בכללית מבצעים סדרת פעולות שנועדו לאפשר התמודדות עם משבר הקורונה, לצד הטיפול השוטף במטופלים, בנושאים שאינם קשורים במגיפה. הנכם מוזמנים להתעדכן כאן במגוון נושאים. המידע יקל עליכם לקבל את הטיפול הנכון בזמן הנכון ולשמור על בריאותכם.
כיצד התמודד מחוז חיפה וגליל מערבי של הכללית עם פרוץ נגיף הקורונה וכיצד ממשיך להתמודד, שכן מדובר באירוע מתגלגל?
רונן נודלמן: אנחנו פועלים לפי הנחיות משרד הבריאות. כל המרפאות שלנו וכל השירותים שלנו המשיכו לפעול בשוטף. לא סגרנו מרפאות ולא צמצמנו שעות פעילות, להיפך, במרכזים רפואיים כמו לין וזבולון שבהם קיימים גם מיונים קהילתיים, תגברנו את שעות הפעילות.
מפרוץ הקורנה ועד היום השירותים שלנו זמינים אבל ההיקפים ירדו. אנשים פחות הגיעו בגלל החשש מהקורונה, אבל מצאנו דרכים שונת על מנת להיות בקשר עם האנשים. יזמנו שיחות עם אוכלוסיות בסיכון, לימדנו את האנשים שניתן לפנות גם דרך טלפון וגם לבקר את הרופא דרך שיחה טלפונית או וידאו צ'אט.
מה לגבי ניתוחים וטיפולים שנדחו?
מרפאות הקהילה עבדו רגיל. במקרים דחופים אנשים הגיעו לקבל טיפול. העצירה היתה בבתי החולים שם הרשימות הלכו והתארכו. יש לנו את כל הרשימות של האנשים. מה שלנו חשוב זה שמקרים דחופים אנשים לא יפחדו ויפנו לקבלת טיפול. אנחנו נמצאים בשטח, גם במרפאות ובקהילה וגם בבתי החולים עושים הפרדה גם בית חולים כרמל שהוא שייך לכללית.
הנגשת שירות אריזת סל תרופות ואיסוף מבית המרקחת עם אופציה למשלוח עד הבית. כיצד מתקדם השירות והאם התחיל גם השירות עד הבית?
שירות תרופות עד הבית הוקם לפני עידן הקורונה. מה שקרה בעצם הוא שבגלל שאוכלוסיות פחדו לצאת מהבתים תגברנו והרחבנו את השירות הזה ע"י הפעלת השירות בעוד בתי מרקחת ברחבי המחוז. לגבי שירות של שליחת התרופות עד הבית יש חברה שזכתה במכרז זה תהליך שהוא ארצי. בנוסף, יש לנו הסכם עם סופר פארם, במסגרתו, מזמינים דרך האפליקציה ומקבלים את התרופות בחינם. כמו כן, יש לנו מתנדבים שלנו וגם בעזרת עמותות אנחנו עושים משלוחי תרופות לאוכלוסיות נזקקות שלא יוצאות מהבית.
האם בוצעה הדרכה לצוותים במחוז להתמודדות עם קורונה והאם יש מספיק מיגון לצוותים?
בתחילת הדרך, כמו בכל מצב חירום, המלאים היו מוגבלים, אבל היום אין במערכת הבריאות מחסור של ציוד מיגון. כל העובדים שלנו ממוגנים ומסודרים.
גם הפניקה שהייתה בהתחלה, אצל ציבור הלקוחות וגם אצל העובדים, כבר איננה. מרגישים שיש רגיעה. היום כל הלקוחות מגיעים עם מסיכות וכנ"ל העובדים יש להם מיגון מלא מסכה כירורגית ומסכת פנים. אם יש צורך לטפל בחולי קורונה גם יש את כל המיגון הנדרש.
מה עם שירות בריאות הנפש? האם יש יותר פניות?
כשאנשים נמצאים בבתים ובטח כשמדובר באנשים מבוגרים – כמובן שהביקוש לסיוע נפשי הוא יותר גבוה. המוקדים הארציים של כללית, שעובדים באון ליין, תוגברו משמעותית וכלל האוכלוסייה יכולה לפנות למוקדים אלה. בנוסף, כל נושא הווידאו-צ'אט עובד גם בנושא בריאות הנפש.
העובדים והעובדות הסוציאליות הם חלק מאותה מחלקה שמטפלת בחולי קורונה והם בקשר גם עם אלה שבמלונות וגם עם אלה שבבתים. בסך הכל, ההערכות שלנו בכללית, גם ברמה הארצית וגם ברמה מחוזית פועלת בצורה יפה. גם הצוותים שלנו, הפועלים מול האוכלוסייה המבוגרת וגם בתחומים כמו התפתחות הילד, יוזמים את השיחות ונותנים את הטיפולים דרך הטלפון דרך הוידאו צ'אט.
מה בנוגע לפרופורציה בין ביקורים במרפאות לטיפול און-ליין:
בתחילת המגפה, אחוז הביקורים און ליין עמד על 60% 70%. בימים האחרונים, עם ההקלות, האנשים החלו לחזור למרפאות. אני חושב שכל המערכות של הווידאו-צ'אט והשיחות שנכנסו לעבודה, זו מהפכה בעולם הבריאות. גם אחרי עידן הקורונה אנשים ימשיכו להשתמש באפליקציות השונות ואני חושב שלא עבור כל דבר צריך להגיע פיזית ולבקר את הרופא. זו תחילתה של דרך שתימשך גם אחרי עידן הקורונה.
כיצד אתה מסכם את עבודת מחלקת הקורונה, שהחלה לפעול לפני כחודש וחצי?
אני מאוד מרוצה מההירתמות של העובדים והצוותים שלנו. כולם גילו מסירות ויחד, הצלחנו להפעיל את כל השירותים, תגברנו את השירותים החיוניים והקמנו מחלקת קורונה בקהילה מעכשיו לעכשיו. הצוותים מגיעים פיזית למלוניות ומבצעים את המעקבים. פתחנו מתחמים בכל רחבי המחוז לבדיקות קורונה, פתחנו מעבדה בתוך המעבדה המחוזית בנשר שמבצעת עבורנו ועבור כל הקופות. זו התרומה שלנו למאמץ הלאומי של מלחמה במגיפה.
כמנהל מחוז אני מאוד מרוצה, כי יש לנו צוות מעולה. אנחנו נערכנו וכל משימה וכל שינוי במשרד הבריאות אנחנו מיד מיישמים. בהזדמנות זו אני רוצה לומר תודה לכל העובדים המסורים שנרתמו.
מה לגבי המיונים הקהילתיים בלין וזבולון האם גם להם יש פניות או הפניות ירדו כמו בבתי החולים?
המיונים היו פעילים לאורך כל הדרך. בהתחלה הייתה ירידה בכמות הביקורים, בגלל הלחץ והפחד של האוכלוסייה, אבל לאט לאט המיונים מתמלאים מחדש. בהתאם לכך, תגברנו את המיונים בצוותים. יש במיונים הקהילתיים שלנו את כל השירותים: מעבדה רנטגן וכל מה שצריך ומי שצריך – יכול ומוזמן להגיע.
מה לגבי שירות טיפולי הפוריות, כיצד מתמודדים בנושא זה, לאור הנחיית משרד הבריאות ?
אנחנו מחכים להנחיות של משרד הבריאות. אנשים שהיו באמצע טיפול המשיכו לקבל את הטיפול והמטופלים החדשים נעצרו. ברגע שיהיו הנחיות חדשות אנחנו נפעל בהתאם.
האם גם צוותים רפואים במחוז נדבקו בקורונה?
היו צוותים שנדבקו גם אצלנו, אבל מעט מאוד. טיפלנו בהם בצורה מסודרת, ע"י הפרדה ובידוד.
מה המסר שלך לסיכום, לתושבים וללקוחות כללית?
בעת הזאת, אנחנו נכנסים לשגרת קורונה. חשוב מאוד להישמע להנחיות של משרד הבריאות. מאוד חשוב שהתושבים וגם הצוותים הרפואיים יהיו ממוגנים וישמרו אחד על השני. מאוד חשוב שמי שחש לא טוב לא יזניח את הבריאות שלו ושיגיע בצורה ממוגנת לקבלת טיפול.
הצוותים שלנו ממוגנים ואנחנו יכולים לתת שירות. הפעלנו שירות חדשני והוא ימשיך. מדובר בשירות שבמסגרתו אחיות ורופאים מגיעים עד הבתים של הלקוחות שנמצאים בסיכון, מביאים להם תרופות, מבצעים מעקבים ובדיקות דם. זה שירות שהוא בנוסף ליחידה להמשך טיפול.
שירותי קופות החולים נעים בין רע מאד לקטסטרופה. לא היה ברור איך אפשר להיבדק, וברור שרבים חולים ולא נבדקו.. אין בדיקות יזומות דרך קופות החולים. מוקדי המיון של קופות החולים לא ערוכים למצב של קורונה, ממתינים בחללים צפופים יחד ללא תורים מסודרים. זה בכל הקופות. פשוט לא ערוכים כמו שצריך.
מי שכותב שזה נפלא ונהדר כנראה לא נאלץ לראות מה שקורה בפועל במוקדי חירום.
מה עם כללית סמייל? ארמון חיפה
ראיון מרתק לאתר חי פה של רונן נודלמן,מנהל כללית במחוז חיפה וגליל מערבי.
היערכות מצויינת.
מנסה לתאם בדיקות דם מהבית כבר יותר משבוע ולא מצליחה כך שהדברים לא כל כך זורמים כפי שמופיע בכתבה