באנר כללית 050924
באנר מוזאוני חיפה 081024
באנר מנו 131224
באנר גורדון 240624
באנר חזית הים רחב
באנר טירת כרמל
באנר כללית 050924
באנר החברה הכלכלית 171124
באנר קריית ביאליק שנה טובה 031024
באנר מוזאוני חיפה 081024
באנר כללית 050924
פרסום בחי פה - רחב - מונפש
באנר קריית אתא 011024

פרח השבוע • סיתוונית היורה

הקדמה הכרמל מציג לנו פרחים בכל עונות השנה. בטור זה...

בני הזוג קעקעו על גופם את מפת ארץ ישראל • סמל לאהבת הארץ ולצדקת הדרך

בתקופה המורכבת שעוברת משפחת רז, מקרית ביאליק, בחרו בני...

"מיהו פלשתינאי?" • פרק 8 • הבעיה עם הפלשתינים

הקדמה בפרק הקודם ראינו כיצד התרחשה התבוסה הכל-ערבית. ראינו שהיא...

בית קלר • ארכיון הטמפלרים בחיפה

בהתקפת הטילים של חיזבאללה על חיפה מיום שבת 16/11/24, נפגע...

תאטרון הסטודיו מציג: “הנפש הטובה מסצ’ואן”– מאת ברטולד ברכט • וידאו מערב הבכורה

[hide_post_ads]
צפו בווידאו מערב הבכורה “הנפש הטובה מסצ’ואן”

(צילום ועריכה: ירון כרמי – חי פֹּה – חדשות חיפה)

 


"הנפש הטובה מסצ'ואן" עוקב אחרי זונה צעירה במאבקה לשרוד ולנהל חיים טובים. לאחר שמבקרים אותה שלושה אלים היא מוצאת את עצמה מנוצלת ע"י תושבי העיר העניים. היא נאלצת להמציא אלטר אגו בדמות של בן דוד דמיוני קר וקפדן כדי להגן על עצמה. העלילה מתפתחת ומשליכה על הצופה את האחריות למציאת פתרון לבעיה המועלית.

ההצגה "הנפש הטובה מסצ'ואן" בתאטרון הסטודיו (צילום: ירון כרמי)
ההצגה "הנפש הטובה מסצ'ואן" בתאטרון הסטודיו (צילום: ירון כרמי)

המחזה "הנפש הטובה מסצ'ואן" העולה על במת הסטודיו נכתב על ידי המחזאי והמשורר הגרמני בֶּרְטוֹלְד בְּרֶכְט (1898-1956) שהוציא תחת ידיו עשרות מחזות ומאות שירים, מספר יצירות פרוזה ותסריטי קולנוע ועשרות כתבים תאורטיים. ילדותו ונעוריו בגרמניה שלאחר מלחמת העולם הראשונה, אשר התאפיינה באבטלה רבה, ניסיונות ההפיכה האלימים ואינפלצית המטבע הגרמני, השפיעו רבות על נטיותיו הפוליטיות ועל דרכו כאמן לעתיד. עם חבורת הצעירים שסביבו כונן ברכט מערכת עבודה כקולקטיב, שבו רעיונות מושלכים מכל עבר עד לגיבוש המחזה השלם. משנת 1927 נאמנות לרעיונות מרקסיסטיים ולסוציאליזם היו מאפיין בולט במחזותיו. המחזות הנודעים והבולטים ביותר שלו הם “חיי גלילאו”, “אימא קורא'ז”, “מעגל הגיר הקווקזי”, “אדם הוא אדם”, ו”הנפש הטובה מסצ'ואן”. ברכט היה מהבולטים שבמתנגדי המשטר הנאצי.

 

מנהל התאטרון - יונתן שוורץ
מנהל התאטרון – יונתן שוורץ

המנהל האמנותי יונתן שוורץ שחקן ובמאי, בוגר ניסן נתיב ת"א, שיחק בקאמרי, בית לסין, תיאטרון חיפה, תמונע, הסימטה ועוד. השתתף בפרוייקטים מיוחדים, פסטיבל ישראל, פסטיבל עכו, מייסד "הסטודיו"’ בית יוצר לתיאטרון מקורי ובית ספר למשחק המציע אלטרנטיבה ליצירה חיפאית בתחום התיאטרון ופועל כתיאטרון פרינג' לצעירים וצעירים ברוחם. "הסטודיו" מזמין אתכם ללמוד את אמנויות המשחק, לחוות ולפתח עולם קסום של חושים ורגשות ולעמוד במרכז הבמה. מציע סדנאות משחק למתחילים ומתקדמים, ילדים, צעירים ובוגרים במגוון תחומים: משחק תיאטרון, קולנוע וטלוויזיה. הסדנאות חושפות את התלמידים למגוון תכנים בנושאים שונים. בשנת 2017 נפתח בתיאטרון הסטודיו, לראשונה בחיפה, בית ספר מקצועי תלת-שנתי למשחק.

 

הבמאית - נטע ישצ'ין
הבמאית – נטע ישצ'ין

הבמאית נטע ישצ'ין תושבת חוזרת מאוסטרליה, בוגרת החוג למשחק אוניברסיטת תל אביב 1993 ומגמת בימוי בNational Institute of Dramatic Arts Sydney 2009.
השתתפה וביימה הצגות רבות בארץ ובחו”ל, שיחקה ב"ויאמר וילך" המיתולוגי. לאחרונה ביימה את הצגת הסיום של הסטודיו של ניסן נתיב "עיר אלקטרונית" וזכתה בפרס קיפוד הזהב על העיבוד ל"באתי רק לטלפן" ע”פ גבריאל גארסיה מרקז.

השחקנים מודים לבמאית נטע ישצ'ין – ההצגה "הנפש הטובה מסצ'ואן" בתאטרון הסטודיו (צילום: ירון כרמי)

קבוצת ההפקה של תיאטרון הסטודיו המונה 14 שחקנים, מעלה את המחזה תחת שרביטה של הבמאית נטע ישצ’ין. השחקנים עבדו בשיטה ייחודית של אנליזה אקטיבית – שיטה המפגישה את השחקן עם הדמויות האחרות תוך כדי יצירת דמותו הוא. העבודה בהצגה זו נעשתה בשיטתו המאוחרת של סטניסלבסקי, הנחשפת בשנים האחרונות לעולם בשם: "אנליזה אקטיבית או המתודה של הפעולה הפיזית" בדיוק כפי שעולמנו הפנימי בנוי משלוש שכבות, הלא מודע, התת מודע והמודע, גם בעבודה לא קונבנציונאלית זו התהליך מתחיל מחקירה של הטקסט, תחילה ללא מילים. השחקנים קוראים סצנה ונותנים לה ביטוי ראשוני אימפולסיבי ואינסטיקנטיבי. אחר כך השחקן מדבר את הטקסטים במילים שלו, כדי להבין ברמת התת מודע או הסאב טקסט את כוונות הדמות ורק בסוף התהליך השחקן לומד את הטקסט. התהליך נועד לבנות את הדמות בשכבות, כדי להמשיך ולהצמיח לדמות מקום מלא ואפקטיבי יותר לביטוי.

הבמאי הוא המכוון והמסליל, על מנת לאפשר לשחקן לעלות על דרך המלך הפרטית שלו ולתפקד כאומן יוצר ולא רק כאומן מבצע. סטניסלבסקי רצה שגם השחקנים וגם הבמאי ילמדו יחד את היצירה. העבודה מושפעת מאד מרעיונותיו של פיטר ברוק על "החלל הריק". חלק רב מהתהליך אינטואיטיבי ומאפשר ללהקת השחקנים לקחת בעלות על היצירה וליצור מתוכה ובה שפה אישית וקולקטיבית ייחודית ומקורית.
עורך המחזה – שי בר תפאורה, גרפיקה, אביזרים ותלבושות – שגו תפאורה – אילן הרשקו עיצוב תאורה ומנהל טכני – אייל הוטנר תאורה וסאונד – לילך שמחון מנהלת הסדנאות – גליה לבאור

 


הנפש הטובה מסצ'ואן – ברטולד ברכט – ברכות השחקנים (2/2/2019)

לפעמים החגיגה נגמרת ומתחילים מבראשית עם שיר חדש בלב.
אי אפשר שלא לסיים ערב כזה בלי תודות:

התודה הראשונה ליונתן שוורץ, המנהל האומנותי ומייסד תיאטרון הסטודיו, שמאמין בנו ונותן לנו במה. בקפידה הוא בוחר את הבמאים הטובים ביותר בתחום ואת המחזות המאתגרים והקסומים. כל במאי מוציא מאתנו את המיטב, מחדד, ומלטש את האומן שבנו. לאט לאט אנו הופכים יותר מקצועיים ויותר מדויקים. בטרקלין הסטודיו אנו מארחים אתכם והכול הופך לקסם.תודה לגלית יד ימינו של יונתן המנהלת את סדנאות הסטודיו ודואגת לרווחה של כולנו.
תודה מיוחדת לאמא של הסטודיו – שגו המוכשרת – שדואגת לנו לתפאורות, תלבושות, ואביזרים, ותמיד מוכנה לסייע לנו בכל תחום גם בשעות שבהן היא אמורה להיות כבר בבית. תודה לך מקסימה ואהובה.

תודה מיוחדת ממני לחברי לקבוצה שפועלים כמו קבוצת יזמות. החל מעריכת הטקסט על ידי שי המוכשר, ארגון התורנויות על ידי לריסה, עזרה בבניית התפאורה על ידי אילן בעל ידי הזהב, ריכוז התכנייה על ידי ליילה, ועוד. תודה לכל החברים שהביאו אוכל גורמה במהלך הימים הארוכים של החזרות ולעוזרת הבמאית הרצינית שלנו – עילית. חלקנו פתח את ביתו לחזרות ובכלל רוח הקבוצה לקחה אותנו לגבהים חדשים (אנחנו לא עשן שמתנדף כמילות אחד השירים במחזה). אני אוהבת את כולכם – תודה שאתם חברי לקבוצה.

תודה ללילך על התאורה והסאונד ולאייל המנהל הטכני על עיצוב התאורה. ברוכים הבאים לתיאטרון הסטודיו ואני מאחלת לכם הצלחה רבה בהמשך העשייה.
ואחרונה חביבה שמגיע לה את כל המחמאות היא הבמאית היקרה שלנו נטע. היא מביימת הצגות רבות בארץ ובחו"ל ולאחרונה זכתה בפרס "קיפוד הזהב" להצגה שלה "באתי רק לטלפן" המועלית בתיאטראות הקאמרי והסמטה. הצלחת להוציא מאתנו את כל קשת הרגשות שטמונות בנו. אנחנו קבוצה מאוד גדולה, ולא תמיד ממושמעת, ובכל זאת YOU DID IT. ההכוונה שלך הייתה מדויקת ודרכך היצירה קרמה עור וגידים. Bravo בשם כולנו ואנו מקווים שנפגש בהפקות בעתיד.
ולכם הקהל – תודה שבאתם והייתם לנו לקיר רביעי כל כך משמעותי.

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

נגה כרמי
נגה כרמי
נגה כרמי - מנהלת תאגיד החדשות חי פה - חדשות חיפה והסביבה - הודעה בוואטסאפ: 052-2410689 שליחת מייל למערכת: [email protected]

כתבות קשורות לנושא זה

כל הכתבות בחי פֹה

דיווח זירות – 22/11/24 – עכשיו כטב״ם, מטחי טילים – חיפה והקריות

(חי פה) - עדכונים ליום ו׳, 22/11/24 - זירות מטחי טילים באזור חיפה. הכתבה מתעדכנת במהלך היום על פי הדיווחים מכוחות ההצלה ומאזרחים. ראיתם...

תינוק נכווה ממים רותחים – מצבו בינוני

ממד"א נמסר לחי פה: בשעה 18:46 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב כרמל, על תינוק שנכווה ממים רותחים בהית בקרית ים. חובשים ופראמדיקים...

אישה בת 74 התמוטטה בקניון בחיפה – הדופק חזר לאחר פעולות החייאה

(חי פה) - הבוקר (שישי 22/11/24) הוזעקו כונני ארגון הצלה למרכז קניות בדרך שמחה גולן בחיפה, בעקבות דיווח על אישה בת 74 שהתמוטטה במקום....

רכב התהפך בחיפה: אם וילדה נפגעו

תאונה ברחוב הגליל בחיפה: רכב התהפך על צדו, אם וילדה נפגעו באורח קל (חי פה) - לפני זמן קצר (יום שישי 22/11/24) התרחש אירוע דרמטי...

פרח השבוע • סיתוונית היורה

הקדמה הכרמל מציג לנו פרחים בכל עונות השנה. בטור זה נציג כל פעם פרח אחד מפרחי הכרמל, במקביל להופעתו בשטח, ואתם תוזמנו לבקר אותו באחד...