באנר כללית 050924
באנר טירת כרמל
באנר מנו 131224
באנר כללית 050924
באנר חזית הים רחב
באנר גורדון 240624
באנר החברה הכלכלית 171124
באנר מוזאוני חיפה 081024
באנר מוזאוני חיפה 081024
פרסום בחי פה - רחב - מונפש
באנר קריית ביאליק שנה טובה 031024
באנר כללית 050924
באנר קריית אתא 011024

פרח השבוע • סיתוונית היורה

הקדמה הכרמל מציג לנו פרחים בכל עונות השנה. בטור זה...

בני הזוג קעקעו על גופם את מפת ארץ ישראל • סמל לאהבת הארץ ולצדקת הדרך

בתקופה המורכבת שעוברת משפחת רז, מקרית ביאליק, בחרו בני...

"מיהו פלשתינאי?" • פרק 8 • הבעיה עם הפלשתינים

הקדמה בפרק הקודם ראינו כיצד התרחשה התבוסה הכל-ערבית. ראינו שהיא...

בית קלר • ארכיון הטמפלרים בחיפה

בהתקפת הטילים של חיזבאללה על חיפה מיום שבת 16/11/24, נפגע...

איך נלמד את ילדינו ללמוד באופן עצמאי? | דר' הדס שלי-הובר • המכללה האקדמית גורדון

טיפוח לומד עצמאי – איך עושים את זה?

גם בתקופת משבר, כמו זו הנוכחית, יש מי שמרוויח: לצד הביקורת על מערכת החינוך, אחד היתרונות שיצרה התקופה היא פיתוח יכולת למידה עצמאית אצל התלמידים. כשרוב התלמידים נדרשים ללמוד למידה עצמאית בבית מול מחשב, אפליקציות, אתרי למידה ולעיתים בקבוצות למידה קטנות. למידה עצמאית מסוג זה דורשת מהילדים מיומנויות גבוהות של הכוונה עצמית בלמידה. כלומר, יכולת לעבד מידע לידע, יכולת לשאול שאלות הקשורות למשימה, להיות בעלי מוטיבציה פנימית, מיומנויות של שיתופיות ויכולת שיח מקדם למידה עם החברים המורה וההורים. 

איך מפתחים מיומנויות כאלו בבית או בבית הספר?

מה ההורים יכולים להתחיל לעשות כדי לטפח ילד שהוא לומד עצמאי אחראי, שאינו תלוי בדרך בו יועבר שיעור מסוים, סינכרוני או א סינכרוני, ויהיו בו דרישות כאלו או אחרות? 

תהליכי הכוונה עצמית בלמידה מורכבים משלושה שלבים עיקריים: יכולת תכנון, ביקורת ומיומנות משוב עצמי. כדי ששלבים אלו יצאו מהכוח לפועל והילד יוכל לבצע אותם בקלות ובחכמה, דרוש מבוגר מתווך שיעזור לו להגיע אליהם. 

אוצר מילים וסגנונות למידה

ראשית, יש להעשיר את אוצר המילים ע"י שימוש במילים נרדפות. כן, לשים לב גם למילות קישור פשוטות, ולהשתמש בהם בשיח הפשוט בבית. גם כשמבקשים להניח נעליים במקום, לעטות מסכה ולהדיח כלים. במקביל, בודקים עם הילד איך הוא לומד באופן המיטבי למקצועות מסוימים. האם הוא רושם כל דבר? האם הוא רושם רק את עיקרי הדברים? האם הוא מצייר תוך כדי ההקשבה למורה? כלומר, מאבחנים מהו סגנון הלמידה המאפיין את הילד ובאילו מקצועות.

חשוב לשוחח על המשימות שניתנו בבית הספר ועל אופן פתרונן. בדרך זו מפתחים ביחד מודעות עצמית לדרכי הלמידה האינדיבידואליות של הילדים.

קשיים תובנות ואסטרטגיות

בשלב השני, מבקשים מהילד להסביר קשיים, תובנות ואסטרטגיות עבודה במהלך פתרון משימות.

לבסוף ובמקביל, מפתחים מיומנויות גבוהות יותר ומארגנים משימות הדורשות תכנון, בתוספת משפט מאתגר המייצר מוטיבציה. למשל, בעוד יומיים יגיע לביקור… ועלינו לארגן את… מה אתם מציעים? תוך כדי ביצוע המשימה לשאול שאלות ביקורתיות כמו למשל: האם אני מארגן כפי שתכננתי? האם אני פועל לטובת הרעיון? 

לאחר מכן בודקים איך ביצענו את המשימה המאתגרת: האם פעלנו נכון? מה היה טוב? מה היינו עושים אחרת? מה עזר לי? מה פחות? 

גם עם ילדים צעירים

להורים לילדים צעירים אני מציעה לא לחכות לגילים הבוגרים יותר, אלא כבר לשכלל מיומנויות הכוונה עצמית, תוך כדי ההתנהלות היומיומית. לא לפחד לשאול שאלות ולתת לילדים מרווח זמן לחשוב ולענות. לדוגמה, גם יציאה לחצר עם ילד בן חמש יכולה לכלול את שלבי התכנון, הבקרה והרפלקציה העצמית. לפני היציאה לחצר, ניתן לבחון בחינה משותפת ולקיים שיח סביב מה כדאי לקחת לחצר? מי יהיה אחראי על בקבוק המים או הפירות? מי ייקח את התיק לחצר? ובחזרה ממגרש המשחקים, לשוחח על מה היה מועיל ומה פחות וכיצד היינו רוצים ללכת מחר לגן המשחקים?

ד"ר הדס הובר (צילום: האקדמית גורדון)
ד"ר הדס הובר (צילום: האקדמית גורדון)

המסר פשוט – פיתוח לומד עצמאי, זהו תהליך המתחיל בבית ובגילים צעירים מאד

נכון, לעיתים כחברה, אין לנו שליטה על השינויים שהעולם שלנו עובר. למשל, התפתחות הטכנולוגיה ואופן ומהירות העברת המידע. אך יש לנו, כמבוגרים, את האחריות הגדולה והעצומה לתווך להם את ההתנהלות במסגרת השינויים המואצים, בכך שנעניק לילדינו מיומנויות של לומדים עצמאים ובלתי תלויים. לפתח ולטפח בהם גמישות מחשבתית ויכולת שיח פנימי עצמאי, שיביאו להתנהלות מיטבית בעולם משתנה. 

הכותבת היא ראשת החוג לתקשורת במכללה האקדמית לחינוך גורדון

באנר גורדון 240624

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

מערכת חי פה - חדשות חיפה
מערכת חי פה - חדשות חיפה
תכנים מחדר החדשות של חי פה - תאגיד החדשות של חיפה והסביבה מייל למערכת: [email protected] צרו קשר: 052-2410689

כתבות קשורות לנושא זה

כל הכתבות בחי פֹה

תקיפה עוצמתית הלילה בדאחייה בביירות (בין שישי לשבת, 23/11/24) לאחר מטח הטילים לקריות

(חי פה) - תקיפה עוצמתית במיוחד של צה"ל, על מבנה בלב שכונת הדאחייה בביירות. מבנה נהרס כליל ותחתיו נוצר מכתש ענק. מבנים רבים נוספים...

דיווח זירות – שבת 23/11/24 – מטחי טילים – חיפה והקריות • נזק למבנה תעשייה בקריית אתא

(חי פה) - דיווח כוחות ההצלה מזירות פגיעת טילים ליום שבת - 23/11/24. הדיווחים מגיעים בהדרגה. 04:19 - ירי טילים לעבר הקריות עיריית קריית אתא:תושבים יקרים,...

דיווח זירות – 22/11/24 – עכשיו כטב״ם, מטחי טילים – חיפה והקריות

(חי פה) - עדכונים ליום ו׳, 22/11/24 - זירות מטחי טילים באזור חיפה. הכתבה מתעדכנת במהלך היום על פי הדיווחים מכוחות ההצלה ומאזרחים. ראיתם...

תינוק נכווה ממים רותחים – מצבו בינוני

ממד"א נמסר לחי פה: בשעה 18:46 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב כרמל, על תינוק שנכווה ממים רותחים בהית בקרית ים. חובשים ופראמדיקים...

אישה בת 74 התמוטטה בקניון בחיפה – הדופק חזר לאחר פעולות החייאה

(חי פה) - הבוקר (שישי 22/11/24) הוזעקו כונני ארגון הצלה למרכז קניות בדרך שמחה גולן בחיפה, בעקבות דיווח על אישה בת 74 שהתמוטטה במקום....