(חי פה) – עיריית חיפה דורשת מחברת נמלי ישראל (חנ"י) לפעול לתיקון הנזקים העצומים הנגרמים לחופי העיר מאז הקמת נמל המפרץ.
ראש העיר יונה יהב: "לא נהסס מלנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותנו".
היועצת המשפטית של עיריית חיפה: "חובתה של חנ"י להזנת החול והקמת שובר הגלים נקבעה בתכנית המתאר ובמסגרת היתר הבנייה שניתן להקמת הנמל".
נסיגת החול בחוף קריית חיים
כמעט ואין חיפאי שלא מכיר או לא יצא לו לשמוע את המילה ארוזיה (סחף) בשנים האחרונות שכן הנושא נמצא כאן בכותרות, בעקבות נמל המפרץ שהוקם וגרם לנסיגת חול וארוזיה, במיוחד בחוף קריית חיים. היות שכך, חברת נמלי ישראל התחייבה לבצע מדי שנה הזנת חול על מנת למנוע תופעה זו. אלא שהזנה זו לא באמת מתבצעת מדי שנה או בזמן.
פעולות הזנת החול נעצרו
בשנה החולפת, 2023, כשחברת נמלי ישראל התכוונה לבצע הזנת חול בחוף קריית חיים, ראש העיר היוצאת עינת קליש רותם עצרה את פעולות הזנת החול בטענה כי החול הכיל כספית. החברה כמובן כפרה בטענה וציינה כי המשרד להגנת הסביבה אישר את הטלת החול ואת החול שיוטל, אחרי שעבר בדיקות מעבדה מתקדמות ומקיפות.
תהום נפערה בחוף קריית חיים
בעקבות העיכוב והסחף תהום נפערה בחוף קריית חיים שעם הזמן הוא הולך ומתכווץ. על נסיגת החול בחוף קריית חיים כתב רבות כתב חי פה מוטי מנדלסון שהינו חוקר ימי ואקולוגיה ימית וסביבתית. חשוב לצין כי נסיגת החול החלה עוד בשלבי עבודות בניית נמל המפרץ בשנת 2017 אך הכל נמשך והושלם עד לבנייתו.
אם לא די בכך גם בדיון שנערך בולחו"ף בתכנית נמל המפרץ – כריית החול בפברואר 2014 עלה נושא חשוב זה. ד"ר יעקב ניר, גיאולוג בעל שם אמר והתריע בזמנו, שכריית כ- 20 מיליון קוב חול המתוכננת במפרץ תגרום לנסיגת קו החוף או במילים אחרות – לסכנה של צמצום והעלמות החופים שמצפון למפרץ. הוא הסביר בדיון כי הכרייה תיצור בור ויש סכנה שהחולות מהקריות יישאבו לתוך הבור הענק.
גיל הורביץ', נציג עמותת "מעופפי הים" מנהל המרכז הימי בקריית ים הוסיף, כי הנמל יעצור את תנועת החולות, דבר שעלול לגרום לצמצום החופים והיעלמותם. כדי למנוע זאת, היזמים מתחייבים לעשות הזנת חול מלאכותית פעם בשנה. הוא צדק!
בתגובה לכל הטענות שהועלו השיבו בזמנו נציגי היזמים בדיון: "לא ייגרם שום נזק לחופים".
הם טעו!
דורשים קידום תכנית להקמת שובר גלים
היום, כאמור, עיריית חיפה דורשת מחברת נמלי ישראל, לפעול באופן מיידי להזנות חול רצופות בחופי חיפה וקריית חיים ולקדם תכנית להקמת שובר גלים, שיהווה פתרון ארוך טווח ויחיד לבעיה המתמשכת של נסיגת החולות והארוזיה בחופים.
במכתב ההתראה לפני נקיטת הליכים משפטיים, אותו שיגרה עיריית חיפה אתמול שני 15/4/24 ועליו חתומות היועצת המשפטית לעיריית חיפה עו"ד ימית קליין ועו"ד טניה שאער מהשירות המשפטי, מפרטת העירייה את הנזקים הכבדים הנגרמים לכלל הציבור ולעירייה עקב הפגיעה הבלתי הפיכה בחופי העיר המהווים משאב יקר הערך.
"חובתה של חנ"י להזנת החול והקמת שובר הגלים נקבעה בתכנית המתאר ובמסגרת היתר הבנייה שניתן להקמת הנמל"
היועצת המשפטית לעירייה, עו"ד ימית קליין: "חובתה של חנ"י להזנת החול והקמת שובר הגלים נקבעה הן בתכנית המתאר מכוחה הוקם נמל המפרץ והן במסגרת היתר הבנייה שניתן להקמת הנמל . למחדל המתמשך והארוך של אי קידום תכנית שוברי הגלים, המהווה פתרון הקבוע וארוך הטווח, לבעיית הארוזיה בחופים, מתווספים המחדלים השנתיים של אי הזנת החול במועד הנדרש.
אי עמידתה של חנ"י במחויבותה, מאז הקמת נמל המפרץ, גורמת לנסיגת חול מתמשכת והרסנית לחופי העיר, אשר פוגעת באופן קשה בציבור ומסבה נזקים עצומים הבאים לידי ביטוי בין היתר בצמצום משמעותי של האזורים בהם יכול הציבור להשתמש בחוף קריית חיים".
העירייה תנקוט בכל האמצעים המשפטיים במידה ולא תקבל מענה תוך 30 יום
עוד כותבת העירייה לחנ"י (סעיף 6 למכתב ההתראה): "הגם שבאחריותכם הבלעדית להזין חול מדי שנה (בכל אביב) לחופי הרחצה וכן לקדם תכנית בניית שוברי גלים בתקווה שיהוו פתרון קבע . עדיין בפועל גם השנה (בפעם הרביעית) נפתחה עונת הרחצה ללא מועד ידוע להזנת החול, כך שחלק מחופי הרחצה יישארו סגורים עקב סכנה למתרחצים והפגיעה הקשה למשתמשי החוף".
בסיום המכתב מתריעה העירייה כי תנקוט בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותה במידה ולא תקבל מענה למכתבה תוך 30 יום, במסגרתו היא דורשת כי ייוצגו בפניה תוכניות עבודה להזנת חול שנתית, שתבוצע באופן מיידי, לצד קידום תכנית שוברי הגלים שיהווה בתקווה פתרון קבע לבעיית האירוזיה.
הסינים לא קיבלו רק את נמל חיפה למשך 35 שנה
הם קיבלו במפרץ חיפה אפשרות לשפוך למיכלים ענקיים את הפסולת האלקטרונית הרעילה שלהם שעשרות מדינות שבהן בנו נמלים סירבו בנימוס לקבל אבל נחשו איזה ראש ממשלה כושל הסכים בשביל לא להרגיז את הסינים לקבל את זה כחלק מבניית הנמל הסיני. כן פסולת מסוכנת שעבורה דרשו הסינים לבנות מסוף דלקים מיוחד עם צינור תת קרקעי שישאב מהאוניות את הפסולת ישירות למיכלי הענק פי 3 בגודל מאלו של הדלקים בחוות המיכלים.
חנ"י מסתירה את זה – צינור מעבר תשתיות שבתוכו צינור שיאפשר לאגור את הפסולת הסינית על גדות הקישון במיכלי ענק
וכשהם ימתלאו יש להם אישורים לבנות עוד ועוד "מבנים לוגיסטים לאחסון כל סוגי החומרים".
סין תמלא את מפרץ חיפה בפסולת רעילה פי כמה מכל בתי הזיקוק.
לא היה ולא נברא , כל הסיפור שלך מצוץ מהאצבע.
חברת נמלי ישראל חייבת לטפל בנושא והיא מטפלת.
לעיריית חיפה יש אמצעים.
מספיק שתעצור את נמל המפרץ ליום אחד, ומייד יבוצעו כל התיקונים.
נסיגת החול בחופים קיימת לא רק בקרית חיים גם בחוף דדו בטיילת
שם סוכות המציל כבר במים ואין כמעט חול והשמשיות שנבנו לפני 30 שנה כבר עם גליל הבטון חשוף כולו ובמים.
יונה יהב הפקיר את בניית שוברי הגלים במשך 15 שנות כהונתו וקליש כנל. הוא וישראל כץ אישרו את המחדל ההרסני שנקרא נמל המפרץ הסיני והביא לנזק כבד לכלכלת חיפה ונזק סביבתי וגאוגרפי.
חנ"י היא תמנון משתלט והרסני שאישרו לה גם מיכלי אחסון על פארק הקישון בגובה בנייני 10 קומות 30 מטר. מי אישר??? יונה ומהנדס העיר האסון ווטרמן
יותר חשוב לבדוק איך קרה שקיוסק של אחד "בלנגה" בחוף ק. חיים השתלט על כל רצועת החוף כמעט עד לקו המים ומדוע מתאפשר לו להביא תקליטן (!!!) בקיץ שמפוצץ עם מוזיקה רועשת משל היינו במסיבת טבע
עד שיש משהו נחמד בחוף קרית חיים גם זה לא בסדר.