נמאס לכם מהרכב הקיים? יש מבצע על רכב שתמיד רציתם? הסתיימו 3 שנות עסקה? מתי בעצם הכי נכון ומשתלם להחליף את הרכב שברשותכם לאחד אחר? הנה כמה תשובות
מאת: זאב נחמנזון
אני זוכר את המשפט של אבא שלי מלפני 30 שנה, שאמר: "רכב צריך לשרת אותך, לא אתה צריך לשרת אותו". זו הייתה תקופה אחרת, ולא כל אחד יכול היה להרשות לעצמו רכב. מחירים גבוהים, תנאי תשלום מחמירים ומוגבלים הפכו את רכישת הרכב לאתגר, ולפי זה התנהל גם שוק הרכב. מי שלא היה ברשותו סכום כסף מספיק, היה רוכש רכב ישן או מדגם בעייתי, וכך היה מעביר זמן רב במוסכים ומשלם בריבית למכונאים. אבל, כפי שציינו, זו הייתה תקופה אחרת. היום שוק הרכב רווי, תחרותי ונגיש ביותר. חברות הרכב, כולל סוכנויות ויבואנים, מוכוונות לקוח ומציעות מחירים נפלאים, עסקות משתלמות, תנאים שבעבר לא יכולנו לחלום עליהם ואם לא די בכך – טרייד אין לרכב, שהפך ביטוי שגור בכל בית בישראל, מציע אפשרות לשדרג את רכבכם הקיים, ואף להיכנס לרכב חדש מהניילונים אחת לשלוש שנים. זו הצעה מפתה מאד ובמקרים רבים כדאית, אך חשוב להבין מתי וכיצד לעשות זאת בחוכמה.
סיפור אהבה
אז כיום כבר לא קונים את הרכב שמתאפשר, אלא את הרכב שרוצים. דגם מועדף, צבע, איבזורים, אלו אינן מילים גסות והן חלק מהותי משיקול הקנייה. כלומר, אנחנו קונים את מה שאנחנו אוהבים, וברוב המקרים אנחנו נמשיך לאהוב את הרכב שלנו גם כשהוא יהיה בבעלותנו, וללא הגבלת זמן. בהנחה ואנחנו לא חווים תקלות וביקורים תכופים במוסך – הרומן הזה יימשך שנים ארוכות. אם רכשנו רכב מסוכנות או יבואן, והעסקה הוגדרה ל-3 שנים, לא בהכרח נעצור שם. אם הרכב משרת אותנו נאמנה – למה שלא נמשיך אתו עוד מספר שנים? לעומת זאת, אם אנו מעוניינים להתפנק ברכב חדש לחלוטין, כנראה שלא תוכלו להתאפק את 3 השנים הסטנדרטיות לעסקת הרכב, ותתחילו לחפש עוד בטרם הסתיימו. השיקול הרגשי הוא בהחלט שיקול, אך אם אתם מחושבים כלכלית – חכו לפסקה הבאה.
כוח הכסף
בזכות השוק הרחב והתחרותי – אחזקת הרכב היא דבר נוח וקל מאד, אולם, מי שרוצה להתמקד בכדאיות הכלכלית – יצטרך לנהל מעקב אחר נתונים ומשתנים רבים. בתור התחלה, רכב חדש מאבד עד כ-50% משוויו במהלך שלוש השנים הראשונות שלו, כשרוב ירידת הערך מתרחשת בשנה הראשונה. לאחר מכן הירידה מתמתנת משמעותית, כך שלעתים נכון למשוך עם הרכב תקופה נוספת, ומאידך לזכור שהחלפתו בשנה הראשונה ככל הנראה תגרור חוסר כדאיות כלכלית. לכל אלו כדאי להוסיף עונתיות והזדמנויות נקודתיות. בסופי השנה רוב שחקני הרכב המרכזיים יוצאים במבצעים תחרותיים ומכירות "חיסול" בכדי לפנות את מגרשי הרכב לדגמים הבאים. זהו פתח לעסקות משתלמות יותר. טרייד אין, במקרים מסוימים, הופך לכדאי יותר (או פחות) ושווה לעקוב גם אחרי זה. בדרך כלל בעסקת טרייד אין המוכר יציע לכם תמורתו סכום כסף על פי מחירון מוסכם, אך יפחית מערכו בהמשך לנזקים, בלאי מצטבר ודברים נוספים (ועדיין, חשוב לזכור שבעסקת טרייד אין הרבה יותר קל למכור את הרכב מאשר למכרו בעסקה פרטית, ולרוב תקבלו עבורו סכום כסף גבוה יותר). בתקופות המבצעים והתחרויות, תתקלו לא פעם בפרסום המציע 5%-10% מעל המחירון בעסקת טרייד אין, וזו בהחלט הזדמנות שמומלץ לבדוק.
טוב וחדש זה לא אותו דבר
בסופו של דבר, עם כל הקלות והנגישות שברכישת רכב, אנו עדיין מעדיפים רכב שמשרת אותנו ועושה בשבילנו. זה אומר שחסכון בדלק ועלויות תחזוקה נמוכות משחקות תפקיד מהותי ומהוות שיקול מרכזי בבחירת הרכב. אותו הדבר גם לגבי בטיחות, ולמרות שלא מדובר בשיקול כלכלי זה עדיין משהו שרובנו לא יתפשר עליו. דגם אשר מאכזב אותנו, ו"שותה" דלק ישירות מהארנק שלנו, יכול להתגלות כהוצאה שגויה גם אם קנינו אותו במחיר נמוך מאד. מנגד, רכבים אשר שומרים על ערכם ועל יכולותיהם ואמינותם הם רכבים משתלמים לאחזקה. לעתים, משתלם לנו לבצע טרייד אין ולעבור לדגם אחר גם אם הוא לא חדש לחלוטין, וגם אם הוא לא "נוצץ" כמו הרכב שמציעים במחיר מבצע. רכבי יד שניה אמינים הם כלים מצוינים ויעילים להפליא, וחברות הרכב הטובות יודעות גם להציע עבור אלו עסקות טובות ומשתלמות, גם בטרייד אין.
ממש מאיר עיניים!!
משהו בסגנון "יותר טוב להיות צעיר יפה עשיר ובריא, מזקן מכוער עני וחולה"
איך הסתדרני עד כה בלי התובנות המפליאות הללו????!!!