מכך שהחל מתחילת החודש הם מקבלים תקצוב מופחת האם מדובר בפער משמעותי?

״בודאי, אבל כעת אנו מבינים את הראיה למרחקים של הרב שך, מנהיג הציבור החרדי הליטאי, שבזמן המהפך של ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין, שרצה להשוות לגמרי את התקציבים, הרב שך התנגד נחרצות להיות תלוי רק בזה. הפער הוא בערך כ-30% מסך התקציב של הישיבות והן יתמודדו עם זה בעזרת השם באמצעות גיוס תרומות, כמו שהן מתמודדות עם הפער הקבוע של כשני שליש לאורך כל השנים.״

האם הניסיון להביא לגיוס חרדים מכעיס את האוכלוסיה החרדית או את תלמידי הישיבה? האם הם מרגישים שעושים להם עוול?

״בהחלט. בפרט שהצבא מתהדר בכך שהוא כור היתוך ומערכת חינוך. צבא העם. יש הרגשה של התערבות ונסיון של כפיה חילונית. של חוסר הכרה, במה שאנחנו עושים לא רק 3 שנים של סדיר אלא כל החיים, משך עשרות שנים, מתוך בחירה ומתוך וויתור על הרבה זכויות אחרות. אילו היינו רואים, שבאים לקראת חיילים חרדים שמשרתים, אולי זה היה מעודד, אבל כאשר רואים להפך (למשל מקרים שבהם כפו על חיילים לשמוע שירת נשים בניגוד מוחלט לרצונם) אנחנו מבינים שהמטרה כאן איננה בהכרח רק "הגנה על המדינה", לצערנו.״

ישיר מחיפה – רוח דרומית 26/4/24 › תחזית לגולשים בחיפה והקריות • סנסורים זמן אמת • מד רוח • גובה הגלים • טמפרטורה • עננים • מכם גשם מפה סינופטית ועוד

8
תחזית לגולשים ולשייטים - רוח דרומית - 26/4/24
תחזית לגולשים ולשייטים - רוח דרומית - 26/4/24

שישי, 26/4/24 – אפיק מטורקיה מכניס אלינו אוויר קריר, עננות נמוכה ורוח של 12/15 קשרים. נכנס גם סוואל צפון מערבי מסודר של 40 ס"מ. הרוח צפויה להיות מתונה ולא תעלה חזק. צפו בשידור לשעה 8:30. בהמשלך הדף תמצאו את כל הנתונים המטאורולוגיים הדרושים.

ניווט מהיר בדף מזג האוויר בחיפה:

מדי רוח מצפון לדרום:
בצתעכובת גליםהמכוןנירוונהמבצר
מטאורולוגיה:
תחזית ווינדגורומכם גשםגלים טמפרטורה ולחותמפות סינופטיותזרםמפת WINDYדף כל מדי הרוח ומצלמות החופים בישראלמפת-תחנות-ווידגורוקריית יםשדות יםמצלמת הקזינומצלמת הרכבל – בת גליםסנסורים השירות המטאורולוגימצלמת הקזינו

תחזית לחיפה – רוח, טמפרטורה, עננים וגשם

מדידות זמן אמת מחופי חיפה

◄ מד הרוח של בת גלים – מול ספוט הכנסיה

השעון מתרענן בכל 30 שניות. הקליקו עליו לצפייה בגרף הרוח


◄ מד רוח בשקמונה – המכון

מד הרוח הזה ממוקם על גג המכון לחקר ימים ואגמים. מהירות הרוח המוצגת היא מהירות הגאסט. יש לשים לב לתאריך התמונה המוצגת, כי במקרה שהמכשיר תקוע, מוצגת תמונה ישנה. 


מד רוח במבצר בעתלית




◄ מפה מאתר WINDY לחיפה


◄ גלים

מדידת גובה הגלים מתבצעת בתחנת הכוח של חדרה, בעומק 2 ק"מ.
הקו הירוק מייצג את הזמן הממוצע בין גלים. השנתות מצד שמאל
הקו הוורוד מייצג את גובה הגל המקסימלי. השנתות מצד ימין
הקו הכחול מייצג את גובה הגל הממוצע


◄ מכ"ם הגשם

◄ קישור למכ"ם גשם – השירות המטאורולוגי…
קישור למכ"ם גשם חלופי – אלדורדו…
קישור למכ"ם גשם חלופי – דלתון…


◄ טמפרטורה ולחות בחיפה – חוף הים

הקו הכחול – טמפרטורה. השנתות מימין. השעה למטה

הקו הורוד – אחוז לחות. השנתות משמאל. השעה למטה


◄ מהירות הזרם בים התיכון

החיצים מסמנים את כיוון הזרם
הקו התכלת מסמן את המהירות. השנתות מימין – קשרים, משמאל – מטרים בשניה


מפות סינופטיות


כתבות נוספות על גלישה:


מדי רוח נוספים בצפון

מד רוח בחוף בצת


מד רוח בעכו – חוף התמרים

אישה הוכשה על ידי נחש בישוב בחוף הכרמל • מצבה קשה

3
נחש צפע - ארכיון (צילום: לימור קטן פרידמן, רשות הטבע והגנים)
נחש צפע - ארכיון (צילום: לימור קטן פרידמן, רשות הטבע והגנים)

ממד"א נמסר לחי פה:

בשעה 20:05 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב כרמל, על אישה שהוכשה על ידי נחש בחצר בית ביישוב במועצה אזורית חוף הכרמל. חובשים ופראמדיקים של מד"א מעניקים טיפול רפואי ומפנים לבי"ח רמב"ם, אישה בת 29 במצב קשה ולא יציב עם סימני הכשה.

הולך רגל נפגע מרכב בחיפה

2
אמבולנס של מד"א (צילום: שרון לייבל)

הולך רגל בן 56 נפגע מרכב • במצב בינוני

ממד"א נמסר לחי פה תאגיד החדשות: בשעה 17:37 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב כרמל, על הולך רגל שנפגע מרכב ברחוב ג'יימס דה רוטשילד בחיפה. חובשים ופראמדיקים של מד"א מעניקים טיפול רפואי ומפנים לבי"ח רמב"ם, גבר בן 56 במצב בינוני עם חבלת ראש ופצוע נוסף במצב קל.

איתי אלימלך: "ברית הדמים עם הדרוזים מקבלת משמעות חדשה"

2
בתמונה מימין לשמאל: השייח מוואפק טריף, איתי אלימלך יו"ר מחוז חיפה

במפגש עם ראשי ובכירי העדה הדרוזית קרא הבוקר (יום ה' 25.4.24) איתי אלימלך, יו"ר מחוז חיפה והצפון בארגון נכי צה"ל, להידוק וחיזוק מערכות היחסים בין משרדי הממשלה והרשויות המקומיות לבין נכי צה"ל בני העדה הדרוזית. אלימלך אמר את הדברים במפגש עם מנהיגי ובכירי העדה הדרוזית לרגל החג הדרוזי נביא שועייב, ובהם גם מנהיג העדה, כבוד השייח מוואפק טריף וכבוד הקאדי ענתיק מועדי מהישוב ירכא.

איתי אלימלך:

חג נַבי שועייב מציין את קשר הדמים הבלתי-נפרד בין העדה הדרוזית לעם ישראל, אשר צועדים יחדיו באחדות גורל כבר אלפי שנים. בימים אלה מאז החלה מלחמת חרבות ברזל, בה יהודים ודרוזים נלחמים כאחד על הגנת ישראל, הגיעה העת להפוך את ברית הדמים לברית אחים. כפי שאנחנו נלחמים יחדיו למען מדינתנו בשדה הקרב, כך על משרדי הממשלה והשלטון המקומי להעניק יחס זהה לכל נכה צה"ל באשר הוא. אין גבול להכרת הטוב, ואני אפעל בכל כוחי ומאודי לכך שכל נכה צה"ל יזכה לכל זכות ושרות המגיעים לו, ללא הבדל דת, גזע או מין
בתמונה מימין לשמאל: השייח מוואפק טריף, איתי אלימלך יו"ר מחוז חיפה והצפון בארגון נכי צה"ל, והקאדי ענתיק מועדי (צילום: איתן שיפר)
בתמונה מימין לשמאל: השייח מוואפק טריף, איתי אלימלך יו"ר מחוז חיפה והצפון בארגון נכי צה"ל, והקאדי ענתיק מועדי (צילום: איתן שיפר)

איסור דיג בים התיכון במהלך עונת הרבייה

3
דייג (צילום:גיא לויאן רשות הטבע והגנים)
דייג (צילום:גיא לויאן רשות הטבע והגנים)

עונת הרבייה והגיוס מתחילה • חל איסור על הדיג למעט חריגים וסייגים

הודעה משותפת – משרד החקלאות ורשות הטבע והגנים מודיעים על תקופת האיסור על הדיג בים התיכון במהלך עונת הרבייה והגיוס
תקופת האיסור על הדיג למעט חריגים וסייגים, תחול מה-30 באפריל ועד ה-30 ביוני. במהלך עונת הגיוס בחודשים יולי ואוגוסט יחול איסור על דיג מכמורת.

כבכל שנה, אגף הדיג במשרד החקלאות מכריז על תקופת איסור הדיג בים התיכון על שיטותיו השונות בהתאם לתקנות הדיג, במטרה להבטיח תהליך רבייה תקין וסדיר של הדגים בים התיכון בעונת הקינון וההטלה ושמירה על משאב הדגים. ההגבלות על הדיג יחולו השנה בתקופת עונת הרבייה, בה הדגים מתרבים ובעונת הגיוס, בה דגים חדשים מצטרפים לאוכלוסיית הדגים הבוגרים. תקופת האיסור על הדיג בשל עונת הרבייה, תחול מה-30 באפריל 2024 ועד ה-30 ביוני 2024 ותקופת האיסור על הדיג בשל עונת הגיוס, תחול מה-1 ביולי 2024 ועד ה-31 באוגוסט 2024. בהתאם, רשות הטבע והגנים, האמונה מטעם משרד החקלאות על הפיקוח על הדיג, יחד עם משרד החקלאות יגבירו את מאמצי ההסברה והפיקוח מול קהילת הדייגים ומשתמשי הים. בתקופה זו תבוצענה פעילויות פיקוח בים, במעגנות ובחנויות הדיג לאורך כל שעות היום ובצוותים מתוגברים.

באשר לעונת הרבייה, על פי תקנות החוק, במהלך תקופה זו חל איסור לדוג דגים בים התיכון למעט באמצעות דיג מכמורת ודיג חכה מהחוף. הדיג ברשתות עמידה וזריקה אסור לאורך כל התקופה. בחודש מאי, בין התאריכים 30.4.2024 ועד ה-1.6.2024, מותר יהיה לדוג מינים מסוימים על פי רשימה מוגדרת ברשת טבעת, ברובה, ובחכה מסירה. בחודש יוני, בין ה-1.6.2024 ועד ה- 30.6.2024, יהיה ניתן לדוג מינים מסוימים בשאראק צף. באשר לעונת הגיוס, בין ה-1.7.2024 עד ה-31.8.2024, במהלך תקופה זו מותר לדוג בכל השיטות, פרט לדיג מכמורת. כל זאת בהתאם לסייגים והגבלות להלן:

הגבלות לדיג ברשת טבעת (צ'ינצ'ולה) בעונת הרבייה:  

הדיג מותר למינים מסוימים רק במהלך חודש מאי ובעומק מינימום של 20 מטר. חל איסור לדוג בעומק קטן יותר. בין המינים המותרים לדיג בשיטה זו (בסוגריים – השם העממי של הדג):

מותר לדיג:

  • אטרומאוס כל-ימי (סרדין עגול), גממית הפסים (שלמה, בוחלו), רצוען דק-זנב (נחש), טונית אטלנטית (פלמידה שחורה), צנינית אטלנטית ודבשתן ים תיכוני (בן גוריון).
  • מאורך 11 ס"מ ויותר: טרית דקה וסרדינים אחרים (סרדין) וצנינון דו ימי (אינתיפאדה, טורגולוס).
  • מאורך 20 ס"מ ויותר: אספירנה חלקה (ספירנה, ברקודה), אספרינה מליטה (מליטה, זנב צהוב) וקיפון גדול-ראש/זהוב/טובר (בורי שפן, דהבאן, טובר, צפלוס).
  • מאורך 30 ס"מ ויותר: סקומברן זריז (פלמידה לבנה, פלמוד).
    שאר המינים אסורים לדיג בתקופה זו

הגבלות לדיג ברובה דיג או חכה מכלי שיט: 

הדיג מותר למינים מסוימים רק במהלך חודש מאי בעומק מינימום של 10 מטר. חל איסור לדוג בעומק קטן יותר. בין המינים המותרים לדיג בשיטות לעיל והסייגים (בסוגריים – השם העממי של הדג):

  • נימי דו-ימי (ברבון, ג'רבידה חדשה, סייפן) – עד 15 דגים ביום
  • טונית אטלנטית (פלמידה שחורה) – עד 2 דגים ביום
  • סקומברן זריז (פלמידה לבנה, פלמוד) – עד 2 דגים ביום, מאורך 30 ס"מ ויותר
  • זהרון הדור
    שאר המינים אסורים לדיג בתקופה זו

הגבלות לדיג ברשת עמידה:

הדיג מותר רק במהלך חודש מאי בעומק מינימום של 30 מטר ובמידת עיני רשת 50 מ"מ מקשר לקשר.

הגבלות לדיג בשאראק צף (מערך קרסים צף):

הדיג מותר למינים מסוימים רק במהלך חודש יוני בעומק מינימום של 40 מטר. חל איסור לדוג בעומק קטן יותר. בין המינים המותרים לדיג בשיטה זו (בסוגריים השם העממי של הדג):

  • טונה אלבקור (אלבקור)
  • דג חרב (חרב)
  • רעמתן כחלחל (דוראדו, דולפין פיש, מהי מהי).
  • טונה כחולת סנפיר – מאורך 70 ס"מ ויותר
    שאר המינים אסורים לדיג בתקופה זו

ניר פרוימן, מנהל אגף הדיג וחקלאות המים במשרד החקלאות:

מתוך הכרה בחשיבות של שיטות דיג מבוקרות למאזן האקולוגי בים, משרד החקלאות יישם בשנים האחרונות שורה של צעדים שמטרתם לעצור את דילול הפרטים ולשמור על אוכלוסיית הדגים הטבעית בים התיכון.
אחד הצעדים המרכזיים שנקבעו היה יישום מגבלות דיג שנתיות במהלך עונת הרבייה והגיוס. הגבלות אלו תוכננו אסטרטגית כדי לספק חלון לרביית דגים, זאת תוך המשך קיום ענף דיג בר קיימא לצד שמירה מיטבית על המגוון האקולוגי ובתי הגידול הרגישים בים.

יגאל בן ארי, מנהל היחידה הימית ברשות הטבע והגנים:
"מגבלות עונת הרבייה הן מהחשובות והמשמעותיות ביותר, תפקידן להבטיח את שגשוג הדגה והדור הצעיר של הדגים לחופי ישראל, אנו מצפים מהדייגים להקפיד ולשמור על המגבלות מתוך הבנת האינטרס המשותף ואהבת הים"

ספינת דייג עם רשת (צילום:גיא לויאן רשות הטבע והגנים)
ספינת דייג עם רשת (צילום:גיא לויאן רשות הטבע והגנים)

מרכז הכרמל מרכז מבקרים ומגדלור של תקווה • יוסי לובלסקי

7
יוסי-לובלסקי-מרכז-הכרמל-ובניני-פנורמה-חיפה-2024
יוסי-לובלסקי-מרכז-הכרמל-ובניני-פנורמה-חיפה-2024

בצומת הרחובות שער הלבנון עם הציר המרכזי שדרות הנשיא מיתמרים מעלה צמד בניני פנורמה המזוהים ומאפיינים את המרכז.

מגדלי פנורמה

אחד המגדלים הוא מגדל דירות יוקרה בן 24 קומות, המתנשא לגובה של 88 מטרים. במגדל השני נמצא מלון דן פנורמה, בן 23 קומות, השייך לרשת מלונות דן. המלון מתנשא לגובה של 85 מטרים והוא המלון הגבוה ביותר בעיר. המגדלים, שתוכננו על ידי האדריכלים שלמה גלעד ויחיאל קומט, נבנו בין השנים 1986-1980, בשטח שהיה, עד לקום המדינה, שטחו של בית הארחה גרמני של מיסיון הכרמל.

בימים לתיקונם מלון דן פנורמה שהוא אחד מצמד המבנים מהווה מוקד ומרכז לתיירות חוץ ופנים למבקרים רבים שמגיעים לצפון הארץ.
כיום משמש ומאכלס בית מגורים למפוני הצפון קרית שמונה שלומי וסיביבותיה וגם מפונים מדרום הארץ מהעיר שדרות שכבר מעל חצי שנה עזבו את בתיהם והסוף אינו נראה באופק.

דעה אישית

בזהירות רבה וזו דעתי תודות למפונים רבים שמאוכלסים בציר המלונות של שדרות הנשיא כולל את מלון דן פנורמה, ביי ויו, מלון דן ומלונות סביב, חיפה הפכה להיות שוקקת חיים ותוססת יותר. אמנם מציאות כפויה אך תחושה שהחיים אחרי ה 7 לאוקטובר 2023 שינו את החיים במרכז העיר חיפה.

חיפה בציור

"יש בחיפה חתיכה, היא גרה ברחוב פנורמה", כתב בשנת 1957 חיים חפר, בשירו המפורסם ל"רביעיית מועדון התיאטרון".

מרכז הכרמל ובניני פנורמה , מרקרים על נייר 21/29.7 ס"מ, ציור: יוסי לובלסקי

כשאני רואה ומצייר את חיפה, אני רוצה להנגיש צעירות חדשנות ויופי לעיר ולהסיר את הרובד ה"עייף" והרשמי של העיר ממש כמו השיר של חיים חפר. חיפה תודות לשימוש בטכניקת המרקרים לא נראתה צבעונית יותר ומקבלת ביטוי של שינוי. כאן בציור רואים את מגדלי פנורמה המזוהים עם מרכז הכרמל ועצי האורנים והברושים הפרושים במפגש רחוב שער הלבנון ושדרות הנשיא.

כולי תקווה שהמפונים ישובו בשלום חזרה לבתיהם והעיר שלי חיפה תמשיך בקו של התחדשות ופריחה, ואולי הבחירות האחרונות יתנו אותותם להמשך.