מדינת ישראל נחשבת אחת המדינות המסוכנות להיפגעות ילדים בתאונות דרכים
מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה כי למעלה מ-1,700 ילדים (0-14) נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2020, כשליש מהם, 529 ילדים– נפגעו בשעות אחר הצהריים (16:00-19:00). הנתונים גם חושפים כי בשנת 2020 נהרגו בשעות אחר-הצהריים נהרגו 11 ילדים (מתוך 25 ילדים שנהרגו בשנה זו) ו-47 נפצעו באורח קשה.
בחיפה נפגעו 191 ילדים (0-14) בתאונות דרכים בין השעות 16:00 ל- 19:00 בעשור החולף (2011-2020), מתוכם ילד אחד נהרג ו-16 נפצעו באורח קשה. בשנת 2020 נפגעו בשעות אחר הצהריים 12 ילדים בעיר.
במיוחד בחודשי הקיץ
מזג האוויר החם של עונות האביב והקיץ והאור הממושך שמביא איתו שעון הקיץ מוציאים ילדים רבים מהבתים לבילוי בשעות אחר הצהריים וחושפים אותם לסכנות שבכבישים. מבדיקת עמותת אור ירוק עולה כי שעות אחר הצהריים מסוכנות ביותר עבור ילדים ובהן נפגעים קטנטנים רבים. שעות אחר הצהריים בעלות מאפיינים מיוחדים: כאשר במהלכן מסתיימות הפעילויות במסגרות החינוכיות, הכבישים עמוסים בנהגים השבים מיום העבודה, הילדים מסתובבים ומשחקים ברחובות וכל זאת במיוחד בחודשי הקיץ.
בשעות אחה"צ, בתוך העיר
מרבית הילדים הנפגעים וההרוגים בשנת 2020, נפגעו בתחומי הערים והישובים – 324 (מתוך 529) ילדים נפגעו במהלך שעות אחה"צ בתחום העירוני, מהם תשעה ילדים נהרגו (מתוך 11 שנהרגו בשעות האלה בכלל כבישי הארץ) ו-38 נפצעו באורח קשה. בירושלים נפגעו בתאונות יותר מפי שניים ילדים מאשר בתל אביב בשעות אחר הצהריים בשנת 2020: 54 נפגעו בירושלים ו-23 נפגעו בתל אביב.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק:
מדינת ישראל נחשבת אחת המדינות המסוכנות להיפגעות ילדים בתאונות דרכים. הסיכון גובר בשעות אחר הצהריים כאשר ילדנו הקטנים משחקים ומבלים מחוץ למסגרות החינוכיות ומסתובבים ברחובות. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, יחד עם הרשויות המקומיות חייבים לדאוג לבטיחות לילדים על ידי הצבת פסי האטה במיוחד בסביבה בה קיים ריכוז גבוה של ילדים כמו גני שעשועים, פארקים ובתי ספר. זהו פתרון זול, קל לביצוע ואפקטיבי בצמצום מספר התאונות והנפגעים. המדינה צריכה להפסיק להטיל את האשם על הילדים הנפגעים, לקחת אחריות ולנקוט בצעדים אקטיביים למנוע את הילד הבא שיפגע.
להלן נתוני ההיפגעות בערים מרכזיות נוספות
- בירושלים נפגעו 532 ילדים (0-14) בתאונות דרכים בין השעות 16:00 ל 19:00 בעשור החולף (2011-2020), מתוכם שישה ילדים נהרגו ו-69 נפצעו באורח קשה. בשנת 2020 נפגעו בשעות אחר הצהריים בעיר 54 ילדים, מהם שניים נהרגו.
- בתל אביב-יפו נפגעו 230 ילדים (0-14) בתאונות דרכים בין השעות 16:00 ל 19:00 בעשור החולף (2011-2020) מתוכם שני ילדים נהרגו, ו-18 נפצעו באורח קשה. בשנת 2020 נפגעו בשעות אחר הצהריים בעיר 23 ילדים, זאת לעומת 18 שנפגעו בשנת 2019 ו-11 שנפגעו בשנת 2018.
- בחיפה נפגעו 191 ילדים (0-14) בתאונות דרכים בין השעות 16:00 ל- 19:00 בעשור החולף (2011-2020), מתוכם ילד אחד נהרג ו-16 נפצעו באורח קשה. בשנת 2020 נפגעו בשעות אחר הצהריים 12 ילדים בעיר.
- בבאר שבע נפגעו 158 ילדים (0-14) בתאונות דרכים בין השעות 16:00 ל 19:00 בעשור החולף (2011-2020), מתוכם שמונה נפצעו באורח קשה. בשנת 2020 נפגעו בשעות אחר הצהריים בעיר שמונה ילדים.
- בבני ברק נפגעו 138 ילדים (0-14) בתאונות דרכים בין השעות 16:00 ל 19:00 בעשור החולף (2011-2020), מתוכם 23 נפצעו באורח קשה. בשנת 2020 נפגעו בשעות אחר הצהריים בעיר 19 ילדים.
בעיריית חיפה כרשות יש מטה לבטיחות בדרכים, אלא שלצערי הוא אינו פעיל, ולראיה ניתן לראות את כבישי חיפה, מעברי חצייה דהויים ולא מסומנים, תאורת לילה לא מספקת, הסתרת מעברי חצייה על ידי צמחייה , תמרורים שיש להחליפם ועוד ליקויי בטיחות שונים.
כשלא מטפלים בנושא הבטיחות בדרכים עבור בני אדם שהם הולכי רגל ונהגים, מדוע מבקשים מהעירייה לטפל בחזירים?