פרסום בחי פה

תגובות אחרונות

עוד כותרות בחי פֹּה

בית סלים ביי סלאם בחיפה, פרי שיתוף פעולה בין יזם ערבי ואדריכלים יהודים

בקרן הרחובות שיבת ציון והמגינים, בואכה העיר התחתית, ניצב...

מרכז הכרמל מרכז מבקרים ומגדלור של תקווה • יוסי לובלסקי

בצומת הרחובות שער הלבנון עם הציר המרכזי שדרות הנשיא...

דילול החזירים בירי יצא לדרך בחיפה – צפו

(חי פה) - תושבים בשער העלייה שמעו קולות ירי...

רותי סגל • אלת פריון היצירה • ציירת ואוצרת חיפאית

ציוריה, ביתה ואוצרות מעונה של רותי סגל משרים על...

הפלגה עם מנו ספנות – סופ"ש קסום בקפריסין

במרחק של עשר דקות נסיעה בלבד, מהבית בחיפה, עומד אולם הנוסעים (הזמני), בנמל חיפה. מאחורינו הכרמל ולפנינו – חו"ל… המעבר בטרמינל נמשך כשעה, במהלכה מתקיים תהליך בידוק ומעבר מהארץ לחו"ל. ממש כמו בשדה התעופה. ביציאה ממנו מתחיל סושבוע קסום של שייט, טיולים וקולינריה…

מכשיר שיקוף - בידוק בטחוני באולם הנוסעים בנמל חיפה (צילום: ירון כרמי)
מכשיר שיקוף – בידוק בטחוני באולם הנוסעים בנמל חיפה (צילום: ירון כרמי)

יש דיוטי פרי בנמל חיפה ויש גם על האונייה

לאחר הבידוק הבטחוני, עוברים הנוסעים דרך הדיוטי פרי, שדווקא הפתיע בעושר שלו, ביחס לציפיות שלי (לא ידעתי בכלל שיש דיוטי פרי). הנוסעים רכשו מכל הבא ליד והכינו עצמם לסופ"ש (מי באלכוהול ומי בקרם שיזוף).
לא חייבים להצטופף – יש דיוטי פרי גם על האונייה והמחירים בו מצויינים.

הדיוטי פרי באולם הנוסעים בנמל חיפה (צילום: ירון כרמי)

האונייה קראון איריס – Crown Iris

מצידו השני של אולם הנוסעים כבר ממתינה לה בשקט אוניית הנופש של מנו ספנות. האונייה הזו עברה שיפוץ וחידוש ועלתה על המים מחדש בשנת 2021. כ-1,200 איש עלו אתנו יחד להפלגה וכולם נבלעו במהירות בבטן האונייה, כאשר הצוות מברך את הבאים בלבביות ומנחה כל נוסע כיצד להגיע לתאו ולהתאקלם לקראת הפלגת הנופש.

ספינת הטיולים Crown Iris של מנו ספנות - עוגנת בנמל חיפה (צילום: ירון כרמי)
ספינת הטיולים Crown Iris של מנו ספנות – עוגנת בנמל חיפה (צילום: ירון כרמי)

כשהגענו לחדרים, המזוודות שלנו כבר חיכו לנו בכניסה.

המזוודות ממתינות במסדרון - מנו ספנות (צילום: ירון כרמי)
המזוודות ממתינות במסדרון – מנו ספנות (צילום: ירון כרמי)

החדר שקיבלנו היה במחלקה הראשונה. זה אומר שהוא מאד דומה, בעיצוב שלו, לחדר בבית מלון. אולי טיפה יותר קטן. יש בו הכל: מיטה זוגית, ארון בגדים, חדר אמבטיה, טלויזיה ואפילו מרפסת שמש עם כסאות נוחים, בהם ניתן להתרווח מעל הים ולהפליג עם הנוף הכי מרהיב.

מיטה זוגית בחדר במחלקה הראשונה - האוניה קראון איריס - Crown Iris של מנו ספנות (צילום: ירון כרמי)
מיטה זוגית בחדר במחלקה הראשונה – האוניה קראון איריס – Crown Iris של מנו ספנות (צילום: ירון כרמי)

באנו רעבים

החוויה הראשונה שפגשנו הייתה ארוחת הצהריים. זה קרה מייד אחרי שנכנסנו לחדרים. באונייה קראון איריס – Crown Iris יש שף שנולד במצריים ומתגורר באוקראינה. הוא מתמחה במשך שנים רבות במגוון רחב של סוגי בישולים במטבח הכשר. המטבח תחת ניהולו מגיש מגוון עצום של מטעמים נהדרים, החל מסושי, דרך גפילטע פיש וכלה במנות נהדרות של אוכל ישראלי מגוון.
המטבח כשר. על האונייה יש משגיח כשרות קבוע. זה אומר שבכל הארחות הבשריות מוגש קינוח פרווה. עבורי, כמי שאינו יכול לאכול מוצרי חלב, זו הייתה חוויה נפלאה, כי הקינוחים היו נהדרים. יש אפשרות לקבל מנות צמחוניות ומנות דיאטתיות – בתיאום עם המלצר…

צפו בווידאו מהגשת ארוחה על סיפון האונייה

צילום: חי פה-TV

יוצאים לדרך:

מייד אחרי ארוחת הצהריים החלה האונייה לצאת מנמל חיפה אל הים הפתוח. המעבר הזה מהחוף אל הים הוא מעבר מרגש (קשה להסביר את זה אבל זה פשוט ככה). נוסעים רבים עלו לסיפון העליון, הפתוח, הנמצא בקומה 10, על מנת לחזות במחזה המרהיב. את האונייה ליווה רב החובל המקומי של חיפה, בדרכה החוצה. השם המקצועי של תפקידו הוא "נתב" והוא זה שמנתב אוניות בכניסה וביציאה מהנמלים, עד הים הפתוח.

נתב מלוה את האונייה קראון איריס – Crown Iris ביציאה מנמל חיפה

הר הכרמל ההולך ומתרחק

הנוסעים עמדו והתבוננו בנוף המתחלף לנגד עיניהם – מהחוף אל הים הפתוח ולאחר מכן התפנו לענייניהם – חלק הלכו למנוחת צהריים, חלק הלכו לקזינו (אותו אסור לצלם) וחלק לסיפונים מהם נשקף הר הכרמל ההולך ומתרחק לנגד עינינו…

נוסעים משקיפים על הר הכרמל ביציאה מנמל חיפה - על הסיפון העליון של האונייה קראון איריס - Crown Iris של מנו ספנות (צילום: ירון כרמי)
נוסעים משקיפים על הר הכרמל ביציאה מנמל חיפה – על הסיפון העליון של האונייה קראון איריס – Crown Iris של מנו ספנות (צילום: ירון כרמי)

שקט של הפלגה

באונייה ניתן למצוא מספר רב של פינות שקטות, עם נוף לים. יש כלל שאומר שהעיין לעולם אינה עייפה מלצפות במים ובאופק הכחול הנשקף מכל פינה באונייה. הישיבה מרגיעה והמחשבות נודדות להן מעומס היום-יום לעולם אחר.

נגה כרמי בפינה שקטה באונייה קראון איריס - Crown Iris של מנו ספנות (צילום: ירון כרמי)
נגה כרמי בפינה שקטה באונייה קראון איריס – Crown Iris של מנו ספנות (צילום: ירון כרמי)

גשר הפיקוד

השליטה על האונייה מתבצעת מגשר הפיקוד, אליו יש אפשרות כניסה רק לאנשי הצוות.
הצוות עובד במשמרות של ארבע שעות, לרוב בעמידה (כדי שלא להתנוון). בגשר הפיקוד מספר רב של מסכים, המציגים את מיקום האונייה, הקורס בו היא שטה, המהירות ועוד.
רב החובל מסביר כי פיקוד על אוניית נוסעים מחייב פרופיל מיוחד, הן של רב החובל והן של צוות הקצינים והעובדים באונייה, המונה 800 איש. הטיפול במספר נוסעים שיכול להגיע גם ל-1,400 איש, מחייב גישה אישית, אמפתיה ונכונות לסייע בכל דבר שהנוסעים צריכים. חשוב גם לשמור על אווירה טובה, הן בקרב הצוות והן בקרב הנוסעים, מסביר הקפטן. לכן, הקצינים עוברים מיון קפדני ובחינת התאמה לעבודה עם נוסעים. אלה שאינם יכולים להתמודד עם נוסעים, יעברו לשרת באוניות מטען.

רב החובל סרגיי ז׳יגלין מסביר על המשמרת בגשר הפיקוד

(צילום: חי פה-TV)

לאונייה יש גם מייצבים, המופעלים כאשר הים סוער ומונעים את תנודות הצד. בהפלגה שלנו לא נדרש הקפטן סרגיי ז׳יגלין להפעיל מייצבים, כי הים היה שקט והאונייה הייתה יציבה מאד.
הקפטן הסביר לי שהמדד הטוב ביותר לדעת אם האונייה צריכה הפעלת מייצב זה פשוט מאד להסתכל ימינה או שמאלה ולראות אם האופק עולה או יורד ביחס לאוניה. על מנת להפעיל מייצב, יש להעלות את המהירות מ-7 קשרים ל-8 קשרים, אומר הקפטן.

צפו בסיור בגשר הפיקוד של האונייה קראון איריס – Crown Iris

ערב על האונייה – בידור וקולינריה

אחרי שישנו שנ"ץ נעים בחדר, ניתן האות להתכונן לערב… זה מתחיל במסע קולינרי אצל השף האני (אותו הזכרתי כבר בתחילת הכתבה). לאחר ארוחה טובה, עוברים הנוסעים לאולם האירועים הגדול, שם מופיעה להקה בריטית במגוון רחב של מופעים, בעיקר קאברים מעולים של הביטלס, קווין ועוד ועוד. הלהקה מורכבת מזמרים, זמרות, רקדנים ורקדניות.
במסדרונות האונייה תמצאו פינות ישיבה ובהן מנגנים יאנה הכנרית, אלביס פרסלי הישראלי, נעימות יווניות עם קוסטה, ערב עם הזמרת פלורנסיה מאורגוואי מסיבת די.ג'יי על הסיפון העליון, הלהקה "ים של קרח", משחקי חברה, סטנדאפיסט ועוד…

הבוקר עולה על הסיפון העליון

בשעות הבוקר, מכינים העובדים את הסיפון לקליטת הנוסעים. הם מקרצפים את הדק, מכינים את הברכה ואת הג'קוזי ומחייכים אל הנווסעים אשר מהלכים לאיטם לעבר המסעדה המגישה את ארוחת הבוקר בקומה 10, בירכתי האוניה.

ברוכים הבאים לקפריסין

לאחר ארוחת הבוקר, שהייתה בקומה 10, יצאנו לסיפון כדי לצפות באונייה נכנסת לעגינה בנמל של לימסול בקפריסין. העגינה עצמה היא מעניינת. הגוררות מכוונות את האונייה בעדינות לעבר הרציף, לצורף קשירה ועגינה שתימשך יממה וחצי.

טיולים ובילוי בלימסול – קפריסין

האונייה עגנה בלימסול במשך יומיים. את היום הראשון ניצלנו לטיול עצמאי בעיר העתיקה של לימסול. לעיר מגיעים בתחבורה ציבורית – אוטובוס בקו 30 יוצא ממש מהרציף. משלמים 1.5 אירו (כ-6 שקלים) ותוך 10 דקות אתם במרכז העיר העתיקה של לימסול.

סמטה מרוצפת אבן - העיר העתיקה של לימסול - קפריסין (צילום: ירון כרמי)
סמטה מרוצפת אבן – העיר העתיקה של לימסול – קפריסין (צילום: ירון כרמי)

ברחובות לימסול העתיקה, שהפכו למדרחוב, תמצאו סמטאות קרירות ובהם בתי קפה, חנויות תכשיטים, ביגוד ועוד…

בית קפה ומעליו קישוט מטריות בסמטה מרוצפת אבן - העיר העתיקה של לימסול - קפריסין (צילום: ירון כרמי)
בית קפה ומעליו קישוט מטריות בסמטה מרוצפת אבן – העיר העתיקה של לימסול – קפריסין (צילום: ירון כרמי)
מדרחוב - העיר העתיקה של לימסול - קפריסין (צילום: ירון כרמי)
מדרחוב – העיר העתיקה של לימסול – קפריסין (צילום: ירון כרמי)

מהעיר העתיקה של לימסול תוכלו לצעוד כמה מאות מטרים לעבר חזית הים העירונית ומשם לכיוון המרינה של לימסול.

מסעדות על רציף חזית הים העירונית של לימסול (צילום: ירון כרמי)

טיול מאורגן לכפרים שעל מורדות הר הטרודוס

מדריכה: דורית קובה מכרמיאל

את היום השני בקפריסין התחלנו עם ארוחת בוקר במסעדת האוניה. משם ירדנו לאוטובוס שחיכה לנו על הרציף. כל חברי הקבוצה קיבלו מדבקה, אותם הדביקו על דש החולצה, במטרה שהמדריכה תוכל לזהותם במהלך הסיור.

אוטובוסים ממתינים על הרציף - סמוך לאונייה קראון איריס - Crown Iris של מנו ספנות - יציאה לסיור בקפריסין (צילום: ירון כרמי)
אוטובוסים ממתינים על הרציף – סמוך לאונייה קראון איריס – Crown Iris של מנו ספנות – יציאה לסיור בקפריסין (צילום: ירון כרמי)

סיור בכפר לפקרה

מהרציף יצאנו לנסיעה אשר לוותה בהסברי רקע על קפריסין, מאת המדריכה דורית. לאחר כשעה, הגענו למגרש חניה בכפר לפקרה, הנמצא בגובה של כ-650 מטרים על הצלע המזרחית של הרי הטרודוס, שוטטנו ברחובות הצרים הבנויים מאבן משתלבת ושמענו הסברים על אורח החים בכפר. בעונה זו של סוף האביב, מזג האוויר קריר ונעים. ברחובות תמצאו בתי קפה, חנויות מזכרות, כנסיה מקומית ועוד.

צפו בקטע קצר מהסיור בכפר לפקרה

(צילום: חי פה-TV)
רחוב מרוצף אבן בכפר לפקרה - קפריסין (צילום: ירון כרמי)
רחוב מרוצף אבן בכפר לפקרה – קפריסין (צילום: ירון כרמי)

ביקרנו בכנסיה מקומית קטנה ומיוחדת ושמענו דברי הסבר על תהליך ההטבלה הנוצרי

כנסיה בכפר לפקרה - קפריסין (צילום: ירון כרמי)
כנסיה בכפר לפקרה – קפריסין (צילום: ירון כרמי)

סיור אצל פטרוס בכפר חירוקיטיה

בכפר חירוקיטיה ראינו את פטרוס, אשר פרש מעולם ההייטק וכעת הוא מייצר בביתו סלסילות קש וגבינת חלומי. ישבנו בבית אבן עתיק, אשר עבר בשנים האחרונות שיקום מרהיב והפך למרכז מבקרים של בית המלאכה הקטן של פטרוס.

התמונות שעל הקיר מספרות את סיפור השיפוץ של בית האבן העתיק בכפר חירוקיטיה בקפריסין (צילום: ירון כרמי)

פטרוס הדגים לייצור גבינת חלומי מקורית עם נענע טרייה. דורית מספרת שהשם חלומי הוא שם שמור ומוגן בזכויות יוצרים וכי בישראל מחלבת גד רכשה את הזכויות להשתמש בו.

פטרוס מדגים ייצור של גבינת חלומי עם נענע בכפר חירוקיטיה בקפריסין (צילום: ירון כרמי)

המתכון הסודי לגבינת חלומי:

המתכון הסודי לגבינת חלומי
גבינת חלומי עם נענע בכפר חירוקיטיה בקפריסין (צילום: ירון כרמי)

פטרוס משמר את ייצור סלסילות הקש המסורתי

פטרוס הדגים שזירה של סלסילות קש מחיטה. את הטכניקה הוא למד ממשפחתו והחליט לשמר אותה למען הדורות הבאים וכן כאטרקציה תיירותית. את החיטה מרטיבים לפני הקליעה. את הצבע מכינים על ידי בישול החיטה עם מלח, חומץ וחומרים נוספים.

צפו בפטרוס מסביר על שזירת סלסילת קש מחיטה

(צילום: חי פה-TV)

במהלך המפגש התכבדנו בארוחה קלה של גבינות חלומי, ביצים, זיתים ולחם נהדר שנאפה במקום. לסיום קינחנו בריקוד מסורתי יווני, אליו הצטרפו כמה מאנשי הקבוצה, שיש להם כישרון לעניין

הפלגה הביתה

עזבנו את קפריסין במוצאי שבת ויצאנו לדרכנו בחזרה לנמל הבית – חיפה.
אכלנו ארוחת ערב טובה והודינו מקרב לב לשף שהעשיר את בטננו במטעמים מגוונים

ירון כרמי עם השף האני - שף האונייה קראון איריס - Crown Iris של מנו ספנות (צילום: נגה כרמי)
ירון כרמי עם השף האני – שף האונייה קראון איריס – Crown Iris של מנו ספנות (צילום: נגה כרמי)

עם שחר הגענו לנמל הבית בחיפה. האונייה נכנסה לאיטה לשטח הנמל ונקשרה לרציף.
אורות הפנסים של רציפי הנמל עדיין דלקו והשמש עלתה לאט מהמזרח.
סביב השעה 07:15 התחלנו לרדת מהאונייה. היציאה הייתה מהירה מהכניסה וארכה כ-35 דקות של בידוק בטחוני ודרכונים.
הגענו בזמן לתחילת יום העבודה במשרד, שבעים ורגועים.