באנר טירת כרמל 240624

פיצוצים נשמעים באזור חיפה • ניסוי מתוכנן ומבוקר של רפאל • רביעי 14/8/24

(חי פה) - רפאל ממשיכה בפעילות התמיכה במאמץ המלחמתי...

תאונת דרכים קטלנית בכניסה הדרומית לחיפה

(חי פה) - גבר נהרג ושלושה אנשים נפצעו בתאונה...

כלב ים בחיפה בפעם השנייה תוך שבוע!

תצפית שנייה של כלב ים בחיפה בתוך שבוע! ארבעה ימים...
באנר גורדון 240624
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר כללית
באנר חברה כלכלית 100724
באנר חזית הים רחב
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר קריית ביאליק ותיקיםרחב 140724
באנר כללית
באנר קריית אתא
פרסום בחי פה - רחב - מונפש

משטחי ענק של צידפת הפרנה פרנה התגלו במפרץ חיפה

(חי פה בים) - רבים הדיבורים על הגירה לישראל...

החטופים ישוחררו רק לאחר עליית השמאל לשלטון • דעה אורי לב

לפעמים המציאות טופחת על פני, ואני רואה את האמת…...

שוק תלפיות בחיפה – יצירה גאונית בשיפוץ אינסופי

בקצה המזרחי של רחוב סירקין, ניצב בניין שוק תלפיות,...

שבר יגור – רגעים אחרונים של פריחה נדירה • צאו לטייל בפסח

שבר יגור, המכונה גם העתק כרמל, הינו פינת טבע...

סדר פסח מרגש נערך במחנה המעפילים • הספינה 'אקסודוס' ◄ צפו

'אקסודוס', סמל לגבורה ולנחישות התרגשות רבה נרשמה ביום שישי האחרון...

אסון המסוק • ממצאי דו"ח הביניים השני אודות תאונת מסוק ה"עטלף" שהתרסק מול חופי חיפה

נמשך התחקיר אודות תאונת מסוק העטלף, אשר התרסק מול חופי חיפה. אנו צילמנו ושידרנו בזמן אמת את האירועים שהתרחשו באותו לילה. בתאונה נהרגו שני קציני צה"ל וקצין נוסף נפצע וחולץ. דובר צה"ל מפרסם את הממצאים שנאספו עד כה.

הדיווח המלא על התאונה – בזמן אמת – צילום מקורי של צוות חי פה


דו"ח הביניים – הודעת דובר צה"ל

ביום רביעי, 9 בפברואר 2022, ח' באדר א' התשפ"ב, הוצגו ממצאי דו״ח הביניים השני של צוות המומחים שהוקם בעקבות תאונת מסוק ״עטלף״, למפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, על-ידי ראש הצוות, אל"ם ט׳. הדו"ח הוצג למשפחות השכולות ולטייסת ״מגיני המערב״ (193).

התאונה התרחשה ב-3 בינואר 2022, ב׳ בשבט תשפ״ב, במהלך טיסת אימונים מעל הים, בחזרה לבסיס חיל האוויר על שם עזר ויצמן ז״ל ברמת דוד. בתאונה נהרגו סא"ל ארז שחייני ז״ל ורס"ן חן פוגל ז״ל. מהתאונה ניצל סרן רון בירמן, קצין הסיור הימי.

תת אלוף אמיר לזר מדווח על מסקנות חקירת אסון התרסקות המסוק


אסון העטלף – אש ועשן בתא הצוות

מממצאי הביניים עולה כי הצוות תפעל אירוע חירום מורכב, במשך כשתי דקות עד לפגיעה במים. האירוע התרחש בשל כשל פנימי במנוע שמאל, שגרם בהמשך להידלקות אש ולחדירת עשן לתא הצוות. התפשטות האש גרמה לפגיעות גם במנוע ימין. כתוצאה מהיפגעות שני המנועים, המסוק הנמיך במהירות ופגע במים בעוצמה. עוצמת הפגיעה במים הותירה את הטייסים מחוסרי הכרה או תפקוד, ולא זוהו פעולות המעידות על ניסיון היחלצותם. ניתן לקבוע כי הטייסים טבעו.

מסוק מסוג עטלף (צילום: אנתוני הרשקו)
מסוק מסוג עטלף (צילום: אנתוני הרשקו)

כשל טכני במנוע שמאל

מבדיקת מנוע המסוק על-ידי היצרן עולה כי הכשל הטכני במנוע שמאל נבע מקורוזיה חמה ברכיב פנימי, שהובילה ליצירת סדק התעייפות בלהב טורבינה במנוע, שהתפתח בטיסה וגרם לבסוף לאש שהתפתחה באופן חריג. יצוין כי המנוע נבדק לאחרונה על-ידי היצרן בשנת 2017, בהתאם לנהלים הקובעים כי נדרש לעשות זאת מדי 1650 שעות מנוע. מאז הביקורת האחרונה שעבר מנוע זה ועד לתאונה, חלפו פחות מ-1400 שעות. בנוסף, לפני כשנה עבר המסוק ביקורת מקיפה בארץ ונמצא תקין. נדגיש שעל פי היצרן, כשל זה הינו הראשון מסוגו בעולם. הסיבה להיווצרות הקורוזיה החמה ברכיב הפנימי במנוע עודנה בבחינה. בדיקה ותיקון הרכיבים הפנימיים במנוע, נעשים רק על-ידי היצרן.

צוות הבדיקה מצא כי הלוחמים תפעלו את האירוע בקור רוח, בעבודת צוות רציפה, באבחנה מהירה ותוך ניסיונות תגובה לשינויים.

תפעול הצוות כלל את האבחון של התקלה, הפעלת מערכות כיבוי האש, ניתוק חלק מהמערכות החשמליות, על מנת למנוע את המשך חדירת העשן לתא הצוות והפעלת מערכות ציפה. עוד נמצא כי הטייסים לא כיבו את המנוע לפני הפעלת מיכלי כיבוי האש ובכך קטנה יעילות מערכות הכיבוי.

הצוות המשיך להטיס את המסוק עד לרגע הפגיעה במים, ובכך תרם להצלתו של סרן רון בירמן. המסוק התהפך שניות בודדות לאחר מכן. הצוות הפעיל את מערכות הציפה, אך מערכות אלו אינן מיועדות להתמודדות עם פגיעה בעוצמה שכזו ועל כן המצוף הימני התפוצץ. מכלול הזנב נשבר, הדלת של קצין הסיור הימי נפתחה והמסוק החל לשקוע.

רס"ן חן פוגל ז"ל  (צילום באדיבות דובר צה"ל)
רס"ן חן פוגל ז"ל (צילום באדיבות דובר צה"ל)
סא"ל ארז שחייני ז"ל (צילום באדיבות דובר צה"ל)
סא"ל ארז שחייני ז"ל (צילום באדיבות דובר צה"ל)

בתוך שמונה דקות מרגע איבוד הקשר עם המסוק, החלו פעולות חילוץ והצלה והוזנקו כוחות מחיל האוויר, חיל הים ומשטרת ישראל. בתנאי תאונה זו, לא ניתן היה להציל את הטייסים. סרן בירמן חולץ בחיים.

מפקד חיל האוויר קיבל את ממצאי הביניים ואת המלצות הצוות להמשך תהליך הבדיקה ובכלל זה חזרה מדורגת של מסוקי העטלף לטיסה והמשך תהליך הבדיקה בנושאים טכניים, אחזקת המסוק, ספרות, הכשרה, הדרכה, שליטה ועוד.

מאמץ כדי להבין לעומק את נסיבות התאונה

מפקד חיל האוויר סיכם ואמר: "מאז התאונה מתבצע מאמץ חוצה יבשות, ללא מגבלת משאבים, עם מגוון יועצים, חברות אזרחיות, טייסי ניסוי והיצרן בצרפת כדי להבין לעומק את נסיבות התאונה. לא מצאנו כשל בתהליך האחזקתי השוטף. מסוק 'עטלף' הוא מסוק שטס שנים רבות, ומנועיו נפוצים בעולם ולא מוכרות בו תאונות בהיקף חריג. כל תאונה הינה ברת מניעה, ואנו מבינים כי סיבת התאונה הייתה תקלה טכנית. נמשיך לחקור ולהשתפר ולעשות ככל שניתן למנוע הישנות אירועים מסוג זה.
"סא״ל ארז שחייני ז״ל, סגן מפקד בסיס רמת דוד, ורס״ן חן פוגל ז״ל, סגן מפקד טייסת 'מגיני המערב', המשיך מפקד חיל האוויר, "שניהם טייסים ומפקדים בכירים בחיל, מקצועיים ומנוסים, אשר ביצעו אימונים ופעילויות מבצעיות רבות וצברו אלפי שעות טיסה, מילאו תפקידי פיקוד ולחימה ותרמו רבות לביטחון מדינת ישראל. הטייסים ביצעו תרגולות חירום ומילוט אשר הכשירו אותם להתמודדות עם אירועי קיצון. הצוות התמודד עם תקלה ורצף אירועים באוויר בזמן קצר, בקור רוח ובעבודת צוות, ופעולותיהם הביאו לפגיעת המסוק במים בצורה שאפשרה את הצלת סרן רון בירמן".

להחזיר את מערך העטלף לכשירות ולטיסה

"לאחר דו״ח הביניים והממצאים שהוצגו למפקד חיל האוויר", אמר מפקד להק אוויר, תא״ל אמיר לזר, ״החליט מפקד חיל האוויר להחזיר את מערך העטלף לכשירות ולטיסה בצורה מדורגת, עם סט של פעולות אחזקה שיבטיחו חזרה בטוחה ונשלטת לטיסה. אני רוצה להגיד למשפחות השכולות שחיל האוויר יעשה הכול כדי להגיע עד לפרט האחרון ולהבנה של מה שקרה, מדוע זה קרה ואיך דברים כאלה לא יקרו שוב. אנחנו מחבקים אותן בשעות הקשות האלה, נמשיך לחבק אותן ולעדכן אותן עם התפתחות החקירה״.

צה״ל משתתף בצער המשפחות וימשיך ללוותן.

תיעוד מאמצי החילוץ של טייסי המסוק

(צילום: דובר צה"ל)

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

נגה כרמי
נגה כרמי
נגה כרמי - מנהלת תאגיד החדשות חי פה - חדשות חיפה והסביבה - הודעה בוואטסאפ: 052-2410689 שליחת מייל למערכת: [email protected]

כתבות קשורות לנושא זה

תגובה 1

הכתבה נעולה לתגובות. ניתן לשתף ברשת באמצעות כפתורי השיתוף

כל הכתבות בחי פֹה

תאונת דרכים בכביש פרויד בחיפה • עומסי תנועה כבדים

(חי פה) תאונת דרכים בעליה מפרויד, רכב התהפך, עומסי תנועה במקום, מצאו דרכים חלופיות. המשטרה בשטח.

הכוח מאחורי המדליה ◄ שני בקנוב האלופה האולימפית של חיפה בריאיון מרגש

(חי פה) - שני בקנוב, מדליסטית אולימפית, רק בת 18 , נערה צנועה חייכנית שעדיין מתקשה לעכל את גודל ההצלחה שלה. בראיון איתה שני...

מיה, אליס וקיריל מחיפה הם ספורטאים צעירים עם שאיפה אחת – הפודיום האולימפי ◄ צפו

אגודת מכבי חיפה כרמל היא אגודת ספורט מהמובילות בישראל באגודה רשומים כ-3500 ספורטאים מהגיל הצעיר עד הבוגר בקבוצותיה ובענפים שונים. הספורטאים הצעירים של חיפה...

"להפתעה ולשבר אין אח ורע בהיסטוריה של ישראל – אבל עברנו את פרעה, נעבור גם את זה" • פרופ' רבקה יהב ○ ראיון

(חי פה) - "עברנו את פרעה, השתקמנו מהשואה, נעבור גם את זה" - כך אומרת פרופ' רבקה יהב, מי שהקימה את בית הספר לפסיכותרפיה...

פיצוצים נשמעים באזור חיפה • ניסוי מתוכנן ומבוקר של רפאל • רביעי 14/8/24

(חי פה) - רפאל ממשיכה בפעילות התמיכה במאמץ המלחמתי • ניסוי מבוקר יתקיים בשעות הצהריים ועלול לייצר רעש • רביעי 14/8/24 מרפאל נמסר לחי פה...