"לפרק את המילה"
הצגה מקורית של אנסמבל שחקני תיאטרון חי-פה עוסקת במילה ובפרשנותה
הצגות תיאטרון מבוססות בדרך כלל על סיפור ריאלסטי או פנטסתי.
תיאטרון חי-פה, הפועל בחיפה כבר 23 שנים, מעודד בשנים האחרונות פרינג' מקומי כלומר יצירה מקורית בעלת שפה תיאטרונית יוצאת דופן ושימוש מגוון בחלל ההצגה. "לפרק את המילה " זו אחת משתי הצגות מקוריות אשר מעלה תיאטרון חי-פה בקיץ זה. ההשראה להצגה הכתובה כקברט סאטירי, המשתף את הקהל הינה טור בשם "המילה" הנכתב מידי שבוע ע"י עידן אלון ומתפרסם בפתח המוסף השבועי של "הארץ". כותב הטור "מפרק" את המהות העומדת מאחורי מיני מילים או ביטויים השגורים בשפתנו ובשגרת חיינו.
תיאטרון שההשראה שלו היא עיתונות?
רוני קינן, מנהלת תיאטרון חי-פה ובמאית המחזה: "אני אף פעם לא מדלגת על הטור המיוחד הזה. אלון מזמין אותנו לעצור את "מכבסת המילים" העובדת על אוטוטמט . הי ,הוא אומר,אפילו צועק. לחשוב רגע .. מה בדיוק רציתם להגיד? מה זה אומר עליכם, על מי שאתם? ..
מילים וביטויים כמו: "וואלה אחי", "מוכר למשטרה", "בחוויה שלי" או "בני אתה מפוטר" וכמובן ה"סלפי" ו"הלייק" המאשרים את קיומנו, מפורשים לעומק בקונטקסט הרחב של החיים בארץ ובהקשר לעולם . הביטויים האלה מייצגים אופן חשיבה, התנהלות, צביעות ומיני מחלות חברתיות אשר הפכו לתודעה חדשה, בחלקה ניו איג'ית, אך קלוקלת".
למילה יש כח כזה עצום?
קינן: "בודאי. מצאתי את עצמי תולשת את הדף ושומרת את ההארה שנותן אלון לגבי כל מילה, המתוארת לעיתים בסיטואציות אנושיות מפורטות וקומיות, המצביעות על מין תודעה חדשה הזוכה כמובן להתפשטות מהירה בזכות העידן הדיגיטאלי,הרשתות החברתיות ,אינטרט ועל כל אלה נוסף האייפון "חברו הטוב של האדם". כולנו הופכים מתוקשרים או-ליין, מסביב לשעון, לצורך או שלא לצורך, עד כי רגע של שקט בדואר או בבית חולים הופך להיות עגום ומאיים".
איך עושים הצגה מטור בעיתון?
קינן: "כמי שמעודדת פרינג' מקומי ויצירה מקורית, החלטתי להביא את הכתבות למשתתפי הסדנה, ולראות לאן הדברים יובילו. חלק מן הכתבות ובעיקר הפוליטיות ביניהן הובילו לויכוחים לא מעטים, חלק עוררו הזדהות ובאופן כללי עלה הרצון לחקור את החומר. פניתי לעידן אלון כותב הטור ובאדיבותו ובאדיבות עיתון "הארץ" ,קיבלנו אוקי ויצאנו לדרך. כתבנו מספר רב של סיטואציות אנושיות לגבי כל מילה שכזו. בחלק מן המקרים נשענו על הכתבה המקורית. במקרים אחרים הכתבות נתנו השראה וכיוון. יצרנו דמויות ומצבים חלקם קומיים חלקם טרגיים. הוספנו גם שירים וכך נוצר מין קברט סאטירי שכזה. למרות שהסיטואציות האנושיות מוכרות לכולנו, בזכות ההקצנה בדיאלוג, בזכות הדימוי הבימתי הויזואלי או התנועתי, לאט לאט נרקם עולם חברתי תזזיתי, חסר שקט, רדוף תשומת לב, משווע להכרה ,לביטחון לשייכות גם אם זה רק למראית עין".
ואכן,ההצגה מצליחה להמחיז את המילה בסיטואציה דרמטית מרתקת. למשל: "ואלה אחי" עוסק בחשמלאי שלא מסיים את עבודתו כהלכה ומנסה בכל דרך "להפוך" את הלקוח לאח קרוב שיוותר על הדרישה לשרות איכותי. ב"קטע טוב בקטע רע" – מדריכת טיולים מספרת למנהלת משאבי אנוש על טיול סנפלינג וזו אינה מצליחה להבין מתי היה טוב ומתי היה רע. "שיר הסלפי" עוסק בבחורה אשר הלייקים לסלפי הם האישור לחויותיה , להיותה בעלת ערך . "העבודה כמשפחה" ביטוי בעקבותיו נכתב קטע פרודי בו הבנים המפוטרים עורכים טקס פרדה חגיגי פטריוטי.
האנסמבל של תיאטרון חי-פה מורכב משחקנים תושבי העיר, אשר חווית התיאטרון מהווה עבורם עיסוק מרכזי הדורש התמסרות. בצד שיפור מיומנויות המשחק לאורך השנה, הם מעלים פרויקטים יצירתיים . בקבוצה שותפים מהנדסים מ"אינטל", מנהלת משאבי אנוש, מורה למתמטיקה, גנן, סטודנטית לצילום, איש מחשבים, פנסיונריות ועוד. ההצגה תעלה בסטודיו חי-פה במרכז הקהילתי בת גלים בתאריכים:26.6 ועד 30.6 בכל ערב.