אם אתם הורים לתלמידים בכיתות י"א – י"ב, אתם בוודאי רואים כרגע את ילדיכם פותרים תרגילים אחרונים לפני הבגרות במתמטיקה מחר. חלק מהתלמידים בוודאי כבר סגרו את ספרי המתמטיקה, חלקם כי הם כבר יודעים טוב את החומר, וחלקם בגלל שהם יודעים, שהם כבר לא ידעו לפתור את התרגילים בבגרות מחר.
בנט מאמין במבחנים
אנשי חינוך רבים התווכחו לאורך השנים על הצורך במדידה. השאלה האם יכולה להיות למידה משמעותית גם לא מבחנים העסיקה דורות של חוקים בתחום החינוך, שגם אחרי שנים רבות של מחקר נשארו חלוקים בדעתם. בעוד ששר החינוך לשעבר הרב שי פירון ביטל את מבחני המיצ"ב וצמצם את הבגרויות, שר החינוך הנוכחי מאמין מאוד במבחנים ועוד יותר מכך מאמין שצריך לתגמל את מי שעושה 5 יח"ל מתמטיקה. על פי בנט, תעודת בגרות איכותית היא תעודת בגרות שיש בה 5 יח"ל מתמטיקה, אבל תלמיד שיעשה 3 יח"ל מתמטיקה ו – 5 יח"ל בספרות או תקשורת, לא יהנה מאותם בונוסים, וגם תעודת הבגרות שלא לא תחשב לאיכותית.
סקר: "שונאים מתמטיקה"
סקר של אתר GOOL שנערך לקראת הבגרות במתמטיקה, מגלה ש – 43% מהחיפאים שונאים מתמטיקה. יחסית לשאר הארץ אנחנו במקום טוב באמצע: 48% מהירושלמים שונאים מתמטיקה, 45% מתושבי באר שבע והדרום ורק בתל-אביב השנאה למתמטיקה קצת פוחתת. רק 41% מהתל אביביים שונאים את המקצוע.
מהמחקר של gool, שנערך בקרב מדגם מייצג של 400 הורים, באמצעות מכון המחקר "סמית", עולה שרבע מההורים בישראל מממנים שעורים פרטיים במתמטיקה. בחיפה 34% מההורים ממנים שיעורים פרטיים במתמטיקה על פי תוצאות הסקר. הם משלמים על השיעורים הפרטיים סכום שיכול להגיע גם מעל ל – 1,000 ש"ח לחודש לתלמיד.
עשירים שונאים יותר
עוד נתון העולה מהסקר הוא שככל שאתה יותר עשיר, כך אתה יותר שונא את מקצוע המתמטיקה. 42% ממי שמרוויח מתחת לממוצע שונא את המתמטיקה, לעומת 44% מההורים שמרוויחים באופן ממוצע . 48% מההורים שמרוויחים מעל הממוצע שונאים את תחום המתמטיקה.
לדברי יוחאי טוויג, המנהל הפדגוגי של gool, רמת מבחני הבגרות במתמטיקה עולה בשנים האחרונות ולפיכך יותר ויותר תלמידים נאלצים להסתייע בגורמים מבחוץ. לצד מגמה זו עובר העולם הליך של דיגיטיזציה במגוון תחומים כמו גם בחינוך, ולכן יותר ויותר תלמידים מסתייעים בשעורי וידאו מוקלטים.
פגיעה בדימוי העצמי
יש לציין כי אנשי חינוך רבים סבורים כי לימודי המתמטיקה בבתי הספר השש שנתיים עלולים לפגוע בדימוי העצמי ותחושת המסוגלות של תלמידים בעלי יכולות מתמטיות נמוכות. בנוסף, יש הסבורים כי הרווח מלימודי אלגברה, חדו"א, גיאומטריה, הנדסה אנליטית וטריגונומטריה, לתלמידים שלא מצליחים להבין במה מדובר, קטן יותר מהפגיעה בתלמיד שמרגיש שוב ושוב שהוא נכשל ומצליח פחות מחבריו לכיתה.
"אני זוכר את לימודי המתמטיקה שלי כסיוט מתמשך", אמר לכתבת חי פה רענן, בן 43, שלמד באחד מבתי הספר השש שנתיים בקריות, "אף פעם גם לא הבנתי מה אני צריך את זה בדיוק. שוב ושוב המורה הייתה צועקת עליי וגורמת לי להרגיש טיפש, בזבזתי להורים שלי אלפי שקלים על שיעורים פרטיים, שגם בהם בקושי הבנתי משהו, וכל פעם הייתי נכשל במבחנים. מזל שבסוף ניגשתי ל – 3 יח"ל מתמטיקה בסוף י"ב, איכשהו עברתי וכל הסיוט הזה נשאר מאחוריי. היום אני עובד ומצליח בעבודה שלי כאיש מחשבים, ואף אחד לא בודק אם אני יודע אחוזים או טריגונומטריה, וכשאני רוצה לעזור לבנות שלי במתמטיקה, אני פשוט שולח אותם לאשתי והיא מלמדת אותם מה שצריך. חבל שלא נתנו לי לעשות מבחן פנימי בסוף כיתה ט', והיו חוסכים לי הרבה דאגות ותחושות קשות על זה שאני שוב ושוב לא מצליח".