פנינו למספר סיעות במועצת העיר להעלות את הבעיות של התחבורה הציבורית הנכנסת ויוצאת דרך הדר. העבודות שם נמשכות כבר 6 שנים ואין שום סימנים באופק שזה מסתיים או שתהייה הקלה כשזה יסתיים. נהגי אגד הסבירו לנו לאגד שום שליטה בנעשה. חברי מועצה טוענים שאין להם שום שליטה בנעשה. משרד התחבורה טוען שזה תלוי באגד וברשות המקומית. כולם מגלגלים אחריות ולא מוכנים לטפל בבעיות הקשות.
אני רוצה לתת לכם דוגמה הבוקר. משעה 10:24 ועד שעה 11:03 לא עבר אוטובוס 115 בהדר לכיוון הכרמל. לפי אגד הוא אמור לצאת 4 או 5 פעמים בשעה. כמו שאתם מבינים עמדנו בגשר הגיבורים 40 דקות וקו 115 לא נראה באופק וכשהגיע כמובן בגלל האיחרו האדיר היה כבר מלא בעמידה במעבר. זה לא מיוחד לימי שישי. קו 115 שנוסע ברחוב החלוץ כבר נוסע על נתיב נת"צ. מי שחושב שהנתיב הזה הפך את הנסיעה מהירה יותר יתבדה. לקחנו שעון ומדדנו מהכניסה של האוטובוס בתחילת רחוב החלוץ ועד התחנה האחרונה ברחוב הרצל. זה לקח 13 דקות. האוטובוס נעצר 5 פעמים ברמזורים בנת"צ הקטן הזה.
נהגי אגד עם כניסת אוטובוסים של המטרונית הם לא יודעים מה צפוי ומה יהיה המסלול. לציבור המשתמשים הענק בהדר לא אומרים שום דבר ולא משתפים אותו. כיום קוים מתחנת המפרץ ממשיכים ישר לכרמל ולקרית אליעזר דרך הדר. המטרונית תפגע בנוסעים האלו. היא תיעצר ברחוב הרצל ומשם הנוסעים יצטרכו להמתין רבע שעה לקו אחר. עבור מי שמגיע מנוה שאנן להדר עלול להיות מצב אבסורדי של ירידה באוטובוס עד גשר הגיבורים, החלפה למטרונית, ירידה בהרצל, והחלפה שם אוטובוס שלישי. ככה לא משפרים את התחבורה הציבורית.
הנסיעה מהכרמל לרכבת מרכז ולרכבת חוף הכרמל בעזרת 115 ו-23 ארוכה ומייגעת ולוקחת ממרכז הכרמל מעל 40 דקות גם עם כבישים פנויים. כשבהדר יש פקקים (למשל שבתאי לוי, או ברחוב הגפן) אז מדובר גם על שעה של נסיעה בשני הכיוונים. כתוצאה מכך נוסעים מפספסים רכבות ונאלצים להמתין עוד עשרים דקות לרכבת נוספת. קו 115 המפותל גם הוא מאחר באופן קבוע בגלל הקו הארוך ולא מגיע למרכזית חוף הכרמל בזמן קבוע. מי שגר למשל ברמת התשבי, יוצא לצומת התשבי ומחכה ל-115 כדי לדת איתו לתחנת חוף הכרמל יחכה לו עשרים דקות בתחנה ומשם עוד חצי שעה נסיעה לחוף הכרמל. כלומר להגיע לתחנת הרכבת יכול לקחת כמעט שעה שלמה. זה גם הקו היחיד שעובר בכרמל הצרפתי ובשפרינצק. אם הקו מסיבה כלשהי לא הגיע ולא יצא בזמן או נתקע דרך העבודות בהדר, וזה קורה כמעט כל יום, הירידה לחוף הכרמל יכולה לקחת גם שעה שלמה, וזה לא כולל לחכות לרכבת אחרי שפספסת את הקודמת בגלל האיחור ועוד הנסיעה הארוכה (ולעיתים מייגעת בעמידה בצפיפות) ליעד.
תלונות: שלוש סיעות במועצת העיר קיבלו פניות לגבי תגבור קו 23 וקו 115 מהדר לכרמל הצרפתי ומרכז הכרמל וממרכז הכרמל להדר למושבה ולרכבת מרכז. הנושא כלל לא עולה לדיון מכיוון שאין דיונים בנושאי תחבורה ציבורית במועצת העיר אלא רק בועדה סגורה לתחבורה שבה לא יושבים חברי מועצת העיר אלא נציגי עירייה וחברות התחבורה. אז מי יכול לטפל בבעיות? אף אחד. חברי מועצת העיר לא מטפלים בבעיות אם הן לא נוגעות רק לסקטור שלהם. למשל דאגו לשכונתית לגאולה בגלל שחברי מועצה דתיים טיפלו בבעיות. אז מי שלא שייך לסקטור, אין לו למי לפנות. בבחירות כולם יחזרו אחרינו עם הבטחות, יפתחו לשכות ויעשו דיונים עם תושבים. יום אחרי הבחירות אין עם מי לדבר ורק מי שמייצגים קבוצות וסיעות דתיות פועלות עבור הציבור שלהן בלבד. בעיריית חיפה אין למי לפנות ותלונות נענות בכך שזה שייך לאגד ומשרד התחבורה. כלומר כל אחד זורק את הכדור לשני במשולש הזה.
התחבורה הציבורית בהדר היא הכלי המרכזי של רוב אוכלוסית הדר. לשני שליש בהדר אין רכב. האוטובוסים מלאים גם כשהתדירות גבוהה. וכשהתדירות נמוכה אז אנשים מטפסים אחד על השני. זו אוכלוסיה שיש בה גם הרבה קשישים. הסבל שלהם אדיר באוטובוסים הם נופלים במעברים כי פשוט אין איפה לשבת. בתחנות בהדר אין מבנים של תחנות. יש ספספלים בשמש ובגשם. כמה קשה לבנות כמה תחנות מסודרות? העירייה יודעת את הקוים ואת מיקום התחנות למה לא לבנות מבנים מסודרים כדי שיהיה לציבור הנוסעים איפה לשבת?
אם כך חושבת עיריית חיפה ומשרד התחבורה חושבים שהם מבצעים מהפיכה בתחבורה הציבורית אז המצב עגום מאד.