באנר קריית אתא קיץ 2024

“נסראללה” לא רק בלבנון גם אצלנו בקרקעית הים בחיפה

כאדם שמבלה ארבע שעות בממוצע ביום בצלילות, כל יום...

החתול שמר על נחש הצפע הענק עד לבואו הלוכד ◄ צפו

(חי פה) - בתקופה האחרונה מתקבלות עדויות נוספות על...

יאיר וויטסון בן ה-13, תושב חיפה מצא טבעת בת כ-1,800 שנה בכרמל

(חי פה ארכיאולגיה) טבעת בת כ-1,800 שנה, שעליה חריתה...
באנר חברה כלכלית 100724
באנר חזית הים רחב
באנר גורדון 240624
באנר מוזאוני חיפה 140724
באנר מוזאוני חיפה 140724
באנר קריית אתא קיץ 2024
פרסום בחי פה - רחב - מונפש
באנר קריית ביאליק ותיקיםרחב 140724

“נסראללה” לא רק בלבנון גם אצלנו בקרקעית הים בחיפה

כאדם שמבלה ארבע שעות בממוצע ביום בצלילות, כל יום...

משטחי ענק של צידפת הפרנה פרנה התגלו במפרץ חיפה

(חי פה בים) - רבים הדיבורים על הגירה לישראל...

החטופים ישוחררו רק לאחר עליית השמאל לשלטון • דעה אורי לב

לפעמים המציאות טופחת על פני, ואני רואה את האמת…...

המלון בבת גלים נבנה במהירות הבזק על אף שהוא חוסם את קו החוף

זוהי כתבת המשך לכתבה שפרסמתי לפני כחודשיים בתקופת הבחירות...

חנה יפה מחיפה • אדריכלית נוף זוכת "פרס קרוון" בפרויקט פארק נשר

חנה יפה החיפאית הינה אדריכלית נוף. מקצועה הינו תחום...

חיפה והצפון זקוקים לשדה תעופה • דעה

ירון חנן – חבר בצוות חלופה להקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג.


האם שדה התעופה בחיפה יכול לתת מענה לתושבי חיפה והצפון כשדה משלים לנתב"ג? האם קיימת אופצייה אחרת שתיתן מענה לכשלושה מיליון תושבים מצפון לגוש דן, שתהיה טובה יותר מנתב"ג? הנה אלטרנטיבה שהוצגה למקבלי ההחלטות ועשוייה להוות חלופה מעולה בהשוואה לכל חלופה אחרת שנבדקה.


מדוע שדה התעופה בחיפה ישאר שדה קטן ולא משלים לנתב"ג?

כיום ברור כי על המדינה להזדרז ולמצוא חלופה לשדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג משום שישראל לא יכולה להסתמך רק על שדה בינלאומי אחד – נתב"ג וזקוקה לשדה נוסף במרחק של עד שעה וחצי ממרכז הארץ.

שדה התעופה בחיפה לא יכול לשמש כשדה משלים לנתב"ג, את זה אפילו עינת קליש כבר הפנימה, כמו שידוע לכל ראשי הערים במטרופולין חיפה, השדה בחיפה יכול רק לשמש כשדה קטן, עם מסלול קצר יחסית לטיסות של מטוסי נוסעים בגודל קטן ובינוני, לטווחי טיסה קרובים בלבד, עד טווח של עד שעתיים וחצי טיסה. הסיבות הן רבות אך הבעיה העיקרית, כפי שקבעו כל המומחים של רשות התעופה האזרחית ורשות שדות התעופה, היא שמסביב לשדה קיימים מספר מכשולים כמו רכס הכרמל ונמל המפרץ שלא יאפשרו המראות מטוסי נוסעים גדולים בזווית הנסיקה הבטיחותית הנדרשת. כמו כן השדה לא יאפשר קיום נחיתות מכשירים, שזהו תנאי בלעדי לקיום טיסות בינלאומיות ליעדים בטווח בינוני וארוך. רוב חברות התעופה לא יסכימו לנחות בשדה עם מגבלות כאלו.

שדה התעופה של חיפה (צילום: ירון כרמי)
שדה התעופה של חיפה (צילום: ירון כרמי)

האם שדה התעופה ברמת דוד ישמש כחלופה מתאימה?

האלטרנטיבה הצפונית והרצויה הן לציבור שגר מצפון לגוש דן ובמטרופולין שלנו והן לרוב תושבי המדינה יכולה להיות שדה תעופה משלים לנתב"ג ברמת דוד, או בחלופה שמיד אציג כאן. שדה התעופה ברמת דוד נפסל בינתיים ע"י משרד התחבורה ושר הביטחון. למיטב ידיעתי מרגע שהוחלט לא להסתמך על המסלולים הקיימים ברמת דוד אלא לצאת מגבולות הבסיס ולהקים מסלול נוסף בכיוון אחר, תיגרם פגיעה קשה מאד לעמק יזרעאל ותושבי האזור והוא כבר לא יהיה אזור חקלאי, ירוק ואיכותי כפי שאנו מכירים כיום.

מטוס נוסעים של אל על - ארכיון (צילום: ירון כרמי)
מטוס נוסעים של אל על – ארכיון (צילום: ירון כרמי)

חלופת שדה תעופה בינלאומי שני מול חוף טירת הכרמל

קיימת חלופה מצויינת אחרת שצוות, בו אני חבר, הציג למקבלי ההחלטות בממשלה וכן לרוב ראשי הרשויות המקומיות במטרופולין חיפה וסביבתו: הקמת שדה תעופה בינלאומי על אי מלאכותי מול חוף טירת הכרמל. בבחינת היתכנות הקמת השדה על האי הנ"ל שותפו מומחים מתחומי ההנדסה הימית, אקולוגיה ימית, תעופה, תכנון, ניהול סיכונים, ביטחון וגיאולוגיה ימית.

החלופה נבדקה ונמצאה ריאלית הן מבחינת המיקום המומלץ, זמן ההקמה הנדרש (בין 7-10 שנים לכל היותר) והן מבחינת עלויות ההקמה (כ4-5 מיליארד דולר במחירים של היום). לכל הדעות אם הבדיקות שאנו מציעים לבצע יתבצעו קיימת סבירות גבוהה שהן יאמתו את הנתונים המקצועיים שהגשנו לגורמים הממלכתיים הרלוונטיים. השדה על האי מול חוף טירת הכרמל ייתן את מירב היתרונות ומינימום החסרונות בכל ההיבטים הרלוונטיים, לעומת כל חלופה אחרת שנבדקה עד כה.

נשים הולכות על חוף הים - חוף טירת הכרמל (צילום: ירון כרמי)
נשים הולכות על חוף הים – חוף טירת הכרמל (צילום: ירון כרמי)

לסיכום, לטובת כל תושבי האזור והמדינה אנו מקווים שלאחר כינון ממשלה חדשה משרד התחבורה יכנס להליך בחינה דו שלבי וקצר של ההצעה והנתונים שהגשנו ואנו מאמינים שהבחינה המקצועית הזו על ידי גוף מקצועי ובינלאומי מומחה תמצא כי אכן החלופה הזו ריאלית והמדינה תתחיל לקדם אותה על פי החלטות הממשלה העדכניות.

צרו קשר עם חי פֹּה: בוואטסאפבמייל

ירון חנן
ירון חנןhttps://yaronhanan-cecr.co.il/
חבר מועצת העיר לשעבר מסיעת "הירוקים" • מומחה לניהול סיכונים ומצבי חירום

כתבות קשורות לנושא זה

4 תגובות

  1. מעולה מהמם. הצפון מאוד צריך שדה תעופה וזה כבר שנים מדברים על זה. אני וכל תושבי חיפה והקריות מעוניינים בהחלט.

    • בנושאים הללו אני פועל בהתנדבות למען הציבור על מנת לקדם פעולות בהן אני מאמין ולא למען אינטרסים צרים ואישיים!

הכתבה נעולה לתגובות. ניתן לשתף ברשת באמצעות כפתורי השיתוף

כל הכתבות בחי פֹה

הרכבל של חיפה • מימוש חזונו של הרצל

(חי פה עם סיפור על בניין) - רכבל חיפה הוא רכבל תיירותי המקשר בין שכונת בת גלים לבין שכונת סטלה מאריס. תחנת בת גלים...

חיפה • רוכב אופנוע נפגע, מפונה לרמב״ם במצב בינוני

(חי פה) תאונת דרכים בשדרות הנשיא בחיפה ממד"א נמסר לחי פה: ביום שבת, 27/7/24, בשעה 12:52 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב כרמל על...

טראומת קיבוץ בארי – תשעה חודשים מאסון 7/10/23 – סיור מצולם ומצמרר

(חי פֹּה) - תיעוד - תשעה חודשים לאסון שפקד אותנו הרגשתי חובה להגיע לבארי כדי לנסות לחוש ולתעד את הטרגדיה שאנשי בארי חוו בשביעי...

הפגנה נגד ממשלת נתניהו – חיפה – חורב – 27/7/24

(חי פה) - נמשכת המחאה נגד ממשלת נתניהו. המפגינים קוראים להתפטרותו ומסבירים כי המלחמה נמשכת והעסקה להשבת החטופים מתעכבת מכיוון שנתניהו אינו מעוניין בוועדת...

החתול שמר על נחש הצפע הענק עד לבואו הלוכד ◄ צפו

(חי פה) - בתקופה האחרונה מתקבלות עדויות נוספות על תופעת החתולים השומרים על נחש הצפע ומגינים על הציבור מפני הכשה. כך קרה גם ביום...