פייסבוק חוגגת גאווה – Celebrate Pride
במהלך חודש יוני 2015, העמידה פייסבוק לרשות המשתמשים , את האפשרות לצבוע את תמונת הפרופיל שלהם בדגל הקהילה הגאה.
פייסבוק ביצעה את המהלך הזה לקראת הדיון בבית המשפט העליון בארה"ב, שהתקיים ביום 26/06/2015, בעניין ההכרה בנישואים חד – מיניים בארה"ב.
כעת מתברר כי מיליוני משתמשים באתר פייסבוק (המספר המדויק אינו ידוע לנו), הפעילו את מסיכת הקהילה הגאה מעל הסמל האישי שלהם.
בין אלה שהשתמשו באפליקצייה זו היו גאים וסטרייטים, המזדהים עם מאבקם של הלהט"בים.
תאוריית הקונספירציה שנפוצה ברשת – ניסוי בבני אדם:
תיאוריית קונספירציה התפשטה במהירות ברחבי הרשת:
האם היה זה "ניסוי בבני אדם", אשר נועד לקבץ את כל תומכי הקהילה הגאה לקבוצה מזוהה אחת?
האם היה זה מהלך מבריק נוסף של פייסבוק, אשר נועד לשייך קהילות משתמשים לקהילה הגאה?
ברשת נפוצו מספר רב של דיונים ושמועות בעניין המיזם של פייסבוק לניטור וזיהוי פלח הקהילה הגאה ותומכיה בקרב משתמשי פייסבוק.
בחלק מהשמועות שנפוצו ברשת אף נרמז כי מדובר ב"ניסוי חברתי מרושע", אשר יזמה פייסבוק כדי לנטר את הקהילה הגאה ברחבי העולם ולהעביר לידיה של פייסבוק מידע חיוני לצרכיה.
פילוח משתמשים ופרסום:
פייסבוק עושה שימוש נרחב בפילוח תחומי עניין של קהילות , על מנת להתאים לקהילות אלה פרסומות ולמקד את המפרסמים לקהלי יעד.
דבר זה אינו חדש והנו מוכר לכל מי שמפרסם באמצעות מערכת המודעות של פייסבוק.
מערכת המודעות של פייסבוק מאפשרת למפרסמים לבחור קהל יעד למודעה פרסומית. כך המודעה מגיעה לשוק ממוקד, על פי הגדרת המפרסם.
למה זה בכלל חשוב ומה ההבדל בין ניסוי יזום לעיבוד נתונים אורגניים?
על מנת לזהות את קהלי היעד, חברת פייסבוק נדרשת לבצע מחקרים, אולם קיים פער ערכי בין מחקר הבוחן תגובת קהל לידיעות אורגניות המתפרסמות ברשת, לבין מחקר המבוסס על ניסוי יזום בתגובת בני האדם לאפליקציה ספציפית, כגון התקנת דגל הגאווה על תמונתם האישית.
מי תכנת את הפילטר "פייסבוק חוגגת גאווה" ?
באתר הבית ששמו Celebrate Pride, מסבירה פייסבוק כי הפילטר תוכנן על ידי שני מתמחים צעירים ששמותיהם: אוסטין פריל וסקוט באקפלדר
לדברי פייסבוק, כלי זה נבנה במקור לשימוש וניסוי פנימי בחברת פייסבוק ולאחר מכן עלה לרשת ככלי מרכזי לקידום ההזדהות עם מאבקם של ההומואים ולהסביות בארה"ב
ומה אומרת פייסבוק?
לא מצאנו התייחסות רשמית של פייסבוק לנושא הספציפי הזה, אך במאמר שפרסם מר מייק שרופפר, סמנכ"ל הטכנולוגיות של פייסבוק, באתר החברה, בתאריך 02/10/2014, מסביר מייק (ציטוט עיקרי הדברים בתרגום לעברית):
"פייסבוק אכן חוקרת מגוון נושאים, החל מתשתיות, דרך חוויית המשתמש ועד לבינה מלאכותית.
אנו עושים זאת על מנת להבין מה כדאי ואיך כדאי לבנות, על מנת לשפר את המערכת שלנו.
אנו מנסים לשפר את פייסבוק כל הזמן, אך מתחייבים לעשות זאת בצורה האחראית ביותר.
בין המחקרים שערכנו, מצאנו , לדוגמה, כי אנשים מגיבים בחיוב וחיבה למידע חיובי מחבריהם.
אם מחקר מסויים עוסק בחקר קבוצה ספציפית, אנו נעבור דרך תהליך הערכה מסודר ונרחב של הנתונים, בטרם נחל בעיבוד הנתונים למחקר.
לאור הביקורת שנשמעה, אנו שוקלים לערוך את מחקרינו בצורה שאינה מבצעת ניסויים (לדוגמה, ניסוי בתגובת הציבור להטמעת דגל הגאווה , י.כ.)
לסיכום אומר מייק, אנו מעוניינים לבצע את מחקרינו בצורה שתעודד את אמון הציבור בהתנהלותנו.
לסיכום:
לפייסבוק יש את היכולת לנטר את קבוצות התוכן, על סמך מגוון פעילויות ותחומי עניין אשר כולנו מבצעים באתר החברה, אך אין בידינו, נכון לרגע זה, ראיה חותכת כי פייסבוק ביצעה את יישום דגל הגאווה כניסוי בבני אדם , רק לצרכי איסוף מידע.
תחליטו אתם
[bs-thumbnail-listing-2 columns="4" title="גאווה בחיפה" tag="107" count="4" pagination-show-label="0" pagination-slides-count="3" slider-animation-speed="750" slider-autoplay="1" slider-speed="3000" bs-show-desktop="1" bs-show-tablet="1" bs-show-phone="1" paginate="slider"]