היום נפתח בבתי הספר במחוז חיפה שבוע אורחים ומארחים תשע"ט, במעמד מנהל המחוז, ד"ר סער הראל. האירוחים יתקיימו בתחום הפדגוגיה, הייעוץ, החינוך החברתי ערכי והחינוך המיוחד. במהלך השבוע יבקרו עשרות אנשי חינוך בבתי ספר בעיר וילמדו על שיטות לימוד ייחודיות וחדשניות.
מערכת החינוך החיפאית תקיים השבוע למידת עמיתים עירונית במסגרת פרויקט "שבוע אורחים ומארחים" שיזם משרד החינוך. במסגרת התכנית, פתחו בתי הספר את שעריהם בפני אורחים ועמיתים-למקצוע מכל מחוז חיפה, ובמהלך השבוע הקרוב יציגו שיטות לימוד ייחודיות בתחום הפדגוגיה, הייעוץ, החינוך החברתי- ערכי והחינוך המיוחד.
התכנית נפתחה היום, א', 17/2/2019, בבית הספר היסודי "אילנות" אשר הציג מודל ייחודי למנהיגות תלמידים באמצעות דיאלוג. התכנית מתמקדת בליווי הילד במסעו בחיפוש הגדרה, תוך בניית מסלול התפתחות אישי. תלמידי בית הספר הציגו בפני האורחים את תהליך בחירת היעד האישי ואת הכלים שבית הספר מעמיד לרשותו כדי לפתח אפיקי מנהיגות שונים ובהם תכנית הדיבייט (אמנות השכנוע), מרחב אישי המאפשר טיפוח אחריות סביבתית ועוד.
יעל רהב ליכט, מנהלת בית הספר אילנות, מסרה לחי פה:
"בית הספר אילנות מוביל מנהיגות דיאלוגית המביאה גישה חדשה לשיחה. נחוץ שיח איכותי בין השותפים ללמידה, מורים וילדים כדי להגיע לתוצאות מצוינות. בלטה בביקור יכולת המנהיגות של הילדים שהובילו את האורחים במסלולים שונים של למידה. במרחבים הדגימו המורים והילדים שיעורים בתחומי הדעת השונים, מתמטיקה, מדעים, שפה ואנגלית וגם שיעורי בחירה, לשכבה הצעירה: מגמת יוגה, מגמת הגנן הצעיר, מגמת קריוקי ומגמת משחקים של פעם.
במגמות של השכבה הבוגרת מתקיימות מגמות בתקשורת בינאישית כמו פרסום ושיווק, דוברות ויחסי ציבור, הנחיית קבוצות (הדגימה הנחייה של תלמידים במעגלי שיח בנושאים שרלוונטיים לכיתות ג' – ד', למשל, האחריות ללמידה – האם היא של התלמידים, ההורים או המורים?).
התמקדנו בביקור בהוראה דיפרנציאלית בכיתות, כלומר, מתן מענה לתלמידים על פי הצרכים והיכולות של כל ילד וילדה. בשיעורים ניתנו משימות ברמות שונות ואפשרו לכל הילדים לחוות וליהנות מהלמידה. במשוב הסיכום שקיבלנו מהאורחים נאמר כי תרבות המנהיגות והדיאלוג ניכרים בביה"ס בקרב הילדים, הצוות החינוכי, קירות ביה"ס, התכנים והשיח בקרב התלמידים והצוות החינוכי. התרגשתי לשמוע מאחת המנהלות שערך הכבוד הוא ערך, שבא לידי ביטוי כחוט השני בכל שגרות בית הספר".
מארחים ואורחים בבית הספר בשכונת נאות פרס בחיפה:
לבית הספר היסודי נאות פרס הגיעו מנהלי בתי ספר ומורים רבים, על מנת להתרשם מצורת ההוראה המיוחדת בבית הספר.
"היה לנו הבוקר ביקור מוצלח מאוד", אמרה לחי פה מנהלת בית הספר, אסתי אזולאי, "המטרה שלנו הייתה להראות לאורחים שלנו את ההוראה הדיפרנציאלית, שמאפשרת לנו ללמד קבוצה גדולה של תלמידים, כשמכירים בחודו וייחודו של כל תלמיד. לא מדובר רק בסיסמה. אנחנו מצליחים למפות רמות ומיומנויות של כל אחד מהתלמידים וכל תלמיד מתקדם בהתאם ליכולת שלו. אנחנו מחלקים את הכיתה ל-4 טווחי רמות, יש מורה אחת בכיתה ו-4 קבוצות, שכל אחת מתקדמת בקצב שלה וכל פעם המורה יושבת עם אחת הקבוצות ורואה את העבודה של אותם תלמידים.
אנחנו הצגנו לאורחים שלנו מספר שיעורים: בחדר המולטימדיה התלמידים שלנו יושבים ומתכננים עיר לכל פרטיה ומדפיסים את התוצרים. האורחים ראו גם למידה בתוך המרחב עם מסך touch. על המסך יש שפע של אפליקציות, מאפליקציה ששומרת על קשר רצוף עם סוכנות החלל הבינלאומית נאסא ועד לאפליקציה, שמשמיעה קולות של חיות – זכר, נקבה וחיות מיוחמות ולא מיוחמות.
לאחר מכן עברנו למרכול פרס, שבאמצעותו אנחנו מלמדים מתמטיקה. מדובר במרחב מתמטי שיש בו חלוקה מכיתות א'-ב', שלומדות חיבור וחיסור בתחום ה-20, ועד כיתות ה'-ו', שבעזרת המצרכים לומדות אחוזים, שברים ועוד. בהמשך התקיים שיעור במדעים ושפה – השיעור היה במעבדת המדעים לכיתה דו גילית (ה' ו-ו'). עסקנו בתכנון מוצר בעזרת לימוד מיומנויות של לשון, כתיבה וכתיבה שיתופית. התוצרים עלו לענן והתלמידים קיבלו תגובות מיידיות של שתי המורות.
הראנו גם את חדר השפה שלנו, שבו באמצעות משחק ובימת דיבייט אנחנו משכללים את כישורי השפה והנאום של התלמידים. השיעור היום כלל עבודה על חסמי קריאה על פי רמות (שיעור לכיתה ד'). בבית ספר צומח אתה חייב לדייק את הדברים, ולכן אנחנו נעזרים לא מעט במדריכות המחוזיות של משרד החינוך, שהן מומחיות בתחומן עינב כהן, מירב אמסלם, יפעת גרינברג, מלאני שאול ושרה אלפסי. התלמידים שלנו הכינו מחזיקי מפתחות שעליהם הם הדפיסו את שם בית הספר וחילקנו את המתנה לאורחים".
מנהל המחוז במשרד החינוך ד"ר סער הראל אמר היום במהלך האירוח בו השתתף כי מדובר בשבוע מכונן עבור המחוז:
"שבוע אורחים ומארחים מנגיש את הידע, שיטות העבודה, ההצלחות, הקשיים והאתגרים בפני צוותי החינוך במקום הכי אותנטי, זו הזדמנות נפלאה עבור אנשי החינוך לבחון מודלים חינוכיים אשר יתאימו לבית ספרם ולרוח הקהילה ביישובם וליישמם בבתי הספר שלהם תוך ביצוע התאמות מקומיות, הנגשת הידע ושיתופו הינם מפתח להצלחות פדגוגיות וערכיות בבתי הספר בפרט ובמחוז בכלל".
אורחים ומארחים – תכנית הביקורים להמשך השבוע בחיפה:
בהמשך השבוע יציג תיכון עירוני ה' מודל לשילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל, באמצעות הוראה דיפרנציאלית. תיכון קריית חיים יציג את התכנית הפדגוגית שהביאה את תלמידי כיתות שח"ר ואתגר (אמ"ץ) ל- 100% זכאות בבגרות בשנת הלימודים תשע"ח. בית הספר רעות לאמנויות יחשוף את מודל DNA- TECH (Design Nature Art Technology) לטיפוח חדשנות ויצירתיות בקרב תלמידים.
בבתי הספר היסודיים יציגו מגוון רחב של תכניות פדגוגיות וחברתיות. בית ספר טשרניחובסקי יציג את משחק הקופסא "פה אתיקה"- משחק מקורי שפיתח צוות בית הספר במטרה לעודד תקשורת ישירה ואמפתיה בין חברי שיחה. בית ספר נאות פרס יציג את עשייתו החינוכית הייחודית בתחומי המדעים והספורט. בית הספר גניגר לחינוך מיוחד יציג מודל חדשני לשיפור מיומנויות חברתיות לתלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ולאוכלוסיות רגילות.
בנוסף, יתקיימו מפגשים גם בבתי הספר "הריאלי" סניף מטו"ס, "אהרון הרא"ה", "חופית", "הנרייטה סאלד", "רגבים", "פיכמן", "תיכון ליאו באק", תיכון "אלכרמה", "יזרעאליה", "אולפנת אמ"ית", "הריאלי בית בירם" ו"אופקים" לחינוך מיוחד.