(חי פה עם סיפור על בניין) – רכבל חיפה הוא רכבל תיירותי המקשר בין שכונת בת גלים לבין שכונת סטלה מאריס. תחנת בת גלים נמצאת ברחוב העלייה השנייה וגובלת בצפון בטיילת גוראל.
חזונו של הרצל
בספרו של הרצל ״אלטנוילנד״ (1902) מופיע תיאורה של ״מרכבת ברזל גדולה שעופפה מעל עצי התמרים… המרכבה היתה תלויה ותרחף על פני רשת של גשר ברזל כביר… זאת היא מסילת הברזל החשמלית המעופפת. הלא ראית כמוה באירופא!״.
לפיכך, אין ספק כי הרכבל בחיפה מהווה מימוש חזונו של חוזה המדינה.
הביצים של גוראל
הרכבל הוקם למטרות תיירות, בתקופת כהונתו של אריה גוראל כראש העירייה. הוא כולל 6 קרוניות הנעות 3 בכל כוון ופועל מ-1986. המיזם הוא של החברה הכלכלית של חיפה.
אורכו של הרכבל 355 מ׳ והפרש הגבהים בין שתי התחנות הינו 130 מ׳. הרכבל הפסיק לפעול במהלך מלחמת לבנון השנייה ושב לפעולה כשנה וחצי אחרי תום המלחמה.
בשל צורתן הכדורית של הקרוניות, הרכבל זכה בפי תושבי חיפה לכינוי ״הביצים של גוראל״.
המבנים של שתי תחנות הרכבל, הן בבת גלים והן בסטלה מאריס, תוכננו ע״י האדריכל החיפאי הידוע אמנון גלפמן.
הרכבל כפתרון תחבורתי
החל מדצמבר 2016, הרכבל משמש גם כפתרון תחבורתי ולא רק כאטרקציה תיירותית. הרכבל מספק פתרון עבור סטודנטים שלומדים במכללת גורדון, הנמצאת במרחק הליכה קצר מתחנת סטלה מאריס. מאחר והמכללה איננה יכולה לספק די פתרונות חניה לסטודנטים, הושג הסדר המאפשר להם לחנות ללא תשלום בבת גלים ואף לנסוע נסיעת חינם ברכבל לסטלה מאריס ומשם, הדרך למכללה קצרה ונוחה מאוד.
באופן זה, הרכבל משתלב במערך התחבורה העירוני, מקל על מצוקת החניה באתר בעל חשיבות ציבורית ומשפר את הנגישות אליו.
אריה גוראל (1918-2007)
אריה גוראל נולד בוורשה למשפחה חרדית ולמד בישיבה. בגיל 14 יצא בשאלה ועזב את עולם הדת, הצטרף לתנועת ״השומר הצעיר״ ועלה לא״י ב-1935, בהיות בו 17. בגיל 18 (1936) הצטרף ל״הגנה״ ולחם במלחמת העצמאות. אחרי המלחמה למד הנדסת אלקטרוניקה, הוסמך למהנדס חשמל באנגליה וכהן כמנכ״ל משרד העבודה (1968-78). נבחר לראשות העיריה ב-1978 ושימש בתפקיד זה עד 1993.
גוראל יזם ופעל להקמת טיילת בת גלים, הרכבל, טיילת לואי וחוף דדו. כמו כן פעל להקמת השכונות רמת אלמוג, בגין, אשכול וכן פארק תעשיות ההיי-טק, מת״מ.
ב-86׳ הוענק לו אות לגיון הכבוד ע״י ממשלת צרפת כאות הוקרה על טיפוח והידוק הקשרים בין חיפה לעיר התאומה שלה- עיר הנמל מרסיי.
אדריכל אמנון גלפמן (1933-2009)
אמנון גלפמן יליד חיפה, חניך ביה”ס הריאלי ובוגר הפקולטה לארכיטקטורה בטכניון. עסק בפרקטיקה פרטית כ-60 שנה. הוא חלוץ תכנון הבנייה המדורגת בחיפה וב-1972 זכה לפרס חיפה לאדריכלות עבור תכנון בית מגורים מדורג ברח׳ איינשטיין 115. גלפמן תכנן עשרות בניינים מדורגים בשכונת כרמליה ושכונות אחרות. מלבד זאת, תכנן את שתי התחנות של רכבל חיפה ואת מתחם החנויות ב״גן האם״.
בנוסף להיותו אדריכל מוערך ומשפיע, עסק אמנון גלפמן גם בציור ובפסול. הוא השאיר אחריו אוסף של עשרות עבודות אומנות, המתארות את נופי חיפה והגליל.
כאמור גלפמן תכנן את 2 תחנות הרכבל, הן בבת-גלים והן בסטלה מאריס. למבקר בבת גלים, המנסה כיום להתרשם מהמבנה שתוכנן ע״י גלפמן, יהיה קשה לזהותו, מאחר ותוספות הבנייה השונות מצליחות להסתיר את הבניין המקורי.
טיילת גוראל
באוגוסט 2020, בסמוך לתחנת הרכבל התחתונה בבת גלים, ראשת העיריה דאז, ד״ר עינת קליש – רותם, חנכה את ״טיילת גוראל״ אשר תחילתה בבסיס ההדרכה של חיל הים וסיומה בשקמונה, בקרבת המכון לחקר הימים והאגמים.
קוראים יקרים,
הכתבות במדור זה מבוססות על מידע גלוי המפורסם במקורות כגון ויקיפדיה ובאתרי אינטרנט אחרים ועלול לכלול אי-דיוקים היסטוריים שונים הנובעים מן המקורות הנ״ל.
מתחם החנויות המוזנח והרחבה המוזנחת מעליו בגן האם הם פשוט בושה וחרפה.
גם הגן עצמו לא מטופח, מלוכלך, ולא נעים לשהות בו.
הפארק העירוני היחיד בכל רכס הכרמל, והעירייה מזניחה את המקום בצורה נפשעת.
צריך לבנות מחדש את רצועת החנויות בצורה מצומצת בעיצוב עכשווי
ולא השאריות שמעטס-גאודי המביכות שנותרו מהעיצוב הראשוני ואל תספרו לנו שאהבתם
את ספסלי הקרמיקה והמזרקות כי לא נשאר כבר מזה כלום ומוטב להרוס ולבנות מתחם חנויות מודרני, ממוזג, נעים, עם מפלים למיסוך רעש הכביש ומעבר בטוח מתחת לכביש למרכז פנורמה כפי שתוכנן במקור.
רכבלים מפסידים על חשבון הציבור
מה אכפת לך שמפסיד?
הרכבל בבעלות פרטית…
הרכבל אושר בשנים 81-82 בתקופת הקדנציה הראשונה של גוראל שהיתה המוצלחת ביותר. התב"ע עבורו חפ/1800 אושרה תוך שנה אחת בלבד. פעולות כאלו היום לוקחות פי 10. העיר נסוגה אחורה בכל התחומים .