(חי פה בכבישים) – עיריית חיפה הגישה עתירה לבג"ץ נגד משרד האוצר, משרד התחבורה וחברת כרמלטון, בדרישה להפוך את מנהרות הכרמל למעבר ציבורי חופשי לכלל התושבים, ממש כפי שנעשה בירושלים, שם נחצבו מנהרות בהר והתושבים נוסעים בהן ללא חיוב.
(חשוב לציין כי הגשת עתירה היא תחילתו של ההליך המשפטי. בהמשך, נעדכן בחי פה בנוגע להתפתחויות בהליך זה).
תמצית העתירה: "לא לעשירים בלבד"
עיריית חיפה פתחה במאבק משפטי משמעותי בטענה כי מודל האגרות במנהרות הכרמל פוגע באופן קשה בזכות הציבור לנוע בחופשיות בתוך העיר. בתביעה שהוגשה לבית המשפט, נטען כי משרד האוצר, משרד התחבורה וחברת כרמלטון פעלו בניגוד לאינטרס הציבורי, כאשר הפכו את המנהרות, שהיו אמורות לשמש פתרון תחבורתי מרכזי, למכשול כלכלי עבור רבים מתושבי העיר.
הטיעונים המשפטיים: אפליה ופגיעה בזכות הציבור
עיריית חיפה מציינת כי מודל התפעול הנוכחי יוצר אפליה בין תושבי חיפה לתושבי ירושלים, שם תשתיות תחבורה מרכזיות, כמו כביש 1 ומנהרות העיר, פתוחות לציבור ללא תשלום. העירייה טוענת כי חופש התנועה הוא זכות בסיסית, וכי גביית האגרה מגבילה זכות זו באופן שאינו מידתי ואינו תואם את עקרונות השוויון והצדק.
בנוסף, העירייה מדגישה כי משרד התחבורה ומשרד האוצר אחראים לאישור הסדרים כלכליים שאינם נותנים מענה לצרכים התחבורתיים של הציבור הרחב, וכי חברת כרמלטון, המפעילה את המנהרות, פועלת משיקולים מסחרייםם.
חופש תנועה – אינטרס ציבורי ראשון במעלה
מנהרות הכרמל, שהוקמו במטרה להקל על עומסי התנועה בעיר ולחבר בין שכונותיה, הפכו לכלי שמשרת בעיקר את בעלי האמצעים, בעוד רבים נאלצים להימנע מהשימוש בהן בשל העלות הגבוהה. העירייה רואה בכך פגיעה חמורה בזכותם של כלל תושבי חיפה ליהנות מגישה שוויונית לתשתיות תחבורה חיוניות.
המאבק למען שינוי
עיריית חיפה דורשת מבית המשפט לחייב את משרד האוצר, משרד התחבורה וחברת כרמלטון להפוך את מנהרות הכרמל לשירות חופשי, כפי שנעשה בירושלים. התביעה מדגישה את הצורך בקידום צדק תחבורתי ושיפור איכות החיים בעיר, תוך הסרת מחסומים כלכליים המקשים על התושבים.
ברגע שלא יהיה צורך לשלם, כולם יסעו במנהרות ובכך יווצר פקק שימנע את הנסיעה המהירה
כבר היום אין מקום לכלי רכב נוספים במנהרות ,
הלוואי. שיהיה בהצלחה!
הגיע הזמן לעשות סדר או לתת לנסוע במחיר מופחת או בחינם הם הרוויחו כבר הרבה שנים
למרות האגרה – לי זה משתלם,
נסיעה במנהרות לעומת נסיעה בדרך יפו, מקצרת את זמן הנסיעה, מבטלת עיכוב בכ 8 רמזורים נסיעה בקו ישר …. ומכאן חיסכון בדלק וחיסכון בזמן נסיעה ותוספת נוחות ורוגע….
ולכן יש לאפשר לכולם להינות מהמנהרה בדיוק כמוך.
אם חברת כרמלטון היא בבעלות מישהו ממרכז הליכוד אז לא יאפשרו מעבר חופשי ואם לא אז כן יאפשרו
אחד האסונות הסביבתיים הגדולים בתולדות חיפה
שיתרום גם על מחיר הסופגניות ברולדין 🤦🏼🤪
שיעתרו
חבל על האנרגיה והזמן שיושקעו בהליך המשפטי. העיריה לא יכולה להתערב בהסכמים מסחריים בין צדדים שלישיים שנחתמו כדת וכדין מה גם שלפחות בזמנו, היא בירכה על המוגמר.
מה גם שהטיעון שהמנהרות עולות כסף פוגע בחופש התנועה, מה?
איזו עתירה פופוליסטית וחסרת סיכוי.
מקווה שבג״ץ יזרוק אותם מהמדרגות ויבהיר שהזכות לחופש תנועה לא כוללת את הזכות לקבל דברים ללא תשלום על חשבון משלמי המיסים.
לפני כ20 שנה ולאחר שהוחלט על קיומו של הפרויקט, על אף התנגדויות – עלתה טענת המודל הכלכלי.
הפרויקט הוצג בתחילה כ"מתנה" ללא עלות – היזם אחראי להקמה ומי שישתמש ישלם אגרה. כביש 6 שהחל כבר לתפקד הוכיח, כרגיל, שאין מתנות חינם. המדינה נאלצה לפרוש "רשת ביטחון" – מכספי המיסים כמובן.
איני בקי בהסכמי כביש 6 – אך במנהרות הכרמל נוצרה בוודאות זהות אינטרסים בין היזם לבין המדינה. שניהם בעד העלאת התעריף. היזם מרוויח באופן ישיר, והמדינה תישא במימון של הפרש מופחת.
בעיכוב של עשורים העיריות מבינות את מה שניסו להסביר לראשיהן…
מעניין אילו פנטזיות של ראשי הערים העותרים כיום יתנפצו אל מול פני המציאות העתידית.
פופוליזם לשמו .קודם השתתף בחנוכה וכעת עותר
שיעשו משהו בכניסות לגרנד קניון בתחנת אוטובוסים
ואז יהיו פקקי תנועה גדולים.