באנר טירת כרמל 240624

גופה במצב רקבון מתקדם נמצאה בדירה בחיפה

(חי פה) - לחי פה תאגיד החדשות התקבל דיווח...

תופעות טבע חריגות בים של חיפה

בעידן המודרני, תופעות טבע חריגות הפכו לנושא שיחה עיקרי,...

מנדי רבינוביץ', הודיע במפתיע על עזיבת בית הספר הריאלי בחיפה

מנהל תיכון "בית בירם" מנדי רבינוביץ' הודיע במפתיע לפני...

מקלטים ומרחבים מוגנים בעיר • מהו החוק והאם הוא מיושם בחיפה?

(חי פה) - תקנות המקלטים והמיגון בישראל נועדו להבטיח...
באנר חזית הים רחב
באנר כללית
באנר גורדון 240624
באנר חברה כלכלית 100724
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר קריית אתא
באנר קריית ביאליק ותיקיםרחב 140724
פרסום בחי פה - רחב - מונפש
באנר כללית
באנר מוזאוני חיפה 030824

משטחי ענק של צידפת הפרנה פרנה התגלו במפרץ חיפה

(חי פה בים) - רבים הדיבורים על הגירה לישראל...

החטופים ישוחררו רק לאחר עליית השמאל לשלטון • דעה אורי לב

לפעמים המציאות טופחת על פני, ואני רואה את האמת…...

שוק תלפיות בחיפה – יצירה גאונית בשיפוץ אינסופי

בקצה המזרחי של רחוב סירקין, ניצב בניין שוק תלפיות,...

כ-150 משתתפים בעצרת בכיכר החטופים בחיפה • קריאה לעסקה עכשיו

כ-150 בני משפחות חטופים ותושבי חיפה וסביבתה הגיעו הערב...

בניין ה-T ברמת הדר בחיפה והקשר הצרפתי

בקצה שכונת רמת הדר נמצאים מספר בנייני מגורים גדולי...

תשתיות הדלק והקמת מסוף התזקיקים החדש בחיפה – מענה לחרושת השמועות • יובל אדמון

בימים האחרונים הגיעו אלי מספר פניות של תושבים ופעילים במפרץ חיפה, בעקבות מידע שגוי שמופץ ברשתות ובתקשורת לגבי פריסת תשתיות הדלק כיום ולאחר הקמת מסוף התזקיקים החדש בחיפה בעתיד, וכמובן עם הפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה.

הערת העורך: יובל אדמון הוא ראש המנהלת לפיתוח מפרץ חיפה – תוכנית תמ"א 75 לפינוי המפעלים

יובל אדמון (צילום: לע"מ)
יובל אדמון (צילום: לע"מ)

אכתוב את הדברים האלה בצורה מפורטת בכדי להציג מידע מלא ושקוף לכל. אני יודע שזה קצת ארוך, אבל למי שחשוב ומתעניין בנושא – זה יעזור להבין את התמונה המלאה.
נתחיל ונעשה סדר, ואם עדיין משהו לא יהיה מספיק ברור אשמח לענות לכל שאלה ולחדד:

  1. בז"ן מזקקים כיום כ-10 מיליון טון נפט גולמי בשנה. כ-2/3 מהכמות מגיעה מאוניות נפט שפורקות אותו בקצא"א מדרום לאשקלון ומשם מוזרם בצנרת עד חוות המכלים של תש"א בקרית חיים ומשם לבז"ן. שליש נוסף מגיע מאוניות נפט שפורקות אותו דרך מקשר ימי (צינור בקרקעית הים שקצהו מתחבר לאוניה) של חברת תש"א, מספר קילומטרים לתוך הים מול חוות המכלים, דרך חוות המיכלים יחד עם הנפט מקצא"א, ואז לבז"ן. כלומר, כ-10 מיליון טון נפט גולמי זורם אל תוך מפרץ חיפה מדי שנה.
  2. את מה שבז"ן מייצרים, התזקיקים: בנזין, סולר ודלק מטוסים, הם מוכרים בארץ ובעולם. בארץ רוב הכמות שהם מייצרים, כ-3.5 מיליון טון בשנה, מונפקת למכליות כביש ב"שער 6" במתחם בז"ן אשר מובילות את זה לתחנות דלק בצפון המדינה. כ-2 מיליון טון בשנה מוזרמים למרכז ודרום הארץ בצנרת של תש"א כדי לענות על ביקושים שם. עוד כ-3.5 מיליון טון מיוצא דרך נמל הדלק ומתחם ה"20 אייקרס" הצמוד אליו שמופעלים על ידי תש"א בעיר התחתית של חיפה. אגב, נמל הדלק מייבא גם מאות אלפי טונות בשנה של חומרים המשמשים את תהליך הזיקוק של בז"ן, כך שכיום היקף התנועה בו הוא מעל 4 מיליון טון של חומרים מסוגים שונים בשנה.
  3. למה מזרימים למרכז ודרום הארץ כמות קטנה יותר של תזקיקים ממה שמנפקים למיכליות כביש בצפון? הרי רוב תושבי המדינה גרים במרכז הארץ ולא בצפון, רוב הביקוש הוא שם. הסיבה פשוטה – מכיוון שיש עוד בית זיקוק שלם באשדוד, שמזקק מעל 5 מיליון טון נפט גולמי מדי שנה, ומספק את רוב צורכי מרכז ודרום הארץ, ואף מייצא חלק ממה שהוא מייצר, דרך אוניות שמתחברות למקשרים ימיים באשדוד. את הנפט הגולמי שלו לצורך הזיקוק הוא מקבל מקצא"א מדרום לאשקלון.
  4. עד כאן היה הסבר לגבי כמות החומרים שעוברת דרך מפרץ חיפה, אשדוד ואשקלון. מה שנקרא "זרם". דרך אשקלון ואשדוד עוברת כמות קצת יותר גדולה ממפרץ חיפה. כעת נדבר על כמות החומר שמוחזקת בכל רגע נתון בכל אזור, מה שנקרא "מלאי".
  5. בבז"ן יש מעל מיליון טון מיכלים, שמחזיקים נפט, תזקיקים ועוד. בחוות המיכלים של תש"א בקרית חיים יש מאות אלפי טון מיכול של נפט גולמי, ובמתחם ה-20 אייקרס יש עוד עשרות אלפי טונות, לטובת ייצוא התזקיקים דרך נמל הדלק כאמור.
  6. באשדוד ואשקלון יש הרבה יותר מיכול. בקצא"א מדרום לאשקלון, ובחוות המיכלים של תש"א בסמוך לאתר של קצא"א, ישנם מיליוני טונות. באשדוד יש מאות אלפי טונות בבית הזיקוק ועוד מאות אלפים באתר האחסון "פי גלילות" הצמוד לבית הזיקוק. חוץ מזה יש עוד אתרי אחסון במרכז הארץ ובנגב, עם מאות אלפי טונות נוספים. וזה עוד לפני שאני מדבר על אתר קצא"א באילת…
    כלומר- רוב אחסון הנפט הגולמי והתזקיקים כיום הוא במרכז ודרום מדינת ישראל.
  7. אז מה הסיפור של מסוף התזקיקים החדש? בעיר התחתית של חיפה יש כאמור נמל דלק, שהוקם לפני עשרות שנים, ונמצא קרוב מאוד למבני תעסוקה, מגורים ועוד. הוא גם ישן ועם השנים קשה יותר ויותר לתחזק אותו. לכן נוצר הרעיון של הקמת מסוף תזקיקים חדש, מודרני ובטיחותי, צמוד לנמל המפרץ, הרבה יותר רחוק מתושבים. המסוף החדש מיועד לקלוט כמויות דומות של תזקיקים לאלה שעוברות דרך נמל הדלק הנוכחי. המזח החדש יהיה ארוך מהנוכחי בכמה עשרות מטרים, אבל במהות המתקן החדש נועד להחליף את הישן. על פי החלטת ממשלה 1231, 90 יום לאחר הפעלת מסוף התזקיקים החדש, ב-2028, ייסגר הישן ויתחיל הליך שיקום הקרקעות שלו ושל ה"20 אייקרס". מהלך זה ירחיק באופן מידי מפגעי זיהום, ריח וחומרים מסוכנים מרצפטורים ציבוריים, יסיר מגבלות בעיר התחתית ויסייע לפיתוח חזית הים העירונית לרווחת הציבור כולו.
  8. מה יקרה עם הפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה, עד 2029?
    ראשית, המקור העיקרי של זיהום האוויר והחומרים המסוכנים במפרץ חיפה- בית הזיקוק ותעשיות ההמשך שלו, ייעלם.
    כשאין בית זיקוק אז אין צורך בחוות מיכלי נפט בקרית חיים, ואז היא תיסגר לגמרי, ויחד איתה גם המקשר הימי לייבוא נפט גולמי מול חופי קריית חיים. גם האחסון בבז"ן (כאמור מעל מיליון טון חומרים) ייסגר. אם כך, מה יישאר במפרץ?
    א. מסוף תזקיקים דרכו נייבא תזקיקים לצפון המדינה, בהיקף דומה, אפילו קצת פחות, למה שאנחנו מייצאים כיום מנמל הדלק הקיים.
    ב. צנרת שמובילה ממנו לאתרי אחסון בצפון ומתחברת לרשת הולכת התזקיקים בשאר הארץ.
    כלומר, כמות החומר שיגיע למפרץ (זרם), תקטן משמעותית כי לא יגיע בכלל נפט גולמי, רק תזקיקים לצרכי הצפון. גם כמות החומר שתאוחסן (מלאי) תקטן דרמטית כי המיכול בקרית חיים ובבז"ן ייסגר.
    גם בדרום יהיה פחות זרם ומלאי של חומרים. כל ייבוא הנפט הגולמי עבור בז"ן דרך קצא"א אשקלון ייפסק כמובן. המיכול הרב של הנפט הגולמי בקצא"א עבור בז"ן למעשה יתייתר.
  9. מה כן יתווסף? על פי החלטת הממשלה יש להקים או להסב אתרי אחסון של 550,000 טון תזקיקים בצפון המדינה ו-300,000 טון תזקיקים במרכז-דרום המדינה, שהם שווי ערך לכמות התזקיקים שבז"ן מייצרת במשך חודשיים. כדי שיהיה למקרי חירום. חלופות שונות נבחנות לגבי מיקומם של אתרים אלה, אבל בכל מקרה המטרה היא למקמם הרבה יותר רחוק מהאוכלוסייה ממה שיש כיום. לפרטים נוספים על החלופות, מצ"ב קישור למצגת בנושא הנמצאת באתר המנהלת לפיתוח מפרץ חיפה: https://www.gov.il/he/pages/news-energy050524
    מיכול זה מצטרף למיליוני טון שכאמור יש כבר במרכז ודרום המדינה, ומאות אלפים שיש בצפון. זה לא שעכשיו יהיה יותר בצפון מאשר שאר הארץ, ה-550 וה-300 מתווספים לקיים. זה גם לא אומר שיהיה יותר מיכול ממה שיש עכשיו, כי כאמור ייסגר הרבה יותר מיכול- כל חוות מיכלי הנפט בקרית חיים, בז"ן וכו'. להיפך- יהיה משמעותית פחות.

טור זה מתייחס לנפט גולמי ותזקיקים- בנזין, סולר ודלק מטוסים. במסגרת היערכות משק האנרגיה להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית אנו פועלים גם לייצר מענים לגפ"מ (גז בישול), קונדנסט (תוצר לוואי של גז טבעי) וביטומן (חומר גלם לאספלט). בשל אורך הפוסט, והרצון להתמקד בתזקיקים בגלל המידע השגוי שמופץ בעניין מסוף התזקיקים החדש שיוקם במפרץ חיפה, אתייחס לחומרים האחרים בפוסטים נפרדים בהמשך.
אני מקווה שהטור מסייע להסביר קצת יותר טוב את העובדות. אשמח לענות על כל שאלה, כאן או בפרטי. תודה רבה ושבת שלום.
יובל

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

מערכת חי פה - חדשות חיפה
מערכת חי פה - חדשות חיפה
תכנים מחדר החדשות של חי פה - תאגיד החדשות של חיפה והסביבה מייל למערכת: [email protected] צרו קשר: 052-2410689

כתבות קשורות לנושא זה

תגובה 1

  1. לצערי המנהלת מוכרת לוקשים לציבור ואולי גם לעצמכם. התחזית שאתה מספק לסגירת בז"ן ב-2029 לא מקובלת על מקבלי ההחלטות, לא נעשית אף פעולה ממשית שמראה על סגירת בז"ן. להיפך, מנהרת התשתיות בעלות מליארד שקל למעשה נעשתה במחשבה לשרת את הפטרוכימיה סביב מסוף הדלקים שבהקמה. בבז"ן נאמר לעובדים שגם עוד 20 שנה, אף אחד לא ייגע בהם, בז"ן תמשיך לפעול ולוחות הזמנים יזוזו הלאה והלאה לעתיד הרחוק.
    העובדה שציינת – עם סגירת בז"ן תתייתר חוות הדלקים שמחזיקה דלק גולמי עבור בז"ן, אולי נכונה, אבל גם הם פועלים לטווח ארוך ובטוחים שלא יפונו במכלול שיקולים גאו-אסטרטגיים.
    למעשה המנהלת מנסה לשדר שהכל מתקדם – בז"ן יפונה ב-2029. אלא שהמציאות שהמנכ"לים יודעים לספר לעובדים זה שאין שום חשש שמשהו מכל התוכנית למפרץ חיפה יתממש בימי חיינו – ממש כמו הדיונים סביב נמל תעופה בינלאומי שני שנמשכים כבר 30 שנה ולא נעשה דבר. הדיל עם עיריית חיפה לתת היתרים לכל המיכלים בחווה למעט ה-9 שייהרסו, ש-6 מהם ממילא כבר הושבתו, מריח לא טוב ומחזק את טענת המנכ"לים שיש מצג שווא ציבורי ומנגד במעשים בשטח, אין לאן ולא נקבע תאריך סופי למעבר בז"ן. התאריך 2029 חסר רלוונטיות כי כל הגורמים הממשלתיים כבר אומרים "לדחות בעשור לפחות".
    ככה ימסמסו את זה עוד עשור, ובעשור הבא מי יודע כבר, ימצאו תירוץ לדחות שוב.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן

כל הכתבות בחי פֹה

אם וביתה נמצאו ללא רוח חיים בחיפה – המשטרה פתחה בחקירה

(חי פה) - אם וביתה נמצאו ללא רוח חיים בדירתן בחיפה, המשטרה פתחה בחקירה כדי לברר את נסיבות האירוע הטראגי. איתור הגופות בנווה שאנןהגופות של...

חיפה: שריפת רכב התפשטה למבנה יביל

(חי פה) - היום, ו', 23/8/24, סמוך לשעה 14:00, התקבל דיווח במוקד 102 של כבאות והצלה לישראל על שריפת רכב בחצר מוסך ברחוב האשלג...

ירידה בכמות החזירים בחיפה: האם הדילול האגרסיבי הוא רק תחילת הדרך? • פרשנות

(חי פה) - תושבי חיפה מדווחים, בשבועות האחרונים, על ירידה ניכרת בכמות החזירים המסתובבים בעיר. מדובר בהצלחה של מאמצי הדילול שנעשו על ידי עיריית...

נער נמצא ללא רוח חיים במרכז הרפואי מעלה כרמל: חקירה נפתחת

(חי פה) - במרכז הרפואי לבריאות הנפש מעלה כרמל התרחש אירוע חמור בלילה שבין יום ה' ליום ו', 23/8/24, כאשר נער מאושפז נמצא ללא...

בית כארמאן – על קצה המזלג של עבר מתוק עם תקוות וורודות • סיפור קצר

רחוב השמש בחיפה, בית אבן פינתי גדול ובו מספר כניסות. "בית כארמאן" על שם הבעלים. ערבי עשיר שבנה את הבניין ונהנה משכר דירה מעשרות...