מנהל מחלקה פנימית ב' במרכז הרפואי "בני ציון", פרופ' אריה אוליבן, שהוא גם יו"ר החוג לרפואה פנימית בפקולטה לרפואה בטכניון ומומחה למחלות פנימיות ומחלות ריאה, יזם ופיתח תוכנת מחשב ייחודית, "החולה הוירטואלי", שנועדה ללמד ולבחון את הסטודנטים בשנים הקליניות לפני שיחלו לטפל בחולים אנושיים.
מהפכה בלימודי הרפואה. ה"חולה הוירטואלי", תוכנה אינטרנטית חדשה המיועדת לסטודנטים לרפואה הנמצאים בשנים הקליניות, שבהן הם נכנסים למחלקות השונות בבתי החולים וצוברים ניסיון מעשי, הוכנסה באחרונה לתכנית הלימודים בפקולטה לרפואה בטכניון ע"י היזם ומפתח התוכנה מנהל מחלקה פנימית ב' במרכז הרפואי "בני ציון", פרופ' אריה אוליבן, שהוא גם יו"ר החוג לרפואה פנימית בפקולטה לרפואה בטכניון.
פרופ' אריה אוליבן מציין כי בתי הספר לרפואה מחפשים מזה זמן רב דרכים לשפר את הידע המעשי של הסטודנטים, בנוסף לידע עיוני הנרכש מספרים והרצאות. לשם רכישת ניסיון מעשי חיוני שהסטודנט לא רק יקשיב ויקרא, אלא גם ישוחח עם חולים ויבצע את הבירור והטיפול במו ידיו, תוך קבלת משוב רציף על פעולותיו. מאחר ומרבית ההוראה מתבצעת בבתי החולים, קיימות מוגבלויות רבות הנובעות ממיעוט חולים המתאימים ונכונים להיבדק גם על ידי הסטודנטים, העדר מחלות רבות שלא נהוג לאשפז בגינם, הגבלת זמן של הסגל הרפואי היכול לתת משוב לעבודת הסטודנטים ועוד. לנוכח המצב, פרופ' אוליבן חיפש פתרון יעיל והחליט ליצור, תחילה בשיתוף עם סטודנטים לאלקטרוניקה בטכניון, ובהמשך עם חברת "ג'אזיס" בניהולו של דר' אדם ברוך, תוכנת מחשב ייחודית שמטרתה צבירת ידע וניסיון מעשי באמצעות "משחק מחשב" אינטראקטיבי, שמטרתו עיבוד וטיפול ב"חולה וירטואלי", לפני ובנוסף לבני אדם.
לדברי פרופ' אוליבן, מאחר ומדובר כיום בתוכנה אינטרנטית, הסטודנטים לרפואה יכולים לשבת בבית מול המחשב שלהם ולתרגל וללמוד את הליך העיבוד של חולים עם מחלות שונות. על הצג מופיעה תמונת חולה, המגיע עם תסמינים מסוימים, הסטודנטים מקלידים שאלות פתוחות שלהן משיב המחשב בדומה לחולה אמיתי. תמונות וקטעי אודיו-ווידאו מאפשרים תרגול חלקים מתאימים של הבדיקה הגופנית. לפי התסמינים, התשובות והממצאים הסטודנט צריך להחליט אילו בדיקות מעבדה להזמין וכדומה. בכל שלב ניתן לקבל משוב מקיף מהתוכנה, כגון שאלות נוספות שהיה צריך לשאול חולה עם התלונות המוצגות, תיקון להערכותיו לגבי ממצאים (כגון ממצאים עוריים או קולות לב ונשימה), אבחנות שלא התחשב באפשרות שהן משמעותיות במקרה הנדון וכו', ואף ציון על יישומיו.
הייחודיות של התוכנה היא בכך שהיא מאפשרת "שיחה" פתוחה בין סטודנט לחולה ווירטואלי בנושאים רלוונטים למחלה. היא מאפשרת גם להציג לסטודנטים מגוון של ממצאים חשובים שלא ראו במסגרת לימודיהם. היא מתרגלת את הסטודנט ומקנה לו ניסיון במחשבה אנליטית, שימוש באבחנה מבדלת בכל שלבי עיבוד החולה, וגם רכישת ידע תוך כדי "משחק מחשב" אינטראקטיבי בזמן ובמקום המתאימים לו. מדובר בחידוש טכנולוגי הצפוי לשדרג בצורה משמעותית את לימודי הרפואה הן לרופאים, והן למקצועות סיעודיים ונלווים. בשנים האחרונות התוכנה משמשת כבר בפקולטה לרפואה של הטכניון בחיפה הן לתרגול, והן לבחינות. השוואת תוצאות הבחינות הממוחשבות לבחינות בעל-פה שבוצעו במקביל במתכונת הישנה, הראתה כי הבחינה באמצעות תוכנת "החולה הווירטואלי" מהימנה יותר ומקנה יתרונות מעשיים רבים.
פרופ' אריה אוליבן, מנהל מחלקה פנימית ב' במרכז הרפואי "בני ציון", הציג את תוכנת "החולה הווירטואלי" בכנס הארצי של מחשוב ברפואה, ועומד להציגה גם בכנסים בינלאומיים למחשוב רפואי וחינוך רפואי. לדבריו, התוכנה המשמשת סטודנטים לרפואה בטכניון לתרגול ובחינה, מאפשרת להם לעבד מקרים לא נדירים שלא עלה בידם לראותם, ולתרגל גישה להיבטים שונים ומגוונים של מקרי מחלה שכיחים. יש ביכולתה של התוכנה לסייע לסטודנטים להיות רופאים מקצועיים יותר.