התערבות בדרך של ה”היפנותרפיה” בחרדה • ד”ר רות אנגל • פסיכולוגית ופסיכותרפיסטית

מצבי דחק נפשיים ופיזיים

ההיפנותרפיה חודרת ככלי עזר בסיוע במצבי דחק נפשיים ופיזיים המתועדים במחקרים רפואיים עדכניים. בכתבה זאת אנו מדגימים את הדרך בה ההיפנותרפיה מסייעת לצמצום חרדה. התקף חרדה הוא מצב עם תסמינים פיזיולוגיים של היפר-ונטילציה, שהיא נשימה מואצת ומהירה, בדומה לנשימותיו המואצות של בעל חיים החש בסכנה.

נשימות היתר מלוות גם בנשיפת יתר של פחמן דו חמצני, בעקבותיה יש ירידה של רמת הפחמן בדם, ושינוי באיזון חומצת הבסיס המתבטאים, במהלך התקף בתחושה הדומה לזו של התקף לב: (לא יכלו לנשום, לחץ בחזה, סחרחורת, רעד שרירים ועוד. התקפי חרדה חוזרים ותחושת המטופל שהוא ב”ציפייה להתקף הבא” והחרדה ממנו, גוררים שורת תופעות כאבדן ריכוז, פאניקה, תחושת נתק ועוד.

תרופות

שוק התרופות רווי בנוגדי חרדה שהסיכון העיקרי שבם היא התלות הגוברת בם והיעדר חיזוק כוחות אני לשליטה במצב זה. הטיפול בחרדה באמצעות היפנותרפיה מיועד, בשלב ראשון, להביא את המטופל להתנסות בחוויה של רגיעה מוחלטת המתבטאת בהורדת גלי המוח הפעילים, (גלי הבטא) לגלי אלפא או תטא, האופייניים גם למצבי מדיטציה וזאת ללא התערבות כימית. מטרת שלב זה בהתערבות היא להקנות למטופל כלים ותרגולות לשליטה בתופעות הגופניות המלוות מצבי חרדה ושבגינן הוא נכנס, בדרך כלל, להתקף פאניקה, ה”חרדה מהחרדה”. בהמשך, מוקנים למטופל כלים נוספים לרגיעה עצמית, תרגילי נשימה והרפיה והתנסות בהרפיית שרירים, דמיון מודרך. הדמיון המודרך מסייע, כבר בשלב ההתחלתי בו מתעוררת תחושת החרדה המרתה בתמונות מרגיעות. הטיפול מקיף כלים לשליטה בתסמינים הגופניים של החרדה ולשינוי תפיסתה ממצב מאיים לטריגר המעלה מחשבות נעימות ותמונות מרגיעות.

המוח מתרגל לתפקד בתדרים

מצב רגיעה

מצב הרגיעה בו מצוי המטופל בהיפנותרפיה, מאפשר לנו לעבוד עמו מבלי שיופרע על ידי המתח בו הוא נתון, כשאנו מזכירים את המילה “חרדה” במובן חיובי ומשנים את תפיסתו של המטופל אודותיה: “איננו בורחים מהחרדה”, “היא חלק מאיתנו”. הייתה לי מטופלת שהקישור האסוציאטיבי הביא אותה לכנות את החרדה כ”חרדל’ה… הגעת”. “הבריחה מהחרדה רק תעצים אותה”. “אנו שולטים בה”. “היא תורמת לתחושה חיובית”. המטופל מתנסה בתרגול זה בעצמו וחוזר עליו מספר פעמים, עד שהוא מגיע גם לשליטה מוחלטת על הביטויים הפיזיים של החרדה וגם למצב בו המוח שלו מתרגל לתפקד בתדרים המאפשרים תחושת נינוחות ורגיעה גם שלא במצבי חרדה.

ד”ר רות אנגל
פסיכולוגית, פסיכותרפיסטית, חיפה

הגב לכתבה

אורח: כתובת האימייל שלך לא תפורסם • ניתן להירשם לאתר כאן למעלה ואז התגובה מאושרת באופן מיידי.