עיריית חיפה פנתה במסמך מסודר המעיד על כך כי בכוונה לפעול בכל כוחה לאפשר את חשמול המסילות בסביבה החופית, רק בכפוף לתכנית סדורה, מתוקצבת שתכלול את שיקוע ומינהור מסילות הרכבת בגבולות העיר, כפי שהתחייבו רכבת ישראל, משרד האוצר ורמ""י.
אלא שכעת קיים חשש כי עיריית חיפה תיכשל במניעת פרישת כבלי חשמל ועמודי חשמל לאורך חופי חיפה בתוואי מסילות הרכבת הקיים.
הסיבה לכך היא שפרויקט חשמול המסילות הוא מהפרויקטים התחבורתיים החשובים במדינת ישראל כיום. לכן, משרד התחבורה צפוי להפעיל את כל מנופי הלחץ הרבים שיש לו כנגד הנהלת העיר חיפה ותושביה, עד אשר זו תעתר לחשמול המסילות.
השאלה העומדת היא האם החשמול בתוואי הקיים יהיה זמני או קבוע (!)
נציין כי כיום כבר לא מדובר בשתי מסילות בלבד, אלא הכפלה ל-4 מסילות.
רכבת ישראל פועלת להוספת 2 מסילות לרכבות מהירות (250 קמ"ש) ממרכז הארץ עד למרכזית המפרץ. לכן, על העירייה יהיה לדרוש חלופה למינהור של 4 מסילות דרך רכס הכרמל, כזו אשר משרד התחבורה ומשרד האוצר יהיו גם מוכנים לתקצב ולקדם (לדעת מומחים מדובר באומדן עלות של כ-12 מיליארד ₪). השנים שאחרי המלחמה יהיו שנים של מצוקה תקציבית, לאור ההוצאות הכבדות, הנאמדות בכמיליארד שקלים ליום.
התכנית לשיקוע בתוואי הקיים צפויה לדעתי להיכשל
בסקיצה שמוצגת כאן, ניראית תוכנית רכבת ישראל בתמיכת עיריית חיפה הקודמת, לשיקוע הרכבת בתוואי הקיים, כלומר בקו החוף.
התועלת הכלכלית מפרויקט מינהור נובעת בראש ובראשונה מקיצור זמן הנסיעה של הנוסעים. ואולם, כפי שגם ניתן לראות מהסקיצה, התוואי הממונהר בו העירייה חפצה (מוצג בסקיצה), לא יביא לקיצור משמעותי של זמן הנסיעה, אם בכלל, ולכן פרויקט שכזה גם לא יתוקצב לעולם, להערכתי.
מכאן שהפתרון חייב להיות בכיוון אחר:
כאמור, העירייה, במידה שהיא באמת מעוניינית לפנות את המסילות מהחוף, תהיה חייבת להציע ולקדם חלופת מינהור אשר תייצר את התועלת הכלכלית הנדרשת למימון ותקצוב מינהור של 4 מסילות, כלומר פרויקט שיקצר את המסלול וחסוך אנרגיה וכסף בכל נסיעה ונסיעה (רכבת עוברת מדי כמה דקות ולכן קיצור משמעותי של המסלול יחסוך כסף רב)
פרויקט עם כדאיות כלכלית, אשר מקצר דרמטית את מסלול הנסיעה, אכן הוצע (וגם נמצא כבר ככדאי יותר על ידי משרד התחבורה), אלא שהעירייה התנגדה ועדיין מתנגדת לפרויקט שכזה.
העירייה מעוניינת שתושבי הצפון יעברו דרך כל תחנות חיפה
ומדוע עיריית חיפה התנגדה (ונקווה שתשנה עמדתה) למינהור שכזה?
להערכתי, יש דבר שיותר חשוב לעיריית חיפה מאשר מינהור המסילות. העירייה אינה מעוניינת שלתושבי הצפון תהיה נגישות נוחה למרכז הארץ, לתל אביב, ירושלים או באר שבע.
העירייה מעוניינת שתושבי הצפון יעברו דרך כל תחנות חיפה בדרך למרכז הארץ. מנהרת שדרה תויגה כ"עוקפת" את העיר חיפה על ידי הגורמים הבכירים ביותר בעיר.
מנהרת שִׁדְרה דווקא עשויה לקדם את העיר חיפה במגוון פרויקטים משמעותיים:
• פינוי התעשייה המזהמת מהמפרץ – באמצעות מכירת קרקע לדיור (140,000 יח"ד). קיצור זמן הנסיעה משעה ו-13 דקות לכ-24 דקות בלבד, בין מרכזית המפרץ לתל אביב, יביא להשבחה משמעותית של ערך הקרקע ולהגירת עסקים ותושבים לסביבת המפרץ.
• מת"מ 2 – פארק הייטק חדש בסביבת מרכזית המפרץ, יביא לתשלומי ארנונה מוגברים לרווחת תושבי העיר חיפה. פארק הייטק שכזה גם ישרת את תושבי כל צפון הארץ.
• נגישות תחבורתית טובה יותר לתושבי נווה שאנן, קריית חיים, המפרץ ועוד.
• ובענייננו – מנהרת שִׁדְרה, נוכח תועלת כלכלית עודפת (של כ-6 מיליארד ₪), למעשה תאפשר תקצוב פינוי המסילות מחופי חיפה. נקודה אחרונה זו מעט מורכבת, ולכן לא נלקחה בחשבון על ידי מקבלי ההחלטות בעיר עד כה.
היכן שהעירייה תמשיך להתנגד לפתרון הכלכלי היחידי שהוצג למינהור 4 מסילות (ראו מנהרת שִׁדְרה לעיל), בסופו של דבר מנהרה שכזו בכל זאת תוקם (כי היא מאוד כדאית מבחינה תחבורתית-כלכלית), רק ללא מתן פתרון למסילות הקיימות על החוף.
◄ תזכורת – ראיון עם יונה יהב – מרץ 2017:
סטטוס פרויקט שיקוע הרכבת – שיחה בגובה העיניים עם יונה יהב
ובכל זאת, מה הפתרון (מבחינת המאבק אל מול רכבת ישראל)?
הדרך הריאלית ביותר להבטחת פינוי המסילות היא ביטול תכנית תשתית לאומית 65א (תת"ל 65א). לפי תכנית זו המסילות החדשות לרכבת מהירה (250 קמ"ש) יגיעו עד לתחנת חוף הכרמל בלבד.
במקום תכנית זו (תת"ל 65א), על העירייה לדרוש כי תקודם תכנית חלופית, לפיה מינהור המסילות החדשות ימונהרו מסביבת אצטדיון (סמי עופר) ועד לתחנת קריית הממשלה (לגבי האפשרות לעבור דרך בת גלים, הדבר יוכרע במסגרת הליך בחינת חלופות במוסדות התכנון).
בינתיים העירייה התנגדה גם לחלופה זו (חלופה 11) במסגרת שתי עתירות לבג"ץ שהוגשו על ידי גורמי ציבור.
הדיון בבג"ץ מתקרב…
הדרך לפינוי המסילות מסביבת החוף עוברת דרך ביטול תת"ל 65א. במידה והעירייה באמת מעוניינת להשיג פתרון משמעותי מול רכבת ישראל, הרי שראוי להתייצב כנגד תוכנית הרכבת לסיים את המסילות החדשות בתחנת חוף הכרמל.