סוחרי הדר ירדו לראות מה קורה מתחת לרחוב החלוץ
עשרות סוחרים נענו להזמנת ראש העיר יונה יהב והשתתפו בסיור במנהרת התשתיות ברח' החלוץ
עשרות סוחרים ובעלי עסקים מרחוב החלוץ נענו להזמנתו של ראש העיר יונה יהב והשתתפו בסיור שנערך לכבודם במנהרת התשתיות המוקמת מתחת לרחוב החלוץ.
את הסיור שנערך ביום שלישי האחרון ערכו אנשי חברת יפה נוף, המקימה את הפרויקט, ונציגי האגף לפניות הציבור של עיריית חיפה.
"מגיע לכם לראות בעבור מה היתה אי הנוחות" נכתב בהזמנת ראש העיר יונה יהב אל בעלי העסקים והסוחרים של רחוב החלוץ. עם התקדמות העבודות ברחוב החלוץ הזמין יהב את הסוחרים לסיור מודרך במנהרת התשתיות החדישה של חיפה, "תביאו את הבעל, האישה והילדים, יהיה מעניין", כך מסיים ראש העיר את פנייתו והזמנתו לסוחרים להשתתף בסיור.
ערן לויטה, סמנכ"ל תשתיות ביפה נוף שהוביל את הסיור בשיתוף עם קובי למברט מנהל הפרויקט, קיבל את פני הסוחרים ונתן הסבר כללי וראשוני לפני הכניסה למנהרה. הסוחרים שהגיעו הביעו את הסיפוק הרב וההנאה מהסיור הראשוני והחדשני בו השתתפו. לדברי הסוחרים, הסיור נתן מענה ליצר הסקרנות שלהם ובאותה מידה גם נתן להם תשובות והסברים מספקים לחוסר הנוחות, הרעש והאבק מהם הם סובלים בחודשי העבודה להקמת המנהרה.
ערן לויטה "בכוונתנו לערוך סיורים נוספים לקבוצות סוחרים ממקטעים שונים לאורך רחוב החלוץ ובהמשך לפתוח את הסיורים לכלל תושבי חיפה. התושבים נחשפים לחלק הפחות נעים של העבודות ואינם מודעים ליתרונות שלהם ולמה שהקמנו מתחת לרחוב. באמצעות הסיורים הללו נאפשר לציבור התושבים להבין טוב יותר מה אנחנו עושים ועד כמה גדולה התועלת לעיר ולתושביה. בעוד זמן קצר נפרסם מודעות המזמינות את התושבים להירשם לסיורים מודרכים במנהרת התשתיות החדישה ברחוב החלוץ".
לפני שנה החל 'כורה הכביש', ה- ROAD MINER, לכרות ברח' החלוץ בחיפה את מנהרת התשתיות הארוכה בישראל. 1,300 מ' אורכה של המנהרה שמונחת לאורך הרחובות יל"ג-החלוץ בשכונת הדר בחיפה, כחלק מפרויקט המטרונית – התחבורה המתקדמת של מטרופולין חיפה. העבודות שיימשכו כשנתיים, בעלות של כ-70 מש"ח, כוללות גם את שיקום ושדרוג פני הרחוב וסלילת מסלול ייעודי למטרונית. סיור הסוחרים נערך במקטע הראשון בו החלה כריית מנהרת התשתיות, מצומת הרחובות החלוץ ויחיאל ועד לרח' החלוץ 44. בימים אלה עומד לפני סיום המקטע השני המגיע עד לצומת הרחובות החלוץ ושמריהו לוין.
במסגרת הפרויקט ייחפר כל הנתיב הצפוני של יל"ג-החלוץ, ברוחב 5 מ' ובעומק של כ- 6 מ' ותונח לאורכו מנהרת התשתיות הארוכה בישראל, באורך של 1,300 מ'. לתוכה יוכנסו כל התשתיות של הרחוב – מים וביוב (במימון העירייה), ניקוז, חשמל שירד מהעמודים אל תוך המנהרה, כבלים ותקשורת רמזורים.
ראש העיר חיפה יונה יהב הנחה את חב' יפה נוף המנהלת את הפרויקט ואת קבלני הביצוע, לבצע את הפרויקט תוך התחשבות מקסימאלית בתושבים, בסוחרים ובסביבה, ולסיימו בפרק הזמן הקצר ביותר. כחלק מהנחיה זו מתקיימת אחת למספר שבועות פגישה בין נציגי הסוחרים, אנשי חברת יפה נוף, אנשי אגף שירות ופניות הציבור של העירייה וגורמים נוספים. סיור הסוחרים שנערך היה אף הוא יוזמה והנחיה של ראש העיר, כחלק מהפעילות לשיתוף הציבור בפיתוח ושדרוג הדר. בפניה לדיירי וסוחרי הדר כותב יונה יהב ראש העיר חיפה, "בכל מקטע בו יסתיימו עבודות החפירה והתשתיות נשלים את שיקום פני הרחוב, סלילה ופיתוח נופי. אני קורא לתושבים ולמשתמשי הדרך לגלות אורך רוח וסבלנות בזמן ביצוע העבודות".
"זו מנהרת התשתיות השלישית שאנחנו מניחים בתוך העיר חיפה" אמר דורון מגיד מנכ"ל חב' יפה נוף, "העיקרון המנחה אותנו הוא שבמקום בו מרוכזות תשתיות רבות מתחת לציר ראשי בתוך העיר נעדיף לחפור ולהניח מנהרת תשתיות. זה יעיל, נוח, מאפשר גישה קלה ונוחה אל התשתיות הרבות, מונע פגיעה לא מכוונת בתשתיות וחוסך את הצורך לחפור את הכביש כל פעם מחדש".
ביצוע העבודה לאורך ציר יל"ג-החלוץ חולק לארבע מקטעים של כ-400 מ' כל אחד. העבודה על כל מקטע תארך כחצי שנה, בסה"כ כשנתיים לסיום הפרויקט.
העבודה מבוצעת בכל מקטע בסגירה של כ- 200 מ'. ראשית מבצעים את החצי הצפוני, הכולל את החפירה וההטמנה של מנהרת התשתיות. לאחר כיסוי המנהרה מבוצעת עבודה בתוכה ללא פגיעה בהתקדמות הפרויקט ובפיתוח מעל המנהרה. החצי הצפוני בכל מקטע אורך כ-4 חודשים (כולל הטמנת מנהרת התשתיות), החצי הדרומי אורך כחודשיים בלבד.
המקטע הראשון בו הסתיימה כריית מנהרת התשתיות ובו נערך סיור הסוחרים, הוא מצומת הרחובות החלוץ ויחיאל ועד לרח' החלוץ 44. במהלך ביצוע הפרויקט נשאר נתיב נסיעה אחד לאורך מקטע העבודה ולא מתאפשרת לאורכו חניה. במהלך ביצוע העבודות נעשות חסימות מקומיות בלילות, עם מעקפים והכוונה מתאימה.
העבודות ברח' יל"ג-החלוץ הינן חלק מהקמת מסלול המטרונית בהדר. מערכת 'המטרונית' פורשת תשתית באורך של כ- 45 ק"מ מצפון קריית מוצקין, דרך מפרץ חיפה והעיר התחתית עד לחוף הכרמל, שלוחות לקריית אתא, לקריית חיים וקריית ים, ושלוחה להדר הכרמל. המערכת כולה תושלם עד ספטמבר 2012.