ביום שני 28/10/2024, אחרי הצהריים נערכה הישיבה השנייה של הפורום לבינוי שפוי בבניין מנהל ההנדסה בהובלת שרית גולן שטיינברג, סגנית רה"ע ויו"ר ועדת תכנון ובניה והצוות המקצועי במנהל ההנדסה. הפגישה עסקה בתכניות האב המקודמות בימים אלה, בנושא התחבורה ובמתן מענה לשאלות התושבים שהגיעו לפגישה.
בפתיחת דבריה התייחסה גולן שטיינברג לכך שעל אף הרצון לשפר את תהליכי העבודה ולייצר תהליכים נכונים יותר, חלק מהעובדים עסוקים במצב החירום ונמצאים בחומ"ל וחלק מהעובדים עוסקים בנושאים שבשיגרה.
"לאחרונה, נבחרה מהנדסת עיר חדשה שתכנס לעבודה באמצע חודש דצמבר אורית מרץ, בוגרת עיריית חיפה. בחודשים האחרונים היה לי חשוב לייצר מחשבה כוללת עם הסתכלות על העיר בחיפה ברמת האיזורים. חשבנו שנכון יהיה לקדם תכנית אב לתשתיות במובן הזה שלצד קידום תכניות בנייה (התחדשות עירונית ובניינית), נוודא שהתשתיות תומכות בהתפתחות העירונית. אני שנים חשבתי שצריך להכין תכנית ייעודית לבת גלים בגלל המורכבות שלה, בסיס צבאי, התחדשות עירונית, בית חולים, מגרשים שבהם מבקשים לממש את הבנייה. חלק מהעשייה הנכונה היא להכין פנס, שמאיר את הדרך. אנחנו נייצר תכנית אב במספר שכונות בחיפה כדוגמת נווה שאנן, הדר ורכס הכרמל, רמת הנשיא ונווה דוד.
שכונת בת גלים
גולן שטיינברג הדגישה כי אחת השכונות שמעסיקה אותה מאוד היא שכונת בת גלים. "כבר היום יש כשל תחבורתי וזה עוד לפני הבנייה המסיבית שמתוכננת. היינו שם בסיור. דיברנו על איך תוספת יחידות משפיעה על השירות לתושבים. ביקשתי לראות את התכנית של בת גלים עם המתחמים החדשים וגיליתי שכמעט כל הבנייה כבר מאושרת. לא נראה שהב"ד יפונה, כל הזמן מוסיפים של עוד בינוי. זה נראה שהתכנית לא תצא לפועל, וכשיקדמו אותה בטח יתכננו אותה מחדש".
תחבורה
אחד הנושאים המרכזיים בפגישה היה התחבורה והאם חיפה יכולה להציע תחבורה ציבורית איכותית, שתגרום לתושבים להיפרד מהרכב השני שלהם. "אנחנו מנסים להחזיר לחיים את הרצון לייצר הסעת המונים", הסבירה גולן שטיינברג והוסיפה "אנחנו חושבים שהדרך הטובה ביותר לעשות את זה תהיה בעזרת מטרונית על ציר רכס הכרמל מהאוניברסיטה והלאה ומטרונית בשכונת נווה שאנן. כיום מספר התושבים בשכונת נווה שאנן עומד על כ-68,000 תושבים והיא יכולה להגיע לכ-80,000 תושבים לאחר הבנייה המתוכננת בשכונה.
המטרונית תחבר ותתמוך בהתחדשות העירונית. נווה שאנן שינתה את פניה ועוברת תהליך של התחרדות. נווה שאנן צריכה לתת מענה לסטודנטים שלומדים בטכניון ובאוניברסיטה. הבינוי בשכונה יתאים לאוכלוסיות, שתומכות אקדמיה. קיימנו מפגשים עם משרד התחבורה לגבי מטרוניות וגם לגבי תוספת הסעות לבתי הספר. חיפה לא קיבלה תוספות שירות ב-5 השנים האחרונות. למשל, נולדה גבעת זמר, הצלחנו להוסיף תחנה בשכונה החדשה על חשבון התדירות".
צפריר קסלר, מנהל רשות התחבורה: היעד שלנו הוא ש-45% מהאוכלוסייה בחיפה ישתמשו בתחבורה ציבורית
צפריר קסלר, מנהל רשות התחבורה, אמר שהעירייה מבינה שצריך להסתכל על רחוב כמתחם שהייה וצריך לקדם הליכתיות ורכיבה על אופניים. "עד לפני 5 שנים זה היה כפירה לדבר על רכיבה על אופניים בחיפה, אבל היום רוב האופניים חשמליים וצריך להפריד אותם מכלי רכב על 4 גלגלים. זה מחייב היערכות קצת שונה. אנחנו צריכים לתת מענה לשיפוע. אנחנו צריכים לתת מענה גם להסעת ההמונים. חשוב לנו לקדם תכנית אב לתחבורה שתסתכל בראייה כוללת על העיר ועל רוחב של רחובות בעיר.
התפיסה התחבורתית מדברת על היפוך פרמידה. היום קודם כל מתחשבים בהולכי הרגל, ואז נהגי אופניים, הנוסעים בתחבורה ציבורית ובסוף מכוניות. לפני 30 שנה זה היה הפוך. התחבורה הציבורית בחיפה לא מאפשרת לוותר על כלי הרכב. אם אין שירות תחבורה מספק, אנשים ישמרו על המכונית השנייה, שאין לה חנייה והיא תהיה על המדרכה ותפריע להולכי הרגל. היעד הוא ש-45% מהאוכלוסייה בחיפה ישתמשו בתחבורה ציבורית וכיום אנחנו עומדים על 20% מהאוכלוסייה.
בתל אביב מדובר על 300 מטר בין תחנה לתחנה ובחיפה זה לא לגיטימי. חלק מהקידום של תחבורה ציבורית זה הקישוריות. טבנקין ללא מוצא ואוטובוס לא יכול להיכנס ולכן מחפשים דרך לקשר בין טבנקין ליד לבנים״.
אדריכלית הנוף חנה יפה: ״צריכה להיות עוד רכבלית מהאוניברסיטה למרכז הכרמל״
אדריכלית הנוף חנה יפה טענה שאין מקום למטרונית לאורך ציר הכרמל ובניית המטרונית תביא לפגיעה באיזור, כמו שהיה בזמן בניית המטרוניות הקודמות. היא הציעה לחשוב מחוץ לקופסא ולבנות רכבלית מהאוניברסיטה למרכז הכרמל. גולן שטיינברג שאלה אותה באיזה גובה היא מציעה שהרכבלית תהיה ושאלה את יפה האם נראה לה הגיוני, שאנשים על ציר מוריה יפתחו את החלון ויראו אנשים עוברים ברכבלית. יפה השיבה שזה נראה לה הגיוני והרכבלית יכולה להיות גבוהה. היא ציינה שביפן יש רכבות, שעוברות בתוך בניין מגורים ואין בכך כל קושי, ולכן לא צריכה להיות בעיה עם הרכבלית. היא גם טענה, שאין כל קושי עם כך שהשיפוע בכביש בין האוניברסיטה למרכז הכרמל הוא מתון.
נווה שאנן
גולן שטיינברג התייחסה לשכונה, שמבחינת מספר התושבים שלה היא עיר לכל דבר. "כיום מספר התושבים בשכונת נווה שאנן עומד על כ-68,000 תושבים והיא יכולה להגיע לכ-80,000 תושבים לאחר הבנייה המתוכננת בשכונה. המטרונית תחבר ותתמוך בהתחדשות העירונית. נווה שאנן שינתה את פניה ועוברת תהליך של התחרדות. נווה שאנן צריכה לתת מענה לסטודנטים שלומדים בטכניון ובאוניברסיטה. הבינוי בשכונה יתאים לאוכלוסיות שתומכות אקדמיה".
דרוש אגרונום
גולן שטיינברג שמה במקום גבוה בסדר העדיפויות את השמירה על הירוק בחיפה: "אני עושה דיונים בנושא עצים ונוף. עד עכשיו לא היה מי שהיה אחראי על מתן אישור נופי ועכשיו יהיה תפקיד כזה. אנחנו מבקשים לקלוט אגרונום לעיר. אנחנו ננסה שגם מבחינת התהליכים בשלב תיק המידע נבקש שתהיה התחלה של תיק תכנוני. מה שיקבע את התכנון זה העצים ולא הפוך כמו שקורה היום. בתוך אגף רישוי יהיה מי שאחראי על הבנייה החדשה. בין קבלת תיק מידע להיתר מבקש הבקשה צריך ללכת לשימור ולעצים ולא ברור מה קורה בשלב הזה – הרעיון לייצר ממשק שבו כל המחלקות ומי כרמל ישתפו פעולה וההליך יהיה שקוף יותר ויקל על מבקש הבקשה.״
ראש המנהלת להתחדשות עירונית אורנה מור: ״נעשה פה מהפך מבחינת קידום דברים שהיו תקועים ולא הגיעו לידי מימוש״
בשלב הזה ראש המנהלת להתחדשות עירונית אורנה מור התייחסה להתחדשות העירונית וההתחדשות הבניינית בעיר. התחדשות בניינית היא חלופה לתמ"א 38, שמאפשרת לחדש גם בניין אחד בשונה מפרויקטים גדולים של פינוי בינוי אחרי שפקעה היוזמה של תמ"א 38.
"לפני שנה עלה אתר מושקע של התחדשות עירונית בתוך האתר של עיריית חיפה ושם אנחנו מעדכנים בשוטף. מרבית שכונות העיר מאוגדות בתכניות אב. יש לנו כמה תכניות לבנייה. בשכונת ואדי ניסנאס אנחנו מתכוונים להוסיף בנייה בפינצטה. נוסיף גם בנייה בשכונה הדר מזרח (ויז׳ניץ), נווה שאנן מזרח ומערב. אנחנו נכנסים לשיכוני רכבות ובודקים איך אפשר לקדם התחדשות עירונית.
ההתחדשות העירונית מתייחסת לשכונות ותיקות, בשאר השכונות בכרמל תהיה התחדשות בניינית, יש שכונות שמתאים להן יותר להתחדש בדרך יותר צנועה. בשנים שקידמנו תכניות גדולות זה נתן אור ירוק לתושבים לקדם תכניות קטנות במקומות שהיה קשה להתניע תכניות גדולות. בעבר יזמים לא רצו לבנות כאן, חיפה נחשבה לפרובינציה, והיום יזמים נלחמים בשביל לבנות בחיפה, איפה שאנחנו רוצים. מאז תחילת הקדנציה נעשה פה מהפך מבחינת קידום דברים שהיו תקועים ולא הגיעו לידי מימוש. בוועדות היו 9-10 דיונים בתכניות הקודמות ואישרנו 5,000 יח״ד במסלולים האלה.
אנחנו פועלים גם בנושאי ביצוע ומימוש. יש לנו קשר מצוין עם המשרד לשיכון ובינוי. זכינו בקול קורא חברתי בקריית אליעזר שעוברת התחדשות עירונית מסיבית. הם קיבלו 16 מיליון להתחדשות חברתית. אנחנו מתכוונים לתכנן מחדש את הטיילת של קריית חיים מערבית ויהיה רצף מקריית ים והלאה. אנחנו דורשים מהיזם מעבר לכיסוי צרכים ציבוריים לקדם גם את הצרכים של העיר. מעבר לגני ילדים ומועדונים צריך לפעמים בתי ספר יסודיים. אנחנו מחפשים את הצרכים העירוניים בתכניות גדולות."
מה מתוכנן בקזינו בבת גלים?
אחד הנוכחים בישיבה ביקש לשאול לגבי מבנה הקזינו בבת גלים, והתייחס לתכניתו של האדריכל וסגן ראש העיר לשעבר שמואל גלבהרט, שנכח אף הוא בפגישה. גלבהרט בתכניתו מציע לבנות יותר קומות מהמקובל בבת גלים וליצור את השימור של המבנה על ידי ניגוד בין המבנה החדש לישן. גולן שטיינברג טענה, שהיא בעד הוספת שתי קומות בלבד למבנה הקזינו ולא למעלה מזה.
"תכנית הקזינו אמורה להגיע לאישור לוועדה המחוזית. מדובר בשימור רעיוני, כיוון שהמבנה היום של הקזינו שוחזר בשנת 1994. אנחנו נפגשנו עם נציגי היזם, והודענו לו, שלא נאשר תכנית של בינוי מלונאי ועוד בנייה באיזור הבריכה. באיזור הבריכה ניתן יהיה להקים מלתחות וקיוסק. מדובר על מלון של 60 חדרים ולא תהיה לו חנייה צמודה לאוטובוסים, וזו לא אמורה להיות בעיה.
אם נצליח לקדם עם היזם גם בריכה ציבורית במקום הרווחנו. אנחנו מקווים לקבל כספים ממשרד השיכון, שיאפשרו לנו לבנות את רציף בת גלים ורציף מרגולין. חשוב לי גם להדגיש, שיש אנשים, שהפסיקו להתנגד לבנייה בקזינו כי נמאס להם מהפיל הלבן הזה והם מבינים שמדובר בקרקע פרטית. אנחנו ניתן המלצה לוועדה המחוזית ונראה האם היא תאשר. ההחלטה היא בידי הוועדה המחוזית".
מקווה שבקרוב נראה תוכנית אב חדשה לנווה שאנן ואז יראו יותר התחדשות עירונית בנווה שאנן
המטרונית תהרוס את נתיב התנועה המרכזי מהאוניברסיטה ועד שד הציונות, אני ממליץ לכם לחייב את חברות האוטובוסים לנייד נוסעים במידיבוסים ומיניבוסים, זה יקל על התנועה.
כמו כן ממליץ כי משעה 7-19 יהיו הנתיבים מצומת דניה ועד צומת שד הציונות סגורים לרכב פרטי ופתוחים רק לתחבצ מוניות ואופנועים.
תבטלו את האגרה כחול לבן לכל תושבי חיפה כמו בתל אביב ( שם לא שוחטים את האזרחים בארנונה כמו בחיפה) ותגדירו נתיבי תנועה עוקפים למי שצריך לנוע אחהצ לבתי ספר, לחוגים, קניות וכד'.
תפתחו את המחשבה, חיפה גדלה ומתחדשת בקהל שלא ממש חייב את הרכב לרזורי הבילוי בכרמל אלא בשעות הלילה.
תנו הקלה לכל מי שגר לאורך הציר הזה לתנועה עם הרכב במרחבים מסויימים אבל את הציר תשאירו פתוח לתחבצ
ככה בדיוק יושבים ומתקשקשים כבר עשרות שנים. נביא אגרונום – הבנתם, יש 4500 משרות בעירייה ואין אגרונום אחד. ראש רשות תחבורה ציבורית – מאיפה זה צץ? יש ועדות היגוי, שיתוף הציבור, מישהו שואל את משתמשי התחבורה הציבורית או שהכל תכתיבים? בת גלים – כתבתי על אלפי יח"ד בלי שום שלד תחבורתי שיאפשר את זה, שמח ששרית קראה ואולי זה עורר אותם לחשוב איך ייכנסו לשכונה עוד 12,000 תושבים ואלפי כלי רכב כשאין עוד כניסות והאם בכלל צריך חומת מגדלים – אז אושרה, אפשר להקפיא את האישורים בגלל חוסר בתוכנית אב לשכונה. מענין איך אישרו – מאיפה הביאו תסקיר תחבורה? תסקיר הצללה ואקלים? או שאישרו בכסת"ח הקבוע של הועדה המקומית בחיפה – המעאכר של הקבלן לוחץ ומשמן עם הנחות יפות בעתיד על דירה למקורבים?
חנה – רכבל ברכס הכרמל. פה זה לא יפן. ביפן אין שום רכבל שעובר בתוך בניין. יש כמה נסיונות של מונורייל תלוי במערך מכוער ומגושם שעובר מעל רחובות ראשיים. שלא נדע מצרות – אל תציעי שטויות. שום רכבל מעל כבישים סואנים גם הנוכחי לאוניברסיטה תקול בלי סוף ועוד יגרום אסונות כבדים.
מטרונית בציר הרכס? אין בזה שום צורך, יש פתרון מאד פשוט: קו כרמלית 2 לאוניברסיטה.
בלי לבזבז שטח קרקע, בלי כיעור נופי, עם עדיפות בכל תוואי הדרך ולהגיע תוך כמה דקות ממרכז הכרמל וחורב לאוניברסיטה.
כרמלית 2 עם 10 תחנות תאפשר להוריד אלפי רכבים מדי שעה מהכבישים ברכס.
הכל יפה וטוב אלא שלא ניתנה דעה לגבי שכונות כלואות. למשל לרחובות לינקולן, הרופא וסמולנסקין, יש יציאה אחת בלבד ( למרכז חורב ). אלוהים ישמור במקרה חרום. למיטב ידיעתי מדובר גם על שכונת דניה ואני מניחה שישנן עוד שכונות כלואות כאלו בחיפה.