פרופ' אלן אפטר, מנהל המרכז לרפואה פסיכולוגית במרכז שניידר, ביום עיון באוניברסיטת חיפה:
הדרך לזהות בני נוער בסיכון להתאבדות – לשאול אותם
*הבעיה, לדבריו של פרופ' אפטר: מנהלי ויועצי בתי ספר חוששים מהאופציה הזו ולכן אין עדיין אישור כזה ממשרד החינוך*
הדרך הטובה ביותר לזהות בני נוער בסיכון להתאבדות הוא לשאול אותם בצורה ישירה, אולם החשש של גורמים חינוכיים ששאלות מסוג זה יכניסו לבני הנוער "רעיונות לראש" מונע לעת עתה אישור ממשרד החינוך, כך עולה מדבריו של פרופ' אלן אפטר, מנהל המרכז לרפואה פסיכולוגית של ילדים ונוער במרכז שניידר לרפואת ילדים, ביום עיון בנושא "תמיכה רגשית וחברתית לבני נוער בסיכון" שנערך היום (יום ב') באוניברסיטת חיפה.
לדבריו של פרופ' אפטר, לחפש בני נוער בסיכון להתאבדות בחדרי המיון זה בזבוז זמן, מכיוון שמי שנמצא בסיכון הגבוה ביותר הם אלה שבדרך כלל יסתירו את המצוקה שלהם. "מי שמגיע לחדרי המיון הם בני הנוער שכבר מצאו בתוכם את הכוחות לספר על מצבם. אולם רוב בני הנוער שסובלים מדיכאון או חרדה, וינסו אולי להתאבד בעקבות כך, לא מספרים על כך לאיש. למרות זאת, משרד הבריאות משקיע את עיקר המאמצים שלו לזהות בני נוער בסיכון להתאבדות בחדרי המיון של בתי החולים", אמר.
עוד הוא הוסיף כי המקום היחיד שבו יש לחפש את בני הנוער בסיכון להתאבדות הוא בית הספר. פרופ' אפטר סיפר בהרצאתו על מחקר של האיחוד האירופי, בו משתתפת גם ישראל, שניסה לבדוק מה הדרך הטובה ביותר לזהות בבתי הספר את מי שנמצא בסיכון: לתת כלים לבני הנוער עצמם כיצד לזהות את חבריהם שנמצאים בסיכון; לתת כלים למורים כיצד לזהות תלמידים בסיכון; להעביר סקרים ששואלים בצורה ברורה את בני הנוער על סוגיות של דיכאון, חרדה וניסיונות להתאבד (המחקר בישראל נערך בבתי הספר שנמצאים תחת אחריות משרד התמ"ת).
מהתוצאות שהציג פרופ' אפטר עולה כי ההכשרה הן של המורים והן של התלמידים עצמם לא סייעה בזיהוי של אף בן נוער בסיכון, ואילו השאלונים הצביעו על 60% מהתלמידים הנמצאים בסיכון כלשהו – מספר לא ריאלי ובלתי אפשרי לטיפול. לכן, הוא אמר, שתי השאלות שנמצאו כמצביעות בצורה הטובה ביותר על בני נוער שאכן נמצאו בסיכון להתאבדות היו: האם ניסית בשבועיים האחרונים להתאבד; האם חשבת ברצינות להתאבד בחודשיים האחרונים. ההמלצה שלו היא לעדן מעט את השאלות ל: האם ניסית בעבר להתאבד; האם חשבת ברצינות על התאבדות בשלושת החודשים האחרונים.
"מדובר בשאלון קצר ולא מסובך והוא יאפשר לנו להגיע לבני הנוער שנמצאים בסכנה. אולם עד היום לא קיבלנו אישור לכך ממשרד החינוך. בדרך כלל מנהלים או יועצים של בתי הספר חוששים מהאופציה הזו. חשוב לי לציין שעד היום אין שום הוכחה ששאלה כזו גרמה לאיזשהו נזק או שהכניסה רעיונות על התאבדות לבני נוער. זהו המסר החשוב שלי היום", סיכם.