באנר מוזאוני חיפה 081024
באנר מנו 131224
באנר כללית 050924
באנר גורדון 240624
באנר חזית הים רחב
באנר טירת כרמל
באנר החברה הכלכלית 171124
באנר מוזאוני חיפה 081024
באנר קריית אתא 011024
פרסום בחי פה - רחב - מונפש
באנר כללית 050924
באנר קריית ביאליק שנה טובה 031024

רפי אמאיוף • סתם סיפור…. קצת עצוב

בתקופת "מלחמה הכיפורים" נעדרתי מהבית כשבועיים לסירוגין. לא עוד....

״בית הטירה״ • טוסקנה על הר הכרמל

המבנה המוכר כ״בית הטירה״, בנוי על צלע ההר מול...

לפתוח את היד ואת הארנק: על הנזקים של הקמצנות ועל הדרך לצאת מזה

ראובן ושרה הגיעו אלי לייעוץ זוגי, כמו שהם תיארו...

בית הטירה רחוב יפה נוף 95 חיפה

כשמטיילים על ציר רחוב יפה נוף שפונה בצד...

תושבים בחיפה מתנגדים להתחדשות עירונית: "תהרוס את השכונה הירוקה והשקטה"

(חי פה) – מעל 100 תושבים המתגוררים בשכונת רוממה הישנה, הגישו התנגדות לוועדה המקומית לתכנון ובניה בנוגע לפרויקט ברחוב הפלמ"ח 25 ורחוב משמר הגבול 9-11, באמצעות משרד עורכי הדין יוסף ישורון ושות'.

ברחוב הפלמ"ח 25 / רחוב משמר הגבול 9 ו-11, ישנם כיום שני בניינים, בהם 17 יח"ד ו-27 יח"ד (44 יח"ד בסה"כ). במקום בניינים אלה, מתוכננת הקמת שני מבנים בני 7 ו-8 קומות מגורים, הכוללים 132 יח"ד ועוד 6 קומות חניה מתחת למפלס הרחוב.

"הפרויקט מהווה פגיעה משמעותית בתושבי השכונה ובצביונה״

תושבים שמתגוררים בסמיכות לבניינים, מסבירים את התנגדותם הנחרצת לפרויקט. כך הם מספרים: "הדירות עומדות להיות רובן בשטח שבין 44 מ"ר ל-70 מ"ר. רק דירות בודדות יהיו בשטח גדול יותר. בשני הבניינים יש בקשה לאישור של 132 יח"ד, מתוכן 63 קטנות (חריגה) מגודל מינימאלי של דירה (54 מ"ר).

עוד 45 דירות יהיו בשטח 60 מ"ר או פחות. 80% מהדירות הן דירות של עד 60 מ"ר. הגודל המצומצם של הדירות מאפשר יצירת מספר כל כך גדול של דירות לעומת מספר הדירות שקיימות היום (44 דירות).״

רוממה הישנה (צילום: אלבום פרטי)
מתחם הפרויקט מכיוון רחוב הפלמ"ח (צילום: אלבום פרטי)

"132 דירות במקום 45"

עוד טוענים המתנגדים: "מתחם הפרויקט כולל 3 דונם ולכן, לפי מסמך המדיניות של עיריית חיפה, היו אמורות להיות 45 דירות על כל השטח. במקום זה, יש פי שלושה – 132 יח"ד. יש חריגה גם בקו הבנייה שהיזם מבקש, ויש טעויות וחוסרים במסמכים שהיזם הגיש בבקשה להיתר".

הדיירים מצביעים גם על היבטים של שימור בשני המבנים: "על פי מסמכי העירייה, קיימים היבטים של שימור באיזור. שני הבניינים שיהרסו שני על ידי הפרויקט (הפלמ"ח 25 ומשמר הגבול 9-11) הם הראשונים שנבנו בשכונה, ויש להם חשיבות ארכיטקטונית. הם נבנו בשנת 1949.

במקומם יוקמו שני מגדלים. קיימת תוכנית נוספת (שלא קשורה לפרויקט זה) להקמה של בניין שלישי בכתובת משמר הגבול 10-12-14. ברור לגמרי שאישור של הפרויקט בפלמ"ח 25 ייתן דחיפה גם לפרויקט הנוסף. שלושת הבניינים האלה נבנו בשנת 1949. המבנים הם בעלי ייחוד ארכיטקטוני, לדעתה של האדריכלית הדס אברמוביץ, שבעזרתה הוגש מסמך ההתנגדות.

האדריכלית הוסיפה עוד בהתנגדות, שהמבנים האלה הם חלק משיכון ייחודי משנות ה-40 ובעלי ערכים אורבניים, אדריכליים, נופיים ותרבותיים, ולכן מיועדים לשימור ולא להריסה".

רחוב משמר הגבול 9, 11 (צילום: אלבום פרטי)
רחוב משמר הגבול 9, 11 (צילום: אלבום פרטי)

הדיירים חוששים לפגיעה בעצים במתחם

"בשלושת המתחמים יש עצים רבים מאד וצמחיה עשירה. בפרויקט פלמ"ח 25 מתוכנן לכרות עשרות עצים ותיקים בני עשרות שנים ולהרוס כמעט את כל השטחים הירוקים הקיימים במתחם. בנוסף לכף הפרויקט יפגע באופן חמור בשביל, שמחבר בין רחוב כרמי ומשמר הגבול, שבו עוברים תושבים רבים להנאתם.

כמו כן, עתידים להיפגע עצים ותיקים במגרשים של בניינים סמוכים כתוצאה מהפרויקט. במסמכים שמתעדים את העצים קיימת אי התאמה ויש עצים שחסרים במסמכים של היזם.

התושבים מסבירים שכל מי שגר בוורדיה ואלפי תושבי חיפה שנוסעים בדרך ראש מיה יוכלו לראות את המבנים הגדולים של הפרויקט במקום את הנוף הירוק.

התושבים גם מוטרדים מאוד מהנושא הבטיחותי. הם מסבירים שבמסמך ההתנגדות מופיע נספח של יועץ בטיחות. על פי חוות דעת של יועץ בטיחות, הנמצאת במסמך ההתנגדות: "מיקום המבנה בקצה רחובות מגורים צפופים ועמוסי חניה לא תאפשר גישת רכבי כבאות והצלה במקרה שריפה באגפו הצפוני של המבנה, ותעמיד בסכנת חיים את דיירי המבנה עצמו ואת תושבי סביבתו".

איך הרחוב יושפע מכמות הרכבים שתתווסף בעקבות הפרויקט?

כמו בכל תמ"א, הדיירים חוששים מכמות כלי הרכב החדשים, שיצטרפו לשכונה, שישפיעו על החניות ועל עומסי התנועה. "כמות המכוניות הגדולה, בהתאמה לכמות הדיירים הגבוהה, תגרום למצוקת חניה. הכוונה היא ליצור 6 קומות חניה מתחת למפלס הרחוב.

זו חנייה בעייתית, ואנחנו חוששים שדיירים לא ירצו להיכנס לחניון הזה ולנסוע 5 ו-6 קומות כלפי מטה אל מקום החנייה שלהם, ויעדיפו לתפוס חניות מחוץ לבניין. גם היום יש מצוקת חניה בשכונה, והחניות ברחוב משמשות דיירים של בניינים ללא חניות פרטיות. תוספת של כמות כזו של מכוניות תהפוך את המצב לבלתי אפשרי".

"הבנייה החדשה עתידה לגרום לעומס תחבורתי בשכונה. היום בשעות הבוקר יש פקקים, שנוצרים בקצה רחוב פלמ"ח, בגלל עצירת רכבים ליד בית הספר הריאלי. תוספת של עשרות רבות של מכוניות בשעות הבוקר, יגרום לעומס התנועה גדול עוד יותר".

רחוב הפלמ"ח 25 (צילום: אלבום פרטי)
רחוב הפלמ"ח 25 (צילום: אלבום פרטי)

פגיעה חמורה באופי השכונה

לטענת הדיירים, מספר כה רב של דירות יעמיס על התשתיות הקיימות, כגון ביוב, חשמל ומים, וכתוצאה מכך ייגרמו תקלות שייפגעו באיכות החיים של תושבי השכונה. בשורה התחתונה, חוששים התושבים מפגיעה באופי השכונה.

"בראייה הכוללת יהיו 2 בניינים חריגים בגודלם ובמראם בתוך השכונה הטובלת בירוק, שיההוו תוספת גדולה מאוד של דירות ומכוניות בתוך מתחם מצומצם. אנחנו חוששים שיהיו כאן עוד פרויקטים גדולים שלא מתאימים למרחב הכללי, זו פגיעה חמורה באופי השכונה. הפרויקט ייצור הרס לעשרות עצים ותביא נזקים לשכונה הירוקה והשקטה שלנו".

אדריכל הפרויקט נתן בוכנדלר:

העובדה שהבניינים נבנו בתחילת שנות החמישים לא הופכת אותם לבניינים לשימור. ועדת השימור קבעה שאינם לשימור. חניה רגילה (לא מכנית) ויותר לכל דירה מנסיוני גורמת לבעלי הרכב להעדיף חניה מסודרת ומוגנת בחניון. יש שמירה מירבית על העצים. יש אישור של פקיד יערות ותתווסף צמחיה לאורך רחוב הפלמ"ח ומשמר הגבול. כיום קיים מחסור בדירות של 2-3 חדרים עם ממ״ד ותושבים נאלצים להתרחק ממרכז העיר או לגור בדירות ללא ממ"ד. אפשר לקחת דוגמאות מערים אחרות.

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

מיכל גרובר
מיכל גרובר
מיכל גרובר | כתבת חינוך • נדל"ן • חברה צרו קשר: 054-4423911 מייל למיכל: [email protected]

כתבות קשורות לנושא זה

34 תגובות

  1. בתור אחד שגדל בשכונת הדר, אני לא מבין איך לא הורידו את הביניינים שנמצאים ברחובות שפרעם, גדעון, והסביבה.
    בתים ללא ממ"ד, ללא מעליות (מעל 4 קומות), חניה מצוצמצת טם בכלל.
    רק פשע ועוני בשכונת ילדותי.
    תשקיעו בהדר.

  2. כאילו חסר איפה לבנות
    תבעו שכונות חדשות ועל הדרך תשתיות כמו שצריך
    תעזב את האנשים בשקט
    יש מלא שטחים פתוחים

  3. התחדשות עירונית = שכונות עוני בעלות מיליוני ש"ח !
    זו המכה ה 11 והחוצפה הישראלית המגעילה !
    לדחוס ולעשות קופה על התושבים !
    תבנו בכפרים שכונות כאלה על תהרסו לנו את העיר היפה !
    עם כול ההזנחה אמן לא תנצחו את אוהבי העיר !

  4. אכן יש שכונות צפופות שלא ניתן להרחיב כביש, ושטח הבנין שיבנו ירד בחלקו על צלע ההר מה שאומר שהבניה תרד לואדי ועוד אילוצים כאלה שממש לא כדאי לגעת שם ולשנות.
    לדוגמא ברחוב שונמית-עובדיה, אלה רחובות ללא מוצא, אם יש שריפה או מקרה חרום אין מצב שמכבה אש ואמבולנס יצליח לעבור ולהציל אנשים.
    צריך לקחת גם דברים כאלה בחשבון ולא לאשר תוספת דירות.

  5. עושים בשכל.
    אני יליד שכונת נוה שרת בתל אביב, שכונה שהייתה קסומה לפני הפינוי בינוי.
    היום אי אפשר לזהות את השכונה, עמוסה מגדלים וללא כל צביון, פקקים עקב תשתיות שהותאמו לשכונה קטנה, טעות כבדה.
    הרס עצום לצמחיה, בקיצור לא עשה חסד לדבר.

  6. חובה להוסיף עוד ועוד ועוד ועוד ועוד ועוד ועוד ועוד דירות ולהקטין אותם מעבר למינימום המותר , לחסל את כול הצמחייה ולבנות ולבנות עליה , לבנות מיתחת לקרקע לעומק של מאות מטרים ואת אותו המבנה לבנות גם לגובה מאות מטרים וזאת מבלי שום קשר לתמ"א כול שהוא ולממ"ד כולשהו! , חייבים לייבש חלקים נרחבים מהים ולבנות שם ובנוסף גם לבנות איים צפים בים למגורים ובנוסף גם לבנות בים מבנים מקרקעין הים שחלקם יהיו תת-ימיים והמשכם כמגדלים בני מאות מטרים מעל פני הים! וככה צריך לבנות ולעשות בכול כדור הארץ ובכול ארצות ויבשות העולם!
    אתם הבנתם?!… זה מה שמוכרח לקרות כשמפליצים ללא הרף ילדים! , במהלך הזה תפסידו פרטיות , תפסידו שטחים ירוקים וגינות , תחיו בצפיפות איומה , ובהמשך התשתיות הלאומיות של אימא אדמה ייתגלו ותתגלגלו לאוכל מתועש ישמיד אותכם ואם תמשיכו אז גם לא יהיה אוכל לכולם ואז אנשים פשוט ימותו ברעב וחלקם יירצחו ע"י אחרים כדי לאכול את בשרם על מנת לשרוד. נכון שאני פסיכי והזוי רואה שחורות?! : העתיד יאמר מי צדק , רק ש … אני חושב ומקווה שהמלחמה תתרחב למלחמת עולם ושמרעיון של פינוי-בינוי נגיע לפינוי-פינוי(פינוי הריסות ופינוי גופות) וככה אלוהים יימנע מאיתנו את השואה שאליה אתם מכוונים של פיצוץ אוכלוסין ויקטין את האוכלוסייה בעולם לזו של המאה ה 17 וטימנע בכך פיצוץ אוכלוסין ותיווצר רווחה מרחבית הכלכלית לנותרים!

  7. למה למה למה? למה להעמיס על העיר חיפה בעוד דירות שתביא יותר תושבים שתביא לצפיפות ותוריד את רמת החיים, העיקר עיריית חיפה תכניס עוד ארנונה לכיסה. כל תוספות הדירות אבל אין תוספות של סניפי דואר, בתי ספר, גנים, בתי חולים וכו, כלומר צפיפות ועומס יהיו בכל ההיבטים. מה איכפת לארכיטקט של הפרויקט הרי הוא לא יגור שם.

  8. נכון הבניינים ישנים וחייבים התחדשות –
    אבל להגביל 6 קומות, נניח הכפלת דירות קיימות ל-90 יח"ד והיתרה לתת ליזם קרקע חלופית למשל בנאות פרס או שכונה אחרת עם עוד 40 יח"ד – כדי להוריד את צפיפות הפרויקט ברוממה.
    לעירייה צריך להיות "בנק" של קרקעות חלופה לתת לקבלנים כדי שישתלם להם פינוי בינוי של בניינים מרובי דיירים במגבלות הקומות והנפחים בתוכניות. אסור לפרוץ את התוכניות באופן נקודתי משום סיבה עי זה נזק כבד לאיכות החיים בשכונות.
    שהקבלן יבנה נניח 80 יח"ד בבניינים חדשים בני 6 קומות

  9. צריך לראות מי היזם ולא עוד נוכל, יש צורך דחוף שבכול בית יהיה ממ" ד ולא בניין של 60 שנים, חיפה גמורה כול הצעירים בורחים ליישובים מסביב, הדו קיום בולשיט ולא ירחיב ובעיקר קאליש ועובדי העירייה לא מתפקדים אין שירות, מהנדס העירייה ומחלקת ההנדסה בקריסה, יש דברים שצריכים לחקור לעומק איך יזמים ריבלו היתרים והמבין יבין…

  10. בואו תעשו התחדשות עירונית ברחוב ארלוזורוב הגיע הזמן לא רק שלא נתנגד אפילו נברך על זה.

  11. אג'נדה 2030. סגירתכם בתוך קוביות אורבניות קטנות, בתוך רובע 15 דקות, גטו מודרני.
    בהצלחה לכל מאמיני המימסד. ההסטוריה מוכיחה שאתם רק חוזרים עליה פעם אחר פעם ולא לומדים כלום.

  12. צפיפות אוכלוסיןןןןןןן, בלתי נסבל, אין חניות, אין מקום להעמיד רכב ולו לשנייה, ממש מצב בלתי נסבל. מספיק

  13. כרגיל העירייה לא רואה להתחדשות עירונית זה לא רק נדלן ובמקום לבוא עם פתרונות יצירתיים שימרו על שכונה ירוקה, מספיק חניות לאזרחים וגני משחקים, לילדים היא רק חושבת כמה ארנונה יותר תוכל לגבות עם תוספת בנייה.

  14. היזמים מנצלים עירייה חלשה, מהנדס עיר כושל שבעיר טופוגרפית לא קבע כללים נוקשים וברורים לעומס של מספר דירות, תושבים ורכבים לכל שכונה מתוך הבנה שהשכונות לא יכולות לשאת בהתחדשות בניינית בקנה מידה עצום שדורשים הקבלנים ולראייה אסון רחוב חביבה רייך.
    מה שיקבלו ברוממה זה שכפול של מחנק חביבה רייך. בניינים לא בקנה מידה של הרחוב, חריגים במספר הדירות, בקומות, בנפח ופתח לעוד פרויקטים כאלו ולבסוף צםחפות, מחנק, פקקים והרס השקפי נוף, מטרדים ורחוהות 'סתומים' מכלי רכב.
    ככה פוגעים בכל יתר שכונות הרכס. איש לא קובע מה הקיבולת המירבית, איך ייראו המבנים..כל מתכנן עושה מה בא לו כי מהנדס העיר אריאל ווטרמן מאפשר חוסר-תכנון במסווה של תכנון. אין אפילו קוים מנחים לצורת הבינוי והנפחים לכל רחוב. כל הכרמל מתמלא חריגות וחגיגות גובה ונפח הזויים שפוגעים לפעמים ברחוב שלם שמקבל הסתרות של אור, נוף, אויר ופקקי ענק.
    היוקרה תתחלף בנטישה ברגע שאיכות החיים נפגעת. יקנו את הדירות אוכלוסיה דתית שתחפש זולות ליד ויז'ניץ ולאט לאט דמות השכונה תשתנה. ככה זה קרה בירושלים ויקרה ברוממה..

  15. לאט לאט הורסים את השכונה הירקה עם כל הפרויקטים מיותרים, בלי שום התיחסות לטבע לירוק… הצפיפות בשכונה ממש כבר מורגשת. די כבר עם כל הריסות, כמה אפשר להלביש את השכונה הירוקה בבטון….

  16. אם אין פיתוח עירוני להרחבת אפשרויות מגורים , יש טענות , ועכשיו כשיש יוזמה פרטית !!! של כמה דיירים ,גם אז מנסים להפיל את ה"אשמה" על העירייה .
    ברור שהבחירות בפתח , ומובן מה מגמת הכתבות המשמיצות העקביות ,מול ראשת העיר , אבל אולי די?

  17. ג׳נטריפיקציה לא מעניינת את היזמים. אותם מעניין כסף.
    כל הכבוד לתושבי השכונה שרוצים לשמור על צביונה במחיר התחדשות. בטוחה שהיו רוצים להתחדש אבל לא במחיר של שילוש תושבי השכונה.
    שיתארגנו וישקיעו בעצמם. יש תמריצים גדולים לבניית ממדים.

  18. עוד סיבה לבריחה מהעיר, חיפה מתרוקנת ומזדקנת……דירות קטנות עבור סטודנטים ואוכלוסיה מבוגרת, אין מקום למשפחות וילדים, חבל

  19. חייב לומר שיש צורך אמיתי בדירות קטנות יותר עם ממד ומרפסת, גם לגיל השלישי וגם לדור הצעיר והסטודנטים שאלו בדיוק הדירות שחסרות להם, זוג צעיר לא יכול לקנות דירה גדולה אין לאף אחד הון כזה, ולהתחיל מבית קטן יותר ולהתקדם לפי גודל המשפחה זה מושלם. אני רואה פרויקט כזה נמכר עוד לפני שהתחילו לבנות בית אחד. מעבר לזה עבור הבטחון לדיירים שכבר גרים שם שיהיה להם ממד ובניין משודרג עם מעליות זה תנאי בסיסי במציאות הנוכחית

  20. הבעיה היא לא העצים והטבע זה השכנים והתושבים רשעים מרושעים. גדלתי בכרמל מלפני 75 שנים. נכון פעם הכרמל היה שדות וחורשות 99.9 אחוזים מהתושבים שגרים היום לא גרו כאן. היום הכרמל הוא משהו אחר וכולם צריכים להבין זאת.

  21. מישהו חשב מיהם בדיוק הדיירים הפוטנציאלים שיסכימו לגור בקופסאות גפרורים בשטח של 54 מ"ר?! הציניות והכוחנות של היזמים חוגגות, העיריה מפנטזת על קבלת שוחד ושלמונים רבים. האינטרסים ברורים! הבניינים יהפכו לבניני רפאים עם דירות בגודל מגוחך, וכרגיל מי שיסבלו אלו תושבי העיר, אבל למי אכפת?

  22. העיר עם הכי הרבה התנגדויות בארץ שכנים רעים
    במסווה של ירוק ממש מגעילים תוקעים את העיר

  23. כל כך צודקים, כל התמא והפינוי בינוי משנים את אופי האזור, השכונה
    העיריה שתחייב את הבניין לתחזק אותו כמו שצריך. שתעזור כספית אולי.
    בת גלים גם שינתה בגלל זה את אופיה
    נוה שאנן על הכוונת, הכרמל בכלל עם המגדלים המתוכננים והכרמל הצרפתי ומחנה דוד עצוב, עצוב

  24. אין פה שאלה, אם למבנים אין מקלט והם מסוכנים אין פה עניין הציבור וזו בכלל לא שאלה צריך התחדשות.

  25. העיקר המתנגדים יושבים על דירות שעברו פינוי בינוי או תמא. הבניינים האלו חייבים לרדת ,הם סכנת נפשות, מתפוררים ולמה לא להגדיל את הדיור בשכונה

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן

כל הכתבות בחי פֹה

סמ״ר רון אפשטיין מנשר, נפל בקרב

הודעת דובר צה״ל סמ״ר רון אפשטיין (Ron Epshtein), בן 19, מנשר, לוחם בגדוד צבר, חטיבת גבעתי, נפל בקרב בצפון רצועת עזה. בהמשך נעדכן כאן פרטים על...

רכב עלה באש בין חיפה לטירת כרמל – ללא נפגעים

(חי פה) - היום (21 בנובמבר 2024), סמוך לשעה 18:00, פעלו לוחמי האש מתחנת חיפה, רס”ר ישראל גרטובסקי ורב כבאי דניאל צ’ובוטרו, לכיבוי רכב...

הגזרות הכלכליות החדשות וההשפעה שלהן על החיים של כולנו

(חי פה) - בתקופה שבה מדינת ישראל מתמודדת עם השלכות כלכליות כבדות של מלחמה, הממשלה נוקטת שורת צעדים שמטרתם להתמודד עם הגירעון ההולך ומעמיק....

פסול נהיגה בפעם ה-7 ונתפס נוהג על טרקטורון חשמלי

(חי פה) - פסול נהיגה בפעם השביעית רכב על טרקטורון חשמלי האסור לנסיעה על כביש ונתפס בדאלית אל כרמל ע"י שוטרי תחנת נשר, הוא...

לאחר ההודעה הדרמטית: משפחתו של אסף דגן ז"ל דורשת קבורה צבאית מיידית – "הזמן אוזל"

(חי פה) - ארבעה שבועות לאחר מותו של הנווט אסף דגן ז"ל, הודיע המרכז הרפואי רמב"ם למשפחתו כי אין ברשותו את האמצעים הדרושים לשמירת...