אני לא מבקש מתלמידים לשמור על ניקיון, אני מלמד אותם לטפח את הסביבה ולהטביע בה את חותמם.
כך הם שומרים על שלהם ובעקיפין גם על ניקיון.
לפניכם סיפור:
תלמידי כיתה א-ב התפנו מהלימודים הרגילים ע"מ להתמודד עם בעיה קטנה ברשות הרבים.
זה יכול להיות טיח מתקלף או בור במדרכה.
זה יכול להיות פינת מלוכלכת או מנעול שבור. כך או אחרת – כאן ועכשיו לומדים לקחת אחריות, מתרגלים יציאה מהאדישות ולא משאירים בעיה שאינה מטופלת שנים רבות.
כולנו מכירים את העניין.
בכיתה יש חורים בקיר שנוצרו לאחר שהמורה הסיר בורג ודיבל. בכיתה אחרת יש חלון שבור, או גרפיטי על הקיר. התלמידים לומדים שם ובמילים אחרות לומדים לחיות עם זה, לומדים לחיות בסביבה מוזנחת.
כאן נכנסת לתמונה תכנית 'פרחים וערכים' של סיירת ניקיון שמבקשת להרגיל את התלמידים לעירנות לנעשה בסביבתם ובהדרגה לקחת אחריות סביבתית.
כל זה ישרת אותנו בהמשך כשנטמיע הרגלי שמירת הניקיון.
המטרה – להכיר דרך נעימה ויעילה לפתרון בעיה ברשות הרבים.
האמצעי – דגלים ירוקים ואדומים.
השיטה סימון בכיתה ובחצר בית ספר, שליחת מכתב למנהל ויוזמה לפתרון הבעיה.
אופן ההכנה:
מגדירים לכיתה את הפעילות בקצרה ומבלי להכביר במילים: צאו לדרככם עם דגלים ירוקים שמבטאים נעים, נקי ומסודר. אפילו מורה שאתם רוצים לפרגן לו יכול לקבל דגל ירוק.
מצד שני, סרט אדום יבטא הרגשה שלכם או זיכרון לא נעים, לא נקי, לא בטיחותי וכן הלאה.
בשלב הזה מחלקים לכל תלמיד דגלים ומשלחים אותם למשימה.
כשיצאתי עם תלמידי כיתה א ידעתי שזה הולך להיות שיעור מעניין, הם שמו לב מיד שהכיתה מלוכלכת, לאחר שיצאנו החוצה מרבית הילדים סימנו באדום אדניות מיושנות ובהם קוצים שממש משוועות לחידוש.
האדנית השוממת סומנה בדגלים אדומים
מעבירים את המכתב למנהל
מטביעים חותם על הסביבה
היום הסתיים.
האדניות הצבעוניות מקשטות את החצר ומאירות פנים לבאי בית הספר. על כך נאמר 'סביבה נאה מרחיבה דעתו של אדם'.
סביבה נאה מרחיבה דעתו של אדם
התלמידים חזרו מזמן אל בתיהם ואתם התקווה כי למדו שהשמירה על רשות הרבים תלויה במידה רבה גם ביוזמתם.
חשוב מכך – הם עצמם לקחו חלק בעיצוב הסביבה, הטביעו עליה חותם.
ורק בשל כך הם יבחרו גם לשמור סביבה. לשמור על ניקיונה.
הכותב:
תומר אשל
יזם ומנהל 'סיירת ניקיון – מתחילים בחינוך'