משרד החינוך מרחיב את השקיפות לציבור ומציג היום את "התמונה החינוכית" ותקציבי תשע"ז – ברמה: מחוזית, רשותית ובית ספרית. המשמעות היא שכל אחד יכול להיחשף לפרמטרים של כל אחד מבתי הספר בעיר. עד היום ניתן היה להשוות בין אחוז הזכאות לבגרות וציוני המיצ"ב והאקלים, אבל היום לראשונה הנתונים מוצגים בכל שלבי הגיל: חטיבה עליונה, חטיבת ביניים ויסודי; חטיבה עליונה (22 מדדים), חטיבת ביניים (15 מדדים) ויסודי (13 מדדים).
המדדים מצויים תחת אשכולות, כך שחלקם קשורים לתחום הערכי וחלקם האחר לתחומים של למידה והישגים, נשירה והתמדה וכן הצוות החינוכי. המדדים פותחו על ידי ראמ"ה (הרשות הארצית להערכה ומדידה בחינוך) וצוות מקצועי מטעם המשרד.
אחוז הזכאות לבגרות בחיפה ממשיך לעלות: 82.6% מתלמידי העיר זכאים לבגרות – עליה של 1.5% ביחס לשנה הקודמת, ו- 14.4% יותר מהממוצע הארצי. מעל למחצית מתלמידי העיר זכאים לבגרות באנגלית ברמה מוגברת, חיפה עולה ב- 9% על המדד הארצי בשיעור לומדי מתמטיקה 5 יח"ל.
התמונה החינוכית מתארת את בתי הספר תוך בדיקת מגוון רחב של תחומים ובהם: מידת המעורבות החברתית של התלמידים, מעורבות באירועי אלימות, אחוז הנושרים ואחוז ההתמדה בלימודים, פיתוח וקידום מקצועי של מורים, שיעור הזכאים לתעודת בגרות, שיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת, טוהר בחינות, וזכאות לבגרות ברמת 4, 5 יחידות לימוד במתמטיקה ואנגלית.
הנתונים בתמונה החינוכית של העיר חיפה, מעידים כי כמחצית מהמורים בבתי הספר (49.6%) הינם בעלי תואר שני ומעלה. כמו כן, 10.5% מהלומדים בחיפה זכאים לתעודת בגרות מצטיינת, לעומת 7.9% בארץ. 53.7% מהלומדים בחיפה הינם בעלי תעודת בגרות באנגלית ברמה של 5 יחידות לימוד, לעומת 36% בלבד בארץ. נתוני הזכאות לבגרות באנגלית 5 יח"ל מצביעים על מגמה קבועה של עליה מידי שנה, ובשנה האחרונה עלו ב- 4% נוספים. כמו כן, 23.3% מהלומדים הם בעלי תעודת בגרות הכוללת 5 יחידות לימוד במתמטיקה, כ- 9% מעל לממוצע הארצי. ושוב, נצפית מגמה קבועה של עליה בחיפה- 4% ביחס לשנה שעברה.
אחוזי זכאות לבגרות בבתי הספר בעיר חיפה
הנתון המסקרן ביותר נשאר שיעור הזכאות לבגרות בבתי הספר השש שנתיים.
3 בתי הספר המובילים הם בתי הספר הפרטיים, שקשה להשוות אותם לבתי הספר הציבוריים, כיון שהם לא מקבלים כל תלמיד, אלא בוחרים את התלמידים, שיוכלו ללמוד והתוצאות בהתאם.
עיקרי הדו"ח:
- אחוז הזכאות לבגרות בבית ספר הנזירות נצרת עומד על 100%, מתוך זה 31.4% בגרות מצטיינת.
- אחוז התלמידות שלמד 5 יח"ל מתמטיקה עומד על 47.1%.
- אחוז הזכאות לבגרות בבית הספר הריאלי הוא 95.2% מתוך זה 12.4% השיגו בגרות מצטיינת.
- אחוז התלמידים בחיפה, שיש להם 5 יח"ל מתמטיקה הוא 39%.
- בבית הספר השש שנתי ליאו באק אחוז הזכאות לבגרות עומד על 93.8%, שמתוכם 17.5% זכאים לבגרות מצטיינת.
- 30.2% מהתלמידים נגשו ל-5 יח"ל מתמטיקה.
- שיעור הזכאות הארצי לבגרות עומד על 68.2%. הממוצע בחיפה גבוה משמעותית ועומד על 82.6%.
- בבית הספר אולפנת אמי"ת עירוני ו' שיעור הזכאות 93.5%.
- בבית הספר השש שנתי עירוני א' שיעור הזכאות בבגרות עומד על 69.2%, 1.9% בגרויות מצטיינות ו-8.3% תלמידים עם 5 יח"ל מתמטיקה.
- בבית הספר השש שנתי חוגים אחוז הזכאות הוא 76.1%, 1.5% בגרויות מצטיינות ו-20.8% תלמידים עם 5 יח"ל במתמטיקה.
- בבית הספר עירוני ה' אחוז הזכאות לבגרות עומד על 77%. אחוז הבגרויות המצטיינות 12.7% ואחוז התלמידים שיש להם 5 יח"ל מתמטיקה הוא 29.6%.
- שיעור הזכאות לבגרות בבית הספר עירוני ג' הוא 77.3%, 7.3% בגרויות מצטיינות ו-18.7% תלמידים עם 5 יח"ל מתמטיקה.
- אחוז הזכאות בבית הספר אליאנס עומד על 80.1%. בגרויות מצטיינות – 11.8% ואחוז זכאות לבגרות של 5 יח"ל מתמטיקה 24.8%.
אחוז הזכאות לבגרות, תעודות הבגרות המצטיינות ואחוז הזכאות ל-5 יח"ל מתמטיקה הם אמצעי לבחון את בתי הספר ויחד עם זאת יש הבדלים גדולים בין בתי הספר שהופכים את ההשוואה ללא הוגנת. מובן, שלא ניתן להשוות בין בתי ספר פרטיים וציבוריים, אבל גם בין בתי הספר הציבוריים קשה לעשות השוואה. למשל, בבתי הספר שבהם המצב הסוציו אקונומי של ההורים טוב, שיעור התלמידים שמקבלים שיעורים פרטיים הוא גבוה מאוד.
יש תלמידים שעוד בגן לומדים באופן פרטי איך להתמודד עם כיתה א' ולאחר מכן לאורך חלק ניכר מ-12 שנות הלימוד שלהם תומכים בהם מורים פרטיים במגוון מקצועות. מובן, שלבית ספר שבו אחוז לא מבוטל מהתלמידים נתמך על ידי מורים פרטיים, יש סיכוי לא רע להציג שיעור זכאות גבוה בבגרות. ניתן לפלח את התלמידים בבתי הספר בעיר על פי מגוון קריטריונים וללא ספק בגלל שכל בית ספר מתמודד עם אוכלוסיית תלמידים שונה, לא פשוט להשוות את העבודה שבתי הספר עושים על פי המדדים של זכאות לבגרות.
במשך שנים משרד החינוך התעקש לא לפרסם נתונים, שיאפשרו להשוות בין בתי הספר. גם אם התפרסמו נתונים כמו אחוז זכאות לבגרות או תוצאות מבחני המיצ"ב, לא ניתן היה לקבל פילוח לפי בתי ספר אלא רק את הנתונים של הרשות המקומית. ההורים לא הסכימו לקבל את המצב וטענו שיש מקום לשקיפות ובית המשפט הסכים איתם. הרבה מים זרמו מאז, והיום משרד החינוך מפרסם עשרות מדדים, שמאפשרים להשוות בין בתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים והתיכונים. יותר מכך, בשנים האחרונות שר החינוך נפתלי בנט משקיע מאוד בלימודי המתמטיקה בבתי הספר והמדדים מאפשרים להשוות בין אחוז הזכאות ל-5 יח"ל מתמטיקה בין בתי הספר. בנוסף, בעוד ששר החינוך הקודם שי פירון ממפלגת יש עתיד האמין בלמידה משמעותית, שילוב של ילדים מהחינוך המיוחד וצמצום למינימום של הנשרה בקרב בתי הספר, שר החינוך הנוכחי בנט מאמין במצוינות ובמדידה ולכן חשיפת אחוזי הזכאות והתחרות בין בתי הספר היא חלק מהאג'נדה הפדגוגית שלו.
מעבר למספרים היבשים אסור לשכוח שמסתתרים תלמידים, מורים ומנהלים. הורה, שנכנס לאתר משרד החינוך ובוחן את הישגי בתי הספר באזור המגורים שלו, האם הוא יכול לדעת לאיזה בית ספר יהיה לו עדיף לשלוח את הילד שלו? האם בוודאות יש יחס ישר בין מידת שביעות הרצון של הילדים ובין אחוז הזכאות לבגרות, ההצלחה במבחני המיצ"ב והאקלים הבית ספרי? כמובן, התשובה תלויה במי שואלים, אבל אין ספק שאם עוברים בין בתי הספר בעיר ניתן לראות בתי ספר עם אחוז זכאות נמוך יחסית לממוצע העירוני, שיש בהם מורים מחויבים, שנותנים יחס מכבד לתלמידים והתלמידים חווים חוויה מעצימה לעומת בתי ספר עם אחוז זכאות גבוה מאוד אבל עובדי הוראה שחוקים ומלאי טענות. בסופו של יום, החוויה של התלמיד בבית הספר היא אישית ומושפעת מכמות עצומה של פרמטרים, חלקם לא מדידים, ובכל אחד מבתי הספר בעיר, ולא משנה מה אחוז הזכאות לבגרות בו, יש תלמידים שיוצאים עם תעודת בגרות עם ממוצע גבוה מאוד ומספר יחידות רב.
אקלים כיתה ואירועי אלימות בחטיבות הביניים
בשנים האחרונות משרד החינוך מעביר שאלוני אקלים בקרב תלמידים ומורים בבתי הספר. מטרת שאלוני האקלים לבדוק גם את הרגשתם של התלמידים והמורים בבית הספר לצד הציונים ואחוזי הזכאות לבגרות. השאלון לא מועבר כל שנה בכל בית ספר והנהלת בית הספר יודעת מראש האם באותה שנה עומד להיות שאלון אקלים (בדומה למבחני המיצ"ב). יש בתי ספר שעושים עבודה לקראת מבחני המיצ"ב כיון שחשוב להם שהתוצאות במיצ"ב יעידו על כך שלתלמידים טוב בבית הספר.
יש לציין, שבשאלה הנוגעת לאירועי אלימות בבית הספר התלמידים נשאלים האם הם היו חשופים לאירועי אלימות בבית הספר והאם הם עצמם נפלו קורבן לאירועי אלימות בבית הספר. מהתשובות ניתן לראות שאחוז התלמידים בחטיבות הביניים בעיר שנפלו קורבן לאלימות או שראו אירועי אלימות מסביבם דומה מאוד בכלל בתי הספר. בנוסף, דווקא בבתי ספר שמקובל לחשוב שיש בהם יחסית יותר אירועי אלימות, התלמידים מדווחים על שיעור אירועי אלימות נמוך מה שמראה שאולי תדמיתם של חלק מבתי הספר לא מבוססת על המצב האמתי ועל תחושות התלמידים בבתי הספר.
ראש מנהל חינוך, תרבות ורווחה בעיריית חיפה אילנה טרוק:
"בשנת הלימודים הקרבה נמשיך במגמות שיפור ההישגים וטיפוח הסביבה הלימודית, נעמיק את תכניות ההתנדבות והמנהיגות החברתית של תלמידי חיפה מגן ועד י"ב, לצד חתירה מתמדת להעלאת ההישגים הלימודיים והכנת התלמידים לעולם האקדמיה והקריירה שלאחר י"ב. דגש מיוחד יושם על קידום מערכת חינוך אחרת, המאפשרת לתלמידי העיר מימוש חלומותיהם והתפתחותם, בהתנסות יזמית, חדשנית וחווייתית".
ראש העיר חיפה, יונה יהב, ציין כי הוא גאה בנתונים המרשימים של מערכת החינוך החיפאית ושיבח את הצוותים החינוכיים בעיר: "אין ספק כי ההישגים הם תוצר של עבודה מעמיקה מצד המנהלים המורים, ואמונה בלתי- מתפשרת ביכולות התלמידים ובפוטנציאל הגלום בהם. גם השנה נמשיך להשקיע משאבים ביצירת מערכת חינוך מצטיינת ואיכותית, מהמובילות במדינת ישראל".
שר החינוך, נפתלי בנט: "העשייה החינוכית היא רחבה הרבה מאחוזי זכאות לבגרות. לכן כשעיצבנו את התמונה החינוכית, הייתה לנו מטרה ברורה: להביט על עשיית מערכת החינוך בצורה מקיפה ורב גונית – מצוינות לצד ערכים. יחד עם התמונה עצמה, חרטנו על דגלנו שקיפות מלאה בפני כל הורה ותלמיד במדינת ישראל.
עתה, יכול הציבור הרחב לעמוד מקרוב על ההצלחות והאתגרים של המערכת שעוסקת במשימה החשובה מכל – חינוך דור העתיד. הנתונים הארציים בתמונה מבטאים מסקנה ברורה: תלמידי ישראל בתנופה חינוכית. הזכאות לבגרות ואיכות התעודה בעלייה, לצד ירידה מתמדת בנשירה. מדובר באלפי תלמידים, שכל אחד מהם הוא עולם ומלואו. אני גאה בהם ובמורים הנפלאים שהובילו אותם להצלחה. נמשיך לבחון את עשיית מערכת החינוך על ידי מבט בתמונה המלאה ולפעול לשיפור מתמיד לכל אורך הדרך״.
מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "היום אנחנו עושים צעד נוסף בהגברת השקיפות לציבור. לצד התשומות התקציביות שמקצה המשרד לרשויות, אנחנו מציגים את מגוון העשייה הערכית והלימודית של בתי הספר בכל רמות הגיל. בכך, אנחנו פורסים בפני ההורים והציבור כולו מניפה רחבה על מערכת החינוך בישראל. מהלך זה מהווה נדבך נוסף בשורה של פעולות שמקדם המשרד בשיח ישיר עם ההורים והציבור אודות נושאי חינוך מגוונים. בנוסף, מגוון הנתונים מאפשר לנו לערוך ניתוחי עומק ובחינה של הקשרים בין הממצאים בכל תחום ובכל בית ספר. בהתאם למכלול הזה, אנו מנתבים את המשאבים שיביאו בסופו של דבר לצמצום הפערים ולקידום הערכים וההישגים הלימודיים".