ביום ראשון 18.2.24 יתקיים דיון בוועדת כלכלה לבקשת חבר הועדה ויו״ר ועדת המשנה לענייני רגולציה, חבר הכנסת החיפאי אריאל קלנר (הליכוד) בנושא התחרות בנמלים ובמגבלת 5% על מספנות ישראל.
כזכור, עם תחילת הרפורמה בנמלים, נבחר נמל מספנות ישראל כמעין פיילוט. כחלק מהפגת החשש של ההסתדרות וועדי העובדים מתחרות, הוטלה על הנמל הקטן מגבלה של 5%. עם השנים, הנמל הוכיח את עצמו.
בשנת 2022 נמל המספנות היה פעיל בחמישה סוגי מטענים (בעיקר פריקה), עם נתח שוק של 44.6% במתכות, 37.5% במלט, 20% בצובר חופנים, 11.4% בגרעינים ו7.2%- במתקנים אוטומטיים (הרוב המוחלט של השוק הוא מכולות ובזה נמל מספנות לא עוסק).
נמל יעיל ומתקדם
הוא הוכיח את עצמו כיעיל ובפועל חרג מהמגבלה באישור המדינה ולבקשתה, כדי להקל על העומס בנמלים האחרים. בנוסף, תהליך ההפרטה התקדם והיום יש את נמל הדרום באשדוד שמופרט, נמל המפרץ בשליטת SIPG הסינית, נמל חיפה שנמכר לנמכר לקבוצת עדני ההודית וגדות הישראלית.
על אף נמל לא הוטלה מגבלה של 5% ללא מגבלת זמן. ח״כ אריאל קלנר טוען שהמגבלה פוגעת בתחרות ולבסוף משליכה על יוקר המחיה, במיוחד שבשנים הקרובות ייכנסו מספנות ישראל גם תחום הגרעינים עם מתקן חדיש שמוקם בתחומה. בעקבות מחקר של מרכז המידע של הכנסת שהזמין ח״כ קלנר ובקשה שהגיש תקיים ועדת כלכלה דיון בעניין.
ח״כ קלנר:
אני מצפה לראות איך מתקדמים ומסירים את המגבלה שהוטלה בזמנים מסוימים ותחת הנחות מסוימות, זאת על מנת לקיים תחרות שתיטיב עם אזרחי ישראל ותייצר מקומות תעסוקה באזור, במיוחד בשעה המאתגרת בה אנו נמצאים.
נמל המפרץ הסיני
השבוע סייר ח״כ קלנר בנמל המפרץ (הסיני) כאורחו של המנכ״ל יואב צוקרמן. האישור, אשר קיבל הנמל לפני כשנתיים להפעיל רציפים נוספים בתחומי המטען הכללי, עומד לפוג בחודש אפריל הקרוב ועשרות עובדים במעגל ראשון יאבדו את מקום עבודתם, זאת בנוסף לפגיעה בתחרות. בתום הסיור מסר קלנר שיפעל לתת לנמל את האישורים הנדרשים להמשיך ולהפעיל את הרציפים הנוספים.
כך מספר אריאל קלנר: ״פעילות הנמל הפרטי החדיש מביאה לתחרות, יעילות ושיפור השירות ומייצרת תעסוקה לתושבי האזור. הדבר נדרש ואני מחויב לכך.״
אריאל קלנר כדאי שתספר לכתב את המניעים האישיים שלך כחבר ליכוד והקשר בין בעלי המספנה לביבי- אל תזרוק חול בעיני הקוראים ולגבי הסינים כדאי שתסתכל הייטב לים ותראה שאין פקקים בחוץ שלגביהם ניתנה ההחלטה הקודמת