הדלקת נרות בחיפה 16:16
צאת השבת 17:24
בפרשת השבוע מסופר על יעקב ש'גנב' את הברכות לעשו. איך יצחק לא שם לב לכך?
מסר מיוחד מפרשת השבוע וסיום כנס השלוחים העולמי.
אם היה לכם קשה ומאתגר לסחוב את הסלולרי שלכם לכל מקום, למצוא לו מגנט לרכב, מגן למסך ונרתיק לתיק – מסתבר שבקרוב הטלפון ייעלם מחיינו.
אתמול שמעתי מאחד הפרופסורים בתחום הטכנולוגיה, שבקרוב נרכיב משקפיים שיהיו גם הנייד שלנו, ויספקו לנו חוויה כוללת המאפשרת קריאה, לימוד, קניות, חדשות, טלפון ועבודה, מאותם משקפיים.
"רגע", שאל אותו מישהו, "זה אומר בעצם שהמרכיבים האנושיים האחרונים שעוד נשארו לנו, כמו חברה וחיים אישיים – גם הם ייעלמו?"
"כן, אני כבר השלמתי עם זה שהחיים שלנו הופכים להיות שונים לגמרי, סוג של שינוי האוכלוסיה והטבע האנושי", ענה לו הפרופסור.
בפרשת השבוע שלנו "תולדות", מסופר על תולדותיו של יצחק – עשו ויעקב. יעקב שהיה איש תם יושב אוהלים ולעומתו עשו "יודע ציד איש שדה".
על מכירת הבכורה של עשו ליעקב בעבור נזיד עדשים, ועל מעשה הרמייה של יעקב שבאמצעותו קיבל את הברכות במקום עשו.
יצחק אוהב את עשו "כי ציד בפיו", מבקש ממנו להכין לו מטעמים ובתמורה לכך יברך אותו. רבקה שאוהבת את יעקב מלבישה אותו "את בגדי החמודות" – בגדי אדם הראשון מגן עדן שהיו משעיר עיזים וגרמו לו להידמות בגופו לעשו, וכך הוא מביא ליצחק את המטעמים ו"גונב את הברכות".
בתחילת הסיפור אומרת התורה "ויהי כי זקן יצחק ותכהינה עיניו מראות…", הגורם העיקרי לסיפור היה עיוורונו של יצחק, שהוביל לאפשרות שיעקב יוכל לרמות ולקבל את הברכות במקום עשו.
ולמה יצחק היה עיוור?
רש"י מביא כמה הסברים:
א) עשן הקטורת לעבודה-זרה של נשי עשו גרם לכך.
ב) המלאכים שבכו בשעת העקידה הוזילו דמעות שנכנסו לעיניו של יצחק והביאו לעיוורון.
ג) ה' גרם לכך, כדי שיעקב ייקח את הברכות.
בשיחה ארוכה ונפלאה, מבאר הרבי מלך המשיח את הצורך בשלושת הפירושים, ומביא מסר אדיר בעבודת השם:
הרי בורא-העולם יכול היה לגלות ליצחק כי עשו הוא בעצם רשע ומתחזה, ובכך יצחק ירצה מעצמו לברך את יעקב ולא את עשו. אבל הקדוש-ברוך-הוא לא ידבר לשון הרע אפילו בגנותו של עשו – ולכן הפתרון היחיד היה עוורונו של יצחק.
מה שאומר שלפעמים עדיף להיות עיוור מאשר לראות את המציאות הקשה בעיניים…
אבל בדור שלנו יש פתרון יותר טוב מאשר להיות עיוור – להחליף משקפיים
השבוע חזרנו מכינוס השלוחים העולמי. חמישה ימים של התעלות, שמחה והתרגשות בבית מדרשו של הרבי – 770.
אי אפשר לתאר בכלל את העוצמה, את המעמד הנשגב ואת הכוחות האין-סופיים שמקבלים כל השלוחים לעבודת השליחות, מתוך תחושה שהרבי נמצא איתנו ונותן לנו כוחות להתמודד עם כל האתגרים. זריקת אנרגיה שאני מקבל ב"ה מדי שנה.
אבל השנה יצאתי, בנוסף לכל אלו, עם משהו אחר לגמרי.
לפני שבוע הבאתי כאן בטור את השיחה של הרבי, שמה שנשאר לנו זה להכין את עצמנו ואת העולם לקבלת פני משיח.
במהלך הימים האלו חדרה בי ההכרה – כמובן לאחר עיון נוסף בשיחה ושיח פתוח עם חברים שלוחים בנושא – כי בעצם הרבי מחליף לנו משקפיים.
אם עד עכשיו התרגלנו שהעולם מפריע, שאנחנו צריכים להתמודד עם אתגרים מבית ומחוץ, "לכפות את עצמנו" כדי להתעסק רק בטוב, וכל מעשה טוב מגרש הרבה חושך.
עכשיו צריך להרכיב את המשקפיים החדשים
העולם מוכן לגאולה. הוא מוכן גם לקבל את מלך המשיח – הרבי נשיא הדור. מה שנשאר לנו זה להסתכל כל היום במשקפיים של גאולה, לראות שהעולם כולו הוא טוב, רוצה להיות עוד יותר טוב ולעזור, ולהפסיק להסתכל בטלפונים ובמשקפיים הישנים, אלו של הגלות.
יצאתי מכינוס השלוחים עם החלטה להשתדל להרכיב כל הזמן את משקפי הגאולה, אז החיים שלנו יהיו שונים וטובים לאין ערוך!
גוגל ופייסבוק גם מרגישים שיש שינוי באוויר, הם מנסים להרכיב לנו משקפיים ולשנות את חיינו. אנחנו לא צריכים לחכות לפיתוחים החדשים ולשלם הון תועפות. פשוט להחליט להרכיב את משקפי הגאולה, לראות כיצד אפשר להכניס ביום שלנו עוד מעשים טובים ולימוד תורה, איך לראות כל שכן וחבר כאח קרוב, ואני מבטיח לכם שתגלו את העולם האמיתי לו אנו מחכים ומייחלים, והוא כבר כאן – עולם של גאולה!
אשמח מאוד לשמוע את דעתכם בתגובה כאן – מה אתם חושבים על מה שכתבתי, זה נכון? זה אפשרי? מודה לכם מאוד על התגובה, ובינתיים מאחל לכם שבת שלום ומבורך וראש חודש כסלו טוב ומבורך, ראש חודש של גאולה!
חשוב לי לספר לכם שבכנס התפללתי ובירכתי אתכם.
תקוותי שכל התפילות תתגשמנה בקרוב,
ובעיקר – הגאולה האמיתית והשלימה.
יישר כוח לרב יהודה גינזבורג. תמיד משמח אותי לקרוא אותך באתר חי פה של נגה וירון כרמי.שבת שלום.