ה"מטרונית" היא אוטובוס ארוך שנוסע בנתיבים מיוחדים. ה"מטרונית" והתשתיות סביבה אמורות להיות נגישות לפי התקנות, אך מתעוררות בעיות עוד לפני שמגיע הנוסע הראשון… ההתנהלות והנפשות הפועלות מזכירות את רפורמת קווי האוטובוס בגוש דן (יולי 2011)… מתנדבי "נגישות ישראל צפון" משתתפים בישיבות וסיורים עם הנוגעים בדבר ודוחפים לעמידה אמיתית בתקני הנגישות.
ב- 30.7.2013 התקיים סיור של נציגי "נגישות ישראל צפון", "קהילה נגישה קרית ביאליק" ו"מגדלור" במטרונית. השתתפו גם נציגי "יפה-נוף", "דן" המפקח מטעם נציבות השוויון בחיפה, יועצת הנגישות של הפרויקט ובעלי תפקידים בחברות שמלוות אותו. כל הכבוד לאנשים שהגיעו בשיא החום ובאמצע יום עבודה, חלקם מרחוק, לסיור הזה. במסגרת הסיור תירגלו כניסה לרכב ה"מטרונית" ונסיעה קצרה. מערכת הכירטוס המיוחדת לא פעילה עדיין. המפקח מטעם נציבות השוויון רשם במקום מספר הערות שעיקרן (לא ציטוט מדויק):
*. בקשה להנגיש את המעבר לרציף לטובת משתמשים בכיסא גלגלים.
*. בקשה להנמיך את המתקן לרכישת כרטיסים.
*. מרווח 6 ס"מ בין הדלת הקדמית לרציף – קושי למשתמש בכיסא גלגלים.
*. עלתה בקשה להצללה אפקטיבית יותר בתחנות.
*. השלט הבינלאומי המודבק על הרכב איננו תקני.
*. כריזה בשלוש שפות – תקינה.
*. צירופי צבעים לא מתאימים לבעלי לקות קוגניטיבית בשילוט האלקטרוני בתוך הרכב.
*. שגיאה באות הברייל בלחצן העצירה.
*. אין חניות נכים בחניון "חנה וסע" ב"מרכזית הקריות" החדשה (צפון ק. מוצקין).
להלן הערות נוספות מטעם משתתפים אחרים בסיור:
*. כיוון שרכב ה"מטרונית" איננו מסילתי, קשה להבטיח שייצמד תמיד לרציף. יש אמצעי-עזר לנושא אך קיימת תלות חזקה במיומנות וברצון הטוב של הנהגים.
*. קושי בתפעול הרמפה הידנית בדלת האמצעית והצורך בכוונון עדין של גובה הרכב.
*. קושי בריתום כיסא גלגלים למקום המיועד, מקווים שזה רק עניין של תירגול (ברור שאין מקום בטוח למספר בלתי מוגבל של כיסאות גלגלים).
*. במודעות ובאתר יש דגש חזק על "תיקוף" הכרטיס מחוץ למטרונית. לא מספרים איך התיקוף נבדק בתוך המטרונית.
*. כל מערכת יכולה להתקלקל. לא מסבירים איך מתבצע תהליך תשלום ותיקוף כאשר המכונות מקולקלות (או כשיש הפסקת חשמל). זה נוגע לכלל הנוסעים, אך בעייתי במיוחד לאנשים עם לקויות קוגניטיביות ונטייה לחרדתיות.
*. לאור הנ"ל צריך להדגיש שהסיור לא כלל תירגול של מערכת הכירטוס. נדרש סיור נוסף כאשר המערכת תופעל. הכירטוס עלול להיות החלק המורכב במערכת (לא רק לאנשים עם מוגבלויות).
*. מסכי המידע בתוך המטרונית: הקונטרסט נמוך ולא רואים אותם מהמושבים הקדמיים.
*. כדי למנוע אי-הבנות, רצוי שיהיה שלט קטן ליד הדלת עם הרמפה ובו סוגי כיסאות הגלגלים / קלנועיות שמותר להסיע. אין חובה כזאת בתקן (למיטב ידיעתנו), זה אינטרס גם של המפעיל. יש ציון של המשקל המקסימאלי שמותר להעביר ברמפה.
חומר למחשבה:
ייתכן שזול יותר לאפשר למשתמשים בכיסא גלגלים (עם תעודת נכה) לנסוע בחינם (גם אחרי ההרצה) במקום להתעסק עם הנגשת מכונות הכירטוס. כבר היום יש הנחות מסוימות ואפשר ללכת עוד צעד בעניין, יש תקדימים בחו"ל.