כללית סדנאות רחב
באנר טירת כרמל
באנר החברה הכלכלית 171124
באנר מוזאוני חיפה 021224
באנר מנו 131224
באנר חזית הים רחב
באנר גורדון 240624
פסטיבל הסרטים 2024 אתוס רחב
באנר קריית ביאליק 251124
פרסום בחי פה - רחב - מונפש
באנר מוזאוני חיפה 021224
כללית סדנאות רחב
באנר 081224

"מיהו פלשתינאי?" • פרק 10 • הטרגדיה של הפליטים

בלב הסכסוך הישראלי-פלשתיני עומדת הטרגדיה של הפליטים הערבים. בעקבות...

שלשה פשעי דמשק • שיר

"כה אמר יהוה על שלשה פשעי דמשק ועל ארבע...

מעבדות לחירות: סוף לשיעורי הבית בבית הספר היסודי?

האם הגיע הסוף לשיעורי הבית בחשבון, שפה, תנ"ך, מדעים ומולדת? משרד החינוך פרסם השבוע כי הוא בוחן את חשיבות מתן שיעורי הבית בבתי הספר היסודיים.  לאור בדיקות, לטענת המשרד, לא בטוח שהכנת שיעורי הבית בבתי הספר היסודיים גורמת להצלחה בלימודים ולהעמקת הידע.

לא ברור האם מדובר בבשורות טובות יותר לתלמידים או להורים לתלמידים בבתי ספר יסודיים, שנאלצו לאורך שנים להקדיש שעות אחר הצהריים לעזרה לילדיהם בשיעורים.

לאור חוסר הבהירות שנוצרה, משרד החינוך פרסם הבהרה בו הוא הדגיש שהסמכות להחליט האם לתת שיעורי בית עדיין נתונה בידי בתי הספר, אך הוא מבקש שבבתי הספר היסודיים תלמידים, שלא יכינו שיעורי בית לא ייענשו.

ממשרד החינוך נמסר: לאור הפרסומים הבוקר בכלי התקשורת בעניין שיעורי הבית בבתי הספר היסודיים, נבקש להבהיר מספר נקודות:

  • שיעורי הבית לא בוטלו.
  • האוטונומיה של בתי הספר בנושא נשארה כשהייתה, ולא חל בה שינוי.
  • עם זאת, לאור שורה של מחקרים בנושא שיעורי הבית, המשרד בוחן את האפקטיביות שלהם ומה ניתן לשפר במתכונת הקיימת.

משרד החינוך ממליץ לבתי הספר לקיים דיון אודות הנקודות הבאות:

  • הימנעות משיעורי בית, כהשלמת חומר שלא הספיקו בכתה.
  • שיעורי הבית באנגלית ובמתמטיקה הם חשובים לשם תרגול.
  • לא לתת שיעורי בית ללא משוב.
  • כדאי לתכלל את כלל שיעורי הבית על ידי המחנך אל מול המורים המקצועיים האחרים כדי למנוע עומס.
  • אין להעניש על אי-הכנת שיעורי בית.
  • לצמצם את ההיקפים, אך לבתי הספר האוטונומיה להחליט בעניין זה.
  • לנצל את הזמן של התלמיד בבית לטובת קריאה כשיעורי בית.

יצוין, כי המלצות אלו מתייחסות לבתי הספר היסודיים בלבד.

המשרד עדיין בוחן את הנושא ברמה המערכתית, בשלב זה אין הנחיות מחייבות אלא המלצות בנושא בהתאם לאופי בית הספר ושיקול דעתם של הצוותיים החינוכיים".


יש לציין, שיש בתי ספר, שבהם, כחלק מהאג'נדה הבית-ספרית, אין שיעורי בית, כדוגמת בית הספר הפתוח. באחת הקבוצות כתבו הורים בבית הספר הפתוח, שעכשיו משרד החינוך רק צריך לבטל את המבחנים וכל התלמידים ילמדו כמו הילדים שלהם. יותר מכך, יש בחיפה בתי ספר יחודיים כדוגמת בית הספר למשחקים בעין הים ובית הספר האנתרופוסופי בבת גלים שבהם שיטת הלימוד היא שונה וכך גם היחס לשיעורי הבית ומבחנים. שיעור גדול מהתלמידים בבתי הספר האלה משתלבים בבתי ספר שש שנתיים ציבוריים ונדרש להכין שיעורי בית ולגשת למבחנים כמו שאר התלמידים וגם אם נדרשת תקופת הסתגלות קצרה אחריה לא ניתן להבדיל בין התלמידים שמאחוריהם שנים של שיעורים ומבחנים ואלה שלא.

יש מורים רבים ולא רק בבתי ספר יסודיים, שכבר שנים רבות נמנעים ממתן שיעורי בית מתוך הבנה, שהלימוד צריך להתבצע בבית הספר ומהרגע, שהתלמיד יוצא משערי בית הספר הוא צריך ליהנות משעות הפנאי שלו ולנצל אותן כרצונו.

מורים אחרים סבורים שיש מקצועות כדוגמת מתמטיקה ואנגלית, שבהם התרגול בבית הוא חשוב ולכן לא ניתן לוותר על שיעורי הבית בתחומי הידע האלה, אך שיעורי הבית הם מיותרים במקצועות אחרים. לעומתם, מורים אחרים סוברים שבכל מקצוע ניתן להקדיש חלק מהשיעור לעבודה בכיתה, שהיא זהה להכנת שיעורי בית.

בשנים האחרונות יש תחושה, בבתי הספר, שחלק מהילדים מביאים עבודות ושיעורי בית שבהם ההורים לקחו חלק גדול מדי, ועבודות הכיתה משחררות את ההורים מכך.

ישנם מורים שחושבים שהבחירה שלא לתת שיעורי בית, דווקא פוגעת במעמד של תחום הדעת. יש אנשי חינוך שסבורים שאם במקצועות הומניים אין לעתים תכופות שיעורי בית והתלמידים לומדים רק בכיתה, הדבר מציב את תחום הדעת במקום בעייתי מול המתמטיקה והאנגלית, שחייבים לתרגל בבית.

יש הסוברים שחשוב שתלמיד יתמודד לבד עם קריאה ראשונה של יצירה ספרותית, כשיעורי בית, ורק בשיעור הבא בכיתה יעבור בפעם השנייה על היצירה עם כלל הכיתה.


חברת המועצה סיגל ציוני, העומדת בראש מנהל ההורים, סבורה כי לא רק שיעורי הבית, אלא גם המבחנים, הפכו להיות כמעט לא-משמעותיים:  "מבחנים ושיעורי ביית הפכו כמעט לבלתי רלוונטיים. יש מגוון הערכות חלופיות שיכולות לתת מענה נכון לתרגול והקניית ערכים מוספים חשובים יותר. צריך לחשוב מחוץ לקופסא איך מחזירים לתלמידים את חוויית וחדוות הלמידה עם הקניית כלים ואסטרטגיות למידה.

כל התפיסה החינוכית צריכה לעבור התאמה למציאות המשתנה שבה אכן יש צורך לעודד קריאה בספרים לצד מענה לחוסרים רבים נוספים.  שיטות ענישה כגון אלה שהוזכרו, פסו מזמן מהעולם ולבטח אינן מביאות ללמידה אפקטיבית.

יש תלמידים שהעומס של שיעורי בית ועבודות שהפכו במרוצת השנים שיעורי בית ועבודות להורים. ע לא מאפשר להם זמן פנוי לפעילויות בלתי פורמאליות ערכיות שהן חלק חשוב ובלתי נפרד מחינוך ולמפגשים עם חברים בעידן שבו פיתוח מיומנויות חברתיות הפך וירטואלי".

סיגל ציוני – חברת מועצת העיר חיפה (צילום – ירון כרמי)

[bs-white-space]

במסגרת מנהלת ההורים הגיע לבית הספר היסודי אילנות ולאודיטוריום במרכז הכרמל ד"ר אייל דורון, שעוסק בחדשנות בחינוך, וטוען כבר שנים ארוכות כי בתי ספר צריכים לעבור שינוי מהותי על מנת להיות רלוונטיים לחיים של היום ולאתגרים שיפגשו בוגרי בתי הספר לאחר התיכון. לדעתו, אחד הדברים המרכזיים הוא ביטול גורף של כל שיעורי הבית, שהוא סבור שלא מסייעים לתלמידים או מקדמים אותם אלא רק ממאיסים עליהם את הלימוד. לאחר שמשרד החינוך פרסם את הודעתו לגבי שיעורי הבית ביסודי פרסם ד"ר דורון ברשתות החברתיות את שביעות רצונו מכך שהמערכת מתחילה לשמוע את מה שהוא צועק כבר זמן רב.


דווקא בקרב ההורים בעיר יש חילוקי דעות לגבי הצעד של משרד החינוך. במספר קבוצות שכונתיות וכיתתיות בעיר נדרשו ההורים לנושא, אך לצד ההורים ששמחו על כך שלא יצטרכו יותר לדחוק בילדים לעזוב את המחשב או הטלפון הנייד ולגשת להכין שיעורים, היו גם הורים שהתרעמו על ההחלטה.

היו הורים שטענו שזו החלטה פופוליסטית, ברוח התקופה, אך ערכם של שיעורי הבית גדול. גם כשהורים אחרים הסבירו שמחקרים מראים בצורה מובהקת ששיעורי הבית לא תורמים להבנה של החומר או הצלחה בבחינות, היו הורים שהשיבו שעדיין חשוב לחנך את הילדים, שיש להם משימות, שהם צריכים להשלים כדוגמת שיעורי הבית גם אם שיעורי הבית לא יתרמו להם. מכאן התחילו ויכוחים בין ההורים לגבי מגוון המשימות שניתן להטיל על ילד והרוחות כמו בכל ויכוח התלהטו.


מה שחשוב להבין הוא שמשרד החינוך בחר שלא להוציא הוראה מחייבת ולכפות על בתי הספר לא לתת שיעורי בית, אך כן הורה לא להעניש את מי שיגיע ללא שיעורים. אם מורים יצטרכו מעתה לתת את הבחירה לתלמידים האם להכין את שיעורי הבית והילדים ידעו שאין סנקציה כלפי מי שלא מכין שיעורים, אז מדובר במצב בעייתי. אולי היה עדיף אם משרד החינוך היה בוחן בצורה מעמיקה את הנושא ומקבל החלטות מחייבות כלל בתי הספר היסודיים.

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

מיכל גרובר
מיכל גרובר
מיכל גרובר | כתבת חינוך • נדל"ן • חברה צרו קשר: 054-4423911 מייל למיכל: [email protected]

כתבות קשורות לנושא זה

כל הכתבות בחי פֹה

רוכב אופנוע נפצע בכביש 75 – סעו בזהירות!

(חי פה) - שבת 14/12/24 רוכב אופנוע כבן 31 נפצע באורח בינוני במהלך רכיבה בכביש 75, סמוך למחלף יגור. התאונה דווחה למוקד 101 של...

גבר בן 35 נפצע בינוני באירוע אלימות בחיפה

(חי פה) - הבוקר שבת 14/12/24 בשעה 09:29 התקבל דיווח במוקד 101 של מד”א במרחב כרמל על אירוע אלימות מזעזע שהתרחש ברחוב משה חיים...

חיפה • ילד בן 4 נפגע מרכב, פונה במצב בינוני

(חי פה) - ילד בן 4 נפגע מרכב בדרך אלנבי בחיפה; פונה במצב בינוני הערב (13.12.2024), בשעה 20:44, התקבל דיווח במוקד 101 של מד”א במרחב...

רעם מטוסים בחיפה ופיצוץ עז באזור הקריות – ליל שישי 13/12/24 21:25

(חי פה) - בוצע יירוט שווא של מטרה אווירית חשודה באזור הקריות בליל שישי 13/12/24, 21:25. דובר צה"ל מוסר: לפני זמן קצר יורטה מטרה אווירית...

חיפה: רכב התהפך בצ'ק פוסט – סמוך למנהרות הכרמל

מכבאות והצלה נמסר לחי פה: הערב (שישי, 13/12/24, 20:00) פעלו לוחמי האש מתחנת חיפה, בפיקודו של רשף שחר בראונר, ליצוב רכב שהתהפך על הגג לבצע...