בדיקה שערכה הקואליציה לבריאות הציבור הראתה שזיהום אוויר מכלי שיט במים הטריטוריאליים בישראל ובפרט בנמלי הים – לא מטופל על ידי אף גורם. מיותר לציין שזיהום אוויר זה מגיע לפנים הארץ וגורם למפגעים בריאותיים.
כאשר פנינו למנהל הספנות בניסיון לברר מהם הצעדים הננקטים במקרה של זיהום אוויר מכלי שיט, נענינו שלפקחי משרד התחבורה אין סמכות לרדת לחדר המכונות של כלים אלה או להטיל סנקציה כלשהי. מנהל הספנות הפנה אותנו לאגף ים וחופים.
בבירור מקביל באגף ים וחופים נענינו שהנושא לא מטופל על-ידם, וקיבלנו תשובות סותרות לגבי האם זיהום אוויר מכלי שיט אמור להיות מטופל במסגרת חוק אוויר נקי (שנכנס לתוקף לפני שנה וחצי).
יש לציין שלאורך כל ימי הקיץ בישראל הרוח נושבת מכיוון מערב, וכל זיהום הנפלט מכלי שיט הוא בעל פוטנציאל להגיע לחופי ישראל ולפנים הארץ. מרבית האניות מונעות במזוט, שהוא דלק מזהם ביותר, לעומת סולר או גז טבעי. תושבי חיפה ואשדוד עדים לענן שחור הנפלט עקב הפעלת המנועים בכלי השיט, סמוך מאוד לחוף.
תגובתו של ח"כ דב חנין, יו"ר הוועדה לסביבה ובריאות, לפניית הקואליציה לבריאות הציבור: "בהעדר אכיפה תקיפה למניעת זיהום אוויר מכלי שיט – אזרחים ממשיכים לסבול מהמפגעים הסביבתיים והבריאותיים. בכוונתי לפנות לשר להגנת-הסביבה ולשר התחבורה ולדרוש כי יסדירו את הפיקוח, האכיפה והטיפול בנושא זה בדחיפות".
[bs-thumbnail-listing-2 columns="4" title="זיהום ים בחיפה" tag="144" count="4" pagination-show-label="0" pagination-slides-count="3" slider-animation-speed="750" slider-autoplay="1" slider-speed="3000" bs-show-desktop="1" bs-show-tablet="1" bs-show-phone="1" paginate="slider"]