הבעיה אותה אנו מעוניינים לפתור: מסילות הרכבת שחוצות את חיפה לכל אורכה יצרו חיץ בלתי עביר בין העיר לרצועת הים מאז ימי המנדט הבריטי. ההפרדה בין העיר לנכס החשוב ביותר שלה פגעה קשות במרקם העירוני ותרמה להתדרדרות העיר.
התמורות שחלו בעת האחרונה והסיכון שהן מביאות: התכנית הארצית למעבר הרכבת להנעה חשמלית (תת"ל 18 ), מהווה הזדמנות היסטורית להסרת מפגעי הרכבת בחיפה ולהתחדשות המרכז העירוני שחיוני לפיתוח מטרופולין חיפה. חרף זאת, תת"ל 18 , משתמשת בתוואי המסילה ההרסני הקיים בחיפה ומאיימת להוריד מסך-ברזל חשמלי על העיר. קילומטרים של קווי מתח גבוהה שקרינתם מסוכנת, ימתחו בין מאות עמודי ענק לאורכם ורוחבם של מסילות הרכבת. המרכז ההיסטורי המפואר של חיפה, הבתים הייחודיים, הכנסיות ואתרי בילוי וגלישה יכלאו מאחורי חומה-אלקטרומגנטית. תכניות הפיתוח והתחדשות הקיימות של חזית הים, קמפוס הנמל ונמל הנוסעים יפגעו אנושות. רכבות חומרים מסוכנים (חומ"ס) ימשיכו לעבור דרך לב-העיר ולאיים על חיפה באסון. למרות שתת"ל 18 מכירה במצבה המיוחד של הרכבת בחיפה, עד היום לא נבדקו ההשפעות הקשות של התכנית על חיפה.
התכנית שלנו: מסירים את מפגעי הרכבת מחזירים את העיר לחיפה מחברים את חיפה לים ! התנועה להחזרת העיר לחיפה: תושבי שכונות, מתכננים, אנשי אקדמיה ואנשי מקצוע מכל התחומים, דורשת לעצור את הרכבת המידרדרת ולבצע בדיקה מקצועית של הנושא בטרם יושקעו מיליונים רבים בפתרון שיגרום נזק עצום לחיפה.
שלוש החלופות הבאות הוצעו ע"י חברי התנועה להחזרת העיר אל חיפה. החלופות שיוצגו להלן הן דוגמא לפתרונות שמתחשבים בצרכי הפיתוח של רכבת-ישראל מבלי לפגוע באינטרסים החיוניים לחיפה.
העקרונות הבאים משותפים לחלופות :
- אסור שרכבות חומרים מסוכנים (חומ"ס) יעברו בלב חיפה. תנועת רכבות מטען תועתק בהדרגה לנתיבים חליפיים.
- על מנת לאפשר התחדשות במרכז-העיר ההיסטורי וחיבורה מחדש של העיר לים, חייבים להסיר את חיץ-המסילה.
- חיפה חייבת לשמור על מעמדה כתחנה ראשית חשובה לנוסעים ברכבת המהירה בציר צפון-דרום.
החלופות לפתרון בעיית חיץ המסילה בחיפה
1. העמקה מפלסית
העמקה מפלסית של תוואי הרכבת הנוכחי
1. רכבות חומ"ס לא יעברו בחיפה. הובלת חומ"ס במשאיות שלא ינועו במרכז העיר. בעתיד ברכבת עוקפת ממזרח.
2. הרכבות בתוך חיפה יהיו חד-קומתיות בלבד כך שיוכלו לנוע בתוואי חפור ומכוסה שאינו עמוק (עד חמישה מטרים).
3. תוואי מסילת החוף יכלול שני מסלולים בלבד והזנת החשמל בו לא תהיה עילית (הזנה צידית או קרקעית).
4. התוואי הקיים ישוקע בעומק הנדרש למניעת הפרעה למרקם העירוני והתאמה לתנאי הקרקע והסביבה.
5. ביצוע העבודות במקביל לתנועת הרכבות. שימוש ברצועת עזר צרה שצמודה למסילות בזמן העמקת התוואי.
יתרונות החלופה:
- שימוש בתוואי קיים ומוסדר שניתן להתחיל בו מידית בעבודות.
- ניתן לבצע את העבודות במקטעים. הסרת חלק מפגעי הרכבת תהיה בטווח קצר.
- הון עתק שתוקצב לשיקוע עמוק בפארק-הכט יוכל לממן עבודות שתועלתן רבה יותר וניתן לבצען במהירות ויעילות.
- מענה לתנועת רכבות המטען לנמל וממנו עד להשלמת הפתרונות המתוכננים של רכבת ישראל לשינוע מטענים.
- הסרת המפגע הוויזואלי והמחסום הפיזי במרבית שטחי העיר – מאפשר התחדשות עירונית וקשר לים.
- שמירה על כל תחנות הרכבת בחיפה והשתלבות בפרויקט ההנעה החשמלית.
חסרונות החלופה:
- התמודדות עם חדירת מים עקב התוואי הנמוך שחלקו עובר בשטח-ים מיובש.
- פתרון מורכב שמטפל במקטעים עירוניים בעלי אופי מגוון וסביבה פיזית משתנה.
חלופה 1 – תרשים חלופת השיקוע
2. מנהור
הרכבת בחיפה תעבור במנהרה דרך הר-הכרמל
1. שינוע חומ"ס יתבצע במסילה שתעקוף את חיפה ממזרח.
2. תנועת הרכבות בין המבואות הדרומיים של חיפה ועד לקרית-רבין (קרית הממשלה) תועתק למנהרה (שתי-מסילות).
3. תחנת קרית-רבין תחליף את תחנת מרכז-השמונה ותשרת את מרכז העיר והכרמל באמצעות קישורה לכרמלית.
4. המטרונית תשרת את כל שכונות החוף – תחנות רבות במקום תחנת רכבת בודדת בבת-גלים.
5. ניתן להקים תחנה באמצע המנהרה, שתקושר במעלית לפני השטח.
6. ניתן לשלב באופן מאובטח את מנהרת תשתיות המתוכננת כחלק מפרויקט המנהור, ולחסוך בעלות הכוללת.
יתרונות החלופה:
- סילוק מלא של המסילות לכל אורך החופים, והסרת המפגע הבטיחותי, הבריאותי והנופי מתחומי חיפה.
- החלופה מעוגנת בהחלטות המועצה הארצית, בדבר פיתוח חזית-הים העירונית של חיפה.
- יישום החלטות המועצה הארצית בדבר ניצול תת-קרקע ("קומה נוספת לישראל"), וצרכי הפיתוח של הרכבת וחיפה.
- לא צפויים מכשולים חריגים בתכנון, אישור וביצוע.
- הפרעה מועטה לעיר בזמן כריית המנהרה ללא השבתת תוואי הרכבת הקיים.
- כספים שתוקצבו לשיקוע בפארק-הכט, פיתוח נדל"ני ועליית ערכו לאורך התוואי הקיים, יקזזו את רוב עלויות המנהור.
חסרונות החלופה:
- זמן תכנון וביצוע אינו ידוע- דחיית הפתרון לעיר עד להשלמת החלופה.
- יש להשאיר מספיק מסילות לצורך שעתוק הקרונות באזור הקיים או באזור חליפי.
חלופה 2 – תרשים המנהור
3. מסילה עוטפת חיפה
תנועת רכבות אל חיפה וממנה דרך תחנת-קצה דרומית ותחנה-ראשית מזרחית במבואות העיר
1. הובלת מטענים וחומ"ס תועתק למסילה עוקפת חיפה ממזרח.
2. רכבת כבדה לא תנוע בין תחנות חוף-הכרמל ולב-המפרץ.
3. תחנת הקצה לנוסעים בקו רכבת-החוף תהיה חוף-הכרמל.
4. התחנה הראשית בקו המזרחי המהיר מצפון לדרום תהיה לב-המפרץ.
5. התנועה בקו המזרחי תמשיך לקו משני שיגיע לתחנת קצה בקרית-הממשלה/חיפה מזרח.
6. הקו המזרחי יתחבר לקו רכבת-העמק. יחובר לרכבת-החוף דרך וואדי-מילק או וואדי-ערה (בהתאם לתכניות הרכבת).
7. התחבורה בין השכונות בחיפה ותחנות הרכבת תתבסס על אוטובוסים, מטרונית, כרמלית ורכבת קלה.
8. תשתית הפסים הקיימת תוכל לשמש לתנועת רכבת קלה שקטה ויעילה שאינה פוגעת בסביבה.
9. הרכבת הקלה החשמלית תשרת את מטרופולין חיפה מנהריה בצפון ועד זכרון-יעקב בדרום, ללא גדרות ומחסומים.
10 .הרכבת הקלה תיסע במהירות נמוכה-בינונית (בדומה להיום), בתדירות גבוהה, ותעצור בתחנות רבות בדרך.
יתרונות החלופה:
- שילוב עם המסילה המזרחית – שינוע מטענים בין נמלי אשדוד וחיפה תוכנית אסטרטגית לאומית שסיומה קרוב.
- הסתמכות על תכניות הרכבת הלאומיות (נתיבי-ישראל) ובמיוחד הקווים המזרחיים והקו המהיר לצפון.
- נדרשים משאבים מועטים לביצוע קטעי החלופה שייחודיים לחיפה.
- מרבית הבעיות הסטטוטוריות, חוקיות והנדסיות מטופלות ברמה הארצית בתכניות הלאומיות.
- אין הפרעה לתנועה ופגיעה באיכות החיים בעיר בזמן הביצוע.
- ניתנת לביצוע בשלבים.
חסרונות החלופה:
- זמן תכנון וביצוע אינו ברור.
- במקרה ולא תופעל רכבת קלה יבוטלו תחנות רכבת בתוך חיפה.
חלופה 3 – תרשים מסילה עוטפת חיפה
תגיות: שיקוע הרכבת, מנהור, מינהור, מאבק הרכבת בחיפה, רכבת ישראל, הסרת חיץ המסילה,
לצערי גם התנועה עובדת בשיטת שגר ושכח ומתעלמת משאלות. להגנתם ניתן לאמר שהם עסוקים, אין להם יחצנים בשכר, ואינם גוף רשמי כמו עיריית חיפה והחברה להגנת הטבע, אשר בדרך כלל לא עונים לשאלות על מה שהם מפרסמים.
היות ולא קיבלתי תשובה, אתייחס רק בקצרה: אם הובא כאן כל מסמך החלופות , הוא לא כל כך מרשים.
אודה אם נציג התנועה יבהיר האם העלו כאן את כל המסמך, או רק תקציר.