אל תלמדו את החיפאים על אסטרטגיות יציאה! אנחנו עוסקים בכך יומם ולילה כבר עשרות שנים ובמגוון תחומים. כתוצאה מכך, רבים מהתהליכים ומהתוכניות הגדלות של העיר חיפה קשורים באסטרטגיות יציאה כאלו ואחרת. הדוגמה המובהקת לכך היא שלאורך עשרות שנים עסוק חלק גדול מהדור הצעיר בעיר בתכנון אסטרטגיית היציאה שלו מכאן כבר בכיתה י"א.
פרט להרבה חברה צעירים, יש עוד כמה שכבות באוכלוסייה החיפאית המרבות לעסוק באסטרטגיות יציאה. לאחרונה אלו דווקא חיפאים בני הגיל השלישי העושים EXIT אל הנכדים שלהם, שרבים מהם כבר גרים בכל מקום פרט לחיפה. הם מצטרפים אל אוכלוסייה נודדת ותיקה אחרת שהיא האוכלוסייה החזקה כלכלית של העיר. גם האוכלוסייה הזו מרבה לנדוד דרומה ומזרחה וממעטת מאוד לחזור צפונה.
אסטרטגיות יציאה שכל צד חושב עליהן דבר אחר
יש בעיר שלנו גם כמה כאלו שאנו כופים עליהם אסטרטגיית יציאה. אבל נראה שלמרות המוטיבציה שלנו הם בכלל לא בעניין. דוגמה מובהקת לכך היא התעשייה הפטרוכימית במפרץ. אני סבור שהתעשיות האלה נמצאות דווקא במגמת העמקה של שורשיהן בקרקע המפרץ המטונפת. אבל במקביל לכך, יש לרבים תחושה הפוכה לחלוטין כאילו התעשיות הללו כבר עם רגל וחצי בחוץ.
אסטרטגיית היציאה שלנו עבור התעשיות הללו כל כך מפורטת עד שאנו כבר יודעים כמה יעלה להוציא אותן מכאן ולאן הן צריכות לעבור. אבל הן עדיין לא מבינות את הרמז. במקום לארוז הן ממשיכות לעבוד ולזהם כרגיל כשברקע צובר חזון מפרץ החדשנות של הנהגת העיר אבק ופיח.
אסטרטגיית יציאה לא ברורה:
מסרים סותרים בממשלת ישראל – מצד אחד,אישור הרחבת בתי הזיקוק ומצד שני, ניסיון לקדם את תכנית מפרץ החדשנות, שהיא בעצם תכנית לסילוק התעשייה המזהמת.
אסטרטגית יציאה בחיפה שכנראה לא תצליח בעתיד הנראה לעין
יש גם אסטרטגיית יציאה אחת בחיפה שבוודאות כשלה כישלון חרוץ (לפחות לעת עתה). אסטרטגיה זו קשורה ליציאת הרכבת מקו החוף ולהוצאת שימושי הנמל מאזור הנמל המערבי. זאת כמובן על מנת לפנות מקום למימוש חזון חזית הים של חיפה.
כמה דיברו וכמה שמחו על כך שעוד שניה מתפנה הנמל המערבי. ראש העיר של חיפה אף הובילה מאבק בנושא למען הסרת חיץ הרכבת. אבל נראה שהיא כבר התעייפה מזה ובמקום להיאבק היא נחה על כיסא ראש העיר. אבל בדיון שהתקיים ב-19/9/19 הכריז מר נחשון צוק על כך שפינוי חיץ הרכבת לא יקרה, כנראה, לפני 2040. כך באחת התהפכה לה אסטרטגיית היציאה של נמל חיפה ממתחם הבריכה המערבית לאסטרטגיית יציאה של העיר מהחזון להפוך לברצלונה.
אסטרטגיית יציאה בסגנון דון קישוט
כבר בתחילת הקדנציה סימנה ראש העיר את מסלול ההתנתקות של חיפה ממדינת ישראל. זה התחיל ממש עם כניסתה לתפקיד עת ציינה ש"חיפה היא לא ישראל וישראל היא לא חיפה". כשנה לאחר מכן, היא כבר סיפרה בראיון לאלי לוי ש"אני מתה להכריז על מדינת הצפון ואולי נעשה את זה יום אחד"…
אז לאור אסטרטגיית היציאה המוזרה הזו, אולי כדאי להסתובב חזרה אל ירושלים ולגלות שחיפה אולי צריכה פחות ניתוק ויותר חיבור. הרי מסילת הרכבת המזרחית, מסילת זבולון, תעקוף את חיפה ממזרח וכביש שש כבר מהווה תחליף משובח לכביש 4 הוותיק. הרכבל לטכניון ולאוניברסיטה מייתר את הכניסה של הסטודנטים אל העיר בכלל, והמטרונית מוודאת שיהיה קל יותר להגיע לחיפה מבחוץ מאשר להתפתל בתוכה. אז אולי כדאי להחליף את אסטרטגיית היציאה הדון-קישוטית באסטרטגיית התחברות אמיצה קצת יותר?
מאסטרטגיית יציאה לאסטרטגיית יצירה
צריך להפסיק לדבר על חיפה בהקשרים של אסטרטגיות יציאה. בואו נתחיל לדבר על אסטרטגיית יצירה!
אחרי המשבר הזה, הרי לא ישתנה שום דבר מהותי בכיוונים הכלליים בהם מתנהלת העיר. הסיבה לכך היא שביציאה מהמשבר הזה אנו כבר נהיה קרובים יותר לאמצע הקדנציה, של עיריית חיפה תחת הנהגתה של ד"ר עינת קליש-רותם, מאשר לתחילתה – ומה נשתנה?
אז במקום לחשוב על עוד פטנט למיתוג מחדש של החניה בחיפה, אולי אפשר להתחיל לעסוק בשינוי הרבה יותר עמוק ומהותי עבור העיר. התחושה היא שהשינוי הזה כבר היה בהישג יד, הרבה פעמים. אבל איך שהוא, ברגע האחרון הוא חומק.
את כל העיסוק המיותר ברכבלים וכבישים עוקפי חיפה ומנהרות הכרמל עם אגרה הזויה אפילו בלי הנחה לתושבי חיפה שסבלו מההקמה עשה החבר 'ל יהב ולא קליש. אסטרטגיית עקיפת חיפה.. הנה יצא דוח מבקר המדינה השבוע עוד פרויקט ב2017 שהוכרז עליו "חיפה עיר מוגנת סייבר" נעלם כלא היה. תזכיר לנו מי היה ראש העיר עד סוף 2018 שלא ביצע מהפרויקט כלום?? טבל כותרות בתקשורת תמיד היו. ראש העיר הנפלא שלך כשל בכל תחום אבל מצאת להאשים בכך את מחליפתו שירשה שךע של עשייה על הנייר, בפינים ופרויקטים שלא מומשו.. זה מצחיק מגוחך וטפשי בו זמנית.. לפתע התגלו כל החלטורות מניהול נמל המפרץ ללא שיוך הארנונה לחחפה, ועד העיזים בתקציב העיר. על כל המחדלים מרוח בגדול באותיות קידוש לבנה השם יונה יהב.
תל אביב זו עיר ללא הפסקה חיפה זו הפסקה בלי עיר
הבעת עמדה מנוסחת היטב ומנומקת. אגב, מישהו שמע משהו מראשת העיר או שהיא עדיין מרקדת עם סי היימן לצלילי השיר "לא עובדת בשביל אף אחד" ?
כמה מירמור וחזרתיות יש במנטרות החבוטות שהובאו כאן…
מרוב עיסוק במלחמות אגו קטנוניות, לא שמת לב לכך שמתחולל בחיפה שינוי לטובה בכמה תחומים, שהרחקת המפעלים המזהמים היא רק אחת מהם.
כל אדם סביר שמסוגל להפעיל איזשהו שיקול-דעת עצמאי, יווכח בעצמו שראש העיר, עינת קליש-רותם, היא בדיוק המנהיגה שרבים מאיתנו חיכו לה הרבה שנים.
אני מציעה, אסטרטגיית יציאה של הראש מתחת לאדמה, כדי שכל משנני הסיסמאות החבוטות יוכלו להתבונן ולהתרשם בעצמם.
מתוחכם!
אין כל אסטרטגיה וחזון לעתיד העיר שאינה ביתי, ורק לדווח מה שמרגיש כל אזרח ותיק בישראל: חיפה היא ההחמצה הגדולה ביותר בעיור הישראלי. הרי הנוף שלה מדהים, האוכלוסיה מבוססת ומשכילה, העורף התעשייתי חסון (אם כי מזהם) ויש אפילו חופי רחצה לצד הנמל הפעיל. אז מה חסר? כנראה שהאתגר של תחרות על הנהגת העיר לא מספקת כדי להעלות תפיסות מהפכניות יותר מחזרה על נוסחאות משומשות. חבל.
כמה יפה ונכון ואמיתי אתה מתאר את מצב עירנו. לא מאמינה שכבר קרוב לחצי קדנציה ואין שום חותם חיובי, אותו יכולה לזקוף לזכותה של מי שנקראת ראשת עיר.
לא יאומן שלפני כ-3 חודשים לפחות גם כתבתי אליה מכתב בעניין בתים הצומחים מול אפינו והיא כאדריכלית ערים, אפילו לא ענתה לי במילה. אוי לעיר ואוי לנו תושביה.
מקווה מאוד שבבחירות הבאות אסטרטגיית היציאה תהיה בידי התושבים-להוציאה לביתה. שום עשייה. שום איכפתיות. שום כלום. כמה עצוב וכמה חבל. מרגישה שאנחנו עיר- בלי תפקוד ובלי הנהגה. ??????
לפעמים אני נדהם לראות ובמקרה הזה גם לקרוא ,כמה טיפשות וחוסר רגישות יכולות להיות לאדם אחד שמתיימר להיות "בעל דיעה" . אם כל כך לא טוב לך בחיפה ,הנכון יהיה שתמתין לסיום הגבלות התנועה ,ותעבור לעיר / כפר/ יישוב ,ששם בטוח תמצא את מקומך ,ואולי שם לא תתייסר כל כך.
בהצלחה
מי שמדבר על טיפשות ,חוץ להכפיש את ראש העירייה במשך הקודם במשך כמעט שנה, להפסיד שלושה מיליארד תוך שעתיים עקב החלטות משוגעות להתעקש על נתיב תעופה אחד שלא יביא מזור ,להעזר בשני יועצים שאחד מנהל בית ספר לשיט ואחד מנהל קיוקסים ,לתת לחרדים בלי השכלה כלשהי לנהל ועדות מקצועיות ,
תראה לי דבר אחד שהשתנה לטובה בעיר
זו תגובה? סתם תוקפנות
נכון מאד. חיפה זקוקה לחזון חדש, מציאותי ושונה ממה שאנחנו רואים בשנים האחרונות. לקליש וממלא מקומה מסתבר שאין שום חזון ואם יש להם כמה סיסמאות פה ושם שנשמעות בטעות כאילו הן חלק מאיזה חזון, מתברר מיד שהן מנותקות מהמציאות (ראה לדוגמא שדה תעופה בינלאומי בחיפה), או שקריות (ראה לדוגמא מניעת הקמת נמל יצוא הדלקים שקליש אישרה בסוף להקימו, למרות שבקמפיין הבחירות שלה יצאה נגדו בשצף קצף).
ד"ר יריב שגיא כתבת יפה.מעולה.מרשים.עלה והצלח.שבת שלום ומבורך.