(חי פה) – ממגורות דגון הושבתו היום (א' 5/2/23) למשך שעה וחצי (בין 13:30-15:00), במהלכן התקיימה אסיפת עובדים, שחשים דאגה ממשית לגבי המשך העסקתם.
העובדים, בתמיכת ההסתדרות, הגישו לפני 14 ימים בקשה לסכסוך עבודה, כך שמהיום הם יכולים להשבית את הממגורות. לטענת העובדים, ההסכם שנחתם לאחרונה מול חברת גדות שמעסיקה אותם, הוא הסכם ביניים, וכעת הם חוששים לביטחונם התעסוקתי, לכן יוצאים למאבק מחודש, שאין לו קשר למאבקם הקודם.
בהסכם הביניים העובדים ביקשו להיטיב את תנאי ההעסקה שלהם ואת שכרם. העובדים טענו שהעבודה בממגורות היא קשה מאוד פיזית ומה שעוד מקשה על העבודה הוא שלא כל משמרת מאוישת על ידי כלל העובדים האמורים להיות במשמרת. העובדים טענו, שבגלל השכר קשה לשמר את העובדים, ויש מקרים, שעובד חדש מגיע ולומד במהלך כמה חודשים את העבודה, אבל בסופו של דבר בגלל תנאי ההעסקה הוא לא נשאר בעבודה ומעדיף לפרוש.
ועד העובדים טען, שאם יהיה שכר יותר תחרותי מול מקומות עבודה אחרים, יהיה קל יותר לשמר את העובדים ולגייס עובדים חדשים במידת הצורך. עוד ציינו אנשי הוועד כי המאבק הנוכחי אינו מתייחס דווקא לתנאי ההעסקה, אלא לביטחון התעסוקתי של העובדים.
לטענת העובדים בעוד שנתיים תושלם הקמת ממגורה חדשה, בנמל מספנות ישראל. העובדים מעוניינים שחנ"י (חברת נמלי ישראל) תתחייב, שמי שינהל את הממגורה החדשה, תחת זיכיון שיקבל מחנ"י, יהיה מחויב להמשיך להעסיק את העובדים.
חשש העובדים למקום עבודתם במקרה של מעבר לממגורה חדשה
היות שבכוונת המדינה לבנות ממגורה חדשה בנמל מספנות ישראל ולאור חוסר הוודאות לגבי המשך פעילותה של ממגורת דגון בעתיד, מעוניינים העובדים להבטיח את המשך העסקתם בכל מתווה שייבחר על ידי המדינה להפעלת ממגורה באזור חיפה.
חברת גדות עושה שינוי כיוון
חברת גדות, המפעילה היום את ממגורות דגון והמעסיקה את העובדים, תחדל בעתיד הקרוב להפעיל את ממגורות דגון. הסיבה לכך היא זכייתה בהפעלת נמל חיפה ביחד עם המשקיע ההודי אדאני ולפי דרישת המדינה כי לאור הזכיה בהפעלת נמל חיפה ומסוף הכימיקלים, עליה לחדול מהפעלת ממגורות דגון.
מכרז חדש להפעלת ממגורות דגון
חנ"י פרסמה מכרז חדש בתאריך 1/1/23, להפעלת ממגורות דגון. טרם פורסם הזוכה במכרז.
במכרז זה לא השתתפה חברת גדות (שהיא המפעילה והמעסיקה הנוכחית).
העובדים מעוניינים להבטיח את המשך העסקתם ללא קשר למפעיל החדש.
"חנ"י יצאה עם מכרז חדש על הממגורות, ואנחנו מצאנו את עצמנו ללא ההבטחה שנעבוד בממגורה החדשה", אומרים בוועד העובדים. "בשלב הזה עדיין לא ידוע מי יזכה במכרז, אבל לא חשוב מי יזכה, הוא לא יהיה מחויב להעסיק אותנו. חלק מההתחייבות של הזכייה בנמל זה להרים את הפעילות, שזה אומר להקים ממגורה חדשה (במספנות ישראל). מה קורה עם העובדים? הולכים הביתה. אין לנו שום הבטחה שאנחנו נעבור לממגורה החדשה".
"בניגוד להסכם עם גדות, לפיו העובדים יעברו מממגורה לממגורה, עכשיו אין לנו שום הבטחה. אנחנו ביקשנו ביטחון תעסוקתי, שנעבור ממגורה לממגורה. אבל בחנ"י, שמחזיקה בנכס, אומרים שלא מוכנים לקחת עלינו אחריות.
הודענו שאנחנו בוחנים את הצעדים ביחד עם ההסתדרות. מתוקף כך, היום במשך שעה וחצי הממגורה לא עבדה. אם נמשיך לא לקבל אישור, נחמיר את הצעדים והכול בתיאום עם ההסתדרות. אנחנו מובלים דרך איגוד התחבורה בהסתדרות, שבראשם עומדים עו"ד אייל ידין ועו"ד ניר אייזנברג. הם מאוד עוזרים לנו ונלחמים על פתרון תעסוקתי בשבילנו".
תגובת חנ"י – חברת נמלי ישראל: "אנחנו רואים חשיבות רבה בהמשך פעילות רציפה של הממגורה"
מחברת נמלי ישראל נמסר לחי פה:
"עובדי הממגורה מועסקים במסגרת הסכם קיבוצי, המסדיר את יחסי העבודה ביניהם לבין המעסיק. חנ"י איננה צד ביחסי העבודה האלו. מבלי לגרוע מהתחייבויות מפעיל הממגורה, חנ"י רואה חשיבות רבה בהמשך פעילות רציפה של הממגורה".
אף אחד לא צריך להיות במקום עבודה שאין לו עתיד שם,חפשו מקום עבודה אחר. תעזבו כולם ביחד ישר ללשכת האבטלה ותראו איך הם ההנהלה יבואו אליכם.