באנר חזית הים רחב
באנר גורדון 240624
באנר מנו 131224
באנר טירת כרמל
באנר כללית 050924
באנר החברה הכלכלית 171124
באנר מוזאוני חיפה 081024
באנר מוזאוני חיפה 081024
באנר כללית 050924
פרסום בחי פה - רחב - מונפש
באנר קריית ביאליק שנה טובה 031024
באנר קריית אתא 011024

רפי אמאיוף • סתם סיפור…. קצת עצוב

בתקופת "מלחמה הכיפורים" נעדרתי מהבית כשבועיים לסירוגין. לא עוד....

״בית הטירה״ • טוסקנה על הר הכרמל

המבנה המוכר כ״בית הטירה״, בנוי על צלע ההר מול...

לפתוח את היד ואת הארנק: על הנזקים של הקמצנות ועל הדרך לצאת מזה

ראובן ושרה הגיעו אלי לייעוץ זוגי, כמו שהם תיארו...

בית הטירה רחוב יפה נוף 95 חיפה

כשמטיילים על ציר רחוב יפה נוף שפונה בצד...

בניינים מסוכנים בחיפה – שנים ממתינים הדיירים לאישור התחדשות עירונית – בינתיים נדרשים לתקן את הליקויים מכיסם

מצד אחד בניינים מוכרזים כמסוכנים ומצד שני הדיירים מתוסכלים כי אין אישור לבצע התחדשות עירונית

תושבים בחיפה מתלוננים על כך שהם מקבלים מכתבים מהעירייה בהם הם נדרשים לשפץ את מבנה המגורים שלהם לאחר שנמצא כי אין הוא בטיחותי, אך בו בזמן אינה מאפשרת להם להתחיל בביצוע פרויקט התחדשות עירונית באותם מבנים בדיוק.

כזכור, בשבוע שעבר הודיעה עיריית רמת גן לדיירי בניין מגורים בעיר, כי עליהם לפנות את דירותיהם תוך דקות ספורות, זאת בשל סכנה מיידית להתמוטטותו. בבניין הייתה גם ספריה עירונית, כלומר, חלק מהמבנה שייך לעירייה, ולכן, לכאורה, יש לעירייה אחריות על חלקה בבניין ועל שמירת תקינותו.

התושבים מצדם טענו כי ביקשו לאורך שנים לקבל אישור ביצוע תמ"א 38 בבניין, על מנת לחזק אותו ולחדשו. ייתכן שאם האישור היה מתקבל והבניין היה נבנה מחדש על ידי קבלן, היום היו הדיירים בדירות חדשות ובטיחותיות. כעת הוא שאותם דיירים ראו לתדהמתם את הבית שלהם מתמוטט ומדי הם היו צריכים למצוא לעצמם איפה לישון בלילה, כי הם נותרו ללא קורת גג.

בניינים ישנים ובמצב לא בטיחותי מצויים בכל רחבי הארץ. ברובם הכמעט המוחלט מדובר בבניינים שנבנו מעט לאחר קום המדינה ואינם מחזיקים מעמד כ-70 שנים אחרי הקמתם. אך כבר קרו מקרים בהם בניין או חלק ממנו התמוטט, כפי שקרה בשכונת רמות רמז בחיפה, בזלמן שניאור ובורלא בפברואר 2021. (ראו בקישור)

באוקטובר 2021 הוחלט שיש לפנות 6 בניינים בקריית אתא, בשל סכנת התמוטטות. הבניינים פונו מיושביהם והעירייה הציעה חלופות לדיירים. אחת הדיירות שהחזיקה בדירתה כלבים רבים, אמרה אז לכתבת חי פה שהיא כבר מעדיפה להישאר עם הכלבים בדירה שלה עד שהתקרה תתמוטט על ראשה כי אינה יודעת להיכן תוכל ללכת עם כל כלביה.

בחיפה קיבלו מאות דיירים רק לפני מספר חודשים, מכתבים מהעירייה, בהם הם נדרשים לתקן ליקויים בבניין מגוריהם, ולהציג לאחר מכן הוכחה כי אכן תוקנו החיקויים. יש לומר, שהבניינים הללו ממוקמים בשכונה בה מצבם הכלכלי של התושבים אינו מהמבוססים בלשון המעטה. הדרישה מכל בעל דירה להוציא מכיסו אלפי שקלים ולעיתים גם עשרות אלפים על תיקון הבניין, היא פעמים רבות, לא ריאלית.

"איך אפשר לדרוש מתושבי קשי יום להוציא אלפי שקלים?"

"אני קיבלתי מכתב מהעירייה שנכתב בו שמהנדס הגיע לבניין וראה בו כמות גדולה של ליקויים ועכשיו אנחנו הדיירים מתבקשים, על חשבוננו, לתקן את מה שדורש תיקון ולהביא מסמך שמעיד על כך", אמר לחי פה תושב שמתגורר עם משפחתו בשכונת שער העלייה, ברחוב חיננית. "מצבי הכלכלי סביר, אשתי ואני עובדים, אבל כשקיבלנו את הערכת המחיר של השיפוצניק שהבאנו, לא האמנו. הוא דיבר על שיפוץ מאוד מאוד יקר, והקטע הכי מטורף הוא שמילא אנחנו, אבל מה אמורים לעשות אנשים מבוגרים שבקושי חיים וכל ההכנסה שלהם היא מקצבה? הם יכולים להביא 15,000 ש"ח? הם אמרו שהם כבר מעדיפים שהבניין יתמוטט עליהם. בבניין יש גם עולים חדשים שהגיעו לארץ לפני כמה שנים, בקושי יודעים שפה, בקושי יש להם עבודה נורמלית, מאיפה יביאו כאלה סכומים?".

בניין ברחוב המגינים – קריית-אליעזר (חי פה)

"בינתיים מקווים לטוב"

"כמובן שלא הייתה לנו ברירה והבאנו מהנדס כדי להבין עם מה אנחנו מתמודדים. הוא דיבר על שיפוץ מאוד רציני, כי באמת הבניין במצב גרוע. יש סדקים בכל מיני מקומות ואני מבין למה צריך את השיפוץ. עברתי בין השכנים, וכמו שצפיתי, לא היה שום שיתוף פעולה. המצב שלהם באמת במצב לא טוב, זה לא שיש להם והם לא רוצים לתת. בינתיים אנחנו לא עושים כלום ומקווים לטוב".

יש מקרים חמורים יותר של בניינים שקיבלו מכתב ובו דרישה לתקן ליקויים בבניין, כשהדיירים כבר שנים מבקשים אישור לתמ"א 38. וטוענים שלא סביר לדרוש מהם לשלם אלפי שקלים שאין להם, כשממילא הם רק מחכים שהעירייה תאשר להם תמ"א, כדי שהבניין ייהרס ובמקומו יוקם בניין חדש. במקרה שיש אישור לתמ"א, הקבלן בונה דירות נוספות, ומכאן הרווח שלו ואילו הדיירים לא צריכים להוסיף כסף ומקבלים דירה מושקעת יותר בבניין חדש.

האם תמ"א היא בכלל הדרך הטובה ביותר לחדש את השכונות הישנות?

בשנים האחרונות התחילו להבין, שלתמ"א יש גם חסרונות והחלה חשיבה על דרכים נוספות ואולי טובות יותר להתחדשות עירונית. למשל, ברחוב חביבה רייך ברמות רמז, שהיה אחד הרחובות הראשונים בעיר בו החלו בביצוע תמ"אות הרבה בניינים שהחליפו בניינים קודמים עם קומות ספורות, הפכו לרבי קומות, עד כדי כך שאיכות החיים של התושבים נפגעה מאוד. דבר דומה קורה גם בשכונת כרמליה. לאורך השנים אושרו עוד ועוד תמ"אות, מה שמכביד על התנועה בשכונה ועל התשתיות. בנוסף לכך, הבנייה בשכונה שנמשכת לאורך שנים, מלווה בריבוי משאיות שעולות ויורדות בכבישים, וגורמת גם היא לפגיעה באיכות חיי התושבים ולנזקים.

לפני מספר חודשים נפתחה קבוצת פייסבוק, שקוראת לעצור את ההתפשטות הנדל"נית על הכרמל. לטענת חבריה, אופי שכונות הכרמל משתנה לרעה ומידרדר כתוצאה מהבנייה המואצת. בקבוצה נכתב כל שוב ושוב ששוב ושוב מתבצעת פגיעה בעצים כתוצאה מהבנייה וגם תביונם של הרחובות משתנה כתוצאה מהבנייה החדשה, שיוצרת "כרמל אחר".

כאמור, כיום מתבצעת בכל רחבי הארץ חשיבה מחודשת על דרכים יעילות יותר ובעלות פוטנציאל פחות לפגיעה במישורים השונים, שבין היתר, לוקחות בחשבון את השמירה על הסביבה.

מבנה מסוכן ברחוב אחווה 25 בחיפה - "עזרה ראשונה" שנועדה למנוע את קריסת המבנה (צילום: דודי מיבלום)
מבנה מסוכן ברחוב אחווה 25 בחיפה – "עזרה ראשונה" שנועדה למנוע את קריסת המבנה (צילום: דודי מיבלום)

עזרה ראשונה עם קורות תומכות

לפני כשנה הגיעו בעירייה למסקנה כי הבניין ברחוב אחווה 25 בקריית אליעזר אינו בטיחותי ודייריו פונו. בהמשך חזרו הדיירים למבנה, לאחר שהעירייה הוסיפה תמיכה בקומת העמודים בבניין, בעזרת קורות. הדיירים פונו מהבניין כיוון שנקבע שבמצבו, הוא אינו בטוח למגורים.

קונסטרוקטור מטעם המחלקה למבנים מסוכנים בעיריית חיפה בחן את המבנה לאחר הוספת הקורות וקבע כי הדיירים יכולים לשוב אליו. גם במקרה הזה, אפשרות אחת הייתה התיקון שנותר שם מאז האירוע בספטמבר, והאפשרות השנייה הייתה לצאת לפרויקט התחדשות עירונית ולבנות בניין חדש, יפה ובטיחותי, במקום זה הישן.

מבנה מסוכן ברחוב אחווה 25 בחיפה - "עזרה ראשונה" שנועדה למנוע את קריסת המבנה (צילום: דודי מיבלום)
מבנה מסוכן ברחוב אחווה 25 בחיפה – "עזרה ראשונה" שנועדה למנוע את קריסת המבנה (צילום: דודי מיבלום)

"באמת מעורר דאגה"

"מה שקורה עם הבניין הזה זה פשוט דבר שלא יאמן", אמר דודי מיבלום, פעיל חברתי שעוסק שנים ארוכות בתחום הנדל"ן בחיפה, "לפני שנים העירייה ביקשה מהדיירים לשפץ את המבנה, כי היו בו סדקים והוא היה לא בטיחותי למגורים. הדיירים הביאו קבלן ששיפץ את המבנה. בספטמבר העירייה הגיעה למסקנה שחייבים לחזק את המבנה, והיא בעצמה עשתה את התיקון הנדרש. האם השיפוץ הזה מספיק על מנת שהבניין יהיה בטיחותי? קשה לדעת. מה שבטוח הוא שהעירייה צריכה במקרים כאלה, והבניין הזה הוא לא היחיד במצב כזה בקריית אליעזר, זה לאשר באופן מידי לבצע תמ"א 38. הכי טוב היה לכולם אם התושבים היו יוצאים מהבניין, היו הורסים אותו ומקימים במקומו בניין חדש. אני הייתי באחת הדירות בבניין, אומר מיבלום, וכשאתה נמצא בתוך הדירה ורואה את הסדקים, זה באמת מעורר דאגה".

שנים של צפייה ושום תקווה באופק

שכונת נווה שאנן כוללת בתוכה גם את שכונת יזרעאליה, שרבים מהתושבים בעיר בכלל לא מודעים לקיומה. הרחובות אבא הילל סילבר ורטנר הם חלק משכונת יזרעאליה ורחוב חניתה מפריד בין שתי השכונות. 7 בניינים ברחובות אלו ממתינים לאישור לתמ"א, כשבמהלך ההמתנה קיבלו הדיירים מהעירייה דרישה לתקן ליקויים בבניין. מדובר בפרויקט ענק, שאם ייצא לפועל יציע בסופו של דבר 1,000 יח"ד חדשות. מדובר בבניינים ברחוב אבא הילל סילבר 73-101 ורחוב רטנר 41. הדיירים טוענים שנעשה להם עוול כבד כיוון שלטענתם חלק מהנזקים שנגרמו לבניינים כלל לא באחריותם. התושבים סבורים כי חציבת מנהרות הכרמל בסמוך למבנים השפיעה משמעותית על מצבם, ולכן אין כל הגיון לחייב אותם לתקנם, כשלכאורה, הנזק לא נגרם על ידם ולא בשל תחזוקה לקויה מצידם.

נווה שאנן – רחוב אבא הילל סילבר / רטנר – ממתינים לפינוי בינוי (צילום: חי פה)

"לא ייתכן לחייב את הדיירים"

מי שמלווה את הפרויקט כבר מספר שנים היא רותם טפירו, שאמרה בנובמבר אשתקד כי לא ייתכן להוציא לבניין צו של בניין מסוכן, כשהדיירים מתחננים כבר שנים לאפשר להם לבצע פרויקט התחדשות עירונית. טפירו טוענת עוד שגם הבנייה של הגרנד קניון בנוסף לחציבת מנהרות הכרמל, שיחקו תפקיד במצב הבניינים, ואי אפשר היום לדרוש כי הדיירים ידאו לתקן את הנזקים, ודאי כשיש פתרון שיהפוך את הדירות לבטוחות למגורים, מבלי שהדיירים יצטרכו להכניס יד לכיסם ולתקן את הליקויים על חשבונם.

טפירו מתארת תהליך סיזיפי עוד מימי ראש העיר הקודם יונה יהב שלווה במפגשים רבים ובשיחות עם מנהל ההנדסה, שנכון לעכשיו הביא רק עלוגמת נפש לכל המעורבים, לדבריה. חשוב להבין באיזו השקעה כספית מדובר מצד היזם עד שפרויקט של תמ"א יוצא לדרך, שעות עבודה רבות, אסיפות, יצירת הדמיות וכיו"ב, עד שלעתים שנים עוברות, לא מתקבלת החלטה לא לאשר התחדשות עירונית, אך גם אין אישור להתחיל בפרויקט.

עו"ד ליאור דץ. צילום: אלבום אישי

"מצב מייאש"

עורך הדין ליאור דץ המלווה את הפרויקט, אמר לחי פה: "המצב רק נהיה יותר גרוע עם הזמן, במקום שנתחיל לראות התקדמות. העירייה לא עושה כלום, וכרגע מגבשת מדיניות להתחדשות עירונית אשר אין בה כלל לגרום לכדאיות כלכלית לפרויקט פינוי בינוי. לגבי התוכנית הזו ברחוב אבא הלל סילבר ורטנר, בתכנית האב הם מתכוונים לחלק את השטח לשניים, חלק מהמתחם יהיה מיועד לשימור ולגבי החלק השני הם עוד לא החליטו מה לעשות. זה ממש מצב מייאש".

בחיפה בשכונות הוותיקות בהן יש בניינים ישנים שזקוקים לתיקונים, מתגוררת על פי רוב אוכלוסיה בעלת יכולת סוציואקונומית לא גבוהה בלשון המעטה. אוכלוסיה מבוססת נמצא לרוב בשכונות חדשות ומטופחות יותר. כשהעירייה פונה לאנשים שמצבם הכלכלי בינוני ומטה, הסיכוי שהם יוכלו להוציא עשרות אלפי שקלים ולפעמים אפילו רק אלפי שקלים, הוא נמוך.

במצב בו פונה העירייה לאוכלוסיה מבוססת בדרישה לשלם על תיקון ליקויים במבנה המגורים, לרוב גם ידעו התושבים כי ביאפשרותם לפנות לסיוע משפטי, ופעמים רבות יצליחו להתחמק מהדרישה. אוכלוסיה חלשה במקרים רבים לא מכירה את זכויותיה ולא מעלה בדעתה שכדאי להתייעץ עם עורך דין ולמצוא דרך לא לשלם על התיקונים, או לפנות לאגודה לתרבות הדיור ולהיעזר בהם. כשהעירייה מודעת לכך שהיא מגישה דרישה כזו לתושבי שכונות "מוחלשות", שרבים מהם חיים מקצבאות ובקושי "מגרדים" את הכסף לתרופות הדרושות להם, האם מדובר בדרישה סבירה?

"הליך הרישוי של תמ"א 38 מורכב בשל התנגדויות של תושבים"

מעיריית חיפה נמסר בתגובה:
"תמ"א 38 מקודמת בשיעורים גבוהים בחיפה בשכונות הכרמל, קריית חיים ועוד. מדובר במאות פרויקטים אשר נבנים בו זמנית. מאידך, הליך הרישוי של פרויקט תמ"א הינו מורכב בשל העובדה שמדובר בבנייה מסיבית בתוך רקמה עם אוכלוסייה קיימת שלעיתים מתנגדת לבנייה הסמוכה. התנגדויות אלו שנמשכות לא פעם לוועדות ערר ובתי משפט אורכות זמן. בסופו של ההליך מתקבלות החלטות מאוזנות וברות קיימא".

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

מיכל גרובר
מיכל גרובר
מיכל גרובר | כתבת חינוך • נדל"ן • חברה צרו קשר: 054-4423911 מייל למיכל: [email protected]

כתבות קשורות לנושא זה

27 תגובות

  1. אני רוצה לדעת מתי יהיה בינוי פינוי אחווה 25 חיפה. כי לא אפשר לתקן את הבית כול 10 שנים.

  2. פשוט תפסיקו לשלם ארנונה. כל תושבי חיפה צריכים להפסיק לשלם ארנונה ביחד

  3. יש כתובת אחת לכל הכשלונות קוראים לו האדריכל אריאל ווטרמן והוא צריך ללכת הביתה מזמן.
    כשלונות תכנון קשים כמו נאות פרס וחביבה רייך.
    כשלונות אכיפה קשים בדוחות מבקר המדינה וראינו את שריפת האסבסט של גגות לא חוקיים מול רחוב החשמל
    כשלונות בהיתרי בנייה פסולים בתמא 38 לאנשים לא רשויים כאדריכלים
    כשלונות בפיתוח נאות פרס ב'… ותכנון גרוע שלה
    כשלונות בקידום עדיפויות לתמא ופינוי בינוי לשיכוני רכבת מסוכנים במקום מיזמי נדלן בשכונות הכרמל
    ווטרמן לך הביתה אתה גורם נזק עצום לחיפה!!

  4. עיריית חיפה במקום לקדם בכל הכוח הליכים של פינוי בינוי והתחדשות עירונית….גוררים את התושבים להוצאות גבוהות ממש לחינם! למה מחכים שיקרה משהו???!!!!

  5. מהנדס העיר צריך ללכת הביתה, לא יתכן שיתעללו כך בתושבים בני מעמד הביניים.

    במשך שנים אותן דירות מחכוץ לאישור העיריה שדוחה ומסכלת את כל מה שאפשר.

    עד כה הטענה לכך שלא היו בקריית אליעזר פרוייקטים היא חוסר כלכליות ליזם.
    עכשיו העיריה הוסיפה מס השבחה 25 אחוז.

    מהנדס העיר וראשי העיר עומדים כל כמה שנים על הפודיום של בית הספר רעות ומבטיחים הבטחות ללא כיסוי.

    חייבים לעזור לתושבים לחיות

  6. לא ניתן לבקש מאוכלוסיה מוחלשת לתקן בניינים בעשרות אלפי שקלים מי יעלה על הדעת !!
    קליש חלשה ! ולא עושה דבר רק פינוי בינוי יציל את המצב הקשה הזה והעירייה חייבת לעזור ליזמים בכל דרך שיחדשו את המבנים!! במיוחד בהדר תחתון!

  7. אלו בדיוק המקרים בהם כל רשות מקומית צריכה לדאוג לתושביה. לתקתק הליכים של תמ"א 38 או פינוי-בינוי על פי כל מקרה ולצאת לדרך.
    מספיק להסתתר מאחורי בירוקרטיה.
    לעיריית חיפה כדאי כלכלית שהקבלנים ייבנו בכרמל, שם יש הרבה כסף. בשכונות של אוכלוסיות חלשות כלכלית אין לעירייה כל עניין פרט לשליחת המכתבים לדיירים כדי לצאת ידי חובתה. מי המהנדס שבדק, איפה דו"ח הבדיקה, האם מי מבעלי הדירות נכחו בזמן הבדיקה????

  8. עצוב מאוד שהגענו למצב כזה.חצי מהבניינים בעיר נמצאים במצב מסוכן ופשוט נראים רע .אגיע הזמן שעיריית חיפה תדרוש מהאגודה לתרבות הדיור לממן מהקופה הענקית שלה תקציב משמעותי לשיפוצים במקום לממן להם משרדים ,משרות ותקציבים!!!!למה הבניין שלנו שנתנו לנו מבנה מסוכן חייב לשלם לאגודה אלפי שקלים בשנה בשביל להיות לץחברים שלהם,בשביל שמהנדס יבוא ,עשרות אלפי שקלים לפיקוח שהם דורשים מאיתנו והכי חמור שעיריית חיפה ממשיכה להתנות את קבלת ההלוואות לשיפוץ בחברות באגודה ההזויה הזו???למה???זו הפליה פסולה!!!!אני משלם מיסי ארנונה כמו כולם וגם לנו מגיע הלוואות עירוניןת בלי שיחייבו אותי בעשרות אלפי שקלים לאגודה שאין לה שום הסכם עם העירייה?משהו למען השם מבין ויודע לענות לי מאיזה כח הם פועלים בעירייה ומקבלים מימונים של מאות עלפי שקלים בשנה?לאן הולך הכסף???אך הם מחזירים לנו אותו???שמשהו יתן פתרןן לעניין הזה לפני שנרעיד את כל המדינה סביב השעורריה הזו!!!!!אין לכם עיריית חיפה מנדט להפליה הזו !!!היא לא חוקית ולא מוסרית!!!אנלנו אנשים שחיים מביטוח לאומי שרוצים לחיות בכבוד ושהבניין לא יקרוס עלינו!!!אם חלילה יקרה לנן משהו זה יהיה על הראש שלכם ושל האגודה לתרבות הדיבור הזו!!!!!!!

  9. מיכל גרובר היי.בוקר טוב. העברתי את הכתבה שלך בנדון למהנדס העיר בעירית חיפה לטיפול. תודה לך מיכל.המשך יום נעים.

  10. ערך הדירות האלה הוא הון עתק של מיליארדי שקלים, שיפול כולו כפרי בשל ישר לכיסם של היזמים והקבלנים החיפאים, שיקנו דירות "בסיכון" בחצי מחיר, כיוון שהעיריה משתעשעת באזרחיה באמצעות שירות דב. טיפול סדום ועמורה של העיריה במבנים מסוכנים משחק ישר לכיסם.

  11. א. מדוע מהנדס שבא לבדוק את הבניין לא מתאם עם הדיירים ?
    ב. שעיריית חיפה תפסיק להתמהמה עם פינוי בינוי אנחנו ברחוב המלך יהואש בתהליך כעשר שנים ויותר זה בהחלט זילזול בתושבים .מושכים אותנו בתמה תבע די
    צריך לזרז את פינוי ובינוי.
    לא יתכן שתושבים ישקיעו עשרות אלפים שאין להם בבניין מיועד לפינוי בינוי אם תמה 38.
    לזה העירית צריכה לדאוג בהקדם ולא למכתבים המיועדים לכיסוי…וזריקת האחריות על הדיירים

    • לא ניתן לבקש מאוכלוסיה מוחלשת לתקן בניינים בעשרות אלפי שקלים מי יעלה על הדעת !!
      קליש חלשה ! ולא עושה דבר רק פינוי בינוי יציל את המצב הקשה הזה והעירייה חייבת לעזור ליזמים בכל דרך שיחדשו את המבנים!! במיוחד בהדר תחתון!

  12. במדרונות הכרמל שכונות ק.שפרינצק, שער העליה, עין הים, יזמיפ לא מעוניינים להשקיעה בתמא 38 כי אין להם מספיק הכנסה מהפרוייקט ,ובחיפה זה המקום הכי יפה ,בכל העולם הדירות לים הים הם היקרות ביותר רק בחיפה הם הזולות יותר לכח יזמים לא מעוניינים להגיעה

  13. רק לידע כללי רחוב אחוה ורחוב המגינים נמצאים בשכונת קריית אליהו ולא אליעזר כמו שרשום הכתבה. וגם מתנהל תהליך של פינוי בינוי שבו לא באמת אכפת לתושבים שמשכרים את הדירות ולעיריית חיפה ולעורך דין שאמור ליצג את התושבים מתושבים שגרים שם ושהם בקושי שורדים היום. פינוי בינוי לא יעזור להם בשום מצב אם הם לא יוכלו לגור בדירה החדשה אין להם את היכולת הכלכלית לעמוד בתשלומים הנוספים שיבואו עם הדירה החדשה יותר ארנונה יותר חשמל והרבה יותר וועד בית. אבל את זה אף אחד מכם לא טרח לבדוק מה קורה אם אותם אלה דיירים שהלכו לפינוי בינוי וכמה מהם באמת יכלו להמשיך לחיות בבית החדש שנתנו להם וכמה מהם נאלצו למכור וללכת לגור שוב בשכונה או במבנה מסוכן.
    אבל סך הכל אחלה כתבה

  14. הכל רקוב ומושחת בחיפה מהראש ומטה רק איפה שיש כסף ומעטפות זז משהו כי משהו קיבל משהו ואיפה שאין אז לא זז כלום כי מבחינתם שהבניינים יקרסו על ישבהם ממלא הם גרים בכרמל או בבנינים חדשים ומחוזקים והחלשים ישארו כך עד שהרקבון של הראש יעוף קיבינימט

  15. מלא אינטרסנטים מסתתרים בכתבה הזאת , ומה גורם להם להיות אינטרסנטים ? כסף,כסף גדול !
    מהנדס העיר ומנהל ההנדסה מודעים לכל הבעיות הקיימות לפועלים
    לטובת כלל הציבור והעיר.

    • מגיב יקר, לפני שהנך מקליד את דברי ההבל הלא ברורים שלך, צא ולמד עברית נכונה, לחילופין לך לך לרעות כבשים באחו.

  16. עירייה עם אחריות הייתה עוצרת את כל התמ"א 38 בשכונות הכרמל ומציעה לקבלנים רק פינוי בינוי בשכונות החלשות ושל מבנים מסוכנים לפי תעדוף עירוני ולא חמדני של אחוז הרווחים הכי גדול.
    אבל ממתי בישראל יש עיריות עם אחריות או שכל?
    כחלון פחלון תקצב בעשרות מליארדי שקלים שכונות קצה חדשות בקרקעות חקלאיות וגמר על ההתחדשות העירונית ברוב הערים בישראל. הכל נתקע כי הקבלנים קיבלו קרקעות זולות במחיר למשתכן. הקונים עברו לשכונות האלו במקום לקנות בפינוי בינוי ולמנף את המחסור בדירות להתחדשות ענקית שתחלץ חצי מליון ישראלים ממבני שיכוני רכבת מסוכנים.
    מה שכחלון עשה זה הרסני וממשיכים את זה. יש 1600 תוכניות פינוי בינוי מאושרות בערים בישראל ומתוכן יצאו לפועל רק 50 כשהזמן הממוצע לקידום פרויקט כזה עומד על 9 שנים. לכו תחשבו מה האחוז סיכוי שלכם להגיע להתחדשות עירונית בעשור הקרוב? גם בחיפה, גבעת זמר, נאות פרס ב' וג', מורדות הרופא = אלפי יח"ד שיקברו את תוכניות הפינוי בינוי בשכונות החוף לעשרים שנה קדימה.

  17. דייר יקר. באם קיבלת הודעת מבנה מסוכן חתומה ע"י מהנדס מטעם עירית חיפה, ראשית בדוק האם המהנדס החתום, רשום בענף הנדסה אזרחית במדור מבנים. רק מי שרשום במדור מבנים ובעל רשיון תקף, יכול לתת חוות דעת אודות יציבות בנין . לדוגמא באם הוא ד"ר לריקודים אסור לו לתת חוות דעת.

    • זלמן הנכבד,
      שמח לראות שיש עוד מבינים בתחום ופנייתך לדיירים בהחלט נכונה ומבורכת.
      אוסיף על דבריך הנכונים, כי בעיריית חיפה אין בנמצא אף מהנדס קונסטרוקטור ועל כן העירייה נעזרת בקונסטרוקטור חיצוני מוכר וידוע, שלעת "בגרותו המתקדמת" התמחה בהצהרות כוזבות לכאורה. בתמורה ל"נאמנותו" הבלתי מסוייגת, רבת השנים, למניפולציות העירוניות בענייני תמ"א 38 ברכס הכרמל, זוכה מהנדס עירוני זה ל"התחדשות עירונית" בחוזה העסקה בעירייה.
      לא מן הנמנע שבעוד כשנה וחצי גם "אגדה עירונית" זו, תיעלם מן האופק יחד עם חבריו בעירייה ועידן חדש יתחדש על חיפה.

    • לקונסטרוקטור המגיב יש כנראה חשבון כל שהוא עם קונסטרוקטור אחר שלקחה העיריה לענייני תמא/38. זה לא רלוונטי לענין מבנים מסוכנים. יכולה העיריה להעזר בצורה פנימית שלה, עם כל מי שהיא רוצה.

      ולקוראים שתי הבהרות:
      הראשונה קונסטרוקטור הוא הכינוי של מהנדס שרשום במדור מבנים.
      השניה בפסק דין כב' השופט ד"ר דניאל מהמחוזי בחיפה ת"א 26999-06-11
      נפסלה חוות דעת מהנדס אשר למרות שהיה רשום במדור מבנים, טרם עברה תקופת ההכשרה הדרושה על מנת ליתן לו רשיון. דהיינו היה רשום ולא רשוי.
      לכן בדקו האם למהנדס מבנים מסוכנים של עירית חיפה, הדורש מכם לבצע תיקונים קונסטרוקטיביים ומתחזה כמומחה לצורך זה, יש אכן את הכישורים לעשות כך, או שכישוריו הנשגבים, ככל שיהיו, לא הוכרו ע"י מדינת ישראל, כמספקים לרישוי במדור מבנים. לפי ההלכה שצוטטה ידחה ביהמ"ש הסתמכות על מהנדס שכזה.

    • זלמן הנכבד,
      לידיעתך ולידיעת כל תושבי רכס הכרמל, החשבון עם המהנדס העירוני המכזב הוא של כלל הדיירים השכנים לבנייני תמ"א מפלצתיים, שנפגעו מהצהרותיו הסדרתיות הכוזבות לכאורה של אותו מהנדס עירוני.
      הנושא מוכר היטב בקרב כלל העוסקים בהנדסת מבנים בעיר.
      הנזק וההרס שאותו מהנדס עירוני גרם לחזות העיר בהצהרותיו הכוזבות, בשיתוף פעולה הדוק עם צמרת העירייה ומינהל ההנדסה, נדרשים לחקירת הרשויות הממונות על אכיפת החוק.

    • זלמן היקר אתה טועה ומטעה!

      יש חוק עזר לחיפה מבנים מסוכנים התשמ"ג – 1983, ובסעיף 1 יש הגדרה למהנדס:
      "כמשמעותו בחוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח-1958, שמונתה מועצה העיריה להיות מהנדס לענין חוק עזר זה, לרבות מי שהמהנדס העביר אליו בכתב את סמכויותיו לפי חוק עזר זה, כולן או מקצתן;"

      מהנדס בלבד! רשום או רשוי.
      טכנית, גם מהנדס תעשיה וניהול עומד בהגדרה הנ"ל, והוא יכול להסמיך ד"ר לריקודים אם עשה זאת בכתב.

  18. אכן בחיפה צריכה לקום וועדה לחשיבה מחודשת
    לבחינת מיפוי השכונות המוחלשות ולסייע להם לשקם ולחזק את הבניינים,
    בשכונות היקרות על ההר הירוק יש לשמר את המבנים ומבנים הזקוקים לחיזוקים יוכלו ליהנות מקרן תקציב דרך קריטריונים שיקבעו.

  19. עיריית חיפה התמחתה במתן היתרי בניה עפ"י תמ"א 38 בכל רכס הכרמל במבנים תקינים התואמים תקן רעידות אדמה, בהסתמך על הצהרות כוזבות לכאורה של מהנדס עירוני מוכר וידוע.
    מבנים מסוכנים באמת אינם מטופלים כנדרש ומהווים סכנה מתמדת לדייריהם.

הכתבה נעולה לתגובות. ניתן לשתף ברשת באמצעות כפתורי השיתוף

כל הכתבות בחי פֹה

דיווח זירות – 22/11/24 – מטח טילים – חיפה והקריות

(חי פה) - עדכונים ליום ו׳, 22/11/24 - זירות מטחי טילים באזור חיפה. הכתבה מתעדכנת במהלך היום על פי הדיווחים מכוחות ההצלה ומאזרחים. ראיתם...

סמ״ר רון אפשטיין מנשר, נפל בקרב

הודעת דובר צה״ל סמ״ר רון אפשטיין (Ron Epshtein), בן 19, מנשר, לוחם בגדוד צבר, חטיבת גבעתי, נפל בקרב בצפון רצועת עזה. הלווייתו של סמ"ר רון אפשטיין...

רכב עלה באש בין חיפה לטירת כרמל – ללא נפגעים

(חי פה) - היום (21 בנובמבר 2024), סמוך לשעה 18:00, פעלו לוחמי האש מתחנת חיפה, רס”ר ישראל גרטובסקי ורב כבאי דניאל צ’ובוטרו, לכיבוי רכב...

הגזרות הכלכליות החדשות וההשפעה שלהן על החיים של כולנו

(חי פה) - בתקופה שבה מדינת ישראל מתמודדת עם השלכות כלכליות כבדות של מלחמה, הממשלה נוקטת שורת צעדים שמטרתם להתמודד עם הגירעון ההולך ומעמיק....

פסול נהיגה בפעם ה-7 ונתפס נוהג על טרקטורון חשמלי

(חי פה) - פסול נהיגה בפעם השביעית רכב על טרקטורון חשמלי האסור לנסיעה על כביש ונתפס בדאלית אל כרמל ע"י שוטרי תחנת נשר, הוא...