באנר גודון 240624
באנר מנו 131224
כללית סדנאות רחב
באנר טירת כרמל
באנר מוזאוני חיפה 021224
באנר החברה הכלכלית 171124
באנר גורדון 240624
באנר חזית הים רחב
כללית סדנאות רחב
באנר מוזאוני חיפה 021224
באנר קריית ביאליק 251124
באנר 081224
פרסום בחי פה - רחב - מונפש

אסטרטגיות הישרדות בעולם הפרפרים

המינוח "שרשרת המזון" נשמע תמים וקל לעיכול... אלא שבפועל...

זיכרונות בת גלים של פעם • שובב עם לב זהב – סיפורם של שמוליק ופנינה כהן

בנימה אישית לפני כשלושה עשורים, זומנתי לישיבה רבת משתתפים בת"א,...

פרח השבוע • כרכום חורפי

הקדמה הכרמל מציג לנו פרחים בכל עונות השנה. בטור זה...

הבית הראשון ברחוב הראשי של המושבה הגרמנית בחיפה • בית משפחת קלר

הבית הראשון ברחוב הכרמל, רחובה הראשי של המושבה הגרמנית...

המשמעות של כל זה: "עליך להתיר את קיומה של האפשרות שאינך צודק לגמרי"

ניסיתי לחשוב על קבוע בחיי, משהו שאני יודעת בוודאות...

חופי הים בחיפה הולכים ומצטמצמים • לצערנו, המצב רק יחמיר

לא צריך לעסוק במדע כדי להבחין כי בשנים האחרונות קו החוף הולך ונעלם ונדמה כי הים מכרסם בו באופן מתמיד. תופעת עליית מפלסים היא תופעה עתיקת יומין שמלווה אותנו גם כעת.

נניח לעת עתה להיסטוריה ונתייחס לדברים שרואים מכאן ולא רואים משם.
ידוע כי מתרחשת המסת קרחונים בשני הקטבים – הצפוני והדרומי. המסת הקרחונים מעלה את מפלס פני הים בצורה איטית אך מתמדת ובעלת השפעה רבה.

החוף הסמוך לנמל מפרץ חיפה – מי התהום עלו וצמצמו את שטח החוף (צילום: מוטי מנדלסון)

אנו נתמקד בכתבה זו בחוף המזרחי באגן הים התיכון, קרי – החוף הישראלי.
הסערות שפקדו את ארצנו בשנים האחרונות, עלו בעוצמתן ואת נזקיהן ניתן לראות בנקל בסביבתנו ובאות לידי ביטוי בצילומים שלפניכם.

חוף נירוונה, למשל, עבר הרס משמעותי לפני שנים אחדות, בשל סערה חזקה שפקדה את האזור. שתי סערות חזקות נוספות שפקדו את ישראל בשנתיים האחרונות, פגעו קשות בקו שמוביל מהום סנטר (גבול ק. חיים – אזור התעשייה) לכיוון הים. הגלים החזקים פגעו גם בחומת תשן ופערו בה פתחים גדולים מתחת לפני המים, וגרמו גם למפולת של הכביש, מצדה השני של החומה – אל תוך אזור תשן.

חומת תשן • מתחת לפני המים נפערו בה חורים גדולים שגורמים למים לעבור עד לאזור תשן (צילום: מוטי מנדלסון)

בנוסף, גרמו הסערות להתמוטטותה של החומה המאולתרת (שנבנתה כבר כמה פעמים) על חוות המכולות שצמודה לתשן, וכן לקריסת כביש הגישה לכיוון סולל בונה, הממוקם על קו החוף.

כרסום החוף וקריסת כביש הגישה בסמוך לו (צילום: מוטי מנדלסון)
כרסום החוף וקריסת כביש הגישה בסמוך לו (צילום: מוטי מנדלסון)

גורם נוסף לכרסום החוף ע"י הים, הוא היעדר זרימת החול לאחר בניית סכר אסואן. אספקת החול לחופי ישראל ירדה גם כך, כאמור, אך הדבר שאף תורם להאצת התהליך ומחמיר את התופעה הוא הבניה המתמדת של מרינות ושוברי גלים בניצב לחוף.
ראו תמונה: (צולם לפני כשבועיים – ע"י רחפן)

שובר גלים שנבנה בניצב לחוף (צילום רחפן: מוטי מנדלסון)

בשל ריבוי החסימות, נעצרה הגעת החול עוד יותר, כך שהמחסור רק הולך ומעמיק בחוף. לא רק בחיפה ובקריות התופעה מורגשת, אלא גם בבת ים – בחוף הסלע, בחוף בית ינאי וחוף אשקלון.

החיבור בין מחסור בחול, עליית מפלס הים ושינויים במזג האוויר, גורם לעוד ועוד כרסום המזיק לקו החוף של ישראל.

כרסום החוף וקריסת כביש הגישה בסמוך לו (צילום: מוטי מנדלסון)

בהיותי חיפאי, המעקב שאני עורך אחר החופים באזורנו הוא מתמיד ורציף ומאפשר לי להבחין בתהליך על כל שלביו, גם המינויים וגם הנרחבים יותר. אציין כי אני משתמש בנקודות ציון עפ"י GPS לווייני, דבר המאפשר לי דיוק מרבי במיקום.

עבודות השיקום – שובר הגלים בחוף קריית ים לאחר ההרס שנגרם לו בסערה (צילום: מוטי מנדלסון)

בתמונות ניתן לראות את חוף נירוונה שנהרס קשות לפני שנים מספר ונדרש לו שיקום מאסיבי בעקבות כך. כך גם שובר הגלים בחוף מרידיאן וקריסת הבטונדה ברציף הדייגים בחוף קריית ים – כל אלה תוצאה של הסערות שהתחוללו כאן בשנים האחרונות.

לפני כשנה פרסמנו בחי פה כתבה העוסקת בקריסת חלקו של קיר באי הזבובים בעכו, (אל מנאר) בצדו המזרחי. אל מנאר היתה מחוברת בזמנו לרציף יבשתי – במקום בו ממוקם ביה"ס לקציני ים בעכו היום, ועל הרציף ההוא עמד מסגד. כל זה נעלם כלא היה, כששביל הגישה אל אותו מסגד שנהרס, שקוע כיום בעומק של מטר לערך מתחת לפני המים. חוף הסוסים של עכו, שינה גם הוא צורתו וניראה היום שונה בתכלית מבעבר, בשל עליית מפלס הים, שהושפע מכוח הסערות שפקדו את האזור.

אי הזבובים בעכו (צילום: מוטי מנדלסון)
קריסת חלקו של הקיר באי הזבובים בעכו (צילום: מוטי מנדלסון)

אז מה עושים?

לא ניתן להחזיר עטרה ליושנה. זהו כבר מצב קיים, אין לנו אלא להפנים זאת ולהסתגל. מה שכן רצוי לעשות על מנת לשמר את המצב כפי שהוא היום ולעצור את החמרתו, הוא להתארגן לקראת הבאות ע"י תחזוקה שוטפת של החופים: כדאי לבנות שוברי גלים במקביל לחופים ולא בניצב להם, במקומות המועדים לפורענות, וכמו שכבר דיווחנו באחת הכתבות הקודמות בחי פה – להמשיך בפעולות הזנת החול. אך בגדול, זהו כבר המצב הנתון.

רציף הדייגים המבוקע בקריית ים (צילום: מוטי מנדלסון)

תוך כדי הכנת הכתבה, דווח לי מספורטאים שביצעו הליכה ספורטיבית וריצה בחוף הסטודנטים בחיפה, כי גלים ארוכים שהגיעו עד הגבעות הניצבות בסמוך לכביש הגישה (מרוחקות מהמים) גרמו לשקיעת רגליהם בחול הרטוב שהיה במצב ניזול.

חוף הסטודנטים - החול במצב ניזול (צילום: נגה כרמי)
חוף הסטודנטים – החול במצב ניזול גורם להולכים לשקוע בתוכו (צילום: נגה כרמי)

ישנם מספר מקומות בצפון – חיפה, קריית חיים, קריית ים, לוחמי הגטאות. נהריה ועוד, שבהם מי התהום גבוהים במיוחד וקרובים לפני הקרקע, והם הגורמים לניזול החול. מדובר בתופעה ידועה ומוכרת באזורים הללו.

הזנת חול בחוף קריית חיים (20/5/21) | (צילום: מוטי מנדלסון)

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

מוטי מנדלסון
מוטי מנדלסון
חוקר ימי (צלילה, צילום תת ימי) ואקולוגיה ימית וסביבתית במשך 35 שנה. מרצה בתחום כ-20 שנה. ניתן להזמין הרצאה או סדרת הרצאות מלוות בתמונות ייחודיות ומרהיבות, שצולמו במהלך שנות מחקר רבות, בארץ ובחו"ל • 050-7271157 • [email protected]

כתבות קשורות לנושא זה

5 תגובות

  1. שני משאבי הטבע הכי יקרים לעיר –
    1. חופי הים (טבע ימי, תיירות, בילוי, ספורט ונוף)
    2. ואדיות העיר (טבע, תיירות, בילוי, ספורט ונוף)
    מוזנחים באופן שיטתי על ידי כל עיריות חיפה כולל הנוכחית, שנזכרו בכלל לטפל במשהו רק אחרי אסונות. רק אחרי סופות חוף, רק אחרי שריפות בואדיות, רק אחרי מפגעים וכמובן תמיד – בלי שיתוף הציבור ואפילו בלי ליידע את הציבור.
    לצערנו חיפה בשיטה כזו מתפרקת מנכסיה הגדולים והמיוחדים ביותר.
    התוכניות של רכבת ישראל לדחוף 8 מסילות רכבת, 4 עיליות (הכפלת רוחב המסילות העוברות בחופי חיפה) וכריית עוד רכבות בתת-קרקע, תוך הגעה מבחינת רצועת הרכבות עד אחרי כביש החניונים הקיים בחוף הכרמל, רמיסת שטחי חוף ושטחי פארק הכט, שוד שלהן ל-5-10 שנים של בנייה וחציבה, פגיעה אדירה במעט החופים שעוד יש לתושבי חיפה.
    ומהנדס העיר חיפה ההרסני יושב ומצביע בעד ההרס הזה.
    במקום לדרוש מינהור של רכבות לשחרר את כל רצועת החוף בחיפה, מקבעים את הנזק הזה. ואתם יודעים בדיוק מה יקרה כשיחפרו יגלו שיש בעיות מי תהום וניזול ואז יזנחו את התת-קרקע, ויחליטו שיהיה עילי בלבד ויגזלו את רוב שטח חוף הכרמל בתור מסילות רכבת ממש עד הטיילת. וכל הטוב הזה תמורת מליארדים מכספי משלם המיסים, אנחנו.
    משתמשים בכסף שלנו לפגוע בחיינו ובעיר באופן הרסני, ומהנדס העיר מצביע בעד.
    כמות חופי הרחצה בחיפה מעטה ביחס לערי חוף אחרות. החופים לא עוברים טיפוח, הזנחה בכל. הטיילות צרות מאד,
    תוכננו בצורה גרועה סמוך מדי לים כדי לאפשר עוד ועוד חניונים על חשבון רצועת החול הנפלאה שהולכת ונעלמת.
    בואדיות לא צריך כבר לספר התושבים רואים את נזקי השריפות, זקירת הזבל, כריתת עצים לבינוי שפולש בשולי הואדיות,
    תוכניות הרסניות כמעט בכל ואדי שעוד נשאר כשטח רציף פתוח בעיר לעתיד.

  2. שלום רמבו,
    נראה שלא הבנת את הכתבה.
    המפלסים בכתבה מדברים על
    גבהים שונים של מים, ולא "פתיחת דרך חדשה למעבר אנשים".
    אגב, התוספת של האות י' כפי שכתבת (מיפלס) אינה נכונה בשפה העברית.
    מבין רמבו?

  3. תודה רבה על הכתבה!
    אך חשוב לזכור שהעליה בגובה הים הנצפית, מעבר לכך שהיא רק תגביר את הקצב, הינה בקושי קצה הקרחון של עשרות השלכות הרסניות שהולכות ומתעצמות.
    יש המון מה לעשות בנושא, ועל חי-פה להכניס את נושא משבר האקלים והמערכות האקולוגיות, ובמיוחד את שלל הדברים שאנחנו כן יכולים ומחוייבים לעשות בשביל למנוע ככל הניתן התדרדרות נוספת, לסדר היום.

  4. מיפלס ומיפלסים ולא מפלס ומפלסים, מבין מוטי?
    מפלסים דרך חדשה למעבר אנשים ומיפלס הדלק במיכל יורד.

הכתבה נעולה לתגובות. ניתן לשתף ברשת באמצעות כפתורי השיתוף

כל הכתבות בחי פֹה

בדרך לירוקים: החלוץ שייקנה סילה סיכם עקרונית

המועדון הירוק, מכבי חיפה הודיע היום (שלישי, 10.12.2024) כי החלוץ ממאלי שייקנה סילה סיכם עקרונית בקבוצה. סיילה, בן 30, מתנשא לגובה של 1.91 מ',...

"ניצחנו! מעכשיו ועדת השימור תידרש לספק נימוקים בכל פעם שתבקש לחרוג מכללי השימור"

(חי פה) - החלטה רבת משמעות התקבלה בוועדת הערר בנוגע לשימור ותמ"א 38, אשר יש לה השפעה משמעותית על תושבי הכרמל. הוועדה קיבלה את...

אותר • לאחר שנעדר במשך יומיים, אסרסיי ביאטו בן ה-80 מחיפה אותר

לאחר שנעדר מיום ראשון 8/12/24, אותר אסרסיי ביאטו בן ה-80 מחיפה. הידיעה המקורית מיום שני, 9/12/24 המשטרה מבקשת את עזרת הציבור באיתור הנעדר אסרסיי ביאטו,...

נתפס כשנהג ללא רישיון וברכב שהורד מהכביש במרץ 23

(חי פה) - גבר בן 25 מבסמת טבעון נתפס כשהוא נוהג ללא רישיון, ברכב שהורד מהכביש לפני יותר משנה וחצי. ממשטרת ישראל נמסר לחי פה: במהלך...

השכונה הוותיקה בעתלית משנה פנים: פרויקט התחדשות עירונית יביא שינוי של ממש לחיי התושבים

פרויקט ההתחדשות העירונית במתחם גבעת קנדי בעתלית - אושר סופית! (חי פה) - התוכנית להתחדשות עירונית במתחם גבעת קנדי בעתלית, שגובשה על ידי רשות מקרקעי...