(חי פה במוזיאונים) – מוזיאון טיקוטין פותח את תערוכת "מנהרת הזמן – יפן והיהודים" • ארבעה אמנים יפנים מובילים יגיעו ארצה, כשכל אחד בדרכו, מתייחס גם לנרטיב היהודי של הצלה והשמדה, והחיבור המיוחד בין יש ראל ליפן.
◄יותם יקיר – התערוכה "מנהרת הזמן – יפן והיהודים"
ים של זמן
חמשת חללי התערוכה קשורים זה בזה ומחברים בין ההיסטוריה, התרבות והאמנות של שתי המדינות.
שיא התערוכה, המיצג "ים של זמן" של האמן היפני טצואו מיאג'ימה שנוצר בשיתוף עם ניצולי שואה, "ילדי סוגיהרה", שנטלו חלק ביצירה.
אוצרות: ד"ר אתי גלס- גיסיס
החל מתאריך: 16.9.2022
נעילה: 23.4.2023
70 שנות יחסים
לציון 70 שנה של יחסים דיפלומטיים בין יפן לישראל, יפתח מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית את התערוכה "מנהרת זמן – יפן והיהודים" שהיא מיזם תרבותי ואומנותי ראשון מסוגו בישראל ובעולם.
מלבד היותה תערוכת אמנות, ערכה החינוכי הוא רב ומהווה נקודת מפגש יוצאת דופן בין זמנים ותרבויות, בין ישראל לבין יפן, בין אז להיום.
התערוכה מתבססת בחלקה הגדול, על סיפור ההצלה של צ'יאונה סוגיהרה, שהנפיק בקיץ 1940 למעלה מאלפיים ויזות מעבר ליפן. בדרך זו הציל למעלה מששת אלפים יהודים שהצליחו להימלט בדרך לא דרך, מאירופה הנאצית לעיר קובה שביפן.
ולצד ההצלה – סיפור ההשמדה – בו מוצגות יצירותיה של האמנית יוקי אונודורה (צילום) ומיאג'ימה (במיצב וצילום).
מיאג'ימה – יצירה בשיתוף ניצולי שואה
במרכז התערוכה יוצג המיצב המונומנטלי "ים של זמן" של האמן טאצואו מיאג'ימה בשיתוף מוזיאון טיקוטין. ביצירה זו השתתפו לא פחות מ-300 איש, ביניהם ניצולי סוגיהרה, ניצולי שואה, בני משפחותיהם, ומגזרים שונים מכל קשת האוכלוסייה הישראלית. היצירה משתרעת על פני שטח של 50 מ"ר והיא מורכבת משלוש מאות יחידות לד, כמניין המשתתפים. כל יחידה מונה לאחור מהספרה תשע ועד 1. מאחורי כל ספרה מסתתר הזיכרון האישי של המשתתף שבחר את קצב פעולתה. 300 זיכרונות של אנשים שונים מנצנצים יחד בכור היתוך אחד.
רכבת לשואה
עבודה מכוננת נוספת של האמן מיאג'ימה היא רכבת בעלת 10 קרונות בשם "רכבת לשואה" הנוסעת ברחבי הגלריה המרכזית. הקרונות, עמוסים בנורות לד של ספרות, כאשר הספרות הרצות לאחור מתשע עד אחת מייצגות את היהודים בעודם בחיים. מיאג'ימה מבטא ביצירותיו שלושה עקרונות חשובים העומדים בבסיסה של המחשבה הבודהיסטית : שינוי מתמיד, יחסי גומלין ומחזוריות.
בנוסף, יציג מיאג'ימה צילומים מתוך הסדרה "עור מונה". הצילומים מתעדים מפגש אנושי המבוסס על תקשורת בן אישית, אמון והסכמה. בצילום מוצגים המשתתפים שעל גופם מצוירת ספרה שנבחרה על ידי משתתף נוסף. בחירת הסיפרה ומיקומה על הגוף נבחרה מתוך דיאלוג בין המצייר לאדם שעל גופו צוירה הספרה.
שימורה ברוס "מהו מעשה הומני"
במיצב הווידאו "פינוי" של צמד האמנים שימורה ברוס אח ואחות, יוקה וקנטארו, היוצרים בשיתוף פעולה, מעובד סיפור הצלת היהודים בידי סוגיהרה צ'יאונה, למיצב וידאו ועוסק בשאלה מהו מעשה הומני. יצירה זו צולמה כולה באי קורסאו, שהיה היעד שאליו לכאורה היו אמורים להגיע הפליטים היהודים.
צילומים נדירים מיפן של פליטים יהודים
בסמוך למיצב הווידאו של שימורה ברוס, מוצגים הצילומים המקוריים של "מועדון הצילום טאנפיי". קבוצה של שישה צלמים שהגיעו לעיר קובה בשנת 1941 במטרה לצלם את הפליטים היהודיים ששהו בה לאחר שנמלטו מאירופה. הצלמים פעלו בשיתוף פעולה ולעיתים צילמו את אותו נושא מזוויות שונות תוך שימת דגש מיוחד לנושא אור וצל. בין הצלמים היו מי שראו בצל מטפורה למצבם של היהודים בשואה.
שירי טנקה
לצד הצילומים שזורים שירי טנקה – שירים יפניים קצרים במקצב של 31 הברות. את השירים חיברה המשוררת הירוקו ימאגאטה, והם מבוססים על זיכרונותיה מהמפגשים עם הפליטים היהודים בהיותה ילדה בת 10. כל שיר הוא עולם ומלואו, ועל כך אמרה ימאגאטה – "שיר של שלושים ואחת הברות הוא בעל ערך רב יותר מרומן שלם". הצילומים מוצגים בתערוכה באדיבות מוזיאון טוקיו לאמנות הצילום.
יוקי אונודורה – דיוקן של בגדים משומשים
האמנית יוקי אונודרה מציגה 14 צילומים מתוך הסדרה "דיוקן של בגדים משומשים". אונדרה רכשה את הבגדים המשומשים בביקור בתערוכה של האמן כריסטיאן בולטנסקי וביקשה להחיות אותם על ידי פעולה של הפרדה והענקת זהות אישית לכל אחד מהם. לשם כך צילמה כל בגד בנפרד על חלון ביתה על רקע השמים, כך זכו צילומי הבגדים נעדרי הגוף בחיים חדשים. ההתערבות האמנותית של אונודרה נתפסת כפעולה של החייאה ותיקון העוול האנושי.
שלושה סיפורי מסעות
שלושה מסעות מחברים בין ההוויה היהודית ישראלית מקומית לבין התרבות והאמנות היפניות חותמות את התערוכה : מסעותיו של האספן ומייסד המוזיאון פליקס טיקוטין מגרמניה ליפן לרכישת אמנות יפנית. מסע של האמן טצויה נודה בין יפן, מקום הולדתו ומגוריו, לבין ישראל והיהדות. טצויה נודה התגייר כדי לשאת את אשתו דורית , בטקס נישואים יהודי ויציג חלקים מהסדרה "יומן", המתארת את חייו מראשית הקריירה האמנותית שלו.
המסע השלישי הוא מסע דמיוני של האמנית מרב דביש בין יפן לירושלים. דביש תציג את יצירות מתוך הסדרה "פגישה בנסיעה מדומה", מסע דמיוני מירושלים ליפן המסורתית המתועד על גבי מצעיות נייר אישיות המעוטרות בהדפסים מתוך הסדרה "53 תחנות דרך טוקאיידו" שרכשה בביקור ביפן. על ההדפסים הוסיפה האמנית צילומים ממסעה בירושלים. הדימויים שצילמה דביש משני צדיה של גדר ההפרדה מנכיחים את המציאות המורכבת של העיר העטופה בהילה של קדושה. המסע של דביש הוא מעבר מן הפריפריה למרכז ומהאסור אל המותר.
במסגרת התערוכה יתקיימו אירועים רבים ביניהם, הרצאות פרטניות, שיח גלריה, יום עיון בנושא "יפן והיהודים" שבו ישתתפו אנשי אקדמיה, ניצולי סוגיהרה והקהל הרחב, ופעילויות חינוכיות נוספות.
התערוכה "מנהרת זמן – יפן והיהודים" לא היתה יכולה לצאת לפועל אלמלא תמיכתם הנדיבה של קבוצת מכשירי תנועה יבואנית ומשווקת המותגים היפניים סוזוקי, ברידג'סטון וקובוטה.
קבוצת הראל ביטוח ופיננסים, קרן משפחת ז"ל.
טויוטה ישראל, שגרירות יפן בישראל, קרן יפן.
גב' טומוקו ומר פיליפ רוזנפלד; מר דוד שמעיה והאדריכל מיצומונה שירו.
נשמע מעניין ומיוחד מאוד!