עגורנים בשמי חיפה
מנופי הענק שהוקמו לאחרונה בשטחו של רמב"ם, מבשרים את המעבר לשלב הבא בפרויקט הפיתוח הענק של בית החולים. בעוד כשנתיים מיועד להיפתח החניון התת-קרקעי, שישמש גם כביה"ח לשעת חירום. עד אז יעבדו הצוותים בקצב מואץ, בכל שעות היממה
"חזון אדם" – פרויקט הפיתוח הייחודי של הקריה הרפואית רמב"ם ממשיך להתקדם. לא מכבר הסתיימה עבודת כריית הבור הענק ברמב"ם. עבודות החפירה בוצעו במשך כשנה וחצי בשטח המיועד שהיקפו 20 דונם והן הגיעו לעומק של 16.5 מ' (עומק של "מינוס" 6.7 מ' ביחס לפני הים). חפירת הבור היוותה אתגר הנדסי מסובך שחייב פינוי של מיליוני קוב מי תהום מלוחים לים – בהיתר מיוחד של המשרד להגנת הסביבה.
כעת נכנס הפרויקט לשלביו המתקדמים, הכוללים את שלב יציקת הבטון ואת תחילת בניית השלד בחלקו הצפוני של החניון התת-קרקעי וביה"ח "רות רפפורט" לילדים. יציקת הבטון של רצפת קומת הקרקע הראשונית בחניון התת-קרקעי, מתפרשת על פני כ- 20,000 מ"ר ועד כה הושלמו כבר
כ- 70% מעבודות התכסית. עבודות הקמת קירות הדיפון בחניון הושלמו כבר בהיקף של כ- 50%.
לאחרונה הושלמה הרכבתם של שני עגורנים (מנופים) המתנשאים לגובה של כ- 60 מ'. הקמתם של שני המנופים נמשכה חמישה ימים ומטרתם לסייע בעבודות הבניה במהלך השנתיים הקרובות, עד להשלמת בנייתו של החניון. בעוד כחודשיים תקים חברת "מנרב הנדסה" האמונה על ביצוע הפרויקט המרכזי במסגרת תכניות הפיתוח של בית החולים, שני עגורנים נוספים. תפעולם הוא אות המעבר לשלב נוסף בביצוע הפרויקט-שלב הקמתה של הרפסודה המבוטנת שיבוצע בקצב מואץ באמצעות מספר קבוצות שתעבודנה בו זמנית ובמשמרות, גם בשעות הלילה, וזאת בהתאם להיתר מיוחד שניתן על ידי עיריית חיפה.
הפרויקט, שבמסגרתו ייבנו למעלה מ-150 אלף מ"ר בשנים הקרובות, הוא אחד הגדולים, המורכבים והייחודים שנעשו בארץ והוא מעורר הדים וזוכה להתעניינות רבה בקרב גורמי הביצוע והתכנון הבכירים בישראל. הפרויקט כולל חניון תת- קרקעי בן שלוש קומות שמסוגל להפוך בהתראה קצרה לבית חולים אזורי לזמן חירום, מוגן בפני התקפה לא קונבנציונלית, בית החולים "רות רפפורט" לילדים, בי"ח לרפואת הלב וכלי הדם, מרכז אונקולוגי חדש ע"ש יוסף פישמן ז"ל ומגדל התגליות הביו-רפואיות (מגדל לגאסי).
כאמור, כבר בשלב מוקדם יחסית, הגיעו החופרים למי תהום מלוחים וזאת בשל קרבת האתר אל הים שנמצא עשרות מטרים בלבד מהחפירה. הכמות אדירה של מי התהום חייבה השפלת מים (שאיבה) בהיקף עצום: מעל 10,000 מ"ק לשעה. בכירי ההידרולוגים בישראל, המועסקים ע"י ביה"ח, הודו כי מעולם לא לקחו חלק בעבודות חפירה ברמת מורכבות היקפית כזו לפני כן. עבודות הביצוע האינטנסיביות בחניון מתאפשרות בעיקר בזכות מערכת שאיבה ענפה ומורכבת, הכוללת
כ-100 משאבות ששואבות באופן רציף את מי הים ומזרימות אותם בחזרה לים. היערכות זו תמשיך להתבצע עד לסיום בניית מבנה החניון, בתחילת שנת 2012, אז תהינה שתים מקומותיו של המבנה "טבולות" במים והמבנה עצמו יצויד במערכת שתבקר את התנאים הללו. לפיכך, שלב האיטום, הנמצא כעת בעיצומו, מהווה את אחד השלבים הרגישים והקריטיים ביותר והוא נעשה תוך כדי הקפדה על איכות הביצוע למניעת חדירה עתידית של מים לחניון.
בנוסף, החלה הערכות תחבורתית בתחומי הקמפוס והוכשרו נתיבי נסיעה מהירים לקראת שלב היציקות הגדולות, המחייבות את תנועתם של מערבלי בטון רבים אל הפרויקט ומחוצה לו. הליך היציקה צפוי להמשך כשנה וחצי ובמסגרתו יועברו לביה"ח כ-110 אלף מ"ק בטון, באמצעות 18 אלף מערבלי בטון. מדובר במבצע לוגיסטי מורכב, שיחייב תאום תחבורתי ברחובות הסמוכים לביה"ח לפרקי זמן, אחת לכמה חודשים.