שש תערוכות חדשות של אמניות מצפון הארץ במוזיאון חיפה לאמנות – הפתיחה ◄ צפו

רפי אמאיוף • סתם סיפור…. קצת עצוב

בתקופת "מלחמה הכיפורים" נעדרתי מהבית כשבועיים לסירוגין. לא עוד....

״בית הטירה״ • טוסקנה על הר הכרמל

המבנה המוכר כ״בית הטירה״, בנוי על צלע ההר מול...

לפתוח את היד ואת הארנק: על הנזקים של הקמצנות ועל הדרך לצאת מזה

ראובן ושרה הגיעו אלי לייעוץ זוגי, כמו שהם תיארו...

בית הטירה רחוב יפה נוף 95 חיפה

כשמטיילים על ציר רחוב יפה נוף שפונה בצד...
באנר מוזאוני חיפה 081024
באנר כללית 050924
באנר טירת כרמל
באנר חזית הים רחב
באנר מנו 131224
באנר גורדון 240624
באנר החברה הכלכלית 171124
פרסום בחי פה - רחב - מונפש
באנר כללית 050924
באנר קריית אתא 011024
באנר מוזאוני חיפה 081024
באנר קריית ביאליק שנה טובה 031024

(חי פה במוזיאון) – עונת התערוכות החדשה של מוזיאון חיפה לאמנות תיפתח ב-1/8/24, ותכלול שש תערוכות יחידה של אמניות שמתגוררות בצפון הארץ או שגדלו ביישובי הצפון. התערוכות נפתחות בזמן שעשרות אלפים של אזרחיות ואזרחים מפונים מזה כ- 9 חודשים מבתיהם ביישובים בצפון הארץ.

היישובים המפונים, וגם אלה שאינם מפונים, מופגזים כל העת מלבנון, שריפות משתוללות בחורשות הגליל ומלחמה מאיימת להתלקח.

סאלי עבד – יו"ר דירקטוריון מוזיאוני חיפה

סאלי עבד – שש תערוכות חדשות של אמניות מצפון הארץ במוזיאון חיפה לאמנות (צילום: חי פה-TV)

יותם יקיר – מנכ"ל מוזיאוני חיפה

יותם יקיר – מנכ"ל מוזיאוני חיפה – שש תערוכות חדשות של אמניות מצפון הארץ במוזיאון חיפה לאמנות

לדברי קובי בן-מאיר, האוצר הראשי של מוזיאון חיפה לאמנות:

קובי בן-מאיר – אוצר – שש תערוכות חדשות של אמניות מצפון הארץ במוזיאון חיפה לאמנות (צילום: חי פה-TV)
בעת של כאב, כעס ואימה, המוזיאון עורך מחווה של אמון ותמיכה בכוחות היצירה, היופי והחיים המְפעמים בצפון הארץ – מעמק יזרעאל, דרך חיפה והקריות ועד קו העימות בגליל העליון ובגליל המערבי. שש תערוכות יחידה לאמניות מחבל ארץ זה פורשׂות יחד מגוון אופני הסתכלות על היות אישה בישראל. כל אמנית מתייחסת בדרכה לאימת המלחמה ובוחנת גבולות גופניים לצד חיכוכים גיאוגרפיים ותרבותיים. ההצלה שהן מציעות עוטה את דמותה של קהילת נשים יוצרת וחומלת.

רחל אניו: דמות קמה לחיים

רחל אניו – שש תערוכות חדשות של אמניות מצפון הארץ במוזיאון חיפה לאמנות (צילום: חי פה-TV)

אוצר: עוז זלוף.

רחל אניו נולדה וגדלה בקרית ים, תערוכתה נוצרה גם היא במסגרת פרויקט "החממה לאמנות מקום" של מוזיאוני חיפה. אניו  גייסה לפרויקט 13 נשים בגילים שונים ממוצא אתיופי, ויחד הן חקרו את תרבותן באמצעות עבודה בטכניקת הקולאז'. על בסיס מאגר דימויים שהכינה אניו מתוך אלבומי משפחתה, יצרו המשתתפות קולאז'ים בהדרכת האמנית. אניו פירקה וחיברה את הקולאז'ים הללו לכלל קולאז'ים חדשים משלה, ועל בסיס ניירות במרקמים שונים היא מפסלת קולאז'ים תלת-ממדיים.

רחל אניו, כלה, 2023-2024.

באמצעות הפירוק וההרכבה של הדימויים, אניו לומדת את זהותה האתיופית ומתוודעת מחדש אל תרבותה. מול האופן שבו הוגדרה הזהות האתיופית מבחוץ על-ידי החברה הישראלית הוותיקה, אניו
יוצרת הגדרה תרבותית עצמית מבפנים ובונה סיפור שהנשים האתיופיות הן גיבורותיו.

הגלריה לכל המשפחה של מוזיאון חיפה לאמנות, מקדישה את הפעילות שלה לטכניקת הקולאז' בהשראת התערוכה. החלל עוצב בשיתוף פעולה בין רחל אניו ואדריכל אריאל ערמוני, ויזמין מבקרים
ליצור קולאז'ים מאותו מאגר דימויים, ולהשתתף בתצוגה מתהווה של עבודותיהם. הגלריה גם תאפשר להכיר אלמנטים חשובים בתרבות החומרית האתיופית, לפי סיפורים של רחל אניו.

התערוכות התאפשרו הודות לנדיבותם של קרן שוסטרמן – ישראל; אן וד"ר ארי רוזנבלט, לוס-אנג'לס; מועצת הפיס לתרבות ואמנות; קרן אאוטסט לאמנות עכשווית; הידידים הבריטים של המוזיאונים לאמנות בישראל; שותפות חיפה בוסטון.

רחל אניו, כלה, 2023-2024.

אלה ליטביץ: לתוהו ולבוהו תשוקתם

אוצר: קובי בן-מאיר.

אלה ליטביץ, אמנית רב תחומית, נולדה בחיפה, ומציגה במוזיאון את תערוכת היחיד הגדולה ביותר שלה עד כה. בתערוכתה יוצגו עבודות חדשות בפיסול, צילום ווידיאו, ובמרכזה עבודת סאונד בשמונה ערוצים שהמוזיאון הזמין את הפקתה. עבודת הסאונד של ליטביץ היא עיבוד אינסטרומנטלי בחצוצרות למהלך "מלחמת בני אור בבני חושך", מלחמת אחרית הימים שתוארה במגילות קומראן.

צלילי העבודה הם הלחן של מלחמת הטוב המוחלט ברע המוחלט, והתפשטותם בחלל מגוללת כוריאוגרפיה של לחימה. עבודתה של ליטביץ מהדהדת את תשוקתם של בני אדם למלחמה וגם את התקווה האנושית שמתוך התוהו ובוהו יבקע האור. בין צלילי המלחמה, עבודות פיסול ממלח, נחושת ומגנזיום שנמצאות בהשתנות מתמדת, והתהוות לדבר-מה אחר. התערוכה של ליטביץ בוחנת תהליכי התפרקות של
חומרים ותרבויות ואפשרויות של טרנספורמציה.

אלה ליטביץ, מתוך אונטולוגיה של הרִיק (צילום: זיו מור)
אלה ליטביץ, מתוך אונטולוגיה של הרִיק (צילום: זיו מור)

הדר סייפן: פטרול

אוצר: קובי בן-מאיר.

הדר סייפן נולדה בקיבוץ דפנה בגליל העליון וכעת היא מתגוררת בקיבוץ גשר הזיו בגליל המערבי. בתערוכתה היא מציגה מקבץ עבודות וידאו ותצלומים, שבכולן היא מתפקדת כחיילת: היא מתצפתת על כלי טיס, פותחת צירים, מפטרלת סביב יישובים מפונים ויורה במצלמתה. הפלישה לישראל באוקטובר 2023 חידדה את תפקידם של אזרחים בהגנה על ביתם – אזרחים שחשו מופקרים על-ידי המדינה, ובחרו למלא בעצמם את הוואקום שהותירו המוסדות הרשמיים.

פטרולים בסטודיו (יראון), 2024 (צילום: הדר סייפן)
פטרולים בסטודיו (יראון), 2024 (צילום: הדר סייפן)

בנוסף לעבודת וידיאו שצילומיה הסתיימו לפני 7 באוקטובר, בתערוכה שתי סדרות צילומים חדשות שנוצרו אחרי פינוי יישובי הגליל ובתמיכת המוזיאון. מאז פינוי יישובי הצפון באוקטובר 2023, ערכה סייפן כמה נסיעות ליליות בכבישים הסמוכים לגבול לבנון וצילמה את סביבתם. כמעט דבר אינו נראה בתצלומיה מלבד חשֵכה, וסימני החיים היחידים ביישובים המבודדים הם תאורת כבישי הביטחון המקיפים אותם. בדימויים שנוצרו – ספק תכשיטים מנצנצים, ספק גדרות חונקות – אין זכר לחיים שהיו אמורים למלא את היישובים; במקומם נותר חלל שחור וחסר.

פטרולים בסטודיו (יראון), 2024 (צילום: הדר סייפן)
פטרולים בסטודיו (יראון), 2024 (צילום: הדר סייפן)

ליהיא טלמור: מהחשכה

אוצרת: שחר דורון.

ליהיא טלמור, אמנית הדפס, מתגוררת בקיבוץ אדמית, ממנו פונתה לעכו בחודשים האחרונים. טלמור, ילידת 1944, בעלת ידע ויכולות יוצאות דופן בטכניקת ההדפס הצילומי, וזאת התערוכה המקיפה המוזיאלית הראשונה שמוקדשת ליצירתה. התערוכה מסכמת את עבודתה של ליהיא טלמור בשני העשורים האחרונים ומציגה יכולות המצאה וחדשנות יוצאות דופן בטכניקות הדפס מוּכּרות. ההדפס מאפשר לטלמור לעקוב אחר מה שנעדר ולהנכיח אותו מחדש, תוך חשיפת התחושות והמשמעויות האחוזות בו.

ליהיא טלמור, קו שבר, 2021-2023 (צילום: טל בדרק)
ליהיא טלמור, קו שבר, 2021-2023 (צילום: טל בדרק)

עבודתה מתחילה לרוב בצילום של מרחב שיש בו עקבות של סכסוך. מן הצילום טלמור מקלפת שכבות, גורעת ומוסיפה אלמנטים, מבתרת ומחברת, עד שהדימוי הסופי מתרחק מהתצלומים שמהם נולד ובורא מקום אחר.

ליהיא טלמור, קו שבר, 2021-2023 (צילום: טל בדרק)
ליהיא טלמור, קו שבר, 2021-2023 (צילום: טל בדרק)

מרב סודאי: בת-אלה

אוצר: קובי בן-מאיר.

מרב סודאי נולדה בנהריה ומתגוררת כיום בקיבוץ גבת. חלל התערוכה הפך למערה שקירותיה מצוירים, כאתר פולחני לאלה קדמונית. היא שואבת השראה מציורי-קיר במקדשים ובמנזרים הינדואיסטיים ובודהיסטיים, תוך החלפת הדמויות כולן בדמותה של אשה אחת, דמותה-שלה.

מרב סודאי, בת-אלה, 2024
מרב סודאי, בת-אלה, 2024

מיצב ציורים זה מורכב מסדרה מרובדת של דיוקנאות עצמיים, שבהם סודאי בוחנת את גופה העירום כאובייקט לציור בעודה מתבוננת עצמה פנימה, כסובייקט. בהנחת צבע מדולל על הבד, היא עורמת זו על גבי זו שכבות שקופות, שמסתירות או מגלות שכבות רפאים תחתונות של עירום נשי. במשחק שבין חשיפה להסתרה, הכרה בכוח פנימי לצד הפגנה של פגיעוּת, סודאי פורשׂת את מגוון התחושות הגופניות והמנטליות הנובעות מהיות בת חוה.

מרב סודאי, בת-אלה, 2024
מרב סודאי, בת-אלה, 2024

לירון חנה אוחיון ועמית גביש: 6+1

אוצר: עוז זלוף.

לירון חנה אוחיון ועמית גביש מתגוררות בחיפה, ותערוכתן נוצרה במסגרת "החממה לאמנות מקום" של מוזיאוני חיפה. האמניות מציגות מיצב וידאו בשישה ערוצים, המראה שש פעולות שנעשו בעזרת קבוצה של שש נשים במרחב הציבורי החיפאי. עיקרן של הפעולות בהתמודדות משותפת עם תשוקות ופחדים אישיים. המרחב העירוני נדמה לפרקים מאיים וקודר, אך המשתתפות נעות בו ללא
מורא.

לירון חנה אוחיון ועמית גביש, מתוך 6+1, 2024, (צילום: יסמין שפט)
לירון חנה אוחיון ועמית גביש, מתוך 6+1, 2024, (צילום: יסמין שפט)

בעִתות של משבר המערער את האמון במוסדות רשמיים, העבודה מעיינת בחשיבותו של כוח הובלה אזרחי ובכוחם של שכנים טובים להושיע אלה את אלה. גביש ואוחיון יוצרות משל על עיר-לילה, שבה
אמניות לוקחות לידיהן את האחריות על הסדר הציבורי ומציעות סדר מטריארכלי משותף ומלא חמלה, שכולו אמונה באדם.

אירוע פתיחה – הכניסה חופשית

  • תאריך: 1/8/24
  • שעה: 19:00
  • נעילת התערוכות: 4.1.25
  • כתובת: מוזיאון חיפה לאמנות, שבתאי לוי 26, חיפה

תמונות מאירוע הפתיחה (צילום: ענת חרמוני)

באנר מוזאוני חיפה 081024

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

נגה כרמי
נגה כרמי
נגה כרמי - מנהלת תאגיד החדשות חי פה - חדשות חיפה והסביבה - הודעה בוואטסאפ: 052-2410689 שליחת מייל למערכת: [email protected]

כתבות נוספות מאותו הכתב

3 תגובות

  1. צריך הרבה אומץ לפתוח תערוכה דווקא ביום שהתקשורת מכינה אותנו להתקפה על ישראל
    בטוח שהרבה חששו לבוא. אבל מוזיאון אמנות צריך להיות מקום אמיץ והציבור אוהב תרבות. לא ישברו את חיפה. נמשיך לעשות ולראות אמנות ולחגוג ולהנות ולפתח דברים ולצמוח
    זה הנצחון האמיתי על האויב.

  2. יש כל כך הרבה אמנים מעולים בחיפה ואתם לא מציגים אותם שנים.באנו מספר פעמים למוזיאון חיפה שרמתו מבישה.

  3. מעניין מה היה קורה אם היו מציגים רק 6 אמנים גברים ומדגישים שזו תערוכה קבוצתית של גברים?
    למה המגדריות?

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן

כל הכתבות בחי פֹה

סמ״ר רון אפשטיין מנשר, נפל בקרב

הודעת דובר צה״ל סמ״ר רון אפשטיין (Ron Epshtein), בן 19, מנשר, לוחם בגדוד צבר, חטיבת גבעתי, נפל בקרב בצפון רצועת עזה. בהמשך נעדכן כאן פרטים על...

רכב עלה באש בין חיפה לטירת כרמל – ללא נפגעים

(חי פה) - היום (21 בנובמבר 2024), סמוך לשעה 18:00, פעלו לוחמי האש מתחנת חיפה, רס”ר ישראל גרטובסקי ורב כבאי דניאל צ’ובוטרו, לכיבוי רכב...

הגזרות הכלכליות החדשות וההשפעה שלהן על החיים של כולנו

(חי פה) - בתקופה שבה מדינת ישראל מתמודדת עם השלכות כלכליות כבדות של מלחמה, הממשלה נוקטת שורת צעדים שמטרתם להתמודד עם הגירעון ההולך ומעמיק....

פסול נהיגה בפעם ה-7 ונתפס נוהג על טרקטורון חשמלי

(חי פה) - פסול נהיגה בפעם השביעית רכב על טרקטורון חשמלי האסור לנסיעה על כביש ונתפס בדאלית אל כרמל ע"י שוטרי תחנת נשר, הוא...

לאחר ההודעה הדרמטית: משפחתו של אסף דגן ז"ל דורשת קבורה צבאית מיידית – "הזמן אוזל"

(חי פה) - ארבעה שבועות לאחר מותו של הנווט אסף דגן ז"ל, הודיע המרכז הרפואי רמב"ם למשפחתו כי אין ברשותו את האמצעים הדרושים לשמירת...